Vanzelfsprekend ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-01-2003 20:59

Branko,

Een goed artikel wat de spijker op zijn kop slaat.

Teveel mensen gaan helaas karpervissen om de verkeerde redenen. Je hoeft niet meer, zoals toen er nog geen boilies en zefhaaksystemen waren, te kunnen vissen om een karpertje te vangen dus trekt het allerlei figuren aan die je liever niet aan het water treft.

Het achterlaten van rommel door vissers betreft overigens niet alleen karpervissers. Andere kunnen er ook wat van. Helaas worden daar ook de karpervissrs op aangekeken(hoe zou dat toch komen).

Het aanspreken van anderen? Ach wie doet dat nog? Zijn er niet zoveel meer denk ik gezien de gemiddelde reactie van zo'n stel herzenloze.

Ik hoop dat jouw artikel bijdraagt aan weer een beetje meer bewustwording bij ons vissers.

Ik denk alleen niet dat je de echte aso's ermee bereikt. Die maken toch zelf wel uit wat ze doen en laten zich doorgaans niet de les lezen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-01-2003 21:13

Branko,

Beginnend aan jouw artikel dacht ik wat krijgen we nou. Maar ter hoogte van de "in het oog springende rod pot" voelde ik toch nattigheid en werd mijn vooringenomen idee van de "pretvisser" te voor de hand liggend aangesproken. En dat kan niet waar zijn, toch niet op KWO.

Helemaal eens met jouw suggestie dat het allemaal bij ons begint. Vul die vuilniszak ook met de rest van de rotzooi op je stek die niet van jou afkomstig is. Praat eens met anderen aan het water. Maak medevissers attent op veilig karperen en geef voorlichting aan de beginnende karpervisser. Al is het maar aan de waterkant. Dit gebeurd allemaal wel in zekere mate, maar we kunnen mogelijk nog meer ons best doen.

Wat ik wel denk is dat er ook iets van de HSV’en uit mag gaan. Het kan niet slechts bij anonieme karpervissers blijven. Deze beginnen zich inmiddels wel wat machteloos te voelen. Wellicht moeten we dan ook onze onmacht kenbaar gaan maken bij de HSV. Maar een actiever beleid, met verscherpte controles lijkt hier en daar echt gewenst. Natuurlijk hangt dat dan weer van vrijwilligers af. Dus weer van onszelf. Maar spreek de leden daar dan ook eens op aan in het verenigingsblad en voer eens een wat enthousiaster wervingsbeleid. Onze afdeling XI heeft dat min of meer gedaan en mijn zoon voelde zich zo betrokken dat hij zich opgegeven heeft als controleur en inmiddels ook de visstand beheerscursus heeft gevolgd. Echt ze willen wel.

Met hoophoudende groet, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kees ouwehand op 2003-01-02 23:34 ]</font>
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

02-01-2003 21:57

Juist ja de vissers zelf moeten iniatief tonen & elkaar aanspreken op wangedragen...als de hoge heren gaan beslissen over visrechten & dergelijke is het al veel te laat!!!!
Ik heb zelf ook zo'n controleurspasje gekregen omdat ik gewoon een stokje achter de deur wilde hebben als mensen mij niet serieus nemen als ik iemand aanspreek.
Ik controleer regelmatig op vergunningen, maar kom gelukkig niet veel tegen zonder vergunning.
De rommel langs de waterkant kom ik wel tegen, maar nooit de veroorzakers...
Martijn Schild

02-01-2003 22:52

Goed stuk, jammer dat op o.a. deze website alle mensen alles al zo goed schijnen te weten. Ze ruimen allemaal de troep van een ander op, ze zullen zich ook nooit met de beschreven praktijken bezighouden (ik veralgemeen hierbij niemand). Dus eigenlijk is het plaatsen niet nodig.
Ik heb wel eens iemand geprobeerd aan te spreken. Ik probeerde de jonge vissers het nut van een onthaakmat te vertellen, alleen wat je dan terugkrijgt zijn boze blikken en woorden (niet iedereen hoor). Over het maken van troep door vissers durf ik niets te zeggen. Ik heb vuilniszakken volgestopt met rotzooi, maar iemand er op aan spreken... daar heb ik het lef niet voor.
Meestal zijn ze toch al weg, als ik de rotzooi aantref.
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

03-01-2003 20:39

Goedemiddag,

Well done mate,keep up the good job

Ook hier weer,de minderheid die het voor de meerderheid verpest....

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-01-2003 00:29

Klasse geschreven. Het is alleen jammer dat juist de te bereiken doelgroep dit soort artikels nooit lezen. En als ze het dan toevallig toch lezen zijn ze waarschijnlijk te dom om het te begrijpen en zeggen ze, He maat, we zijn gelukkig niet de enige die de rommel niet opruimen!

Respect!
Bart
Plaats reactie