Reactie op artikel Ongeschonden Natuur.. van Jeroen Houdijk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-01-2003 10:23

Hallo Jeroen,

Proficiat met je mooie artikel, ik heb echter wel een vraagje:

Vooral jouw conclusies over die strepen vind ik heel frapant, zijn er meer mensen die dat kunnen bevestigen.

En ook dat die winde de karpers uit de kuil hield. Echt heel frapant? Waarom zou die winde ze eruit willen houden? Wegjagen van concurrentie? De karpers beschermen tegen iets gevaarlijks? Terwijl die vissen er eerst wel lagen?

Ben heel benieuwd, observeren is leren, ik vind zulke artikelen heel interessant. Hopelijk hou je ons op de hoogte als je weet een paar keer aan dat water hebt vertoeft.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-01-2003 10:37

Hoi Jeroen,

Interessant artikel en petje af dat je zoveel tijd steekt in het voeren, moet een crime zijn met het openbaar vervoer?

Ik heb ook wat vragen:

- Kon jij telkens de karpers zien zwemmen?
- Waar bleven de karpers nu ze uit de kuil verjaagd werden?
- Rolden de karpers niet doordat jij met je lood juist de boden een beetje omwoelde?
- Waar zijn de volschubs en rijens, hebben die je nog weten te ontwijken tot heden :smile: ?
- Waarom denk jij dat een enkele winde een groep karpers zomaar kan verjagen uit die kuil?

Verder zeer interessant artikel. Aparte artikelen juich ik altijd toe, vooral als ze leerzaam zijn.

Gr. Laurens
Martijn Schild

09-01-2003 10:45

Beste Jeroen,

Heel mooi artikel! Ik hoop dat ik ook een keer zo'n water tegenkom :wink:. De vragen die de heren hiervoor al stelden, spoken ook een beetje door mijn hoofd. Ik hoop dat je (enkele) kunt beantwoorden.

Hoop op een volgend artikel van jou.

Mvg,
Martijn
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

09-01-2003 17:45

Hallo Jeroen,

heel mooi en leezaam artikel. Over wat men onder dresuur verstaat kan men inderdaad eindeloos discussieren maar dat ook op een maagdelijk water de karpers niet zomaar voor het oprapen liggen zal je inmiddels wel duidelijk zijn. Dat vraagt tijd, dicipline en bovenal geduld. Ik ervaar hier in veel gevallen het zelfde.
Op dat water heb je de uitgesproken mogelijkheid om die vissen optimaal te kunnen observeren, daarom ben ik heel benieuwd of je antwoord kunt geven op de inmiddels al gestelde vragen.

Blijven schrijven hé :grin:

Groet,

Hans
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

09-01-2003 18:59

Goedemiddag,

Well done mate,keep up the good job..

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

09-01-2003 19:24

Jeroen... klasse man
de foto's kende ik al maar het verhaal dat je er bijgemaakt hebt is schitterend.

ga door zo!
ik zie je
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

10-01-2003 00:25

Hoi,

bedankt voor jullie reaktie's, ik zal proberen een aantal vragen te beantwoorden/toe te lichten hoewel ik zelf mischien nog wel met meer vragen rondloop.

Nadat de karpers vertrokken waren uit de kuil bleven ze langzaam langs de kanten zwemmen, ze bleven in beweging en splitsten zich op. Intussen had dus die winde zich in de kuil genesteld en telkens als er een karper in de buurt kwam zwommen ze dus met z'n tweeen weg. Het is dus niet zo dat die winde de hele school wegjoeg, want daar was ik de oorzaak van. Ik heb proberen te beschrijven wat ik gezien heb maar de reden van iedere beweging van een vis blijft gissen. De bewuste stek werd in ieder geval geassocieerd met gevaar, mischien in combinatie met territoriumdrift van de winde.
Een kennis gaf mij laatst een andere mogelijkheid, namelijk afscheiding van hormonen bij een schrikreaktie. (Als voorbeeld; een kikker urineert automatisch als je hem oppakt en ik heb tijdens de dril ook karpers hun behoefte zien doen)Die "schrikstof" kan enige tijd blijven hangen op een stek en mischien was dat dus de reden dat de vissen niet terugkeerden. In dat geval was het dus toeval dat de winde in de kuil zwom en telkens nieuwsgierig meezwom met de karpers die kwamen kijken.

Dan nog even over de strepen; het is niet zo dat er stof opdwarreld, maar er blijft echt een duidelijke streep op de bodem achter. Er zijn weinig bodems waar zo'n streep gevormd wordt in combinatie met helder water. Maar er zijn vast meer wateren waar dit het geval is. De reaktie van de vissen was meer dan duidelijk in ieder geval.

Een ander verschijnsel wat mij is opgevallen met die fijne algen is dat een "doorzichtige" nylonlijn goed te volgen is onder water omdat er zwevende algen aan blijven hangen. Dit komt op heel veel wateren voor aan het eind van de winter.

groeten Jeroen
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

10-01-2003 12:03

Hallo Jeroen.

Ook ik heb genoten van jouw artikel.
Wat een bofkont ben je om tegen zo'n maagdelijk water aan te lopen. Wees er maar erg zuinig op. Je kunt er nog lang plezier van hebben en wij hopelijk ook via jouw vervolgartikel(en).

Wat me een beetje verbaast is dat je snel doorhad dat er op dat water een heel natuurlijke situatie heerst en je zelfs ziet dat de karpers (waarschijnlijk) op tubifex o.i.d. aasden. Ook constateerde je dat er een hoop natuurlijk voedsel aanwezig is.
Toch vis je dan steeds met onnatuurlijk voedsel op dit water.

Lag het niet voor de hand om na de mislukking met scopexboilies en later tijgernoten, met natuurlijk aas te gaan voeren en vissen?
Of heb je dat inmiddels ook al geprobeerd?

Ik zou het zelf na een mislukte boilie-aanpak direct met wormen of maden geprobeerd hebben. Zeker als ik zo goed zicht zou hebben op de aanwezige bewoners zoals jij dit beschrijft.

In ieder geval heb je nog lekker wat experimenteer en bestudeerwerk daar en ik wens je hierbij veel succes.

Groeten,


Mike
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-01-2003 12:30

Mike,

De instantwerking van zoete mais en gekookte aardappel is zeer hoog. Ook ik heb ooit enkele vrij kleine wateren in zowel Nederland als Frankrijk mogen ontmaagden. De compleet naïeve vissen namen deze kolhydraatrijke instant voedselbronnen meteen en vol vertrouwen.

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

10-01-2003 16:09

Nice one! Mooi artikel. Heb jammer genoeg nog niet zo veel ervaring in het pen -en korstvissen. Maar als ik dan zo'n artikel doorlees dan moet er toch snel verandering in komen.

Groeten
Bart.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

10-01-2003 17:31

Laurens.

Dat zal ongetwijfeld, maar voor zover ik goed gelezen heb (meestal wel) heeft Jeroen dat dus nog niet geprobeerd.
Wel: brood, felgele scopexbollen, tijgernoten, hondenbrokken en kattenbrokken.

Weet jij soms meer dan ons?

Met nieuwsgierige groet,


Mike
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

10-01-2003 18:11

Jeroen,

pas goed op dat juweel van een water en op die magnifieke vissen.

Veel puur genot in de toekomst!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-01-2003 19:45

Jeroen,

Prima verhaal over je observaties van een maagdelijk watertje. Ben zeer nieuwsgierig naar je interpretatie, dus hoop dat je het voortzet en daar later hier op het board iets over kwijt wilt. Dat van die strepen ben ik al eens eerder tegengekomen, in een discussie over het terugtrekken van lood direct na de inworp denk ik. Ik zou niet weten waar de karper dit mee associeert zodat hij alarm slaat. Er zullen toch wel meer langgerekte indrukken in de bodem voorkomen? Maar er zijn er meer die dit melden. De grote schuwheid van die karpers vind ik toch verassend. Mijn ervaring is juist dat deze alleen maar toeneemt bij bevissing. Over het algemeen zijn karpers nogal nieuwsgierig van aard en zolang je ze niet verschrikt door abrupte bewegingen kun je heel dichtbij komen. Zo zou je theoretisch ook weinig problemen moeten ondervinden met een aasje dat ze als voedsel herkennen. Maar wat dat betreft sluit ik me bij Mike aan.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kees ouwehand op 2003-01-10 20:39 ]</font>
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

10-01-2003 21:57

Jeroen ga zo door, leuk stukkie hoor en koester dat water

gr raymond
HansPeter van Ee

11-01-2003 11:17

Jeroen

Mooi artikel en ook heel herkenbaar dat vissen op een maagdelijk water met een hoog natuurlijk voedsel gehalte.
Het blijft opvallend dat er op dit soort wateren toch vissen zwemmen van heel behoorlijk formaat.
Volgens sommige niet echt mogelijk omdat men er te vaak vanuit gaat dat er boilie's nodig zijn om een vis op haar/zijn maximale gewicht te krijgen.
Ik vermoed dan ook vaak dat dit soort onnatuurlijk vetgemeste vissen niet echt een goede conditie bezitten.
Dat merkt men wel bij de dril.
Maagdelijke dikke vissen die willen vaak flink vechten is mijn ervaring, in tegenstelling vaak tot hun gedresseerde soortgenoten.

Jeroen, nu hebben we al eens lekker staan kletsen over onze 'hobby' bij van Lahr waaruit ik op kon maken dat jij behoorlijk gepassioneerd bent geraakt door de karper en zijn gedrag.
Dit artikel is daar een duidelijke bevestiging van.

Well done!!

met bevroren groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2003-01-11 11:18 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2003 21:09

Mike, ik weet niks meer dan jou.
IK wilde bij jouw voorbeeld van maden en wormen even aangeven dat die door mij genoemde aasoorten ook direct geaccepteerd worden. Die vergelijking had ik even duidelijk moeten maken.

Gr. Laurens
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

12-01-2003 21:58

Hallo Kees, HansPeter, Laurens.

Kees.

Zelf ben ik helaas nog niet zo'n bijzonder watertje tegengekomen en inderdaad zet die schuwheid van de karpers daar je wel aan het denken.
Het kan heel goed zijn dat het water dus zelden bezocht wordt door mensen, maar ook de helderheid en de ondiepte kunnen een oorzaak van deze ingebouwde schuwheid zijn.
Ik heb in ieder geval altijd begrepen dat een karper zich het beste thuis voelt in wat troebel water. Natuurlijk doen ze het meestal prima in kraakhelder water, maar bij gebrek aan beschutting en hun grote zichtbaarheid zouden ze zich wel eens extra kwetsbaar kunnen voelen.
Tis maar een gedachte hoor.

HansPeter.

Helemaal mee eens dat karpers wel degelijk zeer zwaar kunnen worden op natuurlijk voedsel.
Zelfs op minuscuul voedsel. Zolang dat maar voldoende aanwezig is. Redmire Pool is hier toch een prachtig voorbeeld van. Ik vind dat dus niet zo opvallend.

Laurens.

Jammer :grin:
Vermoedde ik al.

Met ontmaagde groet,


Mike
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

18-03-2003 12:31

Prachtig artikel waar veel gevoel in is gelegd.
Heel mooi geschreven ook, ik schrok me dood toen het hert kwam drinken :smile:.

Keep up the good work,

MVG
Marvin
Plaats reactie