Bestrijding illegale vangst en export van karper

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

06-12-2002 19:38

Een kleine vraag: is er voor de Belgische karpervissers ook een telefoonnummer waar we naar kunnen bellen als zoiets op één van onze waters gebeurd?

Want naar de politie bellen haalt volgens mij niets uit.

Misschien dat Mr. Lokhorst of iemand anders hier een antwoord op kan geven.

MVG, Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-12-2002 22:56

Ik weet niet hoe dat in België zit Mark, maar heb jouw vraag even doorgemaild naar Alijn Danau. Wellicht dat die het antwoord weet.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Sander Harders
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag

08-12-2002 10:01

Beste Aart en Marco,

In jullie artikeltje gaat het over het wegvangen van karper met netten door de beroepsvisserij ten behoeve van de illegale export naar Engeland, België, enz. Ik heb altijd begrepen dat het wegvangen van schubvis (en dus ook karper) door de beroepsvisserij sowieso verboden is. Dit in verband met het al dan niet hebben van schubvisrechten.

Indien dit inderdaad zo is, het volgende. In het artikel vragen jullie om beeldmateriaal dat als bewijs voor stroperij kan dienen. Enkele weken geleden was bij het televisieprogramma 2 Vandaag een reportage over het vermoedelijke verstrekken van cocaïne aan jeugdige werknemers door werkgevers in de visindustrie in Urk, Spakenburg, etc. Er werden enkele vissers en visverwerkers geïnterviewd over dit onderwerp die tijdens het interview de kratten met dode karper in een vrachtwagen stonden te laden.

Is dit niet strafbaar?

Hoi,
Sander
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

08-12-2002 13:20

Mark,

de politie helpt idd niet. Mss kun je eens naar de visserijcomissie bellen. die weten het wel denk ik.

Greetz
Piotr
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2002 21:44

Beste Sander, de betreffende beroepsvissers hebben ook een stukje volledig visrecht op het IJsselmeer, vandaar dat juridisch optreden n.a.v. de uitgezonden beelden niet mogelijk is. Nog even ter verduidelijking: op het IJsselmeer (en in mindere mate op nog een aantal andere wateren of gedeelten daarvan) hebben beroepsvissers de volledige schubvisrechten waardoor zij gerechtigd zijn daar ook karpers te vangen.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-12-2002 02:52

Dat wilde ik ook weten Aart. Ik had je een prive bericht gestuurd over schubvisrechten m.b.t. de karper.

Dus hierbij bedankt voor de info!

Bart Janssen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-12-2002 09:04

Mannen, vooral in deze tijd belangrijk: i.v.m. zegenseizoen ca. half november tot ca. eind maart. Zodra je iets verdachts ziet wat op karperstroperij (of andere visstroperij) ziet, s.v.p. direct het AID meldnummer bellen (staat op deze site!) en ook s.v.p. direct doorgeven per mail aan de NVVS (nvvs@tip.nl t.a.v. Marco Kraal) en aan de KSN (kherik@chello.nl).
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
stymon loumpranos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-11-2002 01:00
Locatie: warmond

11-12-2002 16:27

Beste Aart en Marco,

Is het mogelijk om, i.v.m. duidelijkheid over al dan niet illegale karpervangsten door beroepsvissers, een lijst te publiceren
van wateren waar beroepsvissers wel het
volledige schubvisrecht hebben?

Vriendelijke groet,
Stymon Loumpranos
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-12-2002 21:13

Stymon,

Zelfs bij de kamer voor binnenvisserij kunnen ze je deze gegevens niet exact geven. Daarnaast is er nog het probleem van de zogenaamde heerlijkheden, een opersoon, dorp krijgt de visrechten van bijv. een baron, deze heerlijkheden zijn al helemaal niet geregistreerd.

MVG

Klaas
stymon loumpranos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-11-2002 01:00
Locatie: warmond

11-12-2002 23:52

Beste Klaas,

Bedankt voor je toelichting.
Wel moeilijk om nu de {h}eerlijken van de boeven te onderscheiden?
Ik bedoel, als zelfs de kamer voor de binnenvisserij dit niet precies weet!

Vriendelijke groet,
Stymon
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-12-2002 02:33

Beste Klaas en anderen,

Hierbij wil ik mij verondschuldigen voor het gedrag van Dhr. Loumpranos.
Ik heb dit persoon ooit eens leren kennen via mijn ex....

Dat dit mijn ex is geworden is alleen maar te danken aan hem.

Hij wilde zonodig naar Cassien, naar de Westeinder, naar de Saone, naar rivieren die te hard stroomden, naar leeg gelopen lacs in Frankrijk, naar plekken waar "top gun" over ons waakte, naar...soms ook naar huis toe.

Het is en blijft behelpen met Stym een Griek van oorsprong. Je moet altijd je kurken meenemen, ga nou nooit aan de Griekse wijn(niet te zuipen maar na verloop van tijd...), jij zit al in je bootje om uit te varen terwijl hij zijn eerste hengel nog moet optuigen, en vooral wees nooit afhankelijk van een voerplek die hij voor je heeft aangelegd....(hij had het te druk) enz.

Nou steld hij 1 keer in zijn leven een normale vraag en krijgt hij maar 1 antwoord waar hij eigenlijk het riet mee wordt ingestuurd......Dammm. (Aart en Marco)

Een hele dikke PS: Stym is al jaren lang mijn vaste vismaatje, de nerd die, als ik op vakantie ben wel die dertigers vangt op mijn stek, problemen met zich meeneemt, net zo als ik dat doe, maar vooral mijn VRIEND!

Hij blijft tot nader order mijn volschubspiegelmaatje..... :)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-12-2002 12:06

Men weet het wel, alleen is er nergens een gedegen centrale registratie. Elke eigenaar van een water weet aan wie de visrechten behoren. Opsporingsambenaren gaan van deze gegevens uit.

MVG

Klaas
Plaats reactie