De Favoriete Rig Van... Jeroen Houdijk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

23-02-2005 20:56

Beste bezoekers,

In onze rubriek: De Favoriete Rig Van... is het de beurt aan Jeroen Houdijk die zijn favo rig beschrijft..

Veel leesplezier op http://www.karperwereld.nl

Vr.Gr.,

Bertil

Ps.. wilt jij ook mee doen met de favouriete rig van.. stuur dan een email naar: Bertil@karperwereld.nl
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

24-02-2005 14:00

Jeroen, hoe denk jij over de mogelijkheid dat de anti tangle tube ook dienst kan doen als bescherming tegen het splijten van vinnen of het afsnijden van schubben?

Ik heb ook een tijd zonder tube gevist maar ikheb in die periode een aantal vissen gevangen ( met name spiegels ) die verse wonden hadden op de plek waar eerst een schub had gezeten...

Sindsdien gebruik ik gewoon weer tube...
Ik ben ook benieuwd naar de mening van anderen.

vr gr Sjoerd
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-02-2005 14:06

Jeroen,

Die rig van jou is ook zo'n beetje mijn favoriet. Ook ik gebruik nauwelijks rigtube, behalve i.g.v. zwaar obstakelvissen.

Sjoerd,

Vis beschadig je daar totaal niet mee. Maar dan moet je niet met je hengel recht in de lucht staan drillen! Altijd met lijn en lood onder de vis door drillen dus met de hengeltop laag zodat niet telkens de lijn en lood langs de vis schuurt als deze keert. De vis is ook echt te sturen met de hengel in deze houding.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 24-02-2005 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

24-02-2005 16:15

Hoi Sjoerd,

Deze vraag hed ik wel een beetje verwacht omdat de meeste vissers rigtube gebruiken. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat er een schub van een vis werd afgerukt doordat de hoofdlijn er onder kwam.

Maar dit kan natuurlijk gebeuren. Misschien komt het omdat ik een dikke hoofdlijn gebruik dat dit mij niet overkomt. Gevlochten lijn zou ik niet gauw zonder tube of voorslag gebruiken bijvoorbeeld.

Een vis moet zich wel flink in de lijn hebben gewikkeld voordat de lijn van achter naar voren over het lichaam kan schrapen. Het enige wat wel eens gebeurt is dat de lijn achter de eerste vinstraal van de rugvin blijft haken. Iedereen kent het gevoel wel wanneer de lijn dan weer terugspringt. :-?

Gebruik je ook rigtube als je aan de oppervlakte vist? Om diezelfde reden gebruik ik het niet op de bodem! Het zijn immers dezelfde vissen die je probeert te vangen.

Groeten,

Jeroen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

24-02-2005 19:46

Bas/Jeroen,

Ik beweer ook niet stelselmatig dat het zo is, ik had hier alleen mijn twijfels bij.
Wanneer een vis bijvoorbeeld onder je top zwemt bestaat de mogelijkheid dat de lijn langs de flank komt... In deze situatie loopt de lijn recht naar beneden en kan je niet de vis de andere kant op 'sturn' hij is immers al onder de top.
Verder heb ik ook niet echt verschillen bemerkt in de hoeveelheid aanbeten wanneer ik wel of niet met tube viste.

Maar t geheel ziet er verder goed uit en het klinkt logisch.'T is niet mijn favoriet, maar wel een goede rig denk ik.

vr gr Sjoerd
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

24-02-2005 21:37

maar hoe zit het met de anti tangle? daar is de tube voor bedoeld.. slaat de onderlijn dan niet meer om de hoofdlijn? ik geloof dat hij het alleen gebruikte bij nylon onderlijnen, dus bij een gevlochten lijntje weer anti tangle?
ik ga even experimenteren hoe dat zit met die anti tangle, heb nl. wel meer gelezen over dat de tube daadwerkelijk de vis af zou schrikken in helder water. is dat dan omdat deze misschien een luchtbel bevat en in een boog staat, want daar heb ik geen last van.. gebruik de armored rig tube van fox en deze is zo stijf dat hij strak op de bodem ligt. alleen nu vraag ik me af of het inderdaad uitmaakt en je vangstkansen stijgen door de tube weg te laten, en of dit alleen zin heeft bij de korte afstand of ook bij de lange afstand waarbij je meer kracht moet zetten en de onderlijn dus gaat dwarrelen en misschien om je lood slaat...
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

27-02-2005 16:47

Wederom weer iemand die graag z'n onderlijnen bouwt van nylon!
Ook ik ben hier een grote voorstander van.

Sjoerd,


Je bezorgdheid begrijp ik wel. Als je zonder rigtube vist en met dunne hoofdlijnen of gevlochten lijn dan kan je je meer zorgen gaan maken dan wanneer je met een dikkere hoofdlijn vist(wat is dikker in dat geval? :roll: ).
Met dikker bedoel ik meer als 25/100.
Met penvissen en korstvissen gebruiken we geen tube, of er zich problemen afspelen tijdens het drillen weet ik niet.
Het is immers al een langere tijd geleden sinds ik m'n laatste vis(sen) heb gevangen met montage zonder tube.
Het is mij persoonlijk nooit opgevallen dat er vissen zijn beschadigd door het gebruik zonder tube. Zinnig oordelen kan ik dus ook niet hierover! :)

Nu is mijn vraag aan Jeroen waarom hij z'n onderlijnen zo lang vist?
Ik schat de lengte op z'n laatste foto zo'n 40 centimeter.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

27-02-2005 21:29

Hoi Koen,

Dat heeft drie redenen.

De eerste is dat ik bang ben dat ik vissen ga verspelen doordat het lood de haak ahw uit de bek wrikt.

Ten tweede gedraagt de onderlijn zich zo soepel, zodat eventuele lussen niet rechtop blijven staan, maar 'omvallen'. Vanwege de lengte hoef ik ook geen ingewikkelde lusknoop te maken omdat de lijn soepel genoeg is om de haak te laten draaien.

De laatste reden is dat ik de schokbestendigheid van nylon niet vertrouw op een kort stukje. Doordat er wat meer rek in de gebruikte lengte zit worden de knopen niet zo zwaar belast. Deze rek vangt ook weer het schommelen van het lood op. (eerste reden)

groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

28-02-2005 09:47

Jeroen,


Bedankt voor je uitleg.Ik vis m'n nylon onderlijnen altijd kort. Met kort bedoel ik zo'n 12 tot 25 cm.
Het loswrikken van de haak valt mee. Natuurlijk speelt het loodgewicht een belangrijke rol m.b.t het loswrikken van de haak tijdens de dril.
maar bij het gebruik van korte gevlochten onderlijnen zal het loswrikken eerder gebeuren lijkt me omdat gevlochten lijn helemaal geen rek bevat.
Het gewicht wat ik op m'n safety-clip schuif is zo'n 90 gram.
Wellicht is dit genoeg om het loswrikken te bedwingen.
Ik heb op mijn nylon-onderlijn nog geen 1 vis verspeeld(ff afkloppen :) ).
Mooie doordachte maar simpele rig van jou!

Binnenkort zal ik ook eens een artikeltje schrijven over mijn favoriete rig.
Dan krijgen de boarders wat meer inzicht in mijn "rig-materie"! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Plaats reactie