De rig van Bartje

Plaats reactie
K. van den Herik

18-08-2010 08:13

Wil best wel eens een boom opzetten over het loodje Bart. Maar niet nu.

Wel vind ik de tip van de bungy eleastiek te gebruiken om de hair te geleiden een hele goede. Zeker de nieuwere versie is zodanig elastisch dat deze niet snel scheurt enzo.


MVG

Klaas
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-08-2010 01:59

Rigs, rigs, rigs, rigs…. (vrij naar Danny F.).

Het is en blijft een boeiend onderwerp, maar oh zo moeilijk en vooral gebaseerd op theorie!
Doe ik zelf ook natuurlijk.

Rigs hebben maar één doel en wat dat is weet natuurlijk elke karpervisser.

Dat bepaalde, of misschien juist wel een heleboel rigs werken, staat denk ik niet ter discussie.

Het loodje van Bart (overigens geen nieuw systeem), heeft volgens mij wel voordelen, in theorie ligt je haak altijd heel mooi in positie onder je bol.
Maar in de praktijk kan je haak in het water b.v. zelfs boven op je bol liggen en een bol is veel zwaarder dan je haak. Dus dan werkt het systeem (net als veel andere systemen) helaas niet.

De rig van Roelof, waarbij de hair altijd onder je bol ligt, misschien i.s.m. het loodje??
Voordeel van het loodje zou kunnen zijn, dat het mogelijk voor een betere inhaking zorgt.

Korte onderlijnen zijn populair tegenwoordig terecht of onterecht?

Vangt er iemand nog wel eens een diep gehaakte karper??

Ik in ieder geval niet en dat met onderlijnen van verschillende lengte.

Hoe zou dat komen?

Voor het fixeren van de hair op de haak maak ik gebruik van een hele dunne siliconentube. Ook dit detail is voor mij van groot belang. Het kleine rubbertje zorgt ervoor dat de hair bij opname van het haakaas op zijn plek blijft zitten. Nadat de vis geprikt is blijkt dat de vis in bijna alle gevallen gaat kopschudden en vaak ook “spugende” bewegingen maakt. Vooral voor dit laatste verschijnsel vind ik het van belang dat het rubbertje zeer soepel over de haak moet kunnen glijden. Als de vis namelijk gaat spugen dan zal het aas met grote snelheid uit de bek worden gespuugd. Zeker bij groot aas komt hierbij veel druk op de haak te staan met als resultaat dat de haak, die slechts licht geprikt is, er weer uitgespuugd kan worden. Om de negatieve effecten van dit spugen zoveel mogelijk te beperken is het dus belangrijk dat het vertrekpunt van de hair zo snel mogelijk richting het haakoog komt te liggen. Het rubbertje (en dus het vertrekpunt van je hair) moet dus kunnen verschuiven. Als de hair namelijk gefixeerd blijft op de locatie waar je hem tijdens aasopname hebt (zie stap 5) dan is de kans dat de haak los komt en mee de bek uitvliegt veel groter.


Bart,

Dit deel (over het spugen), snap ik helemaal niks van.

Een boltende karper die gaat...

Verder een mooi en duidelijk geschreven artikel.

Gr.

Hilco
K. van den Herik

19-08-2010 07:38

Zo ongeveer elke vis aast door zuigen en weer uitspuwen van de aasdeeltjes. Zie alle aquaria Hilco. Niks slims aan, natuurlijk gedrag. De kans is misschien minimaal maar die is er wel, dat het aas met haak weer uit de bek verdwijnt.

Voor degene die niet begrijpen waarom het precies belangrijk is dat de hair op kan schuiven, dmc bijv een rubbertje zou eens op een runwater moeten vissen met een stiffrig, waarvan de hair ook stiff is en dan middels een no knot zeg maar is bevestigd. Graag een foto van de onderlijn na de dril van een karper.


Wedden dat 7 ten 10 de hair op een veer lijkt?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-08-2010 09:56

Als de vis namelijk gaat spugen dan zal het aas met grote snelheid uit de bek worden gespuugd.


Ook mijn waarneming. Nu kan ik snelheid moeilijk schatten, maar de beschrijving lijkt aan te geven dat hier nogal wat krachten bij vrij komen. Mijn inschatting is dat dit beeld nogal overdreven is. Rekening houdend met een doorgaans vrij soepele gang van het aas zonder al te grote krachten gebruik ik liever een microringetje, dat als vanzelf meeschuift, dan een rubbertje dat enigzins op de haaksteel klemt. De hair is gefixeerd onder de haakknoop, halverwege de steel zit het ringetje geknoopt op de hair en schuift vrij over de steel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-08-2010 13:03

Hilco,

Als eerste een reactie op jouw stuk.
Over het loodje:
Met het gebruik van een shot on the hook probeer ik wat anders te bereiken dan hetgeen jij schetst. Jij geeft aan dat het voornaamste doel van het loodje is om de haak in positie onder de bol te hebben. Correct toch? In de praktijk is dat denk ik sowieso praktisch onmogelijk. Door de vele halve opnames en “aanvallen” door witvis en ander gespuis zal je onderlijn misschien wel 5x een heel rondje rondom je lood doen. Hier valt dus weinig te controleren.
Voor mij begint het loodje pas te werken zodra de karper het aas opneemt. Het loodje zorgt ervoor dat de haak altijd in correcte prikpositie staat met de punt naar beneden. Essentieel hierbij is wel dat het loodje op moment van aasopname op de juiste locatie zit, hiervoor knoop ik hem dus ook vast met naaigaren ipv dat ik gebruik maak van een schuivend lusje over de haak zoals dit oorspronkelijk gedaan werd door Jon “Shoes” Jones (eerste keer dat ik de Shot on the hook zag) Risico van dit schuiven is dat het loodje ook een negatief effect kan hebben op de inhaking wanneer het loodje op moment van opname op de haaksteel zit en deze dus naar beneden gericht staat en de haakpunt naar boven.

Korte onderlijnen zijn in mijn ogen half terecht. Groot voordeel voor mij is dat een goede aasopname vrijwel altijd resulteert in een perfect in de onderlip gehaakte karper. Nadeel is dat er in verhouding minder kans is op een goede opname dan bij een iets langere onderlijn (elders op dit forum reeds genoemde verhaal van de gestrekte onderlijn en aanzwemrichting etc) Persoonlijk mis ik echter liever een vis door een slechte aasopname dan dat ik er 1 verspeel door een slechte inhaking. Ik vermoed namelijk dat een vis het haakaas in veel gevallen nog wel een keer opneemt wanneer hij hem de eerste keer gemist heeft.

Te diep haken komt zeker nog vaak genoeg voor. Vis maar eens een longshank haak aan een 30cm onderlijn en verleng de haaksteel dan ook nog eens met een stuk krimpkous (doe eigenlijk maar liever niet…). En dit is geen verzinsel maar iets dat ik gisteren nog in de praktijk aan de waterkant heb gezien…

Stuk over spugen van de karpers heeft inderdaad te maken met zowel aasgedrag als natuurlijk “schrikgedrag”. Kopschudden is net zoiets, niet aangeleerd maar natuurlijk. In de DVD tot op de bodem is het spugen enkele keren zeer duidelijk te zien. Zoals Klaas al aangaf is de kans dat hij de haak meespuugt misschien minimaal, maar als het mij op jaarbasis 1 karper extra oplevert dan is het mij al meer dan waard. Het kost immers geen extra moeite om een stukje bungee tube te monteren ipv bijvoorbeeld een stukje te strak zittende antitangle tube (wat nog steeds veel gebruikt wordt!)

Kees,

Ik heb al met vele mensen de discussie gevoerd over de keuze voor een ringetje of een stukje tube. Ondanks dat ik me geheel kan vinden in jouw redenatie heeft een stukje tube in mijn ogen 1 extra voordeel ten opzichte van een ringetje. Met een stukje tube weet ik bijna 100% zeker dat de hair bij opname van het haakaas nog steeds op dezelfde plek zit als waar ik hem wil hebben. Een ringetje daarentegen glijdt weer zo gemakkelijk over de haak dat ik er niet 100% zeker van kan zijn dat de hair bij haakaas opname in de juiste positie ligt. De hair kan bijvoorbeeld om de haak gedraaid zijn wat alweer van invloed is op hoe de rig zich gedraagt bij het inhaken.

We moeten dit soort dingen natuurlijk wel in het juiste perspectief zien. Dergelijke details vormen per stuk misschien 0,1% van de vangst van een karper. Door echter allemaal van dit soort details onder de loep te nemen kun je uiteindelijk wel een verschil gaan maken, zeker als je ze op de juiste momenten in kan zetten.

Groeten Bart
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-08-2010 23:31

Bart,

Ik bedoelde natuurlijk ook bij de aasopname.

Het punt is, stel dat je hair bij de aasopname aan de zijkant van je bol zit, of misschien zelfs wel aan de bovenkant. Het aanzuigen gebeurt met grote kracht en je haak (met het loodje), is volgens mij nooit zwaar genoeg om je bol te laten kantelen
Met een korte hair krijg je dan misschien in de meeste gevallen geen inhaking.

Vandaar mijn suggestie om de shot on the hook met een overgelode pop up of snowman (geen 20mm. + 15 mm. is te groot :lol: ) te gebruiken. Dan ligt je hair altijd onder je bol.
Zou in theorie nog beter moeten werken (meer kans op een inhaking).
Lijkt me een hele mooie combi en ga ik binnenkort zeker uitproberen.

Tip: bij een snowman voor de onderste en bovenste bol hetzelfde aas gebruiken. Als een karper bij twee verschillende bollen, op je onderste bol gaat azen, hebben we een groot probleem.
Overigens met dank aan Daniel.

Zou me niks verbazen dat een vis het haakaas in veel gevallen nog wel meerdere keren opneemt wanneer hij hem de eerste keer gemist heeft.

Ik gebruik onderlijnen van zeg maar zo tussen de 7 en 15 cm. Daar heb ik nog nooit een diep gehaakte karper op gevangen, vandaar mijn vraag.
30 cm. in natuurlijk een ander verhaal, overigens was dat midden jaren tachtig zo,n beetje de standaardlengte, behalve als je met een boltrig viste (met sidehooking), dan was dat ongeveer 15 cm.

Dat een boltende karper ook kan spugen is overigens nieuw voor mij.

Bedankt voor je reactie.

Gr.

Hilco
Plaats reactie