De karperwereld volgens Maasland, deel2

Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-10-2002 23:16

Prachtig artikel, een beetje in de "back to the roots" visstyle ? :wink:

over 1 ding heb ik nog wel en vraagje.
Namelijk van het stuk

"Zet een zootje spiegels uit op een put zonder vis, kom 70 jaar later nog eens koekeloeren (mits je nog leeft, helder kan denken en nog in karper geïnteresseerd ben) en er zal vrijwel alleen nog maar schubkarper op zwemmen. "

Ik weet weinig van de voortplanting bij karpers zelf af.
Maar is het niet zo dat voortplanting alleen kan voorkomen met karpers van het zelfde "soort" ?
oftewel spiegel met spiegel, schub met schub ?
Zo heb ik het tenminsten "geleerd".
Na deze theorie is het dus nooit mogelijk dat er op een put zonder vis, waar alleen spiegel word "gezaaid", na een tijd alleen maar schub overblijft.

voor de rest, Mooi Stukje Artikel :wink:

met vriendelijke groet,
Christiaan van Klaveren
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-10-2002 00:01

Als ik dit zo lees dan vervloek ik mezelf dat ik niet eerder ben gaan karpervissen. Dit heb ik gemist, toen bestond er voor mij alleen nog de vaste stok! Werkelijk weer een mooi verwoord stukje belevenis. Door dit soort artikels krijg ik toch nog een beetje mee van dat wat ik vroeger heb gemist. Daarvoor mijn dank.

Heer Maasland, ga zo door!

Bart Janssen
Arjan van den Berg

24-10-2002 00:05

Sjoerd, je hebt het totaal verkeerd "geleerd" blijkbaar.
Wat Laurens schrijft klopt 100%! Als er geen spiegels worden uitgezet, zitten er binnen een jaar of 20 a 30 bijna geen enkele spiegel meer in Nederland.
Zijn een schubkarper en een spiegelkarper niet hetzelfde soort?

Laurens echt top hoor. Wat een schrijfkunst. Ik heb weer ontzettend genoten.

MvG

Arjan
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-10-2002 00:49

Hee Maasland, alweer genoten van jouw geschreven woord....

Heb je laatst nog een sms-je gestuurd....ben benieuwd.

Groet MB
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

24-10-2002 16:02

Goedemiddag,

Well done mate,keep up the good job !! :smile:

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-10-2002 16:26

Laurens, met een beetje manager of PR kan je hier misschien euro's voor vangen! :wink:

Effe serieus, dit is prachtig man.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

25-10-2002 13:47

Hee meuse,

klasse weer hoor, voor al doorgoan zou Berry zeggen.

nee lekker nostalgisch tintje eraan.

Over die spiegels ik ken een water waar 5 spiegels met suc6 hebben gepaaid en waar geen enkele schub wordt gevangen al 2jr achter elkaar dit ras (niet nederlands) is denk ik erg dominant, dit zie je ook in spanje op sommige stuwmeren alleen spiegel terwijl ze er suc6vol paaien. Zou het dan toch kunnen? de wonderenen en die natuur weet je nog?

Binnenkort valt er weer wat van mij te lezen Maas en kijk alweer uit naar je volgende stukken!

gRay
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

25-10-2002 16:38

Mannen.
In dit geval Frank, Menno, Jeroen en Maasland de Gespletene.

Heb het even behoorlijk druk gehad en heb zodoende niet snel gereageerd.
Complimenten voor jullie bijdrages.
Ik heb genoten van vis, vlees, vieze praatjes en vette plaatjes.

Ga zo door en blijven vangen.

Mike
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-10-2002 19:54

Hoi

Ga het rijtje maar af:

Christiaan.
Voor zover ik weet is het spiegelras niet dominant. Procentueel komt er van een paai met 2 spiegels meer schub als nakomeling af. Alles gaat dus inderdaad Back to the roots van het karperras :smile:


Bart
Leuk dat ik nog wat van vroeger kan meegeven :wink:


Arjan,
Voor zover ik weet zijn schub en spiegels beide familie van de cyprinus carpio. Hierin ben ik echter geen expert en als je hier meer over wil weten verwijs ik je naar Aaart Lokhorst, die hier ooit een artikel over schreef op CW.

Michael,
Bedankt, telefoon is even uit de running helaas. laat je nummers maar even weten (email of prive bericht) dan neem ik z.s.m. contact met je op.


Grum,
bedankt!

Mark,
Denk je nu echt dat een of andere oen hier geld voor zou geven :smile:

Ray,
Dankje. Ik denk dat dat toch uitzonderingen op de regel zijn, waarbij het langzaam, heel langzaam toch naar zijn oorspronkelijke oervorm terugkeerd.

Mike,
Ook jij bedankt.

Mannen leuk die complimenten over het gedeelte wat ik het minst goed vond. laatste 2 delen zijn persoonlijk mijn favoriet.

Groeten laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

25-10-2002 20:25

Arjen,

Er word nu uitgegaan van als er wel spiegels worden uitgezet op een put waar geen vis zwemt.
Oftewel spiegels uitzetten in een put zonder vissen, dus ook zonder schubkarpers.

Voorzover ik geleerd heb (*kom ik weer met m'n leren :wink:) kan er vanuit een paring met spiegelkarpers, alleen spiegelkarpers komen.
Oftewel is het op die mannier nooit mogelijk dat je na 70jaar een put voor schubkarpers overhoud.
En natuurlijk zijn spiegel, en schub van het zelfde soort, daarom had ik het ook tussen "aanhalingstekens" gezet :wink:

Sorry voor het vervuilen van het stukje dat eigenlijk alleen Roem voor jou moet bevatten Laurens :wink:

met vriendelijke groet,

Christiaan van Klaveren.
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

25-10-2002 21:10

Christiaan,

je hebt het niet goed geleerd! Schubkarper is wel degelijk dominant, en uit een koppel spiegelkarpers kunnen wel degelijk schubkarpers voortkomen, ook spiegels uiteraard, maar wat Laurens schrijft dat na een periode van 70 jaar op een water waar van oorsprong alleen maar spiegels uitgezet zijn, dan in hoofdzaak alleen nog maar schubkarpers zullen vertoeven is maar al te waar.
Spiegelkarpers zijn enkel en alleen het product van menselijk ingrijpen en manipuleren om ze sneller en gemakkelijker klaar te kunnen maken voor consumptie(toendertijd). Want zeg nou zelf, het is veel gemakkelijker om een spiegel of een leder van zijn schubben te ontdoen dan een schubkarper.
Alhoewel schubkarpers uiteraard ook gekweekt worden neemt dit niet weg dat het volle schubpatroon toch een kenmerk is voor de genetische oervorm die dominant is aan de eigenlijk niet natuurlijke spiegel variaties.

Neemt niet weg dat ik persoonlijk ook een voorliefde heb voor spiegelkarpers temeer omdat die hier in Finland zoveel zeldzamer zijn dan schubs!

Sportieve groeten,

Hans
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

25-10-2002 22:09

Oke, nu met deze feiten ben ik overgehaald :wink:
bedankt voor de verduidel'kte informatie

met vriendelijke groet,

Christiaan van Klaveren
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-10-2002 22:24

Christiaan,

Helemaal begrijp ik het niet. In het Zaanse met al die verwilderde schubben zouden er best een paar spiegels bij kunnen. Wellicht is een spiegelproject bij de HVZ iets voor je. Beetje uitbaggeren, uitdunnen en dan wat van die Valkenswaarders erin... Kan ik je inspireren?

Met spiegelende groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-10-2002 22:33

Hallo Laurens,

Jijzelf hebt gevochten als een Grizly beer al die jaren.
Het resultaat is er ook naar......
Kunst met een grote K.

Complimenten en
Sportieve groeten Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-10-2002 10:43

Laurens, opnieuw een mooi verhaal.
Even een paar opmerkingen:
- bij het rijtje van spiegel-, leder- en rijenkarper hoort ook nog de edelschubkarper en zelfs de 25 % wildbroedhybride
-het karpertje op de foto met je broer Guido is bepaald geen voorbeeld van een boertje
- 70 jaar is niet helemaal correct, moet in feite binnen 3 a 4 generaties zijn, hetgeen in sommige gevallen dus ook wel pakweg 150 tot 200 jaar kan inhouden.
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

26-10-2002 15:03

Laurens,

Weer puik stukje typwerk! 'k ben zeer benieuwd naar deel III en IV !

ff over voortplanting: Bij ons in de buurt is een natuurgebied (sinds kort ontdekt :grin: )en dit is een grote plas die behoorlijk bezet is met: +/- 60% spiegels, 40% schub! en van die 60% spiegels is ongeveer de helft RIJEN !

Maar het rare vind ik nu: het water is niet van een visvereniging en toch zit er vrij veel karper, en helemaal veel spiegels! Ik sta dan ook voor een raadsel hoe al die vis daar gekomen is en waarom er nog zoveel spiegels zijn! Want karper is er in bij mijn weten nooit uitgezet! (bij voortplanting zouden de spiegels immers moeten verdwijnen)

Een natuurlijke populatie spiegels? Ik weet het ook niet!

Maar goed, eerst al die supermooie spiegels vangen en dan bekijk ik nog wel es hoe ze er in hemelsnaam in komen!

Groeten,

Michiel

_________________
In het verleden gevangen karpers bieden géén garantie voor de toekomst!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michiel Pilaar op 2002-10-26 15:05 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-10-2002 16:15

Michel, een ding is zeker, die karpers moeten daar dus na 1953 (watersnoodramp) in uitgezet zijn. Bij een bezetting van ca. 60% spiegels/rijen zullen er dus wel degelijk jonge spiegeltjes/rijenkarpertjes 'geboren' worden. Zolang jij leeft zul je daar dus nog wel spiegels en rijen kunnen vangen!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

26-10-2002 18:03

Aart,

Dat is mooooooooi ! :grin: want owjow het zijn echt vette visjes. Ze zien er nog jong uit. Ze zijn behoorlijk dik en ik heb dan ook vertrouwen dat er binnen een paar jaar best wel een mooie twintigers kunnen zitten (we hebben ze tot nu toe nóg niet gevangen). Maar de vis ziet er gezond uit, is lekker sterk en heeft potentie!

Dat de vis na de watersnoodramp is uitgezet zou goed kunnen, want dat deel stond geloof ik wel onder water! Dus misschien dat ze de visstand een flinke impuls hebben willen geven en er een berg spiegel op hebben geknalt.

Maar op de wateren hier is het heel lang geleden dat er vis is uitgezet (laatste 10 jaar zoiezo niet) en alle vis die hier zwemt is allemaal inteelt van inteelt, van inteelt enz... Die vissen groeien dus niet al te hard en zijn allemaal schubs! We zijn dan ook zeer blij een 'spiegel'water te hebben gevonden!

Groeten,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

27-10-2002 10:28

Good Story Maasland.

MVG J0H@N
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

27-10-2002 10:41

Laurens ik heb weer enorm genoten waarvoor mijn grote dank. Je maakt de eenzame uurtjes achter de computer tussen de sessie's in toch nog enigzins aangenaam vertoeven.

top!

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-10-2002 14:23

Bedankt voor de complimenten allen...

Aart,
Tsja, wat is nu eigenlijk een boertje :smile:
De discussie laait op of die polderboertjes nu eigenlijk niks meer zijn dan verhongerde schubjes. Dit schubje van mijn broer was er 1 van... alleen dan in Frankrijk..

mazzel, laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

28-10-2002 19:54

Laurens,
leuk verteld wederom. Erg van genoten.

Over die van honger omkomende boertjes, voor mijn omgeving gaat dat zeker niet op. De vissen hebben alle voedsel die ze zich kunnen wensen en zwemmen ook in een relatief groot water(polder)systeem. Het lijken boerekarpers. Ze worden ook niet echt groot, hooguit een pond of tien. En toch is het vrijwel zeker dat het om verwilderde schubs gaat.

Groeten,
Sjors
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

29-10-2002 10:45

Hoi Laurens,

Schitterend verhaal met gevoel voor de echte beleving. Ga zo door!

Wat betreft jouw redmire pool. Ik heb het genoegen in Nederland een vakantieplek te hebben met een soortgelijk water, alleen het oppervlak is wat groter. Het is onderdeel van een natuurgebied en ik heb er verder slechts enkele paling(sport)visser gezien.
De ervaringen met het vangen van deze vissen zijn wat betreft hun vechtlust, omvang etc. zo goed als identiek aan jouw ervaring.
Heerlijke vissen om te vangen.

Aart,
jij zegt dat de vis van Laurens`s broer geen boer is. In het water wat ik bedoel is volgens locals nog nooit vis uitgezet.
De meeste karpers die ik er vang voldoen qua uiterlijk aan de beshrijving van de oorpsronkelijke boerenkarper. Toch heb ik er deze zomer enkele gevangen, zo`n 30 cm groot, die lijken op de vis waarvan jij zegt dat het geen boertje is. Dat zou ik ook denken want hij heeft een andere bouw. Maar ik kan het niet verklaren vanuit de wetenschap dat er nimmer vis is uitgezet. Detail van belang kan zijn dat de grotere vissen, zeg maar vanag 50 cm. allemaal de boerenbouw hebben en dat slechts de enkele kleintjes (30 cm) die ik ving wat hoger waren. Kan dit een tijdelijke jeugdige vorm zijn want de groteren zijn allemaal torpedo`s? Ik weet het niet.
Heb jij er een verklaring voor?

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-10-2002 13:11

Bedankt Willem, een visser is nu eenmaal een dromer :smile:

Sjors en Henrie, ook jullie bedankt.
Om op de opmerking van Henrie terug te komen: zijn die hoogruggige visjes niet te wijten aan een verbetering van de snoekstand? Zoals ik reeds zei regelt de natuur zichzelf en zijn hoger gebouwde vissen in een omgeving met veel roofvis helemaal geen uniek fenomeen...

Mazzel Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-10-2002 13:12

Bedankt Willem, een visser is nu eenmaal een dromer :smile:

Sjors en Henrie, ook jullie bedankt.
Om op de opmerking van Henrie terug te komen: zijn die hoogruggige visjes niet te wijten aan een verbetering van de snoekstand? Zoals ik reeds zei regelt de natuur zichzelf en zijn hoger gebouwde vissen in een omgeving met veel roofvis helemaal geen uniek fenomeen...

Mazzel Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!