De Onderwaterwereld

Plaats reactie
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

15-12-2002 19:30

Even voor alle duidelijkheid, de foto waarbij het onderschrift ,,een aasgat?,, staat ,is natuurlijk de veegstok waar ik het o.a. over heb in het artikel.

Mvg Michiel
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

15-12-2002 23:38

O.K. Het is al veranderd in veegstok

dank u
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

16-12-2002 00:48

Haha, ik dacht al dat het een tandenstoker was..

Ik vond het een boeiend artikel en mischien leuk om te vermelden is dat ik zelfs op heel smal en ondiep water karper heb zien springen voordat een school stopte met azen en vertrok.

Op dat water heb ik dat meerdere keren gezien en het betrof hier twee vissen die frequenter worden gevangen dan de rest van de school. Zouden deze "domme" karpers zo'n school aanvoeren en steeds als eerste aankomen op een voerplek en ook weer als eerste vertrekken? Dit waren trouwens niet de grootste karpers van de school en dat komt wel overeen met jouw observatie's dat de grotere vissen zich in het midden van een school bevinden.

Mischien is het vergezocht, maar waarom zou er geen rangorde bestaan in een school of een bestand karpers?

Jeroen
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

16-12-2002 09:05

hoi michiel ,

boeiend artikel hoor zal weer veel gespreksstof opleveren denk ik.
wat betreft die springende karpers daar is al eens flink over gediscusseerd hier op het board.

http://www.karperwereld.nl/forum/viewto ... 5&forum=18


gr. ruud
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-12-2002 10:11

Beste Michiel,

Daar ik niets van het "2000" artikel wist een des te boeiender onderwerp. Vooral omdat het voor mij ook zeer herkenbaar is aangezien ik dezelfde mening toegedaan ben wat de "vaste trekroute" van karper betreft. Op m'n "thuiswater", waar ik al lang, veel en vaak vis en waar de bodem voor 99 % uit mosselbanken bestaat ben je bij wijze van spreke "kansloos" als je 5 m. te ver of voorbij deze z.g.n. route vist. Al is het vaak wel mogelijk ze door een bepaalde voermethode wat van de route af te laten wijken.

Wat ik me echter wel afvraag is hoe de trekroute er hier uit zal zien aangezien er hier geen sprake van een zandbodem is. "Aasgaten" zul je hier m.i. dan ook niet tegenkomen maar ik ben zeer benieuwd wat je hier dan WEL zult tegenkomen.

Wat betreft jouw mening dat de z.g.n. "flits-acties" te maken zouden hebben met het proberen zich te ontdoen van parasieten d.m.v. schuren over de bodem het volgende; dit "flits"gedrag heb ik vaak waargenomen echter op 50 cm. water waar het 5 m. diep is. En dit was niet in de paaitijd.
Maar dit terzijde.
Al met al een boeiend artikel en ik ben benieuwd naar de reacties van de "nerds" hier op het board. Daar kan ik dan weer het e.e.a. van opsteken.
Met geleerde groet,

John
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2002 10:28

Hoi Michiel,

Leuk om eens wat te lezen over jouw onderwater wereld en grappig hoe je bij voorbaat al afrekend met eventuele critici. Mijn zegen heb je, ik moedig iedereen aan om een eigen mening erop na te houden.

Het is inderdaad waar dat veel mensen gewoon doodsbang om een eigen mening te verkondigen in artikels en met name op het board. Uit angst dat ze afgezeken worden. Ik hoop dan ook dat deze posting en jouw artikel er aan bijdraagt dat meer mensen zullen durven posten en er een eigen mening op na zullen durven houden.

Ik ben het zeker met je eens dat springen een vorm van communicatie is.

Al zo vaak heb ik gezien dat er vissen op de stek sprongen en ik ook geen beet kreeg! Wellicht vissen die elkaar duidelijk wilden maken dat er vreten lag, maar zelf geen honger hadden?

Over dat spinnen/rollen: ik heb vissen in ondiepe poldersloten om hun as zien draaien, de flanken tegen de bodem schurend.

Moeten wij als mensen nu altijd een verklaring voor deze fenomenen zoeken? Misschien is het gewoon een teken van ongeremde levenslust? Gewoon gek doen? Normaal gedrag wat opvalt omdat we het ineens zien?

Ik weet het niet.

Hr. Pannekoek.

Wat versta jij onder de 'nerds' van dit board? Is dat weer zo'n provocerende posting?

Gr. Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-12-2002 10:45

Beste Laurens,

Ik weet niet waar je op uit bent met de opmerking "Is dat weer zo'n provocerende posting" maar mij geeft het i.i.g. het gevoel dat jij mijn postings vaak als provocerend ervaart. Voor mij betekent het woord"nerd" niet meer of minder dan iemand die z'n hobby (passie), in dit geval karpervissen ZEER serieus neemt.
Ik zie dan ook niet wat voor jou de reden is om het e.e.a. zo negatief te kwalificeren.
Met verduidelijkende groet,

John
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2002 11:15

Hoi Michiel,

Wij karpervissers kunnen observaties van duikers ter verificatie van wat wij menen te zien zeer goed gebruiken. Derhalve een zeer bruikbaar artikel waarvan ik alleen maar hoop dat er meer zullen volgen. Zeker een aantal herkenningspunten in relatie tot mijn eigen waarnemingen zoals de aasputten (gezien bij ijs op het water), het flitsen (de koi in mijn vijver doen het ook, maar inderdaad ook op half water John) en het schuren tegen objecten onder water zoals palen, maar zelfs ook keien.

Wat betreft de aasputten ben je natuurlijk niet zeker of dit van karper dan wel brasem is. Maar beide zullen denk ik van dezelfde voedselplekken gebruik maken?

Wat betreft het springen zijn er zo veel meningen. Communicatie is er één van, waarbij ik me dan wel afvraag hoe ze dan de meeste tijd communiceren als ze onder het oppervlak zwemmen. Zelf vind ik de combinatie van springen gevolgd door eten zoveel overeenkomen met het stressgedrag van andere dieren, dat ik het voorlopig in die hoek zoek. Maar ik geef mijn mening graag voor een betere. Eigenlijk niet echt een controversieel punt. We weten het gewoon niet.

Overigens, kan het zijn dat het zeer verspreid zwemmen in scholen afhankelijk is van het soort water? In sloten heb ik karpers wel redelijk dicht op/achter elkaar zien zwemmen.

Succes, Kees
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2002 11:29

John,

Ik heb inderdaad van jou soms provocerende postings gelezen. Alhoewel dit woord erg negatief klinkt hoeft dit per definitie niet zo te zijn.

Bij jouw woord nerd kwam bij mij wel een negatief denkbeeld op (denigrerend woord).

Verder vind ik provocerende postings in opbouwende zin helemaal geen slecht iets, ondanks de toon van dit woord.

Dt is een een discussieboard, waarbij het hoofdzakelijk de bedoeling is om in discussie met elkaar te gaan als je het niet helemaal eens ben.

Ik ben dan ook een voorstander van mensen die eens wat stof op laten waaien. Daar reken ik ook jou onder. Maar jouw uitleg van het gebruik van het woord 'nerd' is me nu volledig duidelijk.

Sorry voor de off topic posting.

Gr. laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-12-2002 12:08

Right,

Let's get on with the real stuff, i'm one and all EYE!!!!
Groet,

John
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

16-12-2002 13:16

Hee mensen

bedankt voor jullie reacties, en aan ruud laros: hou er rekening mee dat dit een herhaling is van mijn artikel uit 2000:
http://www.karperwereld.nl/artikel/onderwater.php

mvg michiel
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

16-12-2002 15:32

antwoord op een mail van john pannekoek

Hallo John

Bedankt voor je mailtje, nee ik heb geen ervaring met duiken in wateren die bezaaid zijn met mossels, sterker nog ik heb nog nooit (Onderwater)een water gezien waar de (Bijna)hele bodem bezaaid is met mosselen, volgens mij bestaat dit zelfs niet (met alle respect voor jouw mening) omdat mijn ervaring is dat er in geen enkel water meer mosselen dan zand/steen aanwezig is!
Ik heb wel meegemaakt dat mensen mij eens vroegen of ik op hun stek wilde duiken om te kijken hoe groot de mosselbank op hun stek was/is en ik zelfs geen moselbank kon vinden, maar wel troep (oude fiets o.i.d.) waar zich driehoeksmosseltjes op hadden genesteld.
in tegen stelling tot bijvoorbeeld de grevelingen(niet hier op karper gaan vissen,hahaha) waar wel ontzettend veel mosselbanken zijn, maar nog steeds niet meer dan zand.
Een kanaal zou best wel veel mosselbanken hebben, maar hier heb ik nooit gedoken (gevaar voor boten ,en stroming en te troebel) maar ook hier denk ik dat er niet meer mosselbanken zullen zijn dan zand/blubber/troep en nogmaals vaak denken mensen dat ze op een moseelbank zitten te vissen ,maar is dit toch wat anders dan dat.
Ik zou best een keer op jouw water willen duiken ,maar het is een beetje ver weg voor mij ,aangezien ik aan de duitse grens woon, ps is het wel helder?

mvg michiel
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

16-12-2002 15:36

En nog even voor alle duidelijkheid, mosselen hebben een harde ondergrond nodig om zich vast te zetten ,b.v. keien/fietsen/wrak/koraal/zeer harde zandbodem/takken/bomen enz. enz.
mvg michiel
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

16-12-2002 17:56

Mischien is het goed om even het onderscheid te maken tussen driehoeksmosselen en zwanenmosselen.

ik ken namelijk een water waar over de gehele bodem zwanenmosselen te vinden zijn. Deze hebben schijnbaar geen harde ondergrond of een obstakel nodig want de bodem is er zo zacht dat je overal tot je knieen wegzakt.

Als ik het goed heb staan zwanenmosselen niet op het menu van de karper en driehoeksmosselen wel. De belangrijkste reden is het formaat, een driehoeksmossel is een paar centimeter en een zwanenmossel al gauw 10cm. Als iemand kan bewijzen dat ook die grote worden gegeten hoor ik het natuurlijk graag.

groeten jeroen
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

16-12-2002 18:39

je hebt helemaal gelijk jeroen, die ondergrond geldt niet voor zwanemosselen die dus ook in blubber voorkomen, ik had het dus ook over driehoeksmosselen die dit wel nodig hebben, en er zijn natuurlijk nog wel meer soorten mosselen(in zout water) die allemaal hun eigen voorkeur hebben.
p.s. ik denk dat de karper ook zwanemosselen eet hetzij de jongere exemplaren, maar dit weet ik niet zeker

groeten michiel
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

16-12-2002 18:45

Goedemiddag,

Verdomd interessant,weer een reden om die duik-cursus toch maar eens te gaan volgen. :smile:

MVG "GRUM"
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

16-12-2002 20:04

Jeroen, Michiel,

het verschil tussen zwanemosselen en driehoekmosselen is dat zwanemosselen met hun zuigmond de modderbodem filteren op micro organismen en zich zodoende constant moeten verplaatsen. Het zelfde geld voor schildermosselen maar die zijn meer aangewezen op een zandbodem. Driehoekmosselen zijn aangewezen op een harde ondergrond waaraan ze zich vast hechten omdat die het water filteren op zwevende plankton deeltjes.
Zwanemosselen produceren zo'n 400.000 eitjes per jaar die in de kiewen bewaard worden. Hier ontwikkelen zich ook de larven, glochidiën genaamd, Die later als ze groot genoeg zijn het moederdier verlaten. Interesant is op te merken dat larven aan de schelpranden hechthaakjes hebben waarmee ze zich aan de huid maar vooral aan de vinnen van vissen vast hechten, zo voltooien ze hun ontwikkeling en laten na verloop van tijd los om in de modderbodem verder te groeien.

Als karpers driehoekmosselen eten zie ik dus niet waarom ze ook geen jonge zwanemosselen zouden eten. De vowassen ouderdieren zijn inderdaad te groot voor ze. Als men toch ooit een plek aantreft van gekraakte zwanemossel schelpen is dit hoogst waarschijnlijk get werk van muskusratten.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-12-2002 08:47

Hallo Mannen,

Je zou inderdaad bijna een duikcursus gaan nemen als je dit leest. Ik zou graag ook eens de bodem van mijn wateren verkennen!

Over de Zwanenmosselen, ik weet zeker dat ze die vreten!
Ik en vismaten hebben ze al verschillende keren in de bewaarzak gehad. En dan ging het om enorme joekels. Dus niet alleen jonkies.
Of ze deze vaak eten weet ik niet, maar wel dat ze ze af en toe vreten, misschien wel vaker dan wij denken...

Vr.Gr.

Bertil
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-12-2002 10:21

Jeroen, Michiel en Hans,

Zou het niet zo kunnen zijn dat "mijn" bodem een harde zandbodem is waardoor de driehoeksmosselen er massaal aanwezig zijn? Dan wel een combinatie van harde zandbodem en dat de mosseltjes zich aan elkaar vasthechten. Of is het "zich aan elkaar vasthechten" sowieso niet aan de orde?
Met afvragende groet,

John.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

17-12-2002 14:49

erg lekker artikel, niet de gebruikelijke onderwerpen mooi hoor zouden er meer moeten doen, nu nog een karpervisser die helikopterpiloot is en vanuit de hoogte van alles registreert??)))

Doe nog maar een vervolg Michiel, toe maar...

gr ray
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

17-12-2002 17:41

John,

omdat driehoeksmosselen vrij klein zijn hebben ze niet veel nodig om zich aan vast te hechten. Elk water bevat wel wat rommel op de bodem in de vorm takken, stenen en natuurlijk door mensen gedumpte troep!
Omdat de mosselen zich moeten kunnen openen en sluiten om te eten en te ademen moeten ze een bepaalde bewegingsvrijheid kunnen genieten, ook al zitten ze vast op een bepaald voorwerp en huizen ze vaak zeer dicht op elkaar. Toch denk ik niet dat ze zich opzettelijk aan elkaar vast hechten maar zeker weten doe ik dat niet. Ik heb er niets specifics over kunnen vinden. Op lege schelpen(gestorven mosselen) kan ik me voorstellen dat dit wel gebeurd, waardoor de onderlaag uit dode dieren bestaat en de boven laag uit levende zodoende kan zo'n kolonie na verloop van jaren uitgroeien tot een flinke mosselbank.

MVG

Hans
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

19-12-2002 14:04

Duikboot te huur :grin:

Michiel.

Ik had het artikel nog nooit gelezen en ik vind het geweldig. Ook de foto's zijn erg mooi. Eindelijk eens een hele andere kijk op de onderwaterwereld.
Zelf heb ik ook mijn duikbrevet(ten), maar bij gebrek aan een 'buddy' en een complete uitrusting is het verkennen van mijn eigen wateren, helaas nog een onvervulde wens.
Duik jij trouwens wel alleen?

Nu nog die onderwatercamera bovenop een voerplek. Moeten we toch wel ergens een subsidie voor zien te krijgen :grin:

Groetjes,


Mike
P.S. ik heb ook stukjes vuilniszak opgehaald met daarop driehoeksmosselen.
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

19-12-2002 16:59

Hallo allen,

Dank voor de leuke reacties, daar doe je het natuurlijk ook wel voor,
Ja die driehoekjes die komen echt op alles te zitten waar ze maar kunnen,ik heb ooit eens een visparaplu opgedoken op 6m diepte die ook onder zat (effe met de hogedruk en weg waren ze)
Ja dat zou wel lachen zijn als we een sponsor zouden vinden voor een onderwatercamera, kan ik mooi eens proberen het aasgedrag op film vast te leggen, en ik denk dat me dat nog zou lukken ook, onder enkele voorwaarden nl. het zicht moet goed zijn, en in een bepaalde periode als ze de mij bekende trekroute volgen

mvg michiel
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-12-2002 16:24

Boeiend artikel Michiel. Ik kende het in ieder geval nog niet. Zit aardig wat stof in om over na te denken. Ik heb zeer genoten van jou onderwaterwereld, op naar de volgende wereld!

Groet Bart.
Plaats reactie