Is er leven na de dood

Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

24-06-2004 15:45

Aart, dat klopt.
Ik heb het bij een HSV in Nuenen gezien. Daar hebben de karpervissers op een ledenvergadering de meerderheid gebruikt om een en ander in hun voordeel te beslechten.

De HSV's in Eindhoven zijn allemaal een stuk groter en veel karpervissers zijn lid van verschillende HSV's. Ik heb gedacht aan de oprichting van een vereniging en proberen zoveel mogelijk karpervissers ervan te overtuigen dat men het volgende jaar lid moest worden van deze vereniging. helaas is mij gebleken dat veel karpervissers (bijn allemaal), enerzijds, het belang er niet van inzien en anderzijds vrij solistisch zijn en niet bereidt er energie in te steken.
De meest fanatieke karpervissers hebben er in de regio ook niet veel belang bij daar men vaak afreisd naar oorde ver buiten de regio.

Misschien is er gewoon geen behoefte, wie ben ik om dan "iets door de strot te duwen"?
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-06-2004 17:03

Beste Peter,

Hoe weet jouw bron zo zeker dat dit alle overige karpers elimineert??

Uit eigen ervaringen ken ik bij ons een voorbeeld van een grote sterfte uit mei 2002 waarbij ongeveer de helft het loodje legde (5 verdachte visjes erbij op 3 ha water). In dit geval hebben de overige karpers het gewoon overleefd...

Uitzondering of regel?

Gr. Laurens
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

25-06-2004 20:52

Elke karper is verschillend.
De een sterker dan de andere.

Riviervissen sterker dan het gemiddelde.
En er zijn nog geen sterfte gevallen gemeld op stromend water :roll:

Laurens,

Een water hier in de buurt.
Krant: Ziekte in het water; Gestorven karpers allen boven 80cm.

Ben bang dat we niet met maar 1 virus te maken hebben.
:cry:

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-06-2004 21:42

Volgens schattingen van LNV zijn er ca. 1 miljoen tuinvijvers in Nederland. En... per jaar worden er ca. 14 tot 20 miljoen 'siervissen' verkocht, waarvan 'slechts' ca. 2 1/2 miljoen zoutwatervissen (de rest dus allemaal zoetwatervissen).
De controle op de gezondheid van deze vissen is een farce.
En zoals iedereen wel beseft komt een deel van deze vissen, na te zijn afgedankt, in open water terecht.
Te bewijzen valt er niets, maar m.i. kan het niet anders dan dat deze enorme hoeveelheden per jaar verhandelde 'siervissen' soms ziektes met zich meebrengen waar helaas 'onze' karper her en der ook de dupe van wordt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-07-2004 00:42

Geen enkele reactie?
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-07-2004 18:09

Geen reactie....... uit schaamte wellicht. ook ik heb wel eens vijvervissen uitgezet. Stom, ik weet het. Nu ik een koivijver heb ben ik me er ook behoorlijk van bewust wat een virus met de vissen kan doen. Dan maar in de biobak als het niet anders kan.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-07-2004 00:27

Jan, iedereen heeft wel eens onbewust dingen gedaan die achteraf bezien beter niet gedaan hadden kunnen worden.
Statistisch gezien zitten er onder de ca. 1 miljoen vijverhouders ca. 10.000 karpervissers c.q. mensen die wel eens op karper vissen...
Als er ergens karpersterfte optreedt schreeuwt men moord en brand en worden de OVB en Spiegelkarperprojecten soms verketterd. Mijn bedoeling is simpel, n.l. proberen zoveel mogelijk de oorzaken van karpersterftes te voorkomen en het uitzetten van vijvervissen in open water is één van de mogelijke oorzaken. Helaas is, zoals gewoonlijk, voor serieuze zaken blijkbaar maar weinig belangstelling...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-07-2004 22:27

Heren,

Mijn reactie is laat maar toch, na 4 weken genoten te hebben van een stuk natuur in Noorwegen.

Ook in Noorwegen is de invloed van de mens ruimschoots aanwezig, virussen bedreigen de populatie wilde zalm zover die er nog is. Mij is vertelt (of het waar is weet ik niet) dat kweekzalm behandelt wordt met medicijnen.
Gletsjers verdwijnen er als sneeuw door de zon, de visstand gaat er met name in de fjorden hard achter uit, kan zo nog wel een tijdje doorgaan.

Je leest dat het een stuk beter gaat met het oppervlakte water in Nederland, dit is maar ten dele waar.
Wat er aan chemici slip in grote mate aanwezig is, en nog bij komt hoor je alleen in achterkamertjes.
Of dit van invloed is op de weerstand van de karper weet ik niet, voor de mens in elk geval wel.
Wat is er nog aan zuivere natuur op deze wereld is dan mijn vraag?

Of er nu nog teveel karper op veel van onze waters aanwezig is betwijfel ik ten zeerste, als ik dat afzet tegen de tonnen karper die er in het verleden door de OVB geleverd is, bij een jaarlijks natuurlijke sterfte van 5%. De laatste 10 jaar is er als ik mijn geheugen pijnig door de OVB geen grote partijen schubkarper meer geleverd. Van grote vis sterfte door stress of andere doodsoorzaken op putjes of ander water met een over bezitting heb ik in die jaren nooit iets vernomen.

Op een stuk kanaal waar we als HSV de visrechten hebben is aan de hand van hengelvangst registratie gebleken dat de karperstand ten opzichten van een aantal jaren terug sterk is afgenomen. Om nog niet te spreken over de spiegelkarper, die is er minder dan 5% ten opzichten van de bestaande schub populatie. Een Spiegelkarperproject gaat hier zeker plaats vinden.

Op het water waar ik in mijn stuk over schijf is een aantal jaren geleden door een (goed willende) man ook een 2 tal Koikarpers gezet. Vol trots kwam hij mij dat vertellen, mijn reactie hier op kan je wel raden.
Op het water van een 4 a’5 ha is de laatste jaren door de 10 man die er mochten vissen een volledige hengelvangst registratie met foto’s bij gehouden.
De populatie was maar een 23 tal karpers,en een 30 tal brasems van +-10 pond dit zegt wel iets over het water.

Dat we niet moeten overdrijven kan ik pas over een aantal jaren hopelijk zeggen, zit nog met veel vraagtekens.
De OVB is op dit moment bezig met een inventarisatie onder de HSV in Nederland om meer inzicht te krijgen over de karpersterfte van de laatste jaren. Al met al een goede zaak zeker als ik lees dat de OVB de laatste drie jaar 120 meldingen heeft binnen gekregen van karpersterfte al dan niet massaal.


Wat mij beangstigt dat er geen aantoonbare oorzaak is van de meeste sterfte, dat is de essentie van mijn stuk.
Zaken als een wel of geen onthakingsmat, wel of geen weerhaak en dat soort zaken vallen hier bij in het niet.
Dat is tenminste mijn persoonlijke mening.

Alle een vriendelijke groet,

Peter