De karperwereld volgens Maasland, deel2

Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

29-10-2002 15:18

Hoi Laurens,

Wellicht dat Aart iets weet over die roofvis theorie. Ik hoor er nu voor `t eerst van. Die hgere schubjes die ik ving die deden kwa vechtersmentaliteit niet onder voor hun torpedoachtige soortgenoten. Ook die kleintjes sprongen tijdens de dril meerdere malen boven water uit.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

30-10-2002 11:48

Haa Maasland,

Wederom een vermakelijk artikel van jouw hand. Ik wou dat de vissen op de door mij beviste waters net zo snel groeiden als jouw schrijverstalent. Keep up the good work!

Gr. Tinuz
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-10-2002 14:18

We wachten een reactie van Aaart wel af Henrie!

Bedankt Martijn. Ik denk dat je ook blij had geweest als jouw vissen net zo snel waren gegroeid als ik de afgelopen jaren :smile:

Onder het motto lekker smikkelen aan de waterkant toch al gauw ettelijke ponden per jaar :smile:

Harald,

Ik denk dat je abuis bent. Bij mijn weten komen ook bij de OVB gewoon schubs bij een paai van alleen spiegel. Wat komt daar anders uit voort als dat gen recessief is? Niks?

Een spiegels is ooit via eeuwen kweken voortgekomen uit een schubfamilie en zal dus ook schubs kunnen voortbrengen bij een paai.

Aart klopt dit?

Groeten laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-10-2002 15:39

Mannen,

Wellicht hebben jullie hier iets aan:

http://www.karperwereld.nl/artikel/erfelijk.php

Vr.Gr.

Bertil
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

30-10-2002 16:43

Dit stukje had ik al bijna af, dus ik zet m er toch nog ff op.

Nou, bij een kruising tussen 2 spiegels:
(N-allel is niet interessant)
ss x ss (kruising tussen 2 spiegels)
|
F1 ss
Kan dus nooit een schub uit voortkomen.

Bij schub is dit wel mogelijk.
Ss x Ss (kruising tussen 2 schubs, die beide varianten van de genen hebben (heterozygoot))
|

F1 geeft dan 1/4 SS, 2/4 Ss en 1/4 ss nakomelingen. Dat betekent dat 1/4 spiegel is, en 3/4 schub.

Kruising tussen schub en spiegel (2 mogelijkheden)
SS x ss
|
100%Ss
Ss x ss
|
1/2Ss en 1/2 ss

Mijn excuses trouwens voor de schrijffout in het stukje over het N-allel. Schubs en spiegels bezitten 2 n-allelen(oftewel nn, hiervoor dus zijn spiegels en schubs recessief).
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-11-2002 12:48

Harald.

Ik blijf het moeilijk vinden om te geloven.
Als ik dus op een water slechts spiegels uitzet en er verder geen andere vissen bijkomen, dan zouden er bij een succesvolle paai tot in de eeuwigheid spiegels rondzwemmen?

Komt die wetenschappelijk kennis soms ook voort uit jouw naam:

Vis-teler Harald?
Geintje.

Ik ben best bereid je te geloven.
Maar graag zou ik een menig horen van iemand die praktijkervaring heeft met het kweken, of hierbij nauw betrokken is.

Met vriendelijke groet,

Laurens Maasland
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-11-2002 14:23

OK ik begin er in te geloven.

Mijn stelling uit het artikel klopt dus niet!
Als er ook maar 1 of 2 potente schubs tussen zitten er wordt succesvol gepaaid dan zou het dus wel kunnen?

Groet,

Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

01-11-2002 14:27

Hoe ik aan die kennis kwam? Ik ben student Visserij en Visteelt in Wageningen. Ik wil zeg maar van mn hobby mn beroep maken. Misschien kan ik hier nog wel es een stukkie over schrijven, wie weet.....

Ik vond het artikel van je overigens wel leuk. Het deed me weer terug-dromen naar mijn eigen eerste frankrijk avontuurtjes....

Gr Harald
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

01-11-2002 14:44

Heren,

Misschien een interessante variatie in deze discussie. Op de grote wateren in Canada komen zoals jullie weten (ver)wilde(rde) schubs voor. Nou schijnen hier ook heeeeel af en toe spiegels gesignaleerd te worden.

Er zijn geen spiegels uitgezet, zou het kunnen zijn dat hier een soort genetische afwijking meespeelt waaruit onze spiegels in de middeleeuwen ook voort zijn gekomen?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-11-2002 15:12

Menno,

Op die watertjes is dat welicht het geval, want daar zwon dus echt geen schub tussen...

Harald,
Ben ik nu gek of is jouw naam ineens veranderd in deze discussie?
Ik besef nu ineens pas dat jij Hendriks bent, de auteur van dat laatste artikel, waar ik ook gereageerd heb...

Hoe kwam ik anders aan dat Vis-teler Harald?

mazzel,

Laurens
Arnold Haandrik

01-11-2002 20:17

Nope beste Maasland,
of gewoon toeval,of een fakerd,of weet ik veel wat. :lol:
ik ben het niet in elk geval.zou zn postings nooit doen,cynisch oke,maar dit.
Visteler heb ik ook gezien,gek ben je niet,in elk geval niet op dat gebied..
hou je mailbox in de g(r)aten.

met echte groeten
Harald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-11-01 20:20 ]</font>
HansPeter van Ee

01-11-2002 22:27

Harald Huizing

Dus als ik het goed begrijp werk jij op de ZODIAC??

met vragende groet

HPE
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

02-11-2002 15:49

Menno en anderen,

Ik heb geprobeerd om wat informatie op te scharrelen over het betreffende onderwerp.
In een enquete van een Finse kwekerij kwam ik het volgende tegen.

Het is wel degelijk mogelijk dat een paartje spiegelkarpers schubkarpers voort kunnen brengen dit omdat het dominante en erfelijke schubpatroon nooit voor de volle 100% opgeheven kan worden.

Het kan natuurlijk zijn dat men in Nederland verder gevorderd is met de kweek van spiegelkarpers betreffende de genetische erffelijkheid (inteelt?)dan hier maar na bovenstaande gevonden te hebben rijst bij mij toch de volgende vraag.

Wat is dan een volschubspiegel?

- is dit het product van een kruising tussen een spiegel en een schub?

- is dit het product van twee spiegels die een schub voort probeerden te brengen? Of...

- is dit het product van twee schubs die een spiegel voort probeerden te brengen?

Iemand die hier uitleg over kan geven?
Ben benieuwd

Met afwachtende groet,

Hans
HansPeter van Ee

03-11-2002 00:22

Heren

In Amerika en omstreken zijn spiegels ook redelijk zeldzaam heb ik ooit eens ergens gelezen.
De volschubvariant komt daar echter ook wel voor, men zegt dat deze voortkomen uit schubkarpers en daar is het geloof ik een terug gemuteerde variant van de schubkarper.

met gapende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-11-2002 00:55

Mannen, als jullie de moeite willen nemen het door Bertil aangehaalde verhaaltje te willen lezen zal het eenieder duidelijk zijn hoe de 'vork in de steel' zit.
Harald H. heeft dit trouwens ook duidelijk verwoord.
Van die 'roofvistheorie' is mij niets bekend.
Het volgende wil ik nog wel even benadrukken:
Bij een bestand van schubkarpers en spiegelkarpers zal na verloop van tijd de spiegel een steeds kleiner deel uit maken van het totaal. De kans dat een spiegelkarper met een spiegelkarper kruist is namelijk relatief klein. Bovendiem zijn de jonge spiegeltjes kwetsbaarder dan schubkarpers.
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

04-11-2002 10:59

Beste HPE, ik werk niet op ZODIAC, ik studeer er.
Ff voor Laurens, mijn naam is idd veranderd door Menno B., want je mag alleen met je echte naam aan de discussies deelnemen.
Sorry voor de verwarring.

MvG Harald