De Favoriete Rig Van... Bart van den Hurk

Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

20-02-2005 11:19

Beste bezoekers,

In onze rubriek: De Favoriete Rig Van... is het de beurt aan karpervisser in hart en nieren Bart van den Hurk die zijn favo rig beschrijft..

Veel leesplezier op http://www.karperwereld.nl

Vr.Gr.,

Bertil

Ps.. wilt jij ook mee doen met de favouriete rig van.. stuur dan een email naar: Bertil@karperwereld.nl
Laatst gewijzigd door Bertil Wielink op 20-02-2005 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-02-2005 11:51

Meteen even nog een kleinigheidje ter verduidelijking, ik heb geen echte favoriete rig, omdat ik gekgenoeg overal vertrouwen in heb. Dit is wel de onderlijn die mij afgelopen najaar al mijn vissen opleverde en waar ik ontzettend veel vertrouwen in heb! Kleinigheidje dus, maar goed.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag,
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-02-2005 12:55

Bart.....alles duidelijk
Nou zou ik toch heel graag willen weten wat je favoriete rig is voor karpers met harde bekken.
dit gezien het feit dat jij schrijft dat deze rig goed werkt bij karpers met zachte bekken.
Verder valt het mij op dat jij de krimpkous door laat lopen tot ter hoogte van de haakpunt.
Waarom is dit?...draait de haak dan nog beter? (soms een soort alternatief voor een ringetje of schuivend stukje tube?)
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

20-02-2005 13:01

Hans,
hij loopt toch tot ver voorbij de haakpunt of ben ik nou gek?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-02-2005 13:49

roy van zwieten schreef:Hans,
hij loopt toch tot ver voorbij de haakpunt of ben ik nou gek?

Ja ietsje voorbij de haakpunt zelfs :D
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

20-02-2005 14:44

Dit is toch ook exact dezelfde rig als Piet Vogel heeft beschreven in de laatste KW (nummer 40)? Zijn zgn. 'basisrig'?

Maargoed, ik had ook zo even mijn twijfels bij 'favoriete rig', daar Bart er naar eigen zeggen maar een maandje mee heeft gevist. Maargoed, zijn reactie hier maakte al een hoop duidelijk.

Maar mag ik dan vragen: waarom ben je half oktober weer gestopt met het gebruiken van deze rig? Toch slechte ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

20-02-2005 14:57

[quote="Hans Brinkel"]Verder valt het mij op dat jij de krimpkous door laat lopen tot ter hoogte van de haakpunt.
Waarom is dit?...draait de haak dan nog beter? (soms een soort alternatief voor een ringetje of schuivend stukje tube?)[/quote]

Hans,
Het voorkomt dat de haak geen vlees pakt achterin de bek, wanneer je verder in de bek haakt is het vlees zacht en scheurt zeer snel uit. De rig van Luuk Schenkelaar, de no-knot knoop van de stiff-rig en enkele klauwhaakjes hebben diezelfde eigenschap.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-02-2005 17:33

Niet gestopt met gebruiken, niet meer veel gevist (3 keer) na half Oktober!

Het antwoord voor de krimpkous staat idd al hierboven,

Voor harde bekken, vlijmscherpe haken, de onderlijn maakt in mijn ogen dan veel minder uit, als hij dus maar goed prikt. Gewoon dus een hele scherpe haak in combinatie met zwaarder lood zou dan het werk moeten doen.
mvg

Bart van den Hurk
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

21-02-2005 13:46

Bart ,ik ben al blij te zien dat ik een beetje in de buurt kom met mijn favoriet.Ik ga mss dit jaar ook eens proberen met de krimpkous in een ronde vorm ipv de rechte hoek .Wat is eigenlijk het verschil in de montage,s op de bijgeleverde foto.Wat is het beste ,de felle gebogen krimpkous of de iets minder gebogen???
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

21-02-2005 13:56

Ja, deze foto's komen uit het artikel voor de komende karperwereld, daar in de text is het wel duidelijk, hier wat minder. Het verschil zit hem in het haakmaatje en daaraan gekoppeld het model, met links de 887 maat 8 en rechts de 887 maat 10. De maat 10 heeft een net wat rondere bocht en de punt ten opzichte van het haakoog iets meer naar buiten staan. De omschakeling van maat 8 naar maat 10 bleek nodig toen ik een vis verspeelde afgelopen najaar, daarna geef slechte inhaking of verspeelde vis meer gehad. Had voordat ik de vis verspeelde op de 8 ook al 4 vissen gevangen (waarvan de laatste wat slechter gehaakt) en die grasvissen + zeelten.

De foto was meer als detail bedoeld, ik weet niet of ik het onderschrift zo door heb gegeven aan Bertil of dat het toevallig de naam was van de foto, maar was deze zonder onderschrift geweest was het beter, want het bovenstaande verhaal was hier wat minder van toepassing, meer toen voor die specefieke situatie waar de vissen vol op het aas zaten en de inhakingen iets slechter werden. Maar excuses voor de onduidelijkheid,
mvg

Bart van den Hurk
toine janssen
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-02-2005 22:42
Locatie: Echt

21-02-2005 22:48

Bart van den Hurk schreef:Meteen even nog een kleinigheidje ter verduidelijking, ik heb geen echte favoriete rig, omdat ik gekgenoeg overal vertrouwen in heb. Dit is wel de onderlijn die mij afgelopen najaar al mijn vissen opleverde en waar ik ontzettend veel vertrouwen in heb! Kleinigheidje dus, maar goed.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag,



Beste Bart,
Kun je misschien uitleggen waarom je de hair zo lang maakt?

Groeten Toine
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

22-02-2005 12:02

Toine,

Ik vis eigenlijk al jaren met een langer dan gemiddelde hair, gewoon omdat het in mijn ogen alleen maar voordelen heeft:

1) De inhaking wordt niet beinvloed door de boilie, dus de inhakingen zijn beter en daarmee minder verspelen
2) Zou de haak licht geprikt zijn en de vis wil het aas uitspuwen, dan zal dit buiten de bek belanden en daardoor zal de punt nog moeilijker te verwijderen zijn (er hangt op dat moment gewicht onder de haakpunt, wat druk op de haakpunt houdt)
3) Ik heb het gevoel dat het aas wat eerder geaccepteerd wordt door de karper alszijnde veilig, omdat de haak verder weg zit van het aas.

En er zullen best nog een paar redenen te verzinnen zijn. Wat is lang trouwens? Normaal gesproken hou ik minimaal 2 cm tussen de haakbocht en een 20mm bol aan en 2,5 cm tussen de haakbocht en een 25mm bol. Ooit wel wat langer, maar nooit veel meer als een 3,5 cm tussen bovenkant boilie en haakbocht. Ik heb er in ieder geval niet het gevoel door dat ik vissen mis, integendeel :wink:
mvg

Bart van den Hurk
toine janssen
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-02-2005 22:42
Locatie: Echt

25-02-2005 22:08

Bart van den Hurk schreef:Toine,

Ik vis eigenlijk al jaren met een langer dan gemiddelde hair, gewoon omdat het in mijn ogen alleen maar voordelen heeft:

1) De inhaking wordt niet beinvloed door de boilie, dus de inhakingen zijn beter en daarmee minder verspelen
2) Zou de haak licht geprikt zijn en de vis wil het aas uitspuwen, dan zal dit buiten de bek belanden en daardoor zal de punt nog moeilijker te verwijderen zijn (er hangt op dat moment gewicht onder de haakpunt, wat druk op de haakpunt houdt)
3) Ik heb het gevoel dat het aas wat eerder geaccepteerd wordt door de karper alszijnde veilig, omdat de haak verder weg zit van het aas.

En er zullen best nog een paar redenen te verzinnen zijn. Wat is lang trouwens? Normaal gesproken hou ik minimaal 2 cm tussen de haakbocht en een 20mm bol aan en 2,5 cm tussen de haakbocht en een 25mm bol. Ooit wel wat langer, maar nooit veel meer als een 3,5 cm tussen bovenkant boilie en haakbocht. Ik heb er in ieder geval niet het gevoel door dat ik vissen mis, integendeel :wink:



Bedankt voor je reactie,
Ik heb de rig die ik normaal gebruik eens gemaakt met zo'n lange hair, ziet er vreemd (anders) uit, anders dan ik gewend ben, maar ik ga het toch eens proberen!
Groeten Toine
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-05-2005 13:06

Hoi Bart,

ik heb jou onderlijntjes eens nagemaakt. en ik moet zeggen. toen ik hem eraan had gemaakt en ingegooid had had ik al een run :) hengel lag nog niet eens op de rodpod :)

maar nu viel me het volgende op. en misschien heb jij er een verklaring voor.

ik heb er 3 vissen mee gevangen en allemaal zaten ze onderin de hoek van de bek. dus niet echt in de onderlip maar echt in de mondhoek.
ze zaten wel goed gehaakt maar omdat volgens jou beschrijving de vis goed in de onderlip gehaakt zou zitten ben ik toch benieuwd waarom dat bij mij niet het geval was..

specs van mijn rig:

totale lengte tot haakbocht ong 17-20 cm
2 cm soepel gedeelte boven de krimpkous
ashima haakje 8
ruimte tussen haakbochht en aas 10-15mm met een 20mm bol

weet jij misschien wat er fout gaat??
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-05-2005 15:12

zal ook wel de kant van waar de vis het aas opneemt zijn?

Als ie van links komt en doorzwemt, zal de haak in de rechter mondhoek terecht komen. Vice versa natuurlijk ook.......
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-05-2005 15:34

Hoe groot waren de vissen, dit is ook belangrijk.

De vissen die ik op de onderlijn gevangen heb waren allemaal boven de 25 pond, een kleinere vis heeft natuurlijk meer spelingsruimte dan een grote en daardoor is de kans dat je een kleinere vis in de mondhoek haakt met de zelfde onderlijn groter. Een andere verklaring is dat de vissen echt los waren, dit heb ik ook een keer meegemaakt met de onderlijn zoals beschreven in het stukje en toen haakte ook ik de vissen in de mondhoek (maar net in het vlees)(zie Karperwereld 41). Toen paste ik mijn haak wat aan door naar de nr 10 te gaan en het was opgelost.

Maar de vissen die in de mondhoek gehaakt zijn, zit daar de haak wel goed vast, anders is het natuurlijk niet zo'n probleem. Je kan de haak in jouw geval midden in de onderlip krijgen door de lengte wat in te korten. vooral het stijvere gedeelte. Gewoon naar de 13 tot 15 cm gaan, dan zal het beter zijn.
mvg

Bart van den Hurk
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-05-2005 16:09

vissen waren:

21 pond bij 85cm
16 en 13 pond van 75-80 cm..

geen bakbeesten dus. maar die zitten er wel..
de vissen waren er goed los. heb 5 runs gehad. (2 vast zwemmers).
op zich waren ze wel goed gehaakt. dus heb wel vertrouwen in deze rig.. zeker omdat alle 5 aanbeten goed gehaakt waren. alleen 2 ervan zwommen zich vast aan wortels die in het water lagen voor mijn kantje.

maar ik zal eens de rig iets inkorten. kijken wat het doet..
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

04-07-2005 12:19

Bart,

En als je nou bijvoorbeeld met deze onderlijn vist met een 14 mm boilie. hoelang zou je dan de rig nemen?

mvg

albertino beunk
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

04-07-2005 12:20

bedoel de hair.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-07-2005 13:22

ik vis het met een 20mm bol en hou ongeveer 1 a 1,5 cm afstand tussen de haakbocht en de bol.

en voor een 14mm zou ik 7mm tot 1cm tussen de haakbocht en de bol houden.


ik heb trouwens mijn rig ingekort naar ongeveer 10cm en ik moet zeggen dat ook de kleinere vissen beter gehaakt worden. (in de onderlip bedoel ik dan)
Mark Brouwers
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 23:54
Locatie: Eindhoven

31-10-2005 19:23

Ik vraag me af of deze rig geschikt is voor vijvers met een zachte bodem.

Ik wil ze gaan gebruiken in combinatie met een safety systeem met daaraan een plat muntlood van ongeveer 90 gram.

Ik gebruik soluble foam op de haak om het geheel rustig op de bodem te laten zakken.

Iemand die mij hierover iets nuttigs kan vertellen?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

01-11-2005 08:04

Mark,

Zolang het stuggere gedeelte van de onderlijn niet in de bodem wordt getrokken zal de onderlijn zijn werking houden en is hij dus geschikt voor een zachtere bodem. Maar ja, wat is zacht he? Ik zou iig ingooien met het muntlood en de gehele montage toch nog even lostrekken uit de prut om er zeker van te zijn dat het lood niet te diep in de blubber ligt. Het muntlood verdeeld zijn gewicht beter en zal dus minder ver wegzakken dan compacter lood. Maar doe je dit dan zijn die schuimpjes inderdaad wel een vereiste!
mvg

Bart van den Hurk
Mark Brouwers
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 23:54
Locatie: Eindhoven

01-11-2005 15:43

Dus als ik een foam op de haak prik en na het zakken even terugtrek zou dit geen problemen moeten geven.

Zou je de rig nog langer kunnen maken of gaat dit ten koste van de werking van de rig?
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

01-11-2005 18:26

Mijn ervaring op prutbodems met een safety systeem is het gebruik van trilobe lood.
Elk ander lood zakt weg en zal het draaieffect van de wartel doen verminderen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar tot nu toe heb ik het beste resultaat behaald met trilobe.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-11-2005 08:59

Zou hem niet veel langer maken, dan verlies je idd de werking. PB me anders even waar je wilt gaan vissen, aangezien we onderhand naast elkaar wonen kan ik je dan misschien wat verder helpen (misschien heb ik er zelf ook gevist). Heb trouwens wel een vermoeden hoor, dat kanaaltje wat bij jullie voor de deur loopt, maar goed stuur als je wilt maar even een PB.
mvg

Bart van den Hurk