Artikel Chris Noorlander op www.karperwereld.nl

Jos de Jong

02-04-2003 09:30

Beste Chris,

Ik heb genoten van je artikel. Wel een heel eind tekst maar echt zeer duidelijk en zeer informatief zelfs voor iemand die al wel eens in Frankrijk is geweest en zeker voor degenen die voor het eerst gaan en zoals sommigen op deze site weleens zeggen, van zeer hoog printgehalte. Echt een goed artikel. Ben benieuwd wat er in deel 2 gaat gebeuren, ik zal het in iedergeval zeker weer gaan lezen.

Groeten,
Jos

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos de Jong op 2003-04-02 09:30 ]</font>
Carel Verspaget
Berichten: 36
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00

02-04-2003 14:08

Beste Chris,

Ik ben het helemaal eens met Jos. Een erg boeiend en leerzaam artikel. Ik ben weer een aantal dingen te weten gekomen! ben benieuwd naar deel2!

greetz Carel.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

02-04-2003 14:40

Zeer goed geschreven chris, we w8en op het 2e deel :wink:

Cheerz, Frank
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-04-2003 16:37

Ha Chris,

Gefeliciteer met je eerste openbare schrijfdebuut.

Ik ben werkelijk waar onder de indruk!
Niet alleen van je insteek en behulpzaamheid, maar ook van je schijfwijze.

Ga zo door Chris, ben inderdaad benieuwd naar deel twee.

Leuk trouwens he, dat korstwatertje...

Ze eten er zelfs Bastogne koeken :wink:

Mazzel, Laurnes
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-04-2003 19:06

Hey chris,

Echt een leuk artikeltje! Ik denk dat ik daar wel eens wat aan kan hebben.

Ik wacht op deel 2, zoals vele denk ik.

Groeten,

Luuk

ps. chris stond jij trouwens bij KSN op de visma??? of was dat iemand anders.
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

03-04-2003 11:29

Hey Chrisje,

Die rijen is voor mij één van de mooiste vissen die ik ooit gezien heb, maar dat had ik je al eens verteld.
Je artikel moet er echter niet voor onderdoen!! Maar ook dat had ik je al eens verteld...ook deze jongen kijkt uit naar deel twee.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

03-04-2003 18:06

Hallo mensen

Bedankt voor de goede reacties, dat doet een debuterende KWO-schrijver goed :smile:
Luuk, ik stond inderdaad vrijdag en zondag op de beurs. Hebben wij elkaar nog gesproken?? Ik weet het niet meer, er waren zoveel mensen...

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

03-04-2003 18:12

Hey Chris,

Bedankt voor je artikel! Ik weet zkr dat ik er nuttige informatie uit kan halen! Want ook ik neig steeds meer naar Frankrijk.

Groeten,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

03-04-2003 22:58

Ha Chris,

Prima artikel, al begin ik wel te begrijpen dat sommigen kiezen voor een btw.
Je wekt de indruk dat de ene helft van Frankrijk wordt platgevist door locals en dat de andere helft - tijdens het rijden daar naartoe wordt de tijd gedood met het lezen van het boekje van Aart - niet bevist mag worden, cq. de visplek onbereikbaar is...

MVG

Peter
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

04-04-2003 00:59

Chris een puik stukje typwerk. En ook ik wacht met spanning af on the second part.

MVG <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2003-04-04 01:01 ]</font>
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

04-04-2003 11:57

Enkele opmerkingen:

"Op alle wateren waar ik heb gevist, of ben geweest, mag men met vier hengels vissen."

Dit staat bijna altijd in de vergunning. Een goed houvast is het type water. Op wateren uit de 2-de categorie mag bijna altijd met 4 hengels worden gevist. Maar vraag het altijd na om zeer vervelende verrassingen te voorkomen.


"Meer - Lac
Klein meer - Etang"

Lac = een niet natuurlijk gevormd meer... meestal dus een stuwmeer, met als gevolg een grote kans op obstakels op de bodem en vaak grote diepteverschillen.
Etang = een natuurlijk gevormd meer en deze kunnen ZEER groot zijn kijk maar eens op de kaart in de buurt van Bordeaux. Meestal obstakel vrij en een effen bodem met kleine diepte verschillen.

Verder mis ik bij de vergunningen het verhaal over een extra zegel (reciprocité)(naam aangepast, was onjuist, met Dank aan Aart).
Zo'n zegel kost maar een paar Euro en daarmee kan je vaak in meerdere departementen vissen... ik heb al mensen gezien die 5 tot 10 vergunningen hadden terwijl ze met één vergunning en zegel klaar waren geweest.

Mzzls, Bart

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Bouwens op 2003-04-04 22:09 ]</font>
Tom Boer

04-04-2003 12:14

hoi chris, je artikel leest echt heel lekker weg en er staan veel handige dingen in voor de beginnende frankrijkvisser. klasse hoor om zo'n compleet artikel te schrijven, wat mij betreft een zeer geslaagd debuut.

bart bedankt voor je aanvulling, kan je misschien nog meer vertellen over dat 'reprocité'?

groeten tom
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

04-04-2003 15:59

Op sommige wateren zijn die zegels, meestal zegels van "Club Halieutique", nodig om op een betreffend water te mogen vissen deze zijn dan aan te schaffen bij de vergunning. Soms kunnen deze zegels er ook voor zorgen dat je in meerdere, soms aangelegen, departementen kunt vissen.

Met vriendelijke groet,

Josse de Bruin
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-04-2003 16:13

Josse,

Club halieutique is een samenwerkingsverband van een groot aantal zuidelijke departemten.
Koop je in 1 departement een vergunning met deze van halieutique mag je in een groot aantal andere departementen vissen zonder extra vergunning.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.club-halieutique.com/pages/autre.html" target="_blank" class=bericht>http://www.club-halieutique.com/pages/autre.html</a><!-- BBCode auto-link end -->

Meer en meer wordt trouwens geeist om de duurste vergunning, Taxe complet, aan te schaffen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

04-04-2003 17:23

Hallo mensen

Weer bedankt, erg leuk om te lezen dat er mensen zijn die er ook nuttige info uit hebben kunnen halen.

Peter, ik begrijp wat je bedoelt, maar zoals je wel weet is het geenszins de bedoeling geweest om beginnende Frankrijk-gangers angst voor openbare wateren in te boezemen. Ik probeer wel de realiteit een beetje te behouden, er zijn nu eenmaal veel wateren in Frankrijk waar het allang niet meer zo rustig is. Voor de mensen die denken dat het overal overwoekerd is door Fransen: Het valt allemaal best wel mee hoor. De Franse karpervissers vissen over het algemeen langer dan 1 nacht of korter, dat wil zeggen dat het in Franse vakantieperiodes, of meerdere vrije dagen achter elkaar wel druk kan zijn op SOMMIGE wateren.

Bart, Josse, Klaas

In grote lijnen weet ik hoe het zit met de vergunningen en regels in Frankrijk, maar de details ken ik ook niet. Mijn Frans is daar ook te bar voor. (nog) Ik heb er nog aan gedacht iemand te benaderen die werkelijk ALLES weet over/van de vergunningen/regeltjes om dat gedeelte helemaal compleet te maken, tot en met de kleinste kleinigheid toe...maar ik heb er toch voor gekozen hetgeen wat IK weet te typen...dat volstaat naar mijn idee alvast voor de beginnende Frankrijk-ganger.
Dat van het aantal hengels/type water wist ik trouwens niet. Dat van die zegel trouwens ook niet. Nog meer aanvullende berichten zijn natuurlijk welkom.

Groeten ChrisN
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

04-04-2003 17:54

Club halieutique is een uitstekende samenwerking. Maar zo'n extra zegel kom je in een groot aantal van de noordelijk departementen tegen. Informeer er gewoon naar als je ergens een vergunning gaat halen en onthoud "reciprocité"(naam aangepast, was onjuist met dank aan Aart) dan ben je al een heel eind op de goede weg.

Klaas had het er net al over dat steeds meer en meer de duurste vergunning wordt verkocht. Niet dat dat nou zo'n probleem is want je mogelijkheden worden ook een stuk groter. Maar vaak is het ook een kwestie van gemakzucht of zelfs onwetendheid van de verkoper. Van te voren informeren op dit forum naar de benodigde vergunning soort kan je wat Euro's besparen. Spreek je niet voldoende Frans... speel dan op zeker en kijk wat de winkelier je geeft.

Ooit ben ik een half uur in discussie gegaan in de directe omgeving van Parijs omdat de dame in de plaatselijke winkel mij een onnodig dure vergunning wilde verkopen.
Volgens haar had ik een complete vergunning nodig terwijl dat een zegel van een paar cent voldoende was geweest... ze had ze notabene liggen maar wist me niet te vertellen waar die voor dienden...
Uiteindelijk toen ik dus die zegel niet kreeg besloot ik een vergunning voor 2 weken aan te schaffen (meestal mogelijk in de zomer en stukekn goedkoper dan een complete vergunning). Maar ze pas zo pissed dat ze me die vervolgens weigerde te verkopen :smile:

Gelukkig hebben we die week geen controleur gezien anders hadden we weer naar die dame terug kunnen gaan. Soms werkt het in je nadeel als je precies weet hoe de regeltjes daar in elkaar steken!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Bouwens op 2003-04-04 22:10 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-04-2003 18:21

Mannen, Het is geen reprocite maar reciprocite (de streepjes laat ik voor het gemak maar even weg), letterlijke betekenis: wederkerigheid.
Zo'n zegel (vignette) kost 15,00 Euro (dit jaar hetzelfde als vorig jaar).
In het zuiden van Frankrijk zijn 37 departementen die samenweken in de Club Halieutique en in midden-west Frankrijk 23 departementen die samenwerken in EHGO verband.
Koop je in een van de Club Halieutique departementen een vergunning + zegel van 15,00 Euro dan mag je daarmee in alle bovengenoemde 37 + 23 = 60 departementen vissen. Hetzelfde geldt als je in een van de EHGO departementen een vergunning + zegel koopt.
In Noord Frankrijk zijn nog 17 departementen + 2 HSV-en die ook samenwerken, d.w.z. dat als je in een van die appartementen een vergunning koopt je in alle OPENBARE wateren van die 17 departementen + 2 HSV-en zonder bijbetaling vrij mag vissen (nogmaals, openbare wateren dus staatswateren zoals rivieren en kanalen).
Deze samenwerking heet reciprocite (onderlinge wederkerigheid).
Chris: jij zegt dat er meer nachtviswateren zijn als in het boekje staan. Dat klopt op zich wel, maar niet zoveel aLS jij doet voorkomen. Hoe zit dat dan? In feite heel simpel: alle nachtviswateren die per departement bij de federatie zijn ingebracht staan in het boekje. Maar er zijn ook HSV-en die hun water niet inbrengen in de departementale visfederaties (non reciprocite!!!) en als die HSV-en bij de prefecture in hun departement nachtvissen voor een of enkele van hun wateren hebben aangevraagd en hebben gekregen (al dat gedoe moet ieder jaar opnieuw!)kom je daar vanuit Nederland dus nooit achter of je zou alle Franse HSV-en (ruim 4100, in het Frans AAPPMA geheten) moeten aanschrijven en dat is gewoon onbegonnen werk.
Maar nogmaals, het overgrote deel van alle Franse HSV-en brengen hun wateren wel in bij de federatie in hun departement, er zijn dus wel nachtviswateren die niet in het boekje staan maar dat is maar een kleine minderheid.
Hopelijk is dit punt zo duidelijk.
Ook kleine watertjes in het boekje, jazeker, om een compleet beeld te geven staan die er ook in. In het boekje 2003 staan al bij heel wat meer etangs en lacs het aantal ha. vermeld dan daarvoor, je kunt je voorstellen dat het een heksentoer is om daar (als dit niet in de federale visfolder staat) achter te komen, omdat je daarvoor al die AAPPMA's afzondelijk moet bellen, monniken werk dus! En nog afgezien van alle moeite en kosten die daarmee gemoeid zijn ontbreekt gewoon de tijd om die afzondelijke informaties in te winnen i.v.m. de dead-line van het boekje.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-04-2003 18:28

Nog iets vergeten, rond Parijs zijn ook nog 5 departementen die samenwerken, die samenwerking heet UPIF. Met een vergunning, gekocht in een van die departementen + een UPIF zegel (vignette) van 11,00 Euro mag je in alle 5 departementen vissen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-04-2003 18:45

Bart,

Nix onwetendheid. VERPLICHT

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.club-halieutique.com/pages/vaucarte.html" target="_blank" class=bericht>http://www.club-halieutique.com/pages/vaucarte.html</a><!-- BBCode auto-link end -->


Oui=ja Non niet

Carpe de nuit= moet lukken

MVG

Klaas
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

04-04-2003 21:56

De naam en de werking van die extra zegel is nu dankzij Aart helemaal duidelijk en doe er je voordeel mee, al gaf ik al aan dat je er met deze kennis er niet altijd komt. Maar je ziet wel met twee vergunningen en twee zegeltjes kan je in maar liefst 77 departementen terecht waardoor je mogelijkheden bijna onbeperkt worden!

Klaas, ik gaf al aan dat Club Halieutique goed werkt de opmerking over die te dure vergunning sloeg dan ook niet op dat deel van Frankrijk. Gelukkig weten de meeste verkopers wel welke papieren je moet hebben.

Woorden om te onthouden als we toch bezig zijn:

parcours de peche de nuit = nachtviszone

sauvage = vaak gebruikt op rivieren, is een wild stuk van de rivier waar geen boten komen

rive gauche/droite = linker respectievelijk rechteroever (als je met de stroom meekijkt)

interdit = verboden

Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-04-2003 22:56

j'aime sauvage..:smile:
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

05-04-2003 01:25

J'taime moi no plus!!!!! aaaaaaaaaaaaaahhhhh!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-04-2003 17:41

Hans, zo te zien kun je beter Fins dan Frans..:smile:
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

06-04-2003 14:20

Dat weet ik wel zeker Aart :smile:
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

06-04-2003 22:41

Hoi Aart

Ik wil absoluut geen afbreuk doen op je boekje hoor, is zelfs 1 van de beste boeken ooit, voor de Frankrijk-gangers. De reden die je opgeeft voor het ontbreken van nachtviswateren is me duidelijk. In twee departementen ben ik er toch wel een reeks tegengekomen, waarvan twee stuks trouwens
wél in de laatste uitgave stonden. Ik begrijp ook wel dat het gewoon ondoenelijk is om bij ieder water het aantal hectares te zetten. Ik probeer slechts een reeel beeld te schetsen van de ervaringen die ik heb gehad, in Frankrijk, met het boekje in de hand. Voor een groot deel goede ervaringen, maar om het reeel te houden in het artikel, zet ik er wél bij dat er ook kleine bakjes water in staan.

Groeten ChrisN