Artikel Mourad

Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

16-07-2007 20:49

jij beschrijft mijn gevoel,letterlijk "de spijker op de kop slaan" dit is ook de reden dat ik altijd aleen vis op wateren waar ik aleen kan zijn,geen ergenissen,aleen puur rust en maximaal genieten van onze hobby karpervissen,geen druk,geen stres,geen verplichtingen 8)
he"j goed doan mien jong :lol: :wink:
aldejekes loat goan!
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

16-07-2007 20:50

Mooi geschreven Mourad.

Je verhaal ruikt naar het opendoen van een blikje zoete maïs na jaren van knikkervisserij. Je wilt als het ware direct teruggezogen worden naar die tijd. Helaas is het gras al te vaak voorgoed platgetrapt.
Enkel een stapel of album vergeelde foto's én jouw artikel kunnen ons nog eens meenemen naar...
Bedankt!

Groeten,
Filip.
K. van den Herik

17-07-2007 08:31

Hallo Mourad,

Lekker herkenbaar en goed geschreven. Ga gerust zo door.

Gezien dit een DB is wil ik toch wat kanttekeningen plaatsen.

Nostalgie is leuk maar het is meer de hang naar vroeger en vroeger komt nooit meer terug. Vroeger was echt alles maar dan ook alles beter, tenminste dat kreeg ik tot vervelends toe te horen.

Vroeger was niet beter, maar de mens heeft 1 geluk: een selectief geheugen, zodat alleen de leuke dingen in de herinnering blijven hangen. Dat zou mij dus nooit gebeuren. Weldus. Dienstmakkers.nl heeft mij al minimaal net zoveel plezier opgeleverd dan het daadwerkelijke gebeuren. Leuk joh in dienst. De leuke dingen wel, het vervelen, afzien, ploeteren en nog meer vervelen niet dus, maar dat ben ik allang vergeten.

Wanneer is vroeger? Voor mij is dat rond 1970. Voor Aart zou dat 1950 oid zijn? Voor jou in 1990? Moest ik het vroeger van Aart mijn vroeger maken dan zou ik alleen op de verhalen tijdens verjaarspartijen moeten bouwen. Alleen alle leuke dingen dus.

Nederland had in 2005 bijna 16.5000 inwoners, en is met 393 inw / km² (2005) een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Vergeleken met de rest van Europa is de Nederlandse bevolking relatief snel gegroeid van 10 miljoen in 1950 naar 16 miljoen in 2000. Dus meer mensen maar ook meer beton.

Alleen al deze groei brengt excessen mee. Nu helaas ook in de karpervisserij. Maar is dit alleen van deze tijd? Kweenie. Wel weet ik dat in begin 80 het ook niet allemaal even vriendelijk ging in het Twentekanaal, dit ondanks de aardappels en de trouvitballen. Zelfs “De Plas” werd niet vergeten. Ook in 84 werd er gevochten om een stek. Het portaalschijtincident vond dacht ik plaats in 1988. E en A werden zowat op de brandstapel gepleurd in 1992.

Was vroeger alles beter? Wat je wilt, maar je moet nu leven en nu vinden er dingen plaats, die niet door de beugel kunnen. Alleen het gekke is dat niemand het doet en iedereen het veroordeelt.

MVG

Klaas
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-07-2007 09:11

Juist Klaas vroeger was het op mijn thuiswater helemaal niet beter!! Denk inderdaad maar eens aan het portiekschijten! Ik kan het weten want ik vis hier al vanaf 1978 op deze plas. Tuurlijk nu zie ik ook dingen die niet door de beugel kunnen maar dat gebeurde toen ook. Vechtpartijen over voerstekken waren in de jaren 80 dagelijks aanwezig onder de vissers hier.
Verder ving je ook toen slechte vissen met kapotte bekken. Waarom? toen werden er behoorlijk onveilige systemen gebruikt en met dunne lijnen over het talud gevist. Lijnbreuken waren normaal in die tijd (er waren hier zelfs vissers die stalen voorslagen bebruikten) en je ving vissen met complete loodsystemen dus ga nu niet verkondigen hoe goed het vroeger allemaal was.
Daarnaast vang ik hier nog steeds met een grote meerderheid hele mooie gave vissen die al meer dan dertig jaar oud zijn. Dat komt door een andere manier van aanpak als de meeste vissers daar. Het ligt dus voor een groot deel aan jezelf als je vaak slechte vissen vangt daar kies je dan voor om tussen de meute op grote voerstekken te zitten.

Het lijkt wel een beetje een hetze te worden tegen vissers die een firma vertegenwoordigen. Ik vraag mij af of de afgevers op die vissers nee zullen zeggen tegen een aanbod om gratis aas te krijgen. En waarom zullen die vissers overal in het voordeel zijn? veel aas op een verkeerde stek levert lang niet zoveel op als één bal op een hotspot. Misschien kun je met veel aas in een bepaalde tijd van het jaar vissen vasthouden op een stek maar vooral in het voorjaar en zomer zullen vissen niet op een voerstek blijven hangen. Ben net terug van de Lot en ik ving op instant plekken met weinig aas veel meer dan op voorgevoerde stekken!
Een slimme visser heeft niet veel voer nodig maar leest het water.
Voor de rest Mourad vind ik dat je aanleg hebt om een leuk artikel te schrijven en dat ook met veel gevoel doet.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-07-2007 09:15

K. van den Herik schreef:Hallo Mourad,

Lekker herkenbaar en goed geschreven. Ga gerust zo door.

Gezien dit een DB is wil ik toch wat kanttekeningen plaatsen.

Nostalgie is leuk maar het is meer de hang naar vroeger en vroeger komt nooit meer terug. Vroeger was echt alles maar dan ook alles beter, tenminste dat kreeg ik tot vervelends toe te horen.

Vroeger was niet beter, maar de mens heeft 1 geluk: een selectief geheugen, zodat alleen de leuke dingen in de herinnering blijven hangen. Dat zou mij dus nooit gebeuren. Weldus. Dienstmakkers.nl heeft mij al minimaal net zoveel plezier opgeleverd dan het daadwerkelijke gebeuren. Leuk joh in dienst. De leuke dingen wel, het vervelen, afzien, ploeteren en nog meer vervelen niet dus, maar dat ben ik allang vergeten.

Wanneer is vroeger? Voor mij is dat rond 1970. Voor Aart zou dat 1950 oid zijn? Voor jou in 1990? Moest ik het vroeger van Aart mijn vroeger maken dan zou ik alleen op de verhalen tijdens verjaarspartijen moeten bouwen. Alleen alle leuke dingen dus.

Nederland had in 2005 bijna 16.5000 inwoners, en is met 393 inw / km² (2005) een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Vergeleken met de rest van Europa is de Nederlandse bevolking relatief snel gegroeid van 10 miljoen in 1950 naar 16 miljoen in 2000. Dus meer mensen maar ook meer beton.

Alleen al deze groei brengt excessen mee. Nu helaas ook in de karpervisserij. Maar is dit alleen van deze tijd? Kweenie. Wel weet ik dat in begin 80 het ook niet allemaal even vriendelijk ging in het Twentekanaal, dit ondanks de aardappels en de trouvitballen. Zelfs “De Plas” werd niet vergeten. Ook in 84 werd er gevochten om een stek. Het portaalschijtincident vond dacht ik plaats in 1988. E en A werden zowat op de brandstapel gepleurd in 1992.

Was vroeger alles beter? Wat je wilt, maar je moet nu leven en nu vinden er dingen plaats, die niet door de beugel kunnen. Alleen het gekke is dat niemand het doet en iedereen het veroordeelt.

MVG

Klaas


Klaas, ik zeg ook niet dat alles vroeger beter was. Ik zeg alleen dat ik (en blijkbaar nog vele anderen) het gevoel missen die wij kregen vroeger bij het vissen en het vangen van vis. Dit is niet tijdsgebonden, zoals jij suggereert, eerder persoonsgebonden. Voor mij was dit inderdaad 1990, voor jou en Aart zal het inderdaad iets eerder zijn.

Mensen zijn mensen, en dezelfde mensen die het verpesten voor iedereen nu, waren er vroeger ook.

Je zegt zelf: "Nostalgie is leuk maar het is meer de hang naar vroeger en vroeger komt nooit meer terug." Precies! Dat is waar dit over gaat.

De hang naar de tijd dat ik nog niet te maken had met bovenstaande punten.

Begrijp mij niet verkeerd, er is een groot verschil tussen "zijn" en "aanvoelen". Jij denkt dat mijn artikel gaat over het feit dat vroeger alles beter was. Dat is niet zo. Mijn artikel gaat over het feit dat alles vroeger beter aanvoelde. Mijn "vroeger" zal zeker een andere tijd hebben dan anderen, maar ik weet dat iedereen wel een "vroeger" heeft gehad.

Ik wil alleen even een reactie geven op wat jij zei: "Was vroeger alles beter? Wat je wilt, maar je moet nu leven en nu vinden er dingen plaats, die niet door de beugel kunnen. Alleen het gekke is dat niemand het doet en iedereen het veroordeelt."

Namelijk dat de eerste stap naar een oplossing is dat men het probleem erkent.

Mourad
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-07-2007 09:33

Piet Vogel schreef:Lijnbreuken waren normaal in die tijd (er waren hier zelfs vissers die stalen voorslagen bebruikten) en je ving vissen met complete loodsystemen dus ga nu niet verkondigen hoe goed het vroeger allemaal was.


Piet, zoals ik net al tegen Klaas zei, dit is niet tijdsgebonden, maar persoonsgebonden. Mij hoor je niet verkondigen dat het vroeger allemaal beter was, maar dat mijn vroeger anders aanvoelde. Denk dat je het niet helemaal volgt, Piet.


Daarnaast vang ik hier nog steeds met een grote meerderheid hele mooie gave vissen die al meer dan dertig jaar oud zijn. Dat komt door een andere manier van aanpak als de meeste vissers daar. Het ligt dus voor een groot deel aan jezelf als je vaak slechte vissen vangt daar kies je dan voor om tussen de meute op grote voerstekken te zitten.


Niet iedereen kan vissen vanuit zijn boot.


Het lijkt wel een beetje een hetze te worden tegen vissers die een firma vertegenwoordigen.


Als sommige van die vissers de nodige arrogantie met zich meebrengen, kan ik het me wel voorstellen dat het een beetje een hetze wordt tegen dat soort vissers.

Ik heb het gevoel dat je het niet echt goed las. Bovenaan mijn artikel heb ik specifiek gezegd dat ik niet tegen gesponsorde vissers ben. Ik scheer niemand over 1 kam, sponsor of niet. Een goede visser is wie je bent en hoe je met je omgeving omgaat, niet door het dragen van een pet of hengelsportfabrikant t-shirt. Daar gaat het bij mij om. Als die vissers die gesponsord worden in mijn ogen goed van hart zijn, zijn ze in mijn ogen al goede vissers en heb ik er niets op tegen.


Een slimme visser heeft niet veel voer nodig maar leest het water.
Dit vind ik een beetje een dubbelzinnige stelling. Is eigenlijk hetzelfde als: "Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt je wel om gelukkig te worden."

Maar nu dwalen we af, dit is niet waar het allemaal over ging, mensen. Het is gewoon iets wat mij dwarszat, en er is een groot verschil tussen "zijn" en "voelen". Is eigenlijk hetzelfde als het verschil tussen een mening en een feit. Mijn meningen worden opgevat als feiten.


Even voor de duidelijkheid Piet. Ik begrijp dat jij, als gesponsorde visser, je een beetje aangevallen voelt door dat stukje, maar ik denk dat je dat niet goed gelezen hebt dat stukje.

In dat stukje hoor je mij niet zeggen dat ik tegen gesponsorde vissers ben, juist het tegendeel. Moeite moet altijd worden beloond, zijn mijn letterlijke woorden.

Maar waar ik wel tegen ben is dat deze vissers op voetstukken worden geplaatst. Hoe vaker men vist, des te meer ervaring men opdoet. Maar dat houdt niet in dat men dan een betere visser is. Ik heb speciaal hiervoor deze topic geopend: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=41404

De meeste mensen zeggen dat goede vissers vissers zijn die rekening houden met hun vorm van visserij, omgevingsbewust EN geniet van het vissen. Als iemand, gesponsord of niet, voldoet aan die punten, is het in mijn ogen (en die van vele anderen) een goede visser, niet omdat hij grote vissen vangt en continue in bladen staat. Tuurlijk is grote vissen vangen leuk, maar zoals ik al zei, ieder debiel die lang genoeg bivakkeert aan een water waar grote vissen zwemmen, vangt (op den duur) ook die grote vissen. Maar dat maakt van die debiel geen goede visser.
Laatst gewijzigd door Mourad Aviara op 17-07-2007 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

17-07-2007 09:39

Is geen aanval op jou Mourad,

Evenals Piet vind ik dat je schrijvers talent hebt. Het is eigenlijk een beetje op een hoop zeg maar.

Het probleem erkennen en herkennen. Zoals Piet zegt dat was al gebeurt, alleen er wordt nix mee gedaan.

Ik meende het dus echt met de patatgeneratie. Daar kan die generatie niets aan doen maar de opvoeding vroeger was ff anders dan nu en dat wreekt zich. Als ik een beetje mag generaliseren. Neem alleen de finaciele mogelijkheden. Mam mag ik karpervissen? Ja hoor, kost dat? O doe maar, als je je bek maar hou (volgt dan in gedachte). Lach, vloek scheld, maar het gebeurt en niet alleen karpervissen hoor, hoe triest ook.

Hoe het voelde is leuk, maar elk tuintje aan de overkant is beter en het gras is er zeker groener. Dat zegt me niet zoveel.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-07-2007 09:46

K. van den Herik schreef:Het probleem erkennen en herkennen. Zoals Piet zegt dat was al gebeurt, alleen er wordt nix mee gedaan.


Klaas, ik weet het. Wat zou volgens jou een stap 2 zijn om dit aan te pakken? (stap 1 was het (h)erkennen hiervan.)

Ik denk dat er weinig aan te doen is tegen dit soort dingen. Eigenlijk helemaal niets. Ik probeer met dat stukje wat ik heb geschreven ook geen wonderen te verrichten, ik wil dat anderen alleen kunnen zien wat ik zie.

P.S Ik weet dat het geen aanval naar mij is, Klaas. Ik vat het ook niet persoonlijk op.

En ik wil ook even uidelijk maken dat het ook geen aanval is op Piet. Hij zet zich in voor het karpervissen en zoals ik net al zei dat ik vind dat moeite altijd beloond moet worden.
K. van den Herik

17-07-2007 10:01

Mourad,

Ik weet het wel denk ik. We kunnen nix aan de overbevolking doen, dus 2 miljard mensen van de aarde naar mars trappen ofzo lukt niet.

Dus wordt roeien met de riemen die er zijn.

Voor de hengelarij:

- Invoeren hengelexamen ala Duitsland en gerust strenger eventueel met een puntensysteem
- Zoveel mogelijk beperkingen opheffen. Centraler geregeld, niet afhankelijk van 1 of andere nitwit die al 100 jaar voorzitter speelt en de laatste 70 jaar niet meer gevist heeft.
- De beperkingen die wel gelden, de overtredingen zodanig bestraffen dat je het uit het hoofd laat die te overtreden.

Bijvoorbeeld het overnachten mbhv een kampeermiddel alleen als je daadwerkelijk aan het vissen bent. Uitbannen van het karperneuken en het socializen, met scooters en al.


MVG

Klaas
K. van den Herik

17-07-2007 10:08

http://www.karperstudiegroep.nl/artikel ... issen.html

Ook al van een paar dagen geleden.

MVG

Klaas
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-07-2007 10:42

Mourad
Ik zie het niet als een aanval op mij hoor, ik constateer alleen maar dat er toch wel veel vissers afgeven op gesponserde mannen. En ik bedoelde niet dat jij dat specifiek deed. Kijk niet naar anderen en doe je eigen ding. Nogmaals ik heb vaak genoeg emails gehad van vissers die door ons gesponsord willen worden diezelfde mannen zie ik daarvoor afgeven op die gesponserde boys. Ja ik wordt gesponsord maar ik ben eerder fieldtester want ik moet steeds nieuw aas uittesten. Ik kan gemakkelijk mijn aas kopen of door mijn bedrijfje laten kopen maar ik vind het juist leuk om te testen en martin is een vriend van mij. Ik vis er al mee vanaf dat hij began en toen kocht ik ze. Soms heb ik nu een topaas en soms ook niet. Een niet gesponsorde kan kiezen om constant met hetzelfde aas te vissen. Ik denk dus als je echt testvisser bent is dat ook regelmatig een nadeel.

Mourad
Iedereen kan een bootje aanschaffen hoor voor 1000 euro heb je al een geschikte boot. Het kan zelfs uit een rubberboot. Het gaat erom om op de juiste tijd op de goede plek te zijn. Het water lezen dus. Daarnaast heb ik het hele voorjaar zonder boot gevist met een fiets en fietskar. Daar paste ik ook de verkas techniek toe. een uurtje hier en een uurtje daar. Ik heb nog nooit zo veel gevangen als dit voorjaar. Allemaal overdag of wel te verstaan vroeg in de morgen. Dus een boot als excuus is niet nodig, gewoon goed kijken.
Gr Piet
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

17-07-2007 11:07

Dus een boot als excuus is niet nodig, gewoon goed kijken.
Gr Piet




En iedere dag zeeën van tijd hebben om te gaan vissen... :)
Iemand die gewoon van maandag tot vrijdag van 07.00 uur tot 17.00 uur moet werken (om een gezin nog maar te vergeten), zal het allemaal wat moeilijker voor gaan... :roll:

Maar begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn vissen van harte, maar ga me niet blind staren op hun "mega" vangsten. Want geef een ander de zelfde hoeveelheid tijd, en hij komt ook een heel eind...

Gr. v. Gorp.[/code]
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-07-2007 11:16

Sjors
Het ziet niet in de zeeen van tijd! ik maak 400 uur per jaar op de goede momenten en heb al drie jaar een gemiddelde van één vis per 1,2 uur. Iemand die weekenden vist maakt veel meer uren. Uit ervaring (de winkel) weet ik dat er gemiddeld 3 vissen gevangen worden per 48 uur door de weekend vissers dus ga mij nu niet vertellen dat tijd alleen belangrijk is. Een slechte visser met veel tijd zal sporadisch een keer uithalen maar over het algemeen veel uren moeten kloppen voor een enkele vis.
Gr Piet
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

17-07-2007 11:32

Dus je moet buiten de weekenden vissen.... dat weet ik ook wel, maar als je werkt van maandag tot vrijdag heb je alleen de weekenden...

En wat betreft goede en slechte vissers, ik denk niet dat we die discussie moeten gaan voeren... Want wie zegt dat ik een "slechte" visser die tijd wil geven... of ben je alleen een "goede" visser als je uberhaubt al rekening gaat houden met je werk, zodat je ook doordeweeks kan vissen...

En wat betreft het gesponsorde gedeelte (met name aas) dit heeft zeker wel een voordeel, zelf vis ik voor 90% van mijn tijd op de kanalen en hier is het gewoon hoe meer aas, hoe meer vis! En dan is het wel makkelijk als je zo je bollen maar hoeft te gaan halen...

Gelukkig beleeft iedereen zijn hobby op zijn eigen manier, maar vaak wordt er helaas al snel de link gelegd tussen "gesponsorde" vissers zijn "goede" vissers, maar hier zal altijd een hele lange discussie over gevoerd kunnen worden.... :wink:

Met respecterende groet voor iedere visser,

S. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

17-07-2007 11:35

ps. weer even on-topic:

Prima verhaal Mourad!!

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-07-2007 11:54

Sjors
Ik zeg niet dat je buiten de weekenden moet vissen. Vaak genoeg zit in het weekend de hele plas vol en vis ik op plekken die dan op één of andere manier niet bevist worden. Ook tijdens karperwedstrijden met 80 deelnemers vis ik (als de omstandigheden goed zijn) zo ver mogelijk van de meute vandaan. Dus wat ik wil zeggen: ook ik vis weekenden maar alleen overdag. En dan nog iets denk je dat ik zeeen van tijd heb omdat ik in de hengelsport werk? PB Products vergt 8 uur per dag van mij 7 dagen per week. Hoe bedoel je veel tijd! Mijn visserij speelt zich af voor mijn werkzaamheden. Dus ik sta heel vroeg op om te kunnen vissen.
Sjors vat dit niet persoonlijk op hoor want wat jij schrijft is de algemene opinie.

Wat is een goede of slechte visser? daar is al een topic over.
Gr Piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-07-2007 13:07

Mourad
Even on topic weer. Ik heb het nog eens doorgelezen en vind toch wel dat een gedeelte een beetje naar mij linkt. Neem bijvoorbeeld dat gedeelte over ervaring als je vaak op de zelfde wateren vist. En het publiceren in de bladen :lol: Dat is niet erg want het is jouw mening. Ik sta nergens boven en maak ook degelijk nog steeds fouten. Daar mag iedereen mij over aanspreken. Trouwens mocht het over mij gaan, ik vis niet alleen op de plas hoor! Ik denk dat ik iedere weg in Frankrijk wel heb bereden. En zelfs nu nog vis ik alleen op wateren waar ik lekker kan dagvissen en die niet of nauwelijks bekend zijn bij de meute.

Mourad wat ik ook lees is dat je verontwaardigd bent over het feit dat op dat watertje in Begie sommige vissers door rijden over het gras tot aan het water. En dat mag niet volgens jou :(
Nu kan ik mij nog herinneren afgelopen najaar zat jij met je auto (tot aan je assen) vast in het mooie gras van het surfstrandje hier op de plas. Je auto stond daar helemaal aan de oever van de plas dus je bent het hele gras over gereden. Dat heb je volgens mij zelf geschreven! en ik heb het zelf gezien!
Vervolgens moest er een kraanwagen aan te pas komen om je los te trekken. Die schade aan het gras is nog zichtbaar :oops:
Mag je daar wel rijden dan? en benadeel je de locals daar niet mee dan?

Kijk net als ik ben jij ook een mens en soms doen wij domme dingen. Ik vind het alleen niet gepast als je feiten aanhaalt ( die inderdaad niet goed te praten zijn) en een beetje met een vingertje wijst naar de dader terwijl je hier het zelfde hebt gedaan.

Mourad zorg ervoor dat je niet te verbitterd wordt en je plezier verliest in onze mooie hobby. Blijf vooral schrijven!
Gr Piet
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-07-2007 13:35

Piet Vogel schreef:Mourad
Even on topic weer. Ik heb het nog eens doorgelezen en vind toch wel dat een gedeelte een beetje naar mij linkt. Neem bijvoorbeeld dat gedeelte over ervaring als je vaak op de zelfde wateren vist. En het publiceren in de bladen :lol: Dat is niet erg want het is jouw mening. Ik sta nergens boven en maak ook degelijk nog steeds fouten. Daar mag iedereen mij over aanspreken. Trouwens mocht het over mij gaan, ik vis niet alleen op de plas hoor! Ik denk dat ik iedere weg in Frankrijk wel heb bereden. En zelfs nu nog vis ik alleen op wateren waar ik lekker kan dagvissen en die niet of nauwelijks bekend zijn bij de meute.

Mourad wat ik ook lees is dat je verontwaardigd bent over het feit dat op dat watertje in Begie sommige vissers door rijden over het gras tot aan het water. En dat mag niet volgens jou :(
Nu kan ik mij nog herinneren afgelopen najaar zat jij met je auto (tot aan je assen) vast in het mooie gras van het surfstrandje hier op de plas. Je auto stond daar helemaal aan de oever van de plas dus je bent het hele gras over gereden. Dat heb je volgens mij zelf geschreven! en ik heb het zelf gezien!
Vervolgens moest er een kraanwagen aan te pas komen om je los te trekken. Die schade aan het gras is nog zichtbaar :oops:
Mag je daar wel rijden dan? en benadeel je de locals daar niet mee dan?

Kijk net als ik ben jij ook een mens en soms doen wij domme dingen. Ik vind het alleen niet gepast als je feiten aanhaalt ( die inderdaad niet goed te praten zijn) en een beetje met een vingertje wijst naar de dader terwijl je hier het zelfde hebt gedaan.

Mourad zorg ervoor dat je niet te verbitterd wordt en je plezier verliest in onze mooie hobby. Blijf vooral schrijven!
Gr Piet


Piet, klopt, en dat ontken ik niet. Ik heb zelfs foto's ervan hier op het board gezet. Maar dat was puur en alleen om even uit te laden. Na het uitladen zou ik het direct weer op de parkeerplaats zetten, zoals ik altijd doe. Maar toen kreeg ik het niet meer weg, het had die dag ervoor geregend, waardoor ik de hele vissessie met een gestrande auto kwam te zitten. Dit was een eenmalig iets, want er is niemand die nog zo'n voorbeeld kan noemen.

Die vissers waar jij het over hebt, maken daar een routine van en laten hun auto daar ook gewoon staan. Een wereld van verschil. En al helemaal op een water die stilletjes gehouden wordt kan dat een wereld van verschil uitmaken tussen het wel en niet benadelen van de locals. De Sloterplas is niet bepaald een water wat stilletjes wordt gehouden.

De vinger die ik dus aanwijs naar die vissers doe ik omdat ik niet hetzelfde heb gedaan, al vind jij van wel.

En Piet, even serieus. Denk jij dat ik het over jou specifiek heb? Of voel je je een beetje beledigd door de dingen die ik zeg? want voor de duidelijkheid, dit slaat niet op jou, er komen wel andere gezichten voor in visbladen. dit slaat meer op de vissers die zich aangesproken voelen hierdoor.

Ik oordeel over niemand (die ik niet ken), ik zeg alleen wat ik zie en denk en ik laat de rest wel aan de lezer over.

En bedankt trouwens voor je compliment Piet, ik schrijf wel gewoon door als ik weer de neiging krijg de pen op te pakken/toetsen in te typen. :lol:
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-07-2007 13:58

Mourad
Ik kreeg alleen een beetje het gevoel dat het over mij gaat. Daar ben ik absoluut niet beledigd om want ik kan goed tegen kritiek omdat ik van mezelf weet dat ik niet foutloos ben.

Maar nog even over het gras incident: het feit blijft dat het ook hier niet mag en juist dat daardoor het nachtvissen op de tocht hier staat.
Ik vind dit overigens zelf niet zo belangrijk want bij mij ligt de nadruk op onveilig vissen. Dat gebeurd hier nog steeds (ook 15 jaar geleden) en vaak door niet locals.

Gr Piet
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

17-07-2007 14:05

Geweldig artikle Mourad, heb het in en zucht uitgelezen. :wink: Sommige dingen die je beschrijft herken ik dan wel inderdaad.

Ga zo door :D
K. van den Herik

17-07-2007 15:26

Klaas, ik weet het. Wat zou volgens jou een stap 2 zijn om dit aan te pakken? (stap 1 was het (h)erkennen hiervan.)


Grootste probleem is jalouzie. Hier is weinig aan te doen. Als iedereen nu eens zorgt, dat ie tevreden is met zichzelf. Want jaloersheid ontstaat m.i uit een gigantisch minderwaardigheidscomplex. Een tevreden mens heb je geen last van.

MVG

Klaas
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

17-07-2007 16:08

Misschien de moeite waardt om het volgende eens te proberen voordat je verzuurd op een plato gaat zitten of met zon prikstok jiggies omhoog gaat zitten tikken :lol:

Probeer eens een polder,vaart,parkvijver of strontsloot niet met bollierammers maar met zo een soepelehengel je weet wel eentje die al licht buigt onder het gewicht van een uitgelode pen. Beetje mais erbij en knollen vangen maar. Af en toe een platte ga je niet dood van en je piemel krimpt er ook niet van. Beetje korsten altijd leuk guppies vangen totdat je er moe van wordt.
Mag ik vloeken? Doet is een ouderwetse stroopbal maken roggebrood met stroop en een schuifloodje geinig joh en zo wil er ook nog wel eens een dressuurbak tussendoor lopen.

En denk eens na vroeguh las je geen magazines geen internet. Toen was de informatie voorziening heel anders toen ging je naar de hengelsportzaak voor de laatste nieuwtjes.
En magazines wat zijn dat voor dingen die he je nie nodig om te vissen waren er in de 80ies ook niet en als je die nie leest erger je je ook niet aan 1000 en1 hengels,onderlijnen,tenten, gesponsorde vissers of mensen die gewoon fanatieker zijn en hun leven hebben ingericht om zoveel mogelijk te vissen !!!! Daar wel eens over nagedacht dat er mensen zijn die er gewoon meer voor over hebben financieel/sociaal gezien?

Kortom ga een jaar anders vissen,Sluit jezelf een jaar lang af van magazines en internet ga terug naar de oervorm van het hengelen 1man,1hengel,1 net (fototoestel is in deze pure vorm van visserij streng verboden en zou dat eigenlijk altijd moeten zijn aan de waterkant waarom kun jezelf invullen)en de missie om vis te vangen als je dit 1 jaar gedaan hebt denk ik dat je heel anders over de dingen denkt dan dat je nu doet misschien word je dan wel helemaal verliefd op het penvissen of ga je fullpower weer achter je piepers met verniewd elan en een kop van zak in de stront ik doe mijn ding en wie de fuck doet mij wat.

Jij vist toch omdat jij dat leuk vind. Of moet je om het leuk te houden elke zoveel maanden een naam vangen?Nee toch?Of moet je om de zoveel tijd op cirquitwatervissen omdat je anders niet serieus genomen wordt? Zal toch ook wel niet.
Je stoort je aan het rand gebeuren daar is makkelijk afstand van te nemen toch?
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

17-07-2007 18:36

He Piet,

Wanneer begin jij je avontuur in Frankrijk?
Kom ik graag een keertje bij je vissen.

Groet,

hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
K. van den Herik

17-07-2007 18:52

Jacob,

Ik?

Ga maar uit van niet, vind ik allemaal geen reet aan.


In de 80ties had je dus wel 2 hengelsportbladen met redelijke info over karpervissen, alleen meestal wat oud nieuws.

Tja de mzlpikken wisten al heel snel van de gnoogies.

En natuurlijk het 10 jarige jubileum met Kevin M.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-07-2007 19:37

Citaat: Piet Vogel
Een slimme visser heeft niet veel voer nodig maar leest het water.

Dit vind ik een beetje een dubbelzinnige stelling. Is eigenlijk hetzelfde als: "Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt je wel om gelukkig te worden."

Beste Mourad,

Dit was een nadenkertje van Piet. Vreemd dat hier op jou persoon na (die het niet begrepen heeft) er zo weinig reacties opkomen.

Peter