Artikel: Betaalwater versus Openbaar water, door Arno Spruit

Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-01-2004 23:09

Halloa beste bezoekers,

Vanaf nu op kunt u op http://www.karperwereld.nl het artikel "Betaalwater versus Openbaar water" geschreven door Arno Spruit lezen.

Arno geeft zeer objectieve wijze zijn kijk op het meest besproken onderwerp van de laatste jaren.

Discussie over dit onderwerp mag altijd, maar wel onderbouwd met argumenten..

Veel leesplezier,

Bertil
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

06-01-2004 23:50

mooi stuk boeiend


en zonder iemand echt de grond in te trappen

klasse!
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

07-01-2004 10:39

Tja blijft altijd een lastige keuze Betaalwater of Openbaarwater. Hopelijk kiezen meer en meer mensen voor de openbare wateren omdat wantoestanden openbaar komen en ook omdat voor veel BTW bezoekers het toch niet alles blijkt te zijn.
Ik heb dit jaar al best veel mensen gesproken die echt zijn afgeknapt op de betaalwateren terwijl het eerder frequente bezoekers waren. Hopelijk zet deze trend zich door.

Vr.Gr.,

Bertil
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-01-2004 11:39

Goed artikel Arno, mijn complimenten. Helaas moet ik ook Bob een beetje gelijk geven met wat hij zegt, maar laten we maar voor het beste hopen..

mvg
stefan
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-01-2004 13:26

Serieuze karpers vissers zijn...............?

Ben je niet serieus als je naar een een betaalwater gaat?
Als je nu zeer fanatiek op karper vist, maar je weet verder niets van het geheel eromheen, zoals de problematiek rondom betaalwateren?
Kun je het hen dan kwalijk nemen?
Zijn ze dan niet serieus? Ik denk dat lang niet elke karpervisser deze informatie tot zich neemt.

Maar een visser die wel deze informatie tot zich neemt, maar verder zelfs wat minder fanatiek vist als de visser die hierboven staat beschreven, die is dan wel serieus?
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

07-01-2004 14:59

arno leuk artikel man.

en voor bob, het slaat helemaal nergens op wat jij zegt.
sorry ik mag niks meer zeggen want ik ben een niet serieuze karpervisser! :-? ik vis namelijk op lac du der......
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

07-01-2004 15:49

Arno,

Leuk artikel weer. Misschien dat er nu eens een discussie losbarst die niet op de man wordt gespeeld, maar echt over het onderwerp gaat.

Ik denk dat de onzekere faktor een grote rol speelt bij mensen die voor de eerste keer naar het buitenland vertrekken. Veiligheid en vangstgarantie spelen denk ik de grootste rol. De (schijn) veiligheid en de grote kans op vis zijn de sterkste argumenten om naar een betaalwater af te reizen. Veel mensen hebben niet de beschikking over veel vrije tijd. Ze moeten ook nog met het gezin op vakantie, dus dat ene weekje Frankrijk per jaar moet wel een succes worden. Voor de één betekent succes 30 vissen in een week en voor de ander betekent succes een vis op een onbekend water. Gelukkig is ieder mens verschillend.

Leon
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-01-2004 18:31

Arno,

Zeer goed artikel. Maar iedereen is bezig over de negative kanten van een BTW... en wat als je geen tijd hebt om op het openbare water eens flink aan de slag te gaan? Ik denk dat je in een weekje niet ver komt als pionier... Dus? BTW's zijn in sommige gevallen zowat de enige optie als je een grote kans op vis wil hebben in een kort verblijf.

Maar een vraagje aan jullie? Ben je ook al geen serieus karpervisser als je op die hoogbezette putjes hier in NL vist?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-01-2004 18:48

Kevin,

Je zal toch ergens op moeten beginnen. Het makkelijkste en meest vertrouwen gevende is dan toch zo´n overbezet putje.

Je zult daar op het begin, de grootste lol hebben, en redelijk wat inspiratie opdoen voor een volgend water.
Als jij op zo´n water gaat vissen, en je gaat goed met de vissen om dan ben je dus echt wel serieus.
Maar ik denk dat er verschil zit tussen het overbezette putje van jou en die van een betaalwater.
Namelijk de ponden.

En zeg nu eerlijk. Jij zal het geen jaren op zo´n dichtbezet putje volhouden. Je wil verder....meer.......zwaarder.....

mvg,

Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-01-2004 19:23

Verder? meer? zwaarder?

Verder? ik vind het nou al een gelseep met die spullen... ik ga echt geen uur fietsen met m'n troep...

Meer? mag ik ook nog tijd hebben om te eten onder het vissen? Heb het nu al druk...

Zwaarder? tjah, daar ga ik me komend seizoen meer op richten!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-01-2004 19:33

verder? Verder in je visserij gaan. Er meer voor hoeven doen. Nieuwere technieken, andere voorbereidingen.
Zeg maar de vergelijking van Betaalwater en Openbaar water. Makkelijk en Moeilijk.

Meer? Je wilt meer genieten van de vissen vangen. En niet genieten omdat het je 20´ste is van de dag.
Je wilt er Meer voor doen.

Ok? is al een hele andere interpretatie van die woorden.

mvg,

Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-01-2004 19:36

Weet ik ook wel Koen!... ben alleen soms te bijdehand


SORRY
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-01-2004 20:15

Dat heb ik in de gaten ja :roll:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jan van kranenburg

07-01-2004 23:59

Zomaar een artikel over die vermaledijde BTW's op dit board!
Had de indruk dat praten over een BTW vloeken in de kerk is.

Het is een gedurfd artikel, Arno, waarin je wellicht toch niet tot de bodem bent gegaan.
Wat is b.v. een commercieel betaalwater? Zijn er dan ook niet commerciele?

Heb al weer flink lang geleden mijn eigen positieve ervaringen met een NL-BTW in een posting gezet, en aangegeven dat dit water m.i. een voorbeeld-functie qua exploitatie zou kunnen zijn in vergelijking tot de zeker ook bestaande uitwassen.

Man, ik werd bijna de grond ingeboord. o.a. met een mega beschuldiging aan het adres van dit BTW door Aart Lockhorst himself.

Het is goed te horen dat de KSN met een vorm van inventarisatie bezig is;
het lijkt me wel raadzaam en zelfs wenselijk dat in deze inventarisatie de mening van leden, bezoekers van BTW's wordt meegenomen.
Anders word 't weer verhaal vanuit vanuit een vooringenomen
standpunt.

Beweegredenen om op een BTW te vissen?
Mag ik er enkele noemen?

Door werkzaamheden nauwelijks tijd om wateren te verkennen en toch ook wel eens een vis willen vangen.

Zeer geringe mobiliteits-mogelijkheden, waardoor het zeer moeilijk een kansrijk viswater te bereiken.

Ik hoop, Arno, dat je een gezonde discussie op gang hebt gebracht.
Dank voor 't artikel,

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

10-01-2004 12:01

Beste allemaal,

Bedankt voor de feedback. Het is altijd prettig om te lezen dat men je werk kan waarderen. Is een goede motivatie om door te gaan met het schrijven van artikelen.

Bob,

Ik denk dat je gelijk heb. Uitbaters die zelf ook wel weten dat ze niet helemaal kosjer bezig zijn zullen niet of onvolledig de vragenlijst van de KSN invullen. Het beste zou zijn dat een onafhankelijke groep vissers ieder water zou bezoeken. Dit is echter gewoon niet te betalen en dus geen optie. Info betrekken van mensen die ervaringen hebben is een goed alternatief. Echter je kan je afvragen hoe objectief dat daadwerkelijk is. Het is in ieder geval goed dat er IETS gebeurd.
Het mooiste zou zijn als de "branche"zelf actie zou ondernemen om het, over het algemeen, negatieve imago wat op te poetsen.

Ik vind echter je opdeling van de karpervissers(in context met het onderwerp) in serieuze en niet serieuze(betaalewatervissers) te algemeen en iets te kort door de bocht.

Kevin,

In een week tijd kun je een hoop bereiken als je dat maar wil.
Een gedegen voorbereiding en de wil om regelmatig te verkassen als dat nodig is geeft je veel kansen. Ben je daartoe niet bereid dan wordt het een lastiger verhaal. Op 500 km afstand kom je al zeer veel prachtig water tegen dus mogelijkheden genoeg. Ik rij zelfs voor een week nog wel naar het zuiden.(ja, oké ik spoor misschien niet helemaal). Dus, waar en wil is is een weg.

Jan,

In afzeiken heb ik nooit geloofd. Wat je nu ziet is dat discussies over betaalwateren vaak op voorhand al worden gestopt. Logisch omdat men niet bereid is te discussieren met argumenten maar men vrijwel gelijk begint met moddergooien naar elkaar. Doodzwijgen is mijns inziens geen oplossing maar helaas voor de boardbeheerders de enige remedie om te voorkomen dat het discussieboard in een scheldboard verandert.

Om terug te komen op je vraag; Wat is een commercieel betaal water.
In mijn beleving is een commercieel betaalwater een water met vaak vaste aangewezen, op voorhand te reserven, stekken. Een water waar je alle faciliteiten geboden wordt, zoals toilet, douche en bv een clubhuis. Hiervoor moet je ook diep in de buidel tasten. Zeg maar een vakantiepark voor vissers.

Een niet commercieel betaalwater is bv een water waar je een relatief klein bedrag voor moet betalen om erop te vissen maar dat er verder niets geboden wordt. Je betaald zeg maar om op het water te mogen zijn en je mag het verder zelf uitzoeken.

Jan, je vraagt je verder af of ik wel diep genoeg ben gegaan. Ik denk zelf van wel. Ik vind dat je, je als schrijver van artikelen, moet beperken tot die zaken waar je ook echt wat over kan roepen. Ik had wel in kunnen gaan op begrippen zoals bestanden in relatie tot biomassa e.d. maar daar heb ik weinig kaas van gegeten om er echt iets zinnigs over te roepen.
Dat kun je dan beter overlaten aan mensen die er echt (denken) verstand van (te) hebben.

Robert,

Ik vind jouw reactie niet echt op zijn plek.
Het draagt nergens toe bij denk ik en dat is jammer.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-01-2004 23:16

:oops: sorry Arno, mooi artiekel man!
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jan van kranenburg

11-01-2004 00:25

Arno,

Laat ik vooropstellen dat ik van mening ben dat je een uitstekend artikel hebt geproduceerd.
Wat ik nu hoop is dat 't taboe over BTW's nu een beetje gerelativeerd gaat worden.
Ze zijn er gewoon; je kunt om het bestaan ervan niet heen. Of je moet je kop in 't zand steken cq alleen maar negatief doen.

Persoonlijk ben ik er soms best blij mee, simpelweg om de reden dat niet iedereen instaat is op de verkennerstoer te gaan. Dat kan zijn om maatschappelijke redenen (drukke baan - gezin etc), of om gezondheidsredenen. Leeftijd ?

Wat wel moet gebeuren is het kaf van het koren scheiden; daarin vormt jou artikel mogelijk een bijdrage; misschien zelfs een aanzet tot discussie.

Als eerder gezegd, ben reuze benieuwd naar de KSN inventarisatie.

Ben 't niet eens met je conclusie dat inspraak/raadpleging van bezoekers van BTW een dure zaak gaat worden. Waarom? Ze gaan immers toch al naar die wateren.

mvg

Jan
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-01-2004 03:15

Beste Arno,

ik heb genoten van jouw artikel en ben het volkomen met je eens dat vooral de herkomst van de vissen op betaalwateren vaak dubieus te noemen is.

Het enige waar ik me niet zo in kon vinden was, en hier volgt jouw schrijven:

Stel je zit op stek 10 en op stek 20 gaat de vis helemaal uit zijn bol. Er is niets anders dat je kunt doen dan je verbijten. Als dat me op een openbaarwater gebeurd dan kan ik, als het niet te druk is, gaan verkassen.

Waar wil je naar toe verkassen? Boven op de voerplek van de zogenaamde stek 20 op "vrij" water lijkt me toch echt geen optie.

Je collega vissers zullen je dit niet ik dank afnemen.

Ik weet dat het jou om de vrijheid van stekkeuze gaat, die je op een openbaar water wel hebt en op een BTW-water niet.

Je woordkeuze in dit voorbeeld vond ik iets minder(ik heb het namelijk zelf meegemaakt dat wij wel vingen en anderen niet met resultaat dat ze hun lijnen over die van ons uitvoeren) :cry:

Maar Arno, verder niets dan lof voor je bijdrage.

met vriendelijke groet, MB
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-01-2004 03:26

Michael,
Kan het zijn dat hij bedoeld dat de vissen als gekken rollen ?
Tevens is niet gezegd dat stek 20 en de visuele stek 20 ook daadwerkelijk bevist worden door andere vissers ?
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-01-2004 11:09

Jan,

Ik bedoelde dat het voor de KSN zelf niet te doen zou zijn om alle wateren te bezoeken. Het gebruik van informatie die men van vissers zou krijgen die er geweest zijn, is uiteraard een ander verhaal en niet kostbaar. :roll:

Michael,

Je kan alleen verkassen, als je anderen daarmee niet tot last bent. Het "meevissen" op een stek die door anderen al bevist wordt is uiteraard niet de bedoeling. De praktijk wijst inderdaad helaas uit dat sommige vissers totaal geen fatsoen en respect hebben naar anderen toe. :cry:

Dennis,

De spijker op z;n kop. :lol:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

12-01-2004 00:57

[quote="Arno Spruit"]Het is in ieder geval goed dat er IETS gebeurd.
Het mooiste zou zijn als de "branche"zelf actie zou ondernemen om het, over het algemeen, negatieve imago wat op te poetsen.

[/quote]

Is het doel niet juist het negatieve aspect onder de aandacht te brengen. Dat negatieve imago is niet voor niks ontstaan en ook niet vanzelf; dubbelzinnig bedoeld...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

12-01-2004 07:53

Heren,

Zoals bijna alle zaken in het leven is ook de betaalwater discussie niet zwart-wit. Er zijn vele tinten grijs en het artikel van Arno, het forum in De Karperwereld en de KSN enquete zijn middelen om die grijstinten beter zichtbaar te krijgen. Het is aan iedere individuele karpervisser om zijn verantwoordelijkheid te nemen in deze.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-01-2004 17:54

Sjoerd,

Zoals Mark al terecht opmerkte is niets zwart en wit.
De branche zou zelf, door bijvoorbeeld openheid van zaken te geven en eerlijke voorlichting, het imago kunnen oppoesten. Je kan altijd alles wel negatief belichten maar dan wordt er erg gekleurd tegen het fenomeen BTW aangekeken. De goeden(voor zover aanwezig en dat zal ongetwijfeld wel het geval zijn) zouden zich ondere het nagatieve juk van de slechte beheerders uit moeten knokken. Het zal dan een zuiverende werking kunnen hebben op de branche. Een utopie???? misschien wel.
Nancy Willemsen

16-08-2004 18:20

Ik vind het een goed artikel Arno..

Iedereen heeft een eigen mening (gelukkig maar) wat hij/zij van een BTW water vindt..

Maar dan wil ik wel nog graag even op het stukje van Bob reageren met NIET serieuze vissers..

Ik kan het ook fout hebben hoor maar dit haal ik eruit..

Een SERIEUZE karpervisser gaat dus naar een niet BTW en een NIET SERIEUZE visser gaat wel naar een BTW..

Ik vind dat dus onzin! mijn vriend vist al 6 jaar op karper en is ZEER SERIEUS met het karpervissen.

Afgelopen zomer zijn wij voor het eerst naar Frankrijk geweest.. en toen was ook de keuze BTW of niet.. wij hebben dus de keuze gemaakt voor een BTW om te kijken of iedereen idd gelijk had met het is O ZO slecht en alles..

Ik vind niet dat je een karpervisser mag bestempelen met serieus en niet serieus als hij/zij naar een BTW gaat of niet..
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-08-2004 19:32

Nancy,

Bedankt voor je reactie. Altijd leuk als iemand, zelfs na zo'n lange tijd, een artikel alsnog weet te vinden en te waarderen.

Ik ben zelf van mening dat het wel of niet serieuze visser zijn meer faceten met zich meebrengt dan alleen het wel of niet vissen op een BTW.