De Favoriete Rig Van... Geert Catteeuw

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

10-01-2005 21:42

Beste bezoekers,

In onze rubriek: De Favoriete Rig Van... is het de beurt aan onze Zuiderbuur Geert Catteeuw die zijn favoriete rig beschrijft.

Veel leesplezier op http://www.karperwereld.nl

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

11-01-2005 20:20

Bertil ,bedankt voor het plaatsen van mijn artikeltje.Ik ben namelijk niet z,on schrijver (beetje drempelvrees zeker)maar hoop toch dat jullie er wat aan hebben.

mvg Geert
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-01-2005 20:43

Geert,

Weinig aan toe te voegen hoor. De krimpkous zou je nog wat mooier rond kunnen zetten door 0.30 mm nylon in te binden onder de no-knot en doorlopend in de kous. Met Fox transparante krimpkous lukt het zonder nylon versteviging. Als je wat meer anti-tangle wil, zonder de PVA, dan kun je nog een combi overwegen met iets als snake-bite. Er zijn ook wat soepeler versies als je dat wilt. Boven de loodhagel de coating laten zitten en daaronder verwijderen. Strekken in stoom. Die putti zit daar goed.

Groet, Kees
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

11-01-2005 21:55

Kees ,ik ben nu niet iemand die graag veel werk maakt aan rigs .Mijn maten visten 10 jaar geleden al met deze rig maar dan met een tiemco nr 4.Om de krimpkous te verstevigen staken ze er een spriet van een bezem bij voor het koken.Nu nog zegt mijn maat dat ik het zo moet doen maar ik bekijk mijn gemiddelde beet ,lossers en wil nu net daarom niet veranderen.Ik heb ook al gezien dat er nu in plaats van die hoek in de krimpkous nu een ronding is gemaakt bij anderen.Ik heb de rig ook al gemaakt met de transparante krimpkous en dan krijg ik door de stugge krimpkous niet echt die hoek in maar wel die ronding en ik ervaar het eindresultaat als het zelfde.Mijn vraag is dan wel als ik bv met een soort onderlijn vis met het laatste stukje coating eraf ,of ik dan mss meer beten zou krijgen?De tape dient niet enkel om in de war gooien te vermijden maar ook om de haak proper aan te bieden nadat de tape is opgelost.

gr Geert
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-01-2005 22:34

Geert,

Functioneel is alleen het vertrekpunt van de lijn van belang. Een stevigere ronding maakt dat er iets meer weerstand is nadat de punt van de haak tegen het vlees van de karper oploopt, zodat de hoek er iets minder snel wordt uitgetrokken. Of dit veel verschil maakt lijkt me tamelijk theoretisch worden. Of heeft iemand proefondervindelijke aanwijzingen dat dit helpt?

Meer anti-tangle maken zonder PVA is alleen van praktisch nut. Ik ben een Piet Lut in de plaatsing van het aas en werp nogal eens over om het aas nog preciezer op de plek te krijgen. PVA moet dan bij elke worp over. Veel werk, vind ik.

Het is goed zo hoor, ik geef alleen wat puntjes waarop wijzigingen zouden kunnen worden aangebracht. Voor de liefhebber...

Groet, Kees
Plaats reactie