The good, the bad and the different bait, door Roelof Schut

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

23-10-2005 18:20

Naar aanleiding van een discussie over de beruchte 1-3-5 mix, hebben wij van Roelof toestemming gekregen om zijn schrijfsel uit de KSN Rotary Letter over aas te plaatsen om één en ander iets te verduidelijken.

Zie voor het artikel:
http://www.karperwereld.nl

Vr. Gr. en veel leesplezier,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Willem Barnas

23-10-2005 18:46

Zo,

Tering Schut, je begint op Weitjens te lijken...

Leuk stuk mien jung.

Groet'n,
Barnas :wink:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

23-10-2005 20:41

Nogmaals ns gelezen.

Bizar hoe dit verwoord wordt. En wat klinkt dát toch lekker :

"Maar, en nu maak ik wellicht weer een arrogante indruk, ik vang ieder jaar mijn dertigers toch wel. Maar ik maak een bewuste keuze die resulteert in een lager gemiddeld gewicht van mijn vangsten. Dat interesseert me echter niet zo veel meer. En laten we eerlijk zijn, op een dertiger meer of minder per jaar komt het ook niet aan. En de hoeveelheid aanbeten die ik soms krijg vergoedt veel. "

Zouden veel vissers die gedachte hebben? :)
Ik, denk van niet. U wel? :) Kom maar op.....

Overigens puik stukje tekst waar je, tussen de regels door, en in de regels zelf, echt wél wat aan hebt.

Bedankt,

Groet,
Frank
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

23-10-2005 22:40

Duidelijk en mooi verwoord. Ervaringen zijn wel herkenbaar, behalve dan van het vangen van al die dertigers. Een aantal jaren terug heb ik ook bewust mijn aas wat 'verarmd' om wat rust op de stek te krijgen. Zelfs met instant vissen kreeg ik er te veel vis op. Iets waar je nu van zou dromen in deze regio.........
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

24-10-2005 08:20

Stof tot nadenken....

Zeer leuk stuk! :)

P.s goed ingespeeld op de lopende vragen op dit board omtrent je aasjes....
of gewoon toeval...

Enyway zeer goed uit de doeken gekomen, en idd hou dat recept maar voor jezelf. :wink:

Jongens Kliederen in de Keuken... :P
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-10-2005 11:22

Ha Jordy,

Dit is bewust geplaatst op dit moment inderdaad om meer duidelijkheid te scheppen over het aas wat Roelof gebruikt.
Roelof heeft er geen enkel commercieel oogmerk mee en wil met zijn schrijven alleen aangeven dat een goed aas, een echt goed aas wel degelijk voor het verschil kan zorgen.. en dat verschil kan mega groot zijn.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

24-10-2005 12:35

Ben dit jaar gaan vissen met zeer goede verse bolies en dat heeft geresulteerd in zeer heel veel meer aanbeten, ik kan mij helemaal inleven in Schut's verhaal. Ik heb er zelfs een tennisarm aan over gehouden, voor volgend jaar ga ik dus vragen aan " the wizard of Kent" om het aas wat te "verarmen" .Of het helpt tegen mijn tennisarm weet ik niet want het gemiddeld gewicht schijnt omhoog te gaan terwijl er minder gevangen wordt. Iedereen is zo bezig met aas/karpervissen dat er steeds meer nieuw vakjargon gebruikt kan worden wat in mijn ogen erg leuk is.
bv
Doe mij maar die LT vismeel.................??
Die vis die jij daar vangt is erg pukka..........??
Bij voortgezette assimilatie kunnen vissen uit glucose koolhydraten en vetten maken..........................??
Over Betaine heb ik nog veel gemaild met allerhande mensen.
Top spul en zeker als je de HCL vorm gebruikt.........................??
Ze azen vandaag niet echt ik denk dat ik mijn "light"bolies maar inpak..?
1-2-3-4 mitszje vangt ook hier......................???????????????
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

24-10-2005 13:29

Roelof, topper,

Ten eerste: Ik kende het artikel uiteraard al, maar het blijft in mijn ogen een uniek stukje tekst, dat geldt voor je schrijfstijl, maar zeker voor de kwalitatief hoogstaande inhoud.

Ik wil er echter een nuance in aanbrengen. Ik denk dat het vangen van meer karpers met een lager gewicht met attractief aas vooral opgaat voor wateren waar de karperbezetting ruim tot zeer hoog te noemen is.
Hier is het waarschijnlijk beter om één langere of een paar sessies achter elkaar te maken om naast hoge aantallen ook de dikke jongens te netten.
Omgedraaid: Op wateren met een normale tot lage bezetting zal het gemiddelde gewicht wanneer met kwaliteitsaas wordt gevist nauwelijks lager zijn en kan er af worden geroomd in optima forma.

Ik ben benieuwd wat je hiervan vind.

Groeten,

Frank
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

24-10-2005 14:13

Altijd leuk om te horen als mensen een stukkie tekst weten te waarderen. Al helemaal als het al weer enkele jaren oud is. Bedankt voor de de positieve kritieken!

Frank,
Ben het niet met je eens. :-)
Mijn resumé is abstract (zoals het hele stuk vrij abstract geschreven is). Ik heb bewust geprobeerd om het noemen van concrete gewichten te vermijden in mijn relaas. Dit juist omdat het opgaat voor alle wateren.
Een topvis is namelijk een relatief begrip. Op sommige wateren is dat een vis van 25 pond, op andere wateren is dat 25 kilo.
Des te breder het attractivteitsspectrum van je aas, des te meer vissen zul je er mee bereiken, ongeacht het water. Daar zit hem de crux. De attractiviteit kan te maken hebben met voedingswaarde maar ook met attractoren (en zo zijn er nog meer variabelen te noemen). Dus ook attractiviteitsspectrum is een abstract begrip (daar gaan we weer...).
En natuurlijk zijn er uitzonderingen, en natuurlijk zijn er individuele gedragingen, en natuurlijk vang je geen kleine karpers als er alleen maar 30-ponders zitten. Mijn resumé is een hoofdlijn, een handvat van waaruit je verder kunt werken.
Groet,
Roelof
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

24-10-2005 15:57

Roelof,

De reden waarom ik een nuance wil aanbrengen in jouw visie op attractief aas is omdat als het zo is dat grote karpers zich liever solitair of slechts met enkele andere karpers ophouden, het volgens mij dan(als aas-amateurtje) meer een stekkwestie is om deze te vangen dan een aasattractiviteitskwestie (mooi woord hè). Toch?

Als het dan (door een attractief aas voercampagne) toch druk wordt op deze plekken, zouden de dikste karpers zich volgens jou laten 'verjagen' door meerdere, kleinere soortgenoten. Ik geloof dit niet zo, omdat dit volgens mijn in tegenspraak is met de afroomtheorie, of zie ik dat verkeerd en werkt de afroomtheorie dus beter met minder attractief aas?
Als dat weer zo is, mag je dus stellen dat wanneer je de dikste vis(sen) afroomt van een water, je geen grote aantallen karpers in die sessie op die plek zult vangen. Maar als dat weer waar is, is het toch weer een
stekkwestie geworden? Of gaat dit aasverhaal gewoon boven mijn pet?

Ik vindt dit bere-interessant Roelof, en ben benieuwd naar jouw reactie!

Groeten,

Frank
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

24-10-2005 16:39

Grote karpers houden zich helemaal niet per defintie liever op met slechts enkele soortgenoten of leven solitair. Ik heb dit nooit structureel kunnen constateren in de voerplekpraktijk.

Ze laten zich ook niet verjagen van de voerplek door anderen (en het is ook niet andersom). Het is volgens mij echter wel zo dat ze niet zo fel azen als hun kleinere soortgenoten. Kijk maar eens wat er soms aan de oppervlakte gebeurt. Vaak snaaien de kleinere karpers het gewoon voor de bek van de grotere exemplaren vandaan. De grotere exemplaren willen de drukte ook nog wel eens mijden door dieper te gaan liggen (lees buiten de voerplek).

En als je flink zit te hakken op een stek dan wekt dat natuurlijk ook argwaan. Dit werkt voorzichtige karpers in de hand. En vaak zijn grote karpers iets rustiger (dat is iets anders dan voorzichtiger). Maar als je rustig bent dan heb je meer tijd en overzicht om voorzichtiger te worden.

Bovendien stel ik ook dat je de grote karpers wel vangt vanwege de macht van het getal. Je vangt ze wel maar daarnaast ook veel kleinere exemplaren. Dus het gemiddelde gewicht van je vangsten gaat omlaag.
De afroomtheorie is ook niet heilig by the way. Ook dit is slechts een leidraad voor mij. Maar in hoofdlijnen en in relatie tot het aas wat Evert gebruikte klopt het weer wel. Of zoals jij het stelt: met minder attractief aas.

Een stek is als zodanig natuurlijk altijd van invloed op je vangsten. Maar ik pleeg niet in stekken te denken. Maar dat is weer een totaal andere discussie.

Als je wel afroomt kun je nog best grote aantallen karpers op die stek gaan vangen. Ik stel slechts dat je moet attractief aas MEER karpers zult vangen.

Nogmaals, het is een abstracte kwestie. Het is niet mogelijk om er een concreet zwart/wit verhaal van te maken dat universeel van toepassing is. Daarvoor zijn er te veel variabelen. Tja, die variabelen. Volgens mij heb ik in nagenoeg ieder schrijfsel van mijn hand daar de afgelopen jaren aan gerefereerd. Als je die variabelen niet meeneemt in je overwegingen dan schiet je volgens mij te kort. Of je moet je al richten op één specifiek water waar je aan refereert. Maar dat is niet mijn ding. Vind ik te beperkt.
Het is maar wat je tegenkomt aan variabelen. Natuurlijk zijn er stekken waar je groter vangt, natuurlijk vang je op diepe stekken soms veel minder maar wel groter, natuurlijk is het pure afromen mij ook wel eens overkomen op een hele rijke, attractieve bol, natuurlijk blank ik ook wel eens, etc. En vergis je niet in het effect van zware bevissing. Dressuurverschijnselen zijn ook een niet te onderschatten variabele (anders was het wel heel erg gemakkelijk). Er zijn zoveel varianten mogelijk. Het gaat mij echter om de rode draad, om de hoofdlijn.

En nu gaat Schut naar huis om zich vervolgens over te geven aan de geneugten des levens. Aaaaaaaaayyyyyyyyyy!!! Het zal wel weer laat worden...

Bier, bier, bier. Tralalalalaalalalaalala!!
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

24-10-2005 19:27

Roelof,

Het zit duidelijk weer gecompliceerder in elkaar dan ik dacht.
Ik zie nu opeens het nut in van de oprichting van de werkgroep Aas bij de KSN binnenkort! Ik ga me maar eens verdiepen in die aasvariabelen de komende periode. Eens kijken of ik dan wat meer duidelijkheid kan krijgen over het totale aasverhaal.
Voorlopig blijf ik dan maar veel vangen met af en toe een dikke! Het is niet anders!

Bedankt voor je uitvoerige reacties!

Groet,

Frank
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-10-2005 23:47

Roelof,

Zelf vis ik ook met een wat "schralere" boiliemix samenstelling. Maar hoe
kijk jij tegen het formaat van de boilie aan, in combinatie met de wat
schralere mix samenstelling? Ik doel eigenlijk op, merk jij ook verschil
tussen grote of kleine boilies (allebei schrale mix!), in relatie tot het vang-
en van de wat betere exemplaren van een karper bestand?

Zelf valt mij op, dat ik met m'n schrale zoete boilies van 20 of 24mm vaak
boven het gemiddelde gewicht zit, in tegenstelling tot wat anderen gemid-
deld vangen op hetzelfde water... :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-10-2005 00:27

Benny ,
Dat is dus 1 v.d velen variabelen waar roelof het over heeft gehad.
Wel een uistekend artikel overigens Roelof, wat ik met interesse heb gelezen!
Sluit ook enigzins aan bij een topic van Herwin Kwint onlangs op dit board,....Dat je met een topboillie :wink: met de beste en duurste ingredienten soms wel eens je doel voorbij schiet.
Maar goed...ik ga dan ook voor de actie en niet voor de grote
gr
Hans
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

25-10-2005 13:26

Eigenlijk heb ik in de loop der jaren geen verschil kunnen ontdekken in de feitelijke verschillen in vangsten tussen een 18/20 of een 24mm boilie. Want dat zijn de formaten waar ik gemiddeld mee vis. Wellicht moet je gaan vissen met 35mm boilies of nog groter om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik heb hier (nog) geen ervaring mee. Ervaringen van anderen zou ik wel eens willen horen. In de wandelgangen heb ik al veel over het selecterend vermogen van een grote bal gehoord, maar goed onderbouwde verhalen ontbreken vaak. Eén zwaluw maakt nog geen zomer. :-)
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-10-2005 13:54

Afgelopen jaar heb ik het verschil niet gemerkt tussen 18/20 mm en 24 mm. Maar de jaren ervoor wel, toen lag mijn gemiddelde echt veel hoger met voeren en vissen met 24 mm.
Vis ook altijd standaard met een snowman van 44 mm, hier vang ik ook geregeld brasems op.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-10-2005 14:28

Roelof,

Wellicht dat het geen selecterend vermogen heeft met betrekking tot het gemiddelde gewicht van de gevangen karpers.
Wat ik zeker wel gemerkt heb is dat de brasems er weinig/niks mee kunnen (je haakt er af en toe wel 1, maar opvreten kunnen ze ze niet) en de duikeenden en meerkoeten kunnen er ook weinig mee.

Zodat bijna ALLE bollen ook echt voor de karper blijft liggen. Voor mij reden genoeg om een forse bol te gebruiken waar nodig.

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Plaats reactie