De karper kan het schudden deel 2

Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-03-2010 00:39

Martin,

Mooi systeem en inderdaad (voor zover ik het kan bekijken) 100% visveilig.

Essentieel voor dit systeem in natuurlijk de eerste prik (d.m.v. de kraal en het zware lood) en vervolgens de inhaking.
Als die niet echt goed is, hou je dan nog genoeg weerstand over, vooral als de vis naar je toe zwemt, zodat de haak blijft vastzitten.
Je druk op de haak is met dit systeem in sommige gevallen volgens mij niet erg groot.

Natuurlijk zal de kraal voor enige weerstand zorgen, maar is dat dan genoeg?

Of blijven we met lege handen en in wanhoop achter?

Lijkt me sowieso een systeem, waarbij je dicht achter je hengels moet zitten.

Groet,

Hilco
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

14-03-2010 07:14

Ik zelf gebruik dit systeem nu een 8 maanden en moet zeggen met veel sucses en vertrouwen,ik heb zo een sessie mee gemaakt op een water wat vrij moelijk is.Ik ving die week 38 vissen en kreeg 40 aanbeten een miste ik en een ander verspeelde ik.Ook ik zelf was in het begin scepties over de inhaking oftewel de eerste prik van dit systeem maar deze gedachten zetten ik al snel aan de kant na dit systeem gevist te hebben.Verder heb ik al heel wat karpervissers aan de gang gekregen met dit systeem en allen zijn er lierisch over.Ook een groot voordeel vindt ik dat je er een stick makkelijk op monteer of een stringer bollies,want dat is toch wel nood zakelijk is mijn mening als je vere worpen doet naar een stek die een 80 a 100 meter uit de kant licht.Want dan kan het gebeuren dat de kraal los schiet en zo de onderlijn loskomt en zo een tien meter van je lood komt te lichen.Met een stick er aan haak je de onderlijn in de stick en is dit probleem opgelost.Ik zeg probleem maar dit is eerder wins omdat je ook bij veren worpen je weet dat het zaakje goed licht.Dit systeem zal ik dan ook op al het water toepassen waar ik vis of ga vissen.Het is net wat martin zie niet de heiligen kraal maar gewoon een tool wat je kun gebruiken en ook ik zal niet alleen maar met dit systeem vissen maar toch wel voor 80% van mijn visserij.Want ook op het gebiedt van veilig en verstandig vissen valt er nog een hoop te doen.En daar in mogen we blij wezen met inofatieven vissers als Piet Koen en Martin die niet alleen met deze systemen zijn gekomen maar zoals Martin ook deze systemen door ontwikkelen.En ik zo weer een nieuwe manier van dit systeem heb geleerd.Martin bedankt want ik was er nog niet zelf op gekomen om het lood dus om te draaien

Dus bij deze badankt voor het schrijven van dit artikel en dat er maar een hoop vissers anders gaan denken Martin top gedaan man
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

14-03-2010 15:05

Dit systeem icm leadcore of een andere voorslag is vis veilig. Super
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

14-03-2010 15:40

Lijkt me een mooi systeem! Kan je echter in plaats van een inline lood waar je een heli-chod rubber intrekt niet gewoon gebruik maken van een fox inline lood?

zie: http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... cts/CLD094

Hier zit ook een rubber bovenkant aan waar je een big eye swivel met daarboven een kraal kan plaatsen.
Of zitten hier nadelen aan?

groet Frank
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

14-03-2010 18:10

dat kan ook heel goed dan heb je alleen nog een grote kraal van pb nodig en klaar ben je.Alleen gaat de insert van fox niet er lang mee voor de rest kan het heel prima
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-03-2010 02:42

Het filmfragment (alhoewel het maar zeer kort is) is uitermate intrigerend.

Ik weet niet wat Daniel er ingegooid heeft, maar volgens mij aast de vis op heel klein aas (of misschien niet eens op aas?). Heel duidelijk is het z.g. gulping te zien en het grotere (lichter gekleurde) aas wordt wel opgenomen (op zicht) door een aantal vissen, maar vervolgens ook weer uitgespuugd.

SVP misschien, of waarschijnlijk, of toch nog iets anders?

De gehaakte vis overigens, aast natuurlijk ook duidelijk op zicht.

Wat kunnen wij als karpervisser hier van leren?

In ieder geval dat de aaspresentatie (de techniek) heel belangrijk is. Krijg je de vissen op wat voor manier dan ook (qua attractie) aan het "azen", dan zijn ze ook vangbaar. Een deel van de vissen zal namelijk ook altijd het haakaas naar binnen zuigen en met de juiste techniek...

Voorbeeld: ik knoop een PVA zak met in water opgeloste vrije aminozuren aan mijn haak, maakt het dan nog iets uit wat ik aan mijn haar heb?

Ik weet het niet, maar het idee vind ik wel interessant!

Nog even iets over het kopschudden.

Des te meer beelden ik zie, des te meer ik ervan overtuigd raak dat het gewoon een kwestie van mechanica is, kijk maar eens naar een vis die bolt en die niet gehaakt is.

Bedtijd,

Hilco
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

15-03-2010 09:15

Het systeem is 95% visveilig want als je dit tussen de obstakels vist en de vis zwemt ongelukkig waardoor de leadcore/lijn ergens vast komt te zitten voor de hij met de onderlijn erlangs is gezwommen houd het feest nog op. Des al niet te min veel veiliger dan dit wordt het niet volgens mij.

Bij dit systeem zit ik vooral vraagtekens bij de beet indicatie. Dit omdat de vis je lijn in een bocht moet zwemmen of verder van je hengels af. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier soms minimale beetindicaties van krijgt en je dan toch meteen moet aanslaan. Als je op een stromend water zit en je hebt wel eens iets last van drijf vuil lijkt me dit weer heel vervelend. Bij het eerste systeem heb je dat veel minder omdat het lood mits goed gekozen nauwelijks van de bodem af komt als de vis hem los heeft geschud.
Wederom zou ik bij dit systeem (net zoals ik bij het eerste systeem doe) extra stuitjes op de leadcore plaatsen zodat je systeem een paar kansen heeft om zich goed te zetten en ik heb het vermoeden dat dit ook de beetindicatie ten goede komt.
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

16-03-2010 01:23

oke de vis neemt het aas wordt geprikt en dan (geen beet registratie ) jawel de lijn anzich is genomen gelift dus de wakker heeft zijn nut bewezen je krijg een beet registratie.Blijf je nu achter je barbeqeu zitten en je bier of wat????????????????????????????????????????? vroerger was de vis al weg en namen jullie of jij nog een pint maar nu in Neadertaler de vis schrok en kon het lood gebruiken voor een seconde maar was de haak nog niet kwijt omdat de kraal los liet en er vrij spel kwam op de hoofd lijn en de vis niks meer aan het lood had.He jongens ik heb een run kom snel want ik vang een karper want, na piep 1 en 2 en 3 zat ik pas op scherp.Nu had de Neandertaler het pas door bij de run anzich.Eerder hieldt de karper ons voor het houtje alleen is het alleen nog wat makkelijker geworden en hebben we iets om er sneller en doeltrefende mee te wezen doe er je voordeel mee.denk en relativeer wordt wijs of weet de Karper zo veel
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-03-2010 02:09

Vraag, wat zie je (qua beetregistratie) als de vis (evenwijdig aan de hoofdlijn) naar je toe zwemt?

Met een strak geviste hoofdlijn, of een hoofdlijn met veel slack.

Zal in de praktijk niet vaak gebeuren, maar is natuurlijk niet onmogelijk.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

16-03-2010 06:52

hilco ook al vis je een strakke lijn de vis zal toch druk op de lijn moeten zetten wil de kraal los laten dus een beetregistratie heb je dan zowiezo.Ik zelf vis niet met een strakke lijn maar dit is mijn interpetatie maar ik kan het net zo goed ook fout zien.Dat is nu ook zo mooi zoveel mensen zoveel gedachten
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

16-03-2010 07:06

Alleen de dood is eeuwig, verder moeten we blijven ontwikkelen. dit systeem is een stapje vooruit. Helaas ook weer niet perfect.

Heb dit weekend ondervonden hoe het systeem niet werkt, nl met een platte op 150 meter en slechts piepjes, een poos later weer een tik op de top. Helaas pindakaas was ik op dat moment dus aan het snoeken.

Ik viste met een voorslag van flourspul en gevlochten hoofdlijn. Met een meter leadcore heb ik hier geen last van gehad, waarschijnlijk dat dit ruwer is en dus dan minder makkelijk de eerste meter over glijdt. In het kader van het schudden viste ik de kralen ook lichter aangedrukt.

Reken maar dat mijn lijn niet strak ligt te leggen, is ook niet nodig, probeer maar in de badkuip
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

16-03-2010 08:55

@Remon van dusschoten:
Voor het geval je het nog niet gezien hebt op de verschillende DVD's of zelf een test hebt gedaan, zelfs met relatief strakke lijn (langer dan pakweg 15m) krijg je pas beetindicatie na enkele meters. Met slappe lijn is het nog veel later!!!
Stel je vist dit systeem op midden van kanaal 50 meter naar links van je hengel, hoe snel krijg je dan beet indicatie als de vis naar rechts zwemt? De vis zwemt niet helemaal in verlengde van lijn maar hoe strak trekt hij hem? Met systeem 1 blijft het lood liggen (of wordt niet ver verplaatst) en de lijn word door het lood getrokken, dus snellere indicatie.

Misschien verschillende systemen een keer op een in een bedrijfshal met betonnen vloer testen op beet indicatie?
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

16-03-2010 09:30

wouter de waarheid zal in het midden liggen ik heb er zo mijn eigen ideeen over
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

16-03-2010 20:31

Wouter met een slappe lijn heb je een snellere beetindicatie.

Probeer maar eens. Je zal er versteld van staan.
K. van den Herik

17-03-2010 07:08

tja als we dan het water voor het gemak gaan vergeten


neem een passer, trek deze uit. Druk de punt diep in het papier, trek ene circel. Als u het middelpunt bent en uw lood ligt op de lijn, en waar het lood ook op de lijn blijft, blijft een beet indicatie uit. BTW: hoe rechter de vis van je af zwemt hoe harder/sneller de indicatie lijkt.
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

17-03-2010 08:29

Dat klopt K. van den Herik, maar systeem 1 geeft die indicatie altijd mits het lood blijft liggen! Ik krijg op systeem 1 dan ook altijd snoeiharde runs!

En zo lang ik niet bij obstakels ga vissen blijft systeem bij mij mooi in gebruik :lol:
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Plaats reactie