3 Hengelvergunning voor de Vinkeveense Plassen

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-02-2002 22:18

Beste Bart, de Weesper Hengelaarsbond (die deze 3e hengel vergunning uitgeeft) zet ook op een aantal van haar wateren spiegelkarpertjes uit, in dit geval wordt het geld dus uitermate goed besteed. Bovendien betalen ze ook de foto's die van alle spiegeltjes bij uitzetting worden genomen en alle overige monitoringskosten.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-02-2002 16:03

Beste Aart,

Dit is dan een uitzondering op mijn huidige bevindingen. Bij ons in ZO Brabant worden de clubs al 25 jaar door dezelfde stugge mensen gerund en deze mensen zullen altijd sceptisch blijven over het karpervissen.

mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-02-2002 23:10

Beste Bart, gelukkig is dit geen uitzondering. Wat betreft jouw HSV, die mensen die dat al 25 jaar doen volgens jou weten veelal niet beter en zijn meestal ook niet bereid iets te veranderen. In een groot aantal gevallen kun je het echter ook andersom stellen, de meeste karpervissers zijn zelfs nog te beroerd om naar een ledenvergadering van hun HSV te komen, wel kankeren, maar zelfs niets doen betekent dat er ook geen verandering zal komen. Ook in een HSV maken de leden de dienst uit, d.w.z. dat als alle karpervissende leden naar de ledenvergadering zouden komen zij in een groot aantal gevallen een stemmenmeerderheid zullen hebben en het bestuur in feite maar te doen heeft wat de meerderheid van de leden in die vergadering beslist.
Tom Boer

12-02-2002 10:20

Beste Aart,

Zeer wijze woorden. Iedereen die hier loopt te zeuren over zijn HSV kan en moet gewoon gaan participeren op de ledenvergaderingen en zich beschikbaar stellen voor het bestuur.

Een keer rustig uitleggen wat wij als karpervissers doen en wat wij graag willen helpt ook goed.

Als er een controleur langskomt en je gaat als karpervisser de beste man uitkafferen omdat hij je aanspreekt op je derde/vierde hengel en je boot en je tent terwijl je er niet mag nachtvissen. vind je het dan gek Bart dat ze zo stug en sceptisch zijn als het maar kan!

Ik weet dat deze maand (februari) heel veel ledenvergaderingen gehouden worden. Neem als je vismaten en kenissen eens mee en bezoek de vergaderingen.
Als we dat allemaal gaan doen, gaat het zeker weten goed komen met het karpervissen in Nederland.

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

05-03-2003 22:36

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/artikel/persweesper1.php" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/artikel/persweesper1.php</a><!-- BBCode auto-link end -->

Het betreffende artikel is aangepast. De prijs is nl. voor 2003 aangepast.

Gerrit Ritmeester
Karperwereld Online
bert kooyman
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-03-2003 01:00
Locatie: alblasserdam

09-03-2003 01:41

Nou ik vindt zeventig euro diefstal als het zo duur moet gaan kosten om met drie hengels te vissen laat maar dan
ik mag mijn eigen gelukkig prijzen dat ik bij een visvereniging zit waar ze maar 5 euro voor deze vergunning vragen en dan zijn er ook nog verenigings die een selectie maken op het aantal jaren dat je lid moet zijn om er voor in aanmerking te komen
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-03-2003 02:56

Kijk bert,
daar zit de fout kijk eens wat je voor je 2 hengel vergunning kwijt bent op jaarbasis.

in la france en b.v engeland zouden ze hier een moord voor doen.

hier kost een vergunnig voor een bepaald type water voor beide landen al meer als wat jij eventueel kwijt bent voor een 3e hengel vergunning.

prijs je rijk en wees blij dat er nog organisaties zijn die zich sterk maken voor onze hobby.

mvg,
peter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2003-03-09 02:59 ]</font>
bert kooyman
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-03-2003 01:00
Locatie: alblasserdam

09-03-2003 09:56

Ik vindt datje de derde hengel als service aan je leden moet zien,waarvoor moet hij dan zo duur zijn de kosten voor deze vergunning mag je zelf bepalen namelijk
Als je zeventig euro rekend kost vissen met een hengel duurder als vissen met twee hengels en op deze manier maak je ook weer selectie .
zoals ik al eerder gezegd heb bij ons kost de derde hengel vergunning maar vijf euro vindt en een vergunning voor twee hengels kost bij ons 13 euro is ook nog redelijk

mvg bert
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

09-03-2003 10:49

Juist, als service. En als je het te duur is dan neem je die service niet. Dan ga je gewoon met 2 hengels vissen en dan lach je iedereen uit. Ieder zijn hachje. Wees blij dat er die service geboden word, de meeste hengelsportverenigingen willen er niets van weten van een derde hengel vergunning. En om nou de ene derdehengelvergunning die €5,- kost te vergelijken met die van €70,- is ook niet rendabel. Ik weet dus niet wat dat voor watertje is (van die €5,-), maar ik betaal liever €70,- voor een mooi groot water waar je alle ruimte hebt en er een seizoen lang van kunt profiteren, van die derde hengel, dan €5,- voor een watertje waar je na 3 weken uitgepoept bent.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-03-2003 10:56

Mannen,

Waarom zo nodig een zo goedkoop mogelijke 3e hengel vergunning? Ik kan op veel wateren heel goed terecht met 2 hengels. Moet er zelfs niet aan denken dat er overal met 3 hengels gevist mag worden. Neemt veel te veel ruimte in die karpervissers vaak nog zo asociaal gebruiken dat het vissen voor anderen onmogelijk wordt. De AHV (Amsterdam) heeft al jaren een dure 3e hengel vergunning die slechts geldig is op een beperkt aantal van hun grote karperwateren. Lijkt me een goede zaak. Er is een drempel voor wat betreft de aanschaf, een limitering voor wat betreft de wateren en de inkomsten worden gebruikt voor uitzettingen op die wateren (waar iedereen wat aan heeft). Daar ik kan er heel goed mee leven. Een overal-door-iedereen-voor-bijna-niks-vergunning om met 3 hengels te vissen lijkt mij niks. Nergens voor nodig. Zelfs in Engeland waar het 3 hengel fenomeen natuurlijk weer vandaan komt is het niet overal en altijd toegestaan.

Groeten, Kees
bert kooyman
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-03-2003 01:00
Locatie: alblasserdam

09-03-2003 11:20

hallo Lukas
ten eerste ben je op dit water niet zo gauw uit gevist hoor(20 km) lang dus iets langer dan drie weken dus die vijf euro haal jij er wel uit
en natuurlijk is het vrij voor iedereen om e bepalen wat hij voor deze vegunning vraagt

Een wat kees zegt om de vergunning zo duur te maken dat niet iedereen deze kan kopen om zo een selectie te maken vindt ik ook niet te recht nou gaat iedereen natuurlijk gelijk weer zeggen ze kunnen wel een derde hengel kopen dus dan kunnen ze ook zo'n vergunning wel betalen ik dacht namelijk dat de derde hengel vergunning in gevoerd was om zoveel mogelijk niet meer iligaal te vissen, de karpervisser die hem niet neem omdat hij te duur is blijft toch wel vissen met drie hengels gelukkig hebben wij het hier aardig op de rails en met onze overal door iedereen voor bijna niks vergunning, dus kees lekker een hoop geld betalen en gewoon lekker vissen
Het maakt uiteindelijk niet uit wat iedereen betaalt als je maar tevereden ben met wat je hebt

Vr.Gr Bert
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-03-2003 11:42

De hoogte van de 3e hengel vergunning is nog niet ees zo duur. Een boete voor de 3e hengel is nogaltijd 52Euro.
Op deze mannier heb je je geld er al snel uit. Denk maar aan de boete voor rijden met de telefoon aan een Oor. Net zo duur als dat een HandsFreeSet kost.

De keuze is aan jezelf. Wil je het riskeren een boete te krijgen, en op een gegeven moment torenhoog boven de kosten uit te komen van een 3e hengel vergunning?
Dan blijf je toch lekker illigaal je 3e hengel in gooien. Maar ga dan ook niet lopen zeuren als je weer eens een boete krijgt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-03-2003 12:50

Bert,

De bewering is slechts dat je met twee hengels op heel veel wateren goed uit de voeten kunt. De behoefte aan de derde hengel heb ik slechts als ik op open water vis met een heel areaal aan water voor me. Voor mijn part is het vissen met een derde hengel op dit soor wateren gratis. Ware het niet dat zulke karperwateren in mijn omgeving al behoorlijk onder druk staan. Alle drempels wegdoen zal dat alleen maar verder doen escaleren.

Wat betreft illegaal gebruik van een derde hengel of overtreding van welke regel dan ook is slechts een antwoord afdoend. Verbeter de controles. Ga echter niet alles maar mogelijk maken om overtredingen terug te dringen. Dan ken ik er nog wel een paar.

Groeten, Kees
bert kooyman
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-03-2003 01:00
Locatie: alblasserdam

09-03-2003 13:27

Kees

Ik moet eerlijk zeggen op ons water is dit op dit moment geen probleem is en wij weten nu wie met de derde hengel vist,zodat dit gemakelijk te controlleren is wie dus legaal vist.
Ik ben het wel met je eens dat het wel toelaatbaar moet zijn op een water en dat je geen last van elkaar moet hebben
Ik zie dit niet iets om overtredingen terug te dringen,maar een stukje service aan de leden ik vindt alleen maar dat het wel betaalbaar moet zijn.
Tenslotte is bij deze vereniging en deel van het geld terug gevloed in de vorm van visuitzet.

Vr.Gr Bert
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-03-2003 14:07

Bert,

De HSV van Purmerend heeft ook een veel goedkopere 3e hengelvergunning voor een beperkt deel van haar water. Volgens mij kunnen ze daar weinig kwaad mee.

Veel zal dus afhangen van plaatselijke omstandigheden. Maar karpervissers het overal zo bereikbaar mogelijk naar de zin maken is volgens mij niet de weg. We zijn bovendien de enige niet die van het viswater gebruik maken. Onzinnige beperkingen daar gelaten overigens.

Ik ken trouwens de Vinkeveense plassen niet goed genoeg om over die 70 euro te oordelen. Het gaat me slechts om het automatisme waarmee we zo vaak naar onze eigen kant toe redeneren. En het mag nooit wat kosten :smile:

Groeten, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-03-2003 20:49

Hoi Jos,

Je stelt dat het op stroperij gaat lijken, als ik met vergunning (legaal) met drie hengels vis.
Kijk is in de wet, wat men onder stroperij verstaat.
Een derde hengel is voor jou geen optie,die mening mag je natuurlijk hebben.
Maar als het legaal is, heb je geen poot om op te staan.
Als men karpers mee neemt om op een ander water te zetten kan ik met je mee gaan,in dit geval niet.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

09-03-2003 23:18

Beste allemaal,

Volgens mij hebben jullie het artikel niet goed gelezen, de prijs voor de 3e hengelvergunning bedraagt namelijk €60,- voor het jaar 2003. Vorig jaar was dat €70,-
Maar let op, er moet ook nog een Grote Visakte worden aangeschaft bij de OVB en die kost €47,50.

Ik snap ook in het geheel niet waarom zo'n derde hengelvergunning zoveel geld moet kosten. Juist door die hoge prijs aan te houden werk je het illegaal vissen met een derde hengel in de hand, omdat een aantal karpervissers het geld er niet voor over hebben (60 + 47.50 = €107.50)om zo'n vergunning aan te schaffen. Ze gokken het erop dat ze geen controle krijgen. (hoezo dan het kaf van het koren scheiden? dat doe je namelijk juist niet met zo'n hoge prijs)

Een vereniging maakt volgens mij alleen maar wat extra administratiekosten voor die 3e hengelvergunning?

Het argument dat het geld beschikbaar wordt gesteld voor visuitzetting vind ik eigenlijk een beetje raar. Immers de hengelaar met 2 hengels moet toch net zo goed meebetalen aan die uitzetvissen?

Let wel, ik ben dus voor een 3e hengelvergunning (op de geschikte wateren) maar dan wel voor een redelijk prijs. Je moet voor jezelf maar uitmaken of die 3 hengel een meerwaarde is voor je vangsten. De Vinkeveense Plassen met zijn 900 hectare vind ik zeer geschikt om met 3 hengels te bevissen. Ja en dat mensen dan nog op een kluitje gaan zitten.... dan ben je zelf stom bezig, vind ik.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-03-2003 00:09

Kan ik zien Gerrit,

Maar wat moet het kosten? Met de 110 euro van de AHV in het achterhoofd lijkt die 60 euro zelfs goedkoop. :smile: Zijn extra inkomsten voor de vereniging, maar die ze wel weer in moeten zetten voor de leden. Wellicht kunnen we afdingen dat die dan wel voor karpervissers wordt gebruikt?

Die grote visakte is pas flauwekul. Waarom hetzelfde betalen als beroepsvissers voor een extra hengel? Dat systeem mag zeker op de helling.

Kees
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

10-03-2003 08:33

Jos, een extra hengel zal op een groot water zeker weten extra vis in het netje brengen. Daar durf ik een wedje op te leggen!!

Kijk, ik heb me toenertijd ingezet voor de betreffende vergunning. Ik had een mooie brief gemaakt en een flinke lijst handtekening verzameld. In die brief stond ook vermeld dat 75 Euro voor zo'n vergunning acceptabel zou zijn. Nou is die vergunning er, maar wordt bijna niet verkocht. Wat is dat in hemelsnaam voor BULLSHIT!! Men heeft er zelf voor getekend, maar men koopt hem niet, hier kan ik dus echt niet bij!! Maar ze blijven wel illegaal vissen met 3 hengels. Royeren moet je die gasten! Daar wordt ik echt doodziek van....

Ondertussen hebben de betreffende heren wel weer een duur afstandsetje gekocht... Tja, dan zie te tenminste iets terug van je uitgegeven geld..... Breek me de bek niet open.

Iedereen kan zo ontzettend zeieken en van elke mug een olifant maken, waar zijn we nou helemaal mee bezig??

Met een godsvermogen aan vergunning hebbende groet, Martin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-03-2003 08:58

Mannen, voor wijzigingen qua grote visakte moet de wetgever er aan te pas komen, is verre van simpel dus...
Jos, in alle gevallen waar de visrechthebbenden verboden hebben om karper mee te nemen is het overzetten van karper dus wel illegaal. Jouw redenering dat dit niet in de wet staat klopt niet daar dit aan de visrechthebbenden is om dergelijke bepalingen al of niet op te nemen, lees de visserijwet er maar op na.
Op grote wateren, waar verhoudingsgewijze maar weinig vissers vissen is er m.i. niets tegen een 3e hengelvergunning.
De prijs van deze vergunning wordt bepaald door de betreffende HSV, dus uiteindelijk is de beslissing over de prijs aan de ledenvergadering (de leden dus!).
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

10-03-2003 09:18

Juist Aart,

Over die prijs van de vergunning, ik heb dat bereikt dmv een officiele brief waar ca. 50 mensen voor hebben getekend. Die laten het nu alleen spijtig genoeg afweten.

Martin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-03-2003 09:43

Even ter aanvulling. Het is ten alle tijden illegaal om als particulier karper uit te zetten in een ander water. Vis uitzetten mag alleen de visrechthebbende.

Kennelijk heeft Gerrit gelijk dat het zo goedkoop mogelijk moet omdat anders de vergunningen niet afgenomen worden. Ik vind het wel triest dat als er een vergunning is, men toch lekker illegaal doorgaat. Wees dan consequent en ga met twee hengels vissen.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-03-10 09:45 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-03-2003 14:13

Tja Martin, helaas is dat karpervissers eigen, triest maar waar. Net zoals kankeren op hun HSV, maar de ledenvergadering bezoeken, ho maar...
Kees, een zeer terechte aanvulling.
Gebruikersavatar
Ties Kanters
Berichten: 84
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00

10-03-2003 17:31

Aart,

Ik heb je een prive gestuurd

MVG Ties