Zelf een voerboot bouwen

Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

03-01-2004 22:39

Lees nu het zeer uitgebreide artikel van Gert-Jan Terluin over het zelf bouwen van een voerboot. Compleet met diverse tekeningen en detailfotos! http://www.karperwereld.nl
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

04-01-2004 02:06

Een goed informatief artikel.
maaruhh, een vraagje

Waarom een voerboot zelf maken?
Een factor welke vaak de aanschaf van een voerboot verhinderd is de flinke prijs van een voerboot. Een andere factor welke de aanschaf verhinderd is de functionaliteit welke soms niet aan de eisen voldoet.


Dit zei je in je artikel.

Ikzelf ben een beetje een penvisser en kijk op een een of andere manier toch een beetje met een scheef oog naar statische vissers met hun technische apparatuur.
Ik kan me voorstellen dat mensen een aanschaf van een voerboet niet enkel uitstellen door uitlachen of functionaliteit. Ikzelf zou niet gauw een voerboot aanschaffen omdat ik de manier van vissen dan op de een of andere manier niet meer zou beleven. Als ik de vis alles perfect zou kunnen aanbieden, dan zou voor mij een uitdaging verloren gaan.

Dit zal denk ik ook voor vele vissers een punt zijn voor het niet aanschaffen van een voerboot. Er zullen toch nog enkele karpervissers zijn die niet enkel voor het vangen gaan? Maar ook nog nadenken over hoe de karper te vangen?
Het blijft natuurlijk een sport?

Koen
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

04-01-2004 12:51

Gert-Jan,

Een prachtig duidelijk artikel, met zeer goede afbeeldingen erbij. Een goede handleiding om eens een winter in de schuur door te brengen.

Koen,

Vissen met boilies en een hair is toch ook geen sport? (Vond men vroeger toen de boilie net uitkwam), 200 meter uitroeien in een rubberboot toch ook niet. (vond men vroeger) MAAR ja als die mensen veel meer vangen als jij dan zijn veel mensen snel om en laten we eerlijk zijn we gaan toch vissen om te vangen.

Zo ook met een voerboot, het ding heeft gewoon vele voordelen, ik heb er zelf lang problemen mee gehad met dezelfde reden als jij.. zo van dit is toch geen vissen meer, maar ik begin er meer en meer het nut van te zien en het kan gewoon een enorme impact hebben op je vangsten bij juist gebruik.

Vr.Gr.

Bertil
martijn schutter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05-01-2004 11:22
Locatie: haarlem

05-01-2004 11:39

bere goed artikel

zijn er ook nog andere gedetailleerde tekeningen
gert-jan terluin
Berichten: 74
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00
Locatie: Steenwijk

05-01-2004 17:58

Hallo,

ik ben blij dat het artikel goed wordt ontvangen. Ik heb al wel gezien dat er wat spelfoutjes inzaten.. jammer maar goed..

Koen: Iedereen doet zijn eigen ding, ik respecteer het dat jij een penvisser bent en ook respecteer ik je mening dat jij hier met een scheef oog tegenaan kijkt. Ikzelf vis ook wel eens met de pen, sommige situatie kan ik hiermee echter niet de baas, of zijn op een andere manier beter te benaderen.
Het nut van een voerboot is voor mij duidelijk. snelheid waarmee je kunt beginnen te vissen (geen boot oppompen) en een accurate presentatie. Zoals ik al zei, iedereen zijn eigen ding.

Ronnie: kosten durf ik eigenlijk niet te schatten. Ik heb 2 verschillende modellen gemaakt en heb sommige onderdelen opnieuw gebruikt waardoor ik nu niet eenvoudig alles kan optellen.
Indien je een tweedehands zenderset op de kop kunt tikken en een mechanische regelaar gebruikt denk ik dat je met 300 tot 350 euro een heel eind bent.

Martijn: dit zijn de enige tekeningen die ik er bij heb gemaakt (was al werk genoeg :) )
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

06-01-2004 13:23

Gert-Jan,

Pracht werk!!
Ik ben al een tijdje aan het tobben hoe ik het nu allemaal het baste kan maken. Nu is alles voor mij een heel stuk duidelijker!!!

Ik zal er Heeel veeel aan gaan hebben!
Bedankt!

Groeten,

Luuk
ps. waar gaat jou voorkeur naar uit: een mechanische of electronische regelaar?? (kwa prijs kwaliteit)
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
jan van kranenburg

06-01-2004 14:20

Gert-Jan,

Geweldig interessant artikel.

EEN van de voorwaarden die je stelt is "een beetje handig zijn".

Denk dat je dat een beetje eufemistisch bedoeld.

Alleen een echte techneut kan m.i. zo'n boot bouwen!
Gemiddelde handigheid met klusjes in en rond het huis, is onvoldoende.

mvg

Jan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-01-2004 14:43

misschien iets voor nico?? van eigen huis en tuin :lol:
bas van eerdt
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-01-2004 20:02

07-01-2004 20:14

Gert Jan

Duidelijk artikel, helpt mij enorm. Ik ben momenteel bezig met het ontwerp van een eigen boot. In het begin van het artikel meldde je dat de keuze voor een dubbele romp niet de verstandigste is geweest. Ik ben erg benieuwd naar je motivatie.

Ik ben zelf van plan een boot te ontwerpen die zowel links als rechts een voerbak heeft en op een manier een voerspoor kan trekken. Ikzelf heb het gevoel dat een dubbele romp op het gebied van stabiliteit (ongelijke lading met 2 voerbakken) voordelen biedt. Wat is jouw mening hierin.

Is de triplex romp sterk genoeg? Mijn eerste gedachte was een kunststof romp.

De montage van de schroefas en schroef is op het oog gevoelig, deel je deze mening?

Je hebt inmiddels een ruime ervaring met de voerboten, wat is voor je gevoel nog voor verbetering vatbaar?

Ik ben erg benieuwd naar je reactie

Grtzz
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-01-2004 20:24

heren,
kleine aanvulling, ga eens naar de dichtsbijzijnde modelbouwer of surf eens rond op bijvoorbeeld http://www.robbe.com

je kunt hier voor relatief weinig geld een complete romp kopen, dit vereenvoudigt het geheel al weer.

vooral de rompen van de sleepboten zijn uitermate geschikt en hebben zeer goede vaareigenschappen.

mvg,
peter
gert-jan terluin
Berichten: 74
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00
Locatie: Steenwijk

08-01-2004 08:27

Bas,

- De motivate voor het feit dat ik de dubbele romp niet de beste vond heeft te maken met het gebruikte materiaal van de romp. Ik heb hier voor PVC gebruik wat een zeer hoge sterkte en dichtheid bezit. Naast deze eigenschappen van dit materiaal is het echter een feit dat het materiaal erg zwaar is. Een PVC romp heeft dus een hoog gewicht, zal dus meer water verplaatsen en minder snel zijn en een hogere energie consumptie hebben. Naast dit nadeel vond ik het model wat minder handelbaar in de auto en met het vervoer naar de waterkant. Hij is breder en is minder compact. Hij is echter wel makkelijk ergens bovenop te leggen doordat het model wat platter is (das dan weer een klein voordeel..)

- Stabiliteit had het model zeker! Voor een voerboot model waarbij je aan beide kanten een voerbakje plaatst is een catamaran model in het voordeel. Het triplex modelis echter ook zeer stabiel doordat ook hierin een catamaran model is verwerkt. Je kan over het algemeen stellen; dat hoe breder en lager de boot is, hoe stabieler zijn vaareigenschappen. Houd er echter wel rekeing mee dat het model nog een stuk in het water zakt en dat je voerbakje wel boven de waterspiegel moet blijven! Met een ongelijke lading van 2 (grote) voerbakken zou ik voor een catamaran kiezen hoewel ik wel zou proberen het (ongelijke) gewicht zoveel als mogelijk in het midden te houden.

- de triplex romp is zeer sterk. Als de panelen zijn verlijmd (ik maakt tevens gebruik van spanten) is de boot zeer stijf en sterk. het materiaal bescherm je verder met een harde bootlak.

- de schroefas is sterk genoeg hoewel ik me voor kan stellen dat hij sterker kan. Ik ga echter voorzictig met de boot om en laat geen gewicht rusten op de schroefas. Je kan extra versteviging aanbrengen door extra polyestherplamuur aan te brengen of door er een extra klosje tussen te lijmen.

- Verbeteringen zijn er denk ik wel. deze liggen vooral op het gebied van de verspreiding van het voer waarvoor ik reeds enkele mogelijkheden in het artikel beschreef.

Peter:

het gebruik van kant en klaar rompen is mogelijk maar vergeet niet dat deze rompen niet speciaal voor dit doel zijn gemaakt. ze zijn vaak van dunner plastic en hebben een minder stabiele vorm. Rompen van sleepboten komen idd het meest dicht in de buurt van wat je nodig hebt maar ik heb nog niet een model kunnen vinden wat mij echt goed leek.

Mvg Gert-Jan Terluin
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-01-2004 17:23

Gert Jan,
van billing boats heb je een leuke sleepboot serie waarin de smit nederland er goed uitspringt.

afmetingen 87 bij 27 dus op zich prima, het voordeel van deze rompen zijn dat ze van abs hull zijn, zoals je misschien weet is dit geen dunne rommel maar goed daar is de prijs dan ook weer naar.

Qua moeglijkheden heb ik dit ook eerst door gesproken met een zeer ervaren modelbotenbouwer en volgens hem was dit geen probleem.

qua aansturing ik heb hier 2 decaperm 12V 3.5a liggen dus denk ook aan een dubbele besturing maar ben hier nog niet uit :) de boot op zich kan zich dan om zijn as roteren wat hem wendbaarder maakt.

groet,
peter
gert-jan terluin
Berichten: 74
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00
Locatie: Steenwijk

08-01-2004 19:14

Peter,

Deze romp is idd goed geschikt voor het maken van een voerboot. Ik heb het zelf niet aangedurft omdat mij de breedte van bestaande rompen tegenzat.
De romp welke jij gebruikt heeft een breedte van 27 centimeter. Ik heb zelf geen ervaring met dit soort rompen maar een bredere romp leek mij destijds een betere optie. Ik had namelijk geen id hoe een dergelijke romp zich bij een windkrachtje 6 a 7 overdwars op de golven (cm of 35)zal gedragen op een middelgrote plas.

Op de beurs 2 jaar terug zag ik overigens ook een fraai model boot. welke ook een ietwat smallere rompvorm heeft. die scheen zich ook goed te gedragen op ruw water dus misschien zit ik er met de redenatie van een wat breder catamaranmodel er naast. Het is misschien ook een kwestie van vertrouwen denk ik. Ik zou in elk geval graag je ervaringen ontvangen!

de keuze van 2 decaperms is zeker een goed plan! daar kan je een rubberboot mee vooruittrekken! mijn accu 7 Ah zou dan echter wel binnen een uur leeg zijn denk ik. Welke accus ga je gebruiken?

het best is achter elke schroef een roer te plaatsen. het roer naast de waterstroom van de schroef heeft namelijk slechts een zeer laag rendement! besturing met de motoren kan uiteraard ook, ik heb hier alleen geen ervaring mee.

Mvg, Gert-Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-01-2004 19:49

Gert-jan,
ben nog niet zeker of ik ze beide ga gebruiken, in ieder geval 1.
Ik had nog 3 loodcellen 12V 2AH liggen deze heb ik doorgeschakeld wat me 6 AH oplevert. indien ik hier niet van afwijk dan wordt het 1 motor en zal de 2e de verkoop in gaan, de romp heeft voor zover mij bekend zeer goede vaareigenschappen / sterk en heeft best een redelijke breedte.

Een maat van me heeft zo`n boot en deze was 35cm breed dus dit lijkt mij prima, alleen hoe groot ik het bakje ga maken dat weet ik nog niet.

ook hier zijn ideeen voor, tik ergens een goedkope keukenweegschaal op de kop en gebruik het bijbehorend bakje.
groet,
Peter
Bob Pieter
Berichten: 99
Lid geworden op: 09-06-2003 02:00
Locatie: Utrecht

09-01-2004 09:27

Beste Gert-Jan,

Een erg mooi artiekel, ik heb er zeker weten weer veel aan :-).
Zie ook tropic over voerbooten:
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?p=121013

GreetZ en Thanks,
Bob
Laatst gewijzigd door Bob Pieter op 09-01-2004 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

09-01-2004 11:16

wat een uitgebreid verhaal zeg

geweldig!

gr R
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-01-2004 14:26

Hoi Gert-jan,

Ik neem binnekort een marx decaperm (motor) van iemand over. nu moet ik daar echter nog een vaartregelaar bij kopen.
Ik ben dus een beetje aan het kijken in de modelbouw gids van conrad, maar daar zie ik overal de term mototlimiet bij staan. er zijn ook wel waar geen liliet aan zit.
Tevens word er ook naar het aantal "turns" gevraagd van de motor....
Zou je mij misschien iets meer info kunnen geven over een regelaar die ik het best zou kunnen aanschaffen.


bvd.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gunther Braem
Berichten: 3
Lid geworden op: 20-03-2002 01:00
Locatie: Beveren - Belgïe

23-01-2004 09:08

In je artikel gaf je aan dat het gebruik van accupack's af te raden is. Wel misschien dan toch een tip; Informeer eens bij je batterij leverancier naar Li-Pol batterijen (Lithium Polymer) Deze hebben als eigenschap een zéér hoog rendement betreffende het aantal volt per cel, (+/-3.7V/cel ),
wegen een fractie van het gewicht van een loodbatterij hetgene resulteert in een véél langere vaartijd, kunnen desgewenst tot "packs" worden samengesteld in functie van het het benodigde Voltage en Ah.
Bijkomend voordeel is dat ze veel sneller kunnen worden opgeladen. informeer er eens naar, het loont echt de moeite.
Het enige nadeel mijn insziens, is de prijs .

Greetz.

Gunther Braem
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

23-01-2004 09:31

Luuk,
als ik Gert-Jan even voor mag zijn.
de mini200 van robbe zijn prima electronische vaartregelaars voor de decaperm motoren.

Ik heb er helaas niet 1 over voor je dar ik zelf 2 motoren ga gebruiken in mijn boot.

mvg,
peter
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

23-01-2004 11:02

Hoi Peter,

Ik heb met Gert-jan al op msn gesproken over vaartregelaars.
Conclusie daar uit werd ook indd een robbe.

Maar toch bendank!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
henk snoo
Berichten: 12
Lid geworden op: 28-06-2003 02:00
Locatie: hulst

24-01-2004 21:42

vandaag de motor gekocht een robbe navy as en bronzen schroef nu weer een gat in m,n boot maaken.
niels bouckhout
Berichten: 7
Lid geworden op: 30-01-2004 20:36
Locatie: Gullegem

30-01-2004 20:57

Prachtig artikel.

Ben er vollop me bezig maar k'heb nog een
vraag:Hoe maak je zo'n schuin gaatje in de
rioolbuis ie schroefas?
En moet er daar eigenlijk een mechanisch of
elekrische regelaar in?????
Ik heb met triplex de pvc buizen langs de achterkant
dichtgemaakt en ook de grote rioolbuis of midden drijver;
Zou dat goed zijn natuurllijk heb ik waterwerend vloeistof op
gedaan en de naten opgevuld met waterwerende
silicone.

Hoeveel kost zo'n Graupner 900BB eigenlijk???

Alvast bedankt.

Niels
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-01-2004 21:01

Heren,
Ik heb nog een marx decaperm 12V 3.5a motor liggen, voor een aannemelijk bod gaat die weg.
groet,
peter
niels bouckhout
Berichten: 7
Lid geworden op: 30-01-2004 20:36
Locatie: Gullegem

30-01-2004 21:51

Waar woon je?
ben een beetje geintereseerd
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-01-2004 21:57

Niels,
ik woon in midwolda, staat trouwens ook onder mijn avatar.
verzending is mogelijk ik kan hem ook meenemen naar carp 2004 op zaterdag.

groet,
peter