Hinged stiff rig

Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-03-2010 00:47

Een oude bekende.

Toch een paar kritische noten, welke zullen we kiezen: do re mi of fa la si do?

Ten eerste het gebruik van pop ups.

Op wateren met een prut bodem, of een bodem met veel vuil een verstandige keuze.

Heeft een pop up verder ook nog voordelen?

Beweging, zou inderdaad een voordeel kunnen zijn, maar dan moet je wel een helder water hebben, waar de karpers ook op zicht azen. Het argument over de waterverplaatsing van de vis geloof ik overigens niet zo in.

Het visuele aspect, zie boven.

Wat je volgens mij uit bovenstaande kunt concluderen, is dat als je met een single of afwijkende (t.o.v. je voerbollen, spodmix, etc.) pop up vist en dan op wateren waar de vis ook op zicht aast, het geen ruk uit maakt wat je aan je haak knoopt.
Curiosity killed the cat!

Meer attractie (uitwaseming) lijkt me flauwekul, leg me dat maar eens uit!

Inhaking, lijkt me inderdaad heel goed met dit systeem, maar de stelling:
De hinged stiff rig is mits goed geknoopt een rig die de haak perfect laat draaien naar de onderlip. Het maakt daarbij niet uit van welke kant de karper komt aanzwemmen om het aas op te pakken
kan ik niet onderschrijven.
Als een karper b.v. vanaf het lood komt aanzwemmen, evenwijdig aan de onderlijn en vervolgens het haakaas opzuigt, terwijl de haakpunt zich in tegenovergestelde richting bevindt, zal volgens mij de haak nooit naar de onderlip kunnen draaien (geen scharnierpunt).

Nog even iets over visveiligheid, waarom b.v. geen chod rig?
Hetzelfde principe, maar wel visveilig.
Hoe visveilig is een leadclip, als het tailrubber te vast zit, komt het lood dan altijd wel vrij?

Waar je de tube en de safe zone rubbers voor nodig hebt is me overigens ook een raadsel.

Bovenstaande lijkt misschien heel kritisch, maar is vooral bedoeld om antwoorden op de in mijn ogen valse noten te krijgen.

Vandaag twee platten (apen) tijdens het penvissen, geeft me in ieder geval vertrouwen in mijn nieuwe bol.

Groet,

Hilco
K. van den Herik

25-03-2010 08:13

Doordat het zwaartepunt, lees lood, onder de vis zit, wil de haak in 90 van de 100 gevallen naar de onderlip. Of de haak ook in het midden haakt is van een aantal factoren afhankelijk:
lengte onderlijn, welke kant de vis wil schudden/vluchten, type haak en materiaal en lengte hair.

Vervelend wordt het als de vis gaat afwijken van het klassieke patroon zeg maar: opnemen, bek dicht, verplaatsen. Het minder klassieke patroon, maar nog steeds niet perse een vorm van dressuur, opnemen spuwen enz. kan voor verrassingen zorgen.

Bij penvissen ligt het zwaartepunt boven de vis: de aanslag. Hierdoor meer kans om in de bovenlip te haken.
Ernesto Kamminga
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-11-2006 20:05
Locatie: Nw Pekela
Contacteer:

26-03-2010 09:39

Beste Hilco,

Ik probeer even punt voor punt jou opmerkingen bij langs te gaan.

Beweging, zou inderdaad een voordeel kunnen zijn, maar dan moet je wel een helder water hebben, waar de karpers ook op zicht azen. Het argument over de waterverplaatsing van de vis geloof ik overigens niet zo in.


Als een vis zich voortbeweegd onderwater dan word het water aan de kant gedrukt, immers waar een vissenlichaam is kan geen water zijn. Hierdoor krijg je water verplaatsing, dit is altijd heel goed te zien in de onderwaterbeelden van allerlei karper dvd's. Een pop-up zal door deze waterverplaatsing wat bewegen en hierdoor gemakkelijker attractie afgeven dan een boilie die in een laagje modder ligt. Dit kun je heel gemakkelijk testen door twee glazen met water te vullen en in ieder glas een paar bollen te stoppen. Als je vervolgens in één van beide glazen gaat roeren zul je zien dat de attractie van het geroerde glas veel sneller vrij komt, dan bij het niet geroerde glas. Vandaar dat een boilie die wat heen en weer gaat meer attractie zal afgeven dan één die stil ligt.

kan ik niet onderschrijven.
Als een karper b.v. vanaf het lood komt aanzwemmen, evenwijdig aan de onderlijn en vervolgens het haakaas opzuigt, terwijl de haakpunt zich in tegenovergestelde richting bevindt, zal volgens mij de haak nooit naar de onderlip kunnen draaien (geen scharnierpunt).


Bij dit systeem zal de haak altijd in de onderlip prikken, het scharnierpunt is namelijk het stukje soepele Super Natural materiaal. Belangrijk is het punt waar je, je loodhagel of putty bevestigd. Dit moet gebeuren op het stukje soepele, Super Natural materiaal en wel zo dat je tussen loodhagel en haak minimaal een centimeter of twee Super Natural laat staan, hierdoor kan de haak goed draaien zonder dat hij gehinderd word door het putty of de loodhagel. Het stukje stijve onderlijn (IQ) waar aan de haak is geknoopt maak ik doormiddel van stoom een beetje krom (richting haakpunt). Test de onderlijn (met pop-up) maar eens in een bak met water, je zult zien dat de haakpunt zal draaien naar de hand toe, het maakt niet uit van welke kant je hand komt.

Hoe visveilig is een leadclip, als het tailrubber te vast zit, komt het lood dan altijd wel vrij?
Waar je de tube en de safe zone rubbers voor nodig hebt is me overigens ook een raadsel.

Bij dit systeem is het belangrijk dat je een wartellood gebruikt, omdat anders bij gebruik op een vuile bodem het stijve gedeelte (ESP materiaal) niet vlak op de bodem ligt. Je kunt de leadclip bewerken zodat het de Safe Zone rubber het lossen van het lood niet hinderd, door het stukje plastic waar je het lood in bevestigd in te korten met een schaar.

Ik begrijp heel goed dat je bovenstaande vragen hebt, aangezien het originele artikel veel meer foto's bevatte dan het nu geplaatste artikel. Maar helaas zijn ze bij Karperwereld ook gebonden aan een bepaalde hoeveelheid ruimte.

Hoop dat het nu iets duidelijker is geworden.

Met vriendelijke groet,

Ernesto
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-04-2010 18:16

Heb je overigens al eens overwogen om de rig als volgt te vissen?

Stijf stuk dat op de bodem ligt vervangen door soepel braid (super natural dus gewoon door vissen tot aan de wartel) en dan in combinatie met een inline-lood.

Je pop-up staat dan weliswaar naast je lood, maar dit is met een pva-stickje ook zo opgelost mocht dit je niet bevallen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Ernesto Kamminga
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-11-2006 20:05
Locatie: Nw Pekela
Contacteer:

02-04-2010 19:18

Klopt, je hebt heel goed in de gaten hoe deze rig werkt. Als je met een inline loodsysteem vist kun je het Super Natural onderlijnmateriaal gewoon door laten lopen.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-04-2010 21:00

Hilco Meijer schreef:Toch een paar kritische noten, welke zullen we kiezen: do re mi of fa la si do?


je vergeet "so" :wink:
Plaats reactie