Douwe, de formules zijn er wel, heb ze ook gehad, maar een van de dingen die ver weg gestopt zit na 4 jaar andere studie. Maar wat Aart zegt zal de invloed van de lijn het grootst zijn. Neem voor het gemak maar een soortelijk gewicht van water van 1000 gram per 1000 ml (cm3))
Oppervlakte van de cirkel van 25 honderdste lijn (diameter van de cirkel 0,025cm), pi x r kwadraat maal de lengte van de lijn (in cm) is het volume van de lijn, gelijk aan de opwaardse kracht op de lijn. Dit omdat het is in cm3 dus gelijk aan grammen.
(3,14 x (0,0125 x 0,0125)) x 100 cm = volume per meter = 0,05 cm3 per meter lijn = 0,05 gram opwaardse kracht per meter lijn. Op 10 meter water zal er dus een halve gram meer gewicht aan moeten om het pennetje hetzelfde uit te loden, ervanuitgaande dat de nylon een soortelijk gewicht heeft gelijk aan water.
'T is maar dat je het weet, of je er wat aan hebt is een ander verhaal. Maar vanuit het witvissen weet ik nog wel dat ik mijn pennetje thuis perfect uitloodde en dat er aan de waterkant vaak nog net wat lood bij moest.
Temperatuurverschillen nog niet meegerekend (maar effect zal niet heel groot zijn, Aart geheel gelijk!