Loeb rapport

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

20-06-2005 12:37

Ik heb gister de "notities" van Jan Junge gelezen en kwam iets vreemds tegen. Ik gebruik zelf een boillie volgens de EA norm, met vismeel wel te verstaan. Wat mij bevreemde was dat deel waarin Junge zegt dat wil je een goed voer op lange termijn hebben dat de mix voor ongeveer 50% uit vismeel moet bestaan. Als ik die gegevens verwerk en kijk naar de EA norm, kan je het wel schudden. Begrijp ik iets niet goed of is dit tegenstrijdig? Iemand een idee hierover?
Laatst gewijzigd door Robert Valkeneer op 20-06-2005 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-06-2005 12:42

ze sloegen mekaar bekant dood. Hoezo tegenstrijdig? Wat dat betreft is het nu een makke bende. :lol:

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-06-2005 16:02

jaaaah laten we die discussie weer eens lekker op doen leven :D

Evert Aalten heeft gelijk en Jan vangt meer 8)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-06-2005 16:24

Dat denk ik niet :lol:

Groeten,

Mark
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-06-2005 16:34

Mijn kijk:

Evert Aalten heeft "zijn" theorie hoofdzakelijk gebaseerd op informatie van kwekers en dergelijke. Is eigenlijk ook de makkelijkste manier om aan informatie te komen over dat onderwerp. Wat de kwekers eigenlijk dan wel weer doen is zo weinig mogelijk eiwitten gebruiken als mogelijk (denk aan eiwitverspilling en dat veel eiwitrijke produkten wat duurder zijn dan granen en dergelijke). Zover ik weet heeft Evert dit helemaal doorgevoerd naar het programma en worden boilies met een iets te hoog eiwitgehalte gewoonweg afgekeurd omdat de kwekers dat ook zouden doen. Dus met eiwit-verspilling in het achterhoofd krijg j een 4 in plaats van een 8.
Maar als we nou muggenlarven of ander natuurlijk voedsel zouden bekijken, zouden we ook weer meer dan 30% eiwitten vinden. Ineens wordt het al wat duidelijker.

Evert geeft aan wat er minimaal in moet zitten... En met het programma zal je ook nooit ECHT fout zitten. En Jan Junge zit meer in de buurt van het natuurlijke voedsel als je alleen naar de eiwitten zou kijken. Dan is het nu maar raden wat beter zou zijn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

20-06-2005 16:37

Mark, wat vindt jij dan van dit verhaal?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-06-2005 17:33

Robert,

Ik denk dat er niet één zaligmakende manier is om het ultieme aas te maken. Qua voedingswaarde kun je het best bont maken, zelfs op een voerplek! Laten we eerlijk zijn, het zijn vaak net zoetwatervarkens die vrijwel alles vreten wat je ze voorschotelt...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

20-06-2005 18:28

Dank je, Mark.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-06-2005 18:31

Robert,

Hoe denk jij erover? :roll:

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2005 18:42

Kevin je zit er falikant naast, EA heeft zijn theorie helemaal niet van de kwekers.
Het waren praktijkervaringen gekoppeld aan de algemene voedingsleer en onderzoeken op diverse karperkwekerijen.
Het is een theorie genoemd maar het is een totaalplaatje dat wordt vaak vergeten.
Alleen met het schijfje ben je er niet.
Overigens ben ik het wel met Mark eens dat er niet een zaligmakende manier bestaat.
Wat wel voorop blijft staan in ALLE theorieën is vissen op de juiste plaats dan het voeren dan pas het aas.

Voor de rest laat ik de discussie maar voor wat het is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-06-2005 18:43

Kevin,

JJ ook. Beide beroepen zich ook op shaeperclaus of hoe ie heet.

Evert vist niet meer.

Enne die notities zijn eigenlijk bijna 20 jaar oud. Mag je eigenlijk ook niet vergeten. Die periode waren we net van de HP's af'.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2005 19:06

Ik begrijp niet helemaal hoe de topicopener het Loebrapport aanhaald en dan verder gaat met JJ.
Was het niet JJ die het rapport bekritiseerde?
Werden zijn vangsten niet negatie beïnvloed toen hij de aassoorten probeerde die Loeb als positief bestempelde.
Hij wilde hiermee aangeven dat de immense hoeveelheid flavours maar een betrekkelijke waarde hadden.

Bovendien heeft het geen enkele zin om de voorkeuren van JJ in te voeren bij EA, dat is appels met peren vergelijken van beide kanten krijg je een foute?? uitslag.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-06-2005 19:11

Heren,
aanpassen aan de situatie lijkt me voldoende, theorie voldoende.
Laat me er niet door leiden in ieder geval neem het wel mee en sla het op.

Kan wel melden dat ik best vaak heb meegemaakt dat er prima werd gevangen op een bol die conform de EA filosofie nog geen 2 haalde en waarvan het eiwitpercentage tegen de 45% liep. De vastgeroeste koolhydraatmannen vingen geen drol, vreemd niet waar :wink:

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-06-2005 19:22

Dat het meer is dan gewoon een CD-tje is weet ik.

Het gaat ook om meer dan alleen procenten. Zelf ben ik op dat gebied ook heel simpel. Als je een beetje nadenkt, het niet te moeilijk maakt en met verse produkten aan de slag gaat zal het niet zo heel moeilijk zijn. Zoals Mitsz zelf ook al weet heb ik een aantal maanden geleden ook een aardige, niet al te ingewikkelde mix samengesteld waar niks bijzonders aan te zien is. Toevallig kwamen wel alle produkten rechtstreeks van de leverancier en wist ik zeker dat ze HEEL ERG vers waren. En de vangsten bij die mensen die er enkele sessies gebruik van hebben gemaakt waren er ook naar. Helaas heb ik deze mix zelf nog geen kans gegeven omdat de omstandigheden anders besliste. Ondertussen is de vriezer al weer leeg met de test-bolletjes en is de opgeslagen mix ook al niet meer het meest verse....

Achja, ik doe er nu niet moeilijk over. Heb vaak zat moeilijk gedaan en geblankt en ineens gewoon met simpele verse produkten gezeten en me scheel gevangen. En vooral de laatste 2 a 3 weken gaat het super. En nee hoor, niks anders dan kattenbrokjes die drijven.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

20-06-2005 19:26

Mark, ik heb nu een bol die goed vangt en voldoet aan de ea-norm. Ik heb vooralsnog geen redenen om eea te wijzigen. Ik vond alleen de vergelijking tegenstrijdig. De gegevens in de tabel en de gegevens omtrent de ea-norm.

Douwe, de topicopener heet Robert :wink: en ik haal alleen de rubriek notities van de KW aan. Hierin geeft JJ wat resultaten weer in een tabel die volgens mij gelinkt zijn aan het Loeb rapport en volgens mij tegenstrijdig zijn met de ea-norm. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden en wat voor ervaringen zij hebben.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-06-2005 22:34

Robert,

Het Loeb gebeuren heeft niets met voeding te maken. Loeb heeft veel onderzocht, maar in bewust onderzoek worden alleen een aantal stoffen, meestal oliebasis, onderzocht, die wel/geen voedingsreactie uitlokken.

De gebruikte hoeveelheden zullen 0 of geen invloed hebben op de |EA cd.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-06-2005 22:49

De stoffen die volgens Loeb bij karpers een voedingsimpuls opwekken kunnen zelfs prima als toevoeging in een boilie volgens de voedingstheorie worden gebruikt. Evert Aalten vond dit overbodig, maar wat houd je tegen? :-?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-06-2005 08:01

Kees daar zijn EA en JJ het blijkbaar eens, ook JJ vond het maar niks.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-06-2005 08:26

d'r staan anders wel een paar zaken op die lijst, die de boel lekker aan de gang kunnen houden...... :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2005 09:03

Douwe,

Dat is waar, maar het maakt mij niet uit wat Evert Aalten en Jan Junge er van vinden.

Karper is een alleseter. Dat geeft dat het beestje zowat alles als voedsel herkent. Zo herkent hij stoffen die nauwelijks referentie hebben aan iets eetbaars in zijn eigen biotoop. Kennelijk speelt bij de voedselherkenning het overlevingsmotief een belangrijker rol dan de samenstelling van het voedsel. De voor zijn gezondheid noodzakelijke variatie in zijn dieet haalt hij net als de mens gewoon uit de variatie van het voedselaanbod.

Toch heb ik talloze malen staan staren in helder water naar rondzwemmende karpers die de paar boilies die ik in het water gooide volledig negeerde. Het is voor mij van belang dit aanvankelijke gebrek aan interesse te doorbreken met toevoegingen die een sterkere impuls geven tot voeden. Als je die richting opdenkt wordt het Loeb verhaal een welkom startpunt. Maar veel meer dan dat is het niet en veel vragen blijven open.

Groet, Kees
Plaats reactie