Koude Karper

Plaats reactie
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

29-12-2002 17:58

Beste Mike

Mooi artikel, Ik kende het nog niet, maar 2 opmerkingen:
1. Je schrijft dat brasem niet meer bijt in die tijd van het jaar, nou ik vang nog steeds brasem(zeer irritant) en vanmorgen (29-12-2002) had mijn vismaat er ook nog een.
2. Je zegt dat je de karper afstrijkt, Hier kan ik geen voorstander van zijn aangezien de karper in de winter niet veel voedsel tot zich neemt en waar je dan ook nog een gedeelte van afstrijkt en je zegt zelf al dat hij geen maag heeft dus wie weet hoeveel hij nog had kunnen gebruiken/omzetten.
Als de karper echt vol zit met je aas ,komt het er al uit als je em oppakt zeker als het een dikke spiegel is.
Dit is dus geen aanval op jou artikel , maar zijn 2 reacties op jou artikel. En misschien zie ik het wel verkeerd, ook ik ben geen bioloog.
Verder dus een goed artikel.

Mvg Michiel
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

03-01-2003 23:07

Hallo Michiel.

Sorry voor de late reactie, maar ook elders op het Forum wordt mijn aandacht gevraagd.
Tja, van die brasems (witvis) heb ik ook al van anderen gelezen dat die ze dus wel vangen in de winter. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt nauwelijks last van heb. Misschien ligt het aan het type water of het soort aas. Op water waar ik in de winter vis zitten namelijk behoorlijk wat van deze ongenode vrienden. Maar waar zitten ze niet :grin:

Wat dat afstrijken betreft vind ik het eigenlijk wel leuk dat je daar een vraag over stelt. Ik strijk dus al jaren al mijn gevangen karpers af. Ik wil namelijk altijd weten of ze mijn boilie(stront) in de ontlasting hebben, maar ik kan daardoor ook vaak zien welk natuurlijk voedsel ze zo al tot zich nemen. Ik noteer ontlastinggegevens ook altijd in mijn logboek.
Een darm van een karper is behoorlijk lang (weet uit mijn hoofd niet hoe lang precies), maar het evt. aas wat je uit de anus kan strijken is echt wel het deel wat de langste weg door de darm al op natuurlijke wijze heeft afgelegd en dus het verteringsproces al heeft gehad. Ik schrijf daarom ook expres dat je bij het afstrijken niet keihard moet knijpen.
Wat ik zo leuk vind van deze reactie is dat bijna alle karpers die overduidelijk mijn aas in de ontlasting hebben, dit nog nooit spontaan hebben laten lopen. Ondanks dat er na het afstrijken dan wel behoorlijk veel uit komt. De enige keer dat bij mij een karper zijn ontlasting spontaan liet lopen toen ik deze liet fotograferen was een Franse spiegel die ik voorgevoerd en gevangen had op een readiemade. Wat mij (ook bij andere ontlasting dan van mijn boilies) direct opviel is dat deze karper dus gewoon (veel te) dunne stront had.
De consistentie (substantie) van de ontlasting die puur afkomstig is van mijn eigen boilies is in het gunstigste geval een "tandpasta-achtige. Is de ontlasting (bij meerdere vissen) toch wat te dun, dan pas ik mijn mix aan.

Vergeet ook niet dat zelfs als het echt zo zou zijn dat ik door het afstrijken nog onverteerd aas zou onttrekken aan de karper, er een tiental meters verderop weer een heel tapijt voor onze vriend klaar ligt.
Kwestie van doorvoeren. Ook tijdens de vangsten.

Bedankt voor je reactie en goede vangsten toegewenst voor 2003.

Mike
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

04-01-2003 02:18

hahahahaha, De ontlastingsgegevens in je logboek, die is leuk, mag ik weten hoe je dat opschrijft,(hahaha,pardon) en wat je er aan doet als het te dun is (of te dik) hier kan ik nl. wat mee, omdat het bij mij(lees ,de karper) dan misschien te dun is.

Bedankt voor jou reactie en ook jij veel goede vangsten in 2003
P.s.goede artikelen, ik hoop weer wat van je te lezen binnenkort

mvg michiel lieverdink
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

04-01-2003 21:20

mike,

kan jij aangeven in welk consistentiegebied, verdichtingsmaat, schudmaat of zetmaat, de gunstigste stront zich bevindt?

ik vind dit erg ver gaan hoor

groet
gerrit
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

05-01-2003 01:39

Zeg schijtbakken, motten jullie mij hebbuh :grin:

Als het over vieze praatjes gaat...

Michiel.
Ik schrijf gewoon heel simpel bij elke gevangen vis A.I.O. (Aas In Ontlasting) en G.A.I.O. (Geen Aas In Ontlasting).
Wat betreft te dun of te dik, schreef ik al dat ik een tandpasta-achtige substantie (let je een beetje op Gerrit?) prima vind.
Te droog heb ik nog niet eerder meegemaakt, maar als het aas er (evt. spontaan) zowat als water uit spuit, dan mag je best wel spreken van diaree en dat lijkt me niet bepaald gezond. Ook voor ons niet.
Is de ontlasting te dun, dan kan ik of meer vezel toevoegen of het vetgehalte omlaag brengen, of beide. Van nieuwe mixen die ik voor het eerst uitprobeer hoef ik dus niet per sé op te schrijven of de ontlasting te dun (waterig) of te droog is. Is een van beide het geval, dan pas ik de mix gewoon aan voordat ik er echt bulk van ga draaien.

Toch is de ontlasting bij een enkele karper soms toch wat aan de dunne kant bij een mix die ik al langer gebruik, maar als dat het geval is, zit er door de boilieontlasting dus ook altijd ander aas.
Vaak is dat dan natuurlijk aas en pas ik de mix dus niet aan.

Zoals de meesten inmiddels al weten hecht ik veel waarde aan de kwaliteit van (mijn eigen) aas. Ik voer dus ook bijna altijd een paar dagen voor en vis vaak langere tijd door op stekken die vis blijven opleveren. Lange termijn dus. Dan vind ik het belangrijk dat de karpers die dagelijks van dit voer eten hier in ieder geval geen diaree van krijgen.
Voor korte instantsessies (bijv. Frankrijk) gebruik ik dus ook wel eens een readymade, maar voer hier dus niet lang mee door.
In zo'n geval vind ik het geen bezwaar dat de karpers evt. wat te dunne ontlasting hebben. Ik voer er te kort mee door om ze schade te berokkenen of dat ik de kans loop dat ze het voer gaan negeren.

Met substantiële groet,


Mike
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

05-01-2003 09:47

Ha Mike, je weet dat ik niet zo van vieze praatjes houd :smile: maar over die schijt wil ik ook nog wel wat kwijt.

Kijk ik heb ook regelmatig bij door mij gevangen karpers A.I.O. maar ook weleens geen G.A.I.O. maar valt daar iets door te concluderen?
Vooral in de zomer (weet je nog die sessie dat ze geen van allen A.I.O hadden) maar toch op het voer zaten, jij concludeerde daaruit dat je boilies ook instant goed werkte, dat zou natuurlijk kunnen, maar kan het niet zo zijn dat de doorlooptijd er mee te maken heeft? Ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat de doorloop tijd van april tot en met november (afhankelijk van de water temp. niet langer duurde dan zo'n 15 uur maximaal dan. Als wij dan vissen vangen 24 uur na de laatste voerbeurt kan het goed zo zijn dat er geen aas in de onlasting zit, maar dat ze toch op het voer liggen, of terug komen om te kijken.

Ik denk persoonlijk dat veel van het aas afscheiden komt door angst. Want als je vis vangt is die op je voerstek geweest en heeft ewat gevreten voor ie bij je aas komt, en plots wordt ie gehaakt met alle gevolgen van dien..

Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, maar vind het toch het vermelden waard.
En ik ben natuurlijk benieuwd naar jouw mening over het bovenstaand :smile:

Vr.Gr.

Bertil
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-01-2003 10:38

Volgens mij bij 'On Line' John, maar ik kan me vergissen:)
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

06-01-2003 00:36

Bertil/John.

Hallo Bertil.

Schijt of geen schijt, daar kun je schijt aan hebben. Toch wil ik even benaDRUKKEN dat ik die opmerking over die instant werking van mijn boilies meer als grap had bedoeld en om de LUCHT wat op te klaren.
Dat dat niet geholpen heeft heb je overduidelijk laten merken in mijn biffy.
Jij hebt duidelijk een zeer korte doorlooptijd :grin:

Natuurlijk kan die instant repsons een hele goede verklaring zijn, maar inderdaad speelt de doorlooptijd van het voer ook een rol.
Toch moet je niet te prat gaan op die 24 uur na het voeren, omdat niet alle aangevoerde karpers op hetzelfde tijdstip eten.
Ook kan een gevangen karper wel degelijk boilies in de darm hebben, maar nog niet dicht genoeg bij de uitgang. Ook dan is de notatie in mijn logboek GAIO.

Ook hecht ik veel meer waarde aan AIO dan GAIO, maar hoofdzakelijk vanwege de consistentie van de ontlasting en natuurlijk vind ik het een kick als mijn gevangen karpers flink hebben zitten schransen van mijn boilies en ze uitsluitend mijn boilie-ontlasting onthullen.
Maar zo vind ik het ook interessant te zien wat voor natuurlijk voedsel karpers op een bepaald water nuttigen.
Zo ken ik wateren waar dus geen mosselen voorkomen omdat ik dat nooit in de ontlasting heb aangetroffen. Zoeken naar mosselbanken heeft op zo'n water dus echt geen zin. Het tegenovergestelde is dus ook een interessant gegeven. Het loont dan de moeite de mosselbanken op te zoeken.

Er valt uit ontlasting in ieder geval een hoop af te lezen en daar hoef je geen dokter of waarzegster voor te zijn :wink:

John.
Met die AIO's van Bertil kun je niet meer vissen hoor. Tenzij jij een truc kent om vloeibaar aas aan een hair te rijgen :grin:
In dat geval regel ik het octrooi wel voor "ons" :grin:

Met ana(a)liserende groet,


Mike
Plaats reactie