Tips karpervissen op friese meren, Eernewoude!! (27/8 - 3/9)

Plaats reactie
marc doomernik
Berichten: 1
Lid geworden op: 08-08-2010 15:10

09-08-2010 21:36

Wie heeft er tips voor mij om te vissen op de Friese meren?
we hebben een vakantiehuisje geboekt van 27/7-3/9 in Eernewoude (bungalowpark It Wiid).
Huisje is inclusief sloepje,.. joehoe!!

Vanaf het park kan ik overal naartoe varen, o.a. naar natuurgebied De Alde Feanen.
Om de juiste spullen mee te nemen wil ik graag tips over volgende zaken:
- aparte vergunning nodig?
- Bij voorkeur vissen met pen of met de rig?
- Voorkeur aas?
- diep / ondiep vissen?
- veel wier/beplanting?

alle tips en slimmigheden zijn meer dan welkom!

dankjewel alvast.
grtmarc doomernik
richard emperpoll
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-08-2007 14:36
Locatie: heerenveen

10-08-2010 11:51

haal dat joehoeee maar weg marc.
het is een prachtige maar enorme waterpartij.
ik zou met het sloepje de alde feanen in gaan
en een paar dagen gaan voeren met mais bij een
x aantal lelievelden of rietkragen,het zijn ontelbaar veel!!!
aangezien het allemaal veengrond is zou ik lekker met de pen gaan vissen.
het zal niet makkelijk worden aangezien het in open verbinding staat met de
frieze boezem veel succes dus en ps neemt genoeg deet mee........
Gebruikersavatar
Jos van der Maat
Berichten: 42
Lid geworden op: 09-11-2009 19:14
Locatie: Delfzijl

16-08-2010 15:21

Is een prachtige omgeving maar bedenk dat je niet overal mag vissen!
Had vorig jaar ook een mooie stek gevonden waar ik vanuit de viskajak heerlijk aan het vissen was(met het pennetje, helaas nix gevangen). Komt toch mooi controle langs die mij duidelijk maakte dat ik daar niet mocht vissen! Omdat het bordje "verboden te vissen " was gesloopt werd e.e.a. door de vingers gezien en kreeg ik zelfs van deze aardige "boswachter" een kaart van de Alde Feanen waarop precies was aangegeven waar je wel en niet mocht vissen.
Let dus goed op!
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

16-08-2010 18:01

zou persoonlijk niet gaan pennen, omdat 1 dit niet mijn ding is, punt twee ik meer vertrouwen daar heb met boilies.

ik zou een rig, lood dropper monteren zelf maken etc, om je haakaas en lood heel rustig op de bodem neer te kunnen leggen. ik gebruik zelf dit in de meeste gevallen, behalve op wateren waar de dieptes meer dan 4 en een halve meter zijn omdat er dan erg veel verlengstukken aan te pas komen. je kan denken aan een grijphaak zoals bij vuil met een beetje knutsel en denk werk zul je zelf ook iets moois kunnen maken.

ik heb zelf een lange stok, 3 delig, waarvan ik in de metaal waar ik werk een verlengstukje heb gelast. een soort buisje die netjes over de stelen van de stok schuiven met midden in het buisje een stukje wat dicht is, hier komen de stokken tegen aan te zitten, nu worden per stok onderin net boven midden 1ste stok net onder het midden 2 stok een gaatje geboord door metaal en de stok zelf, nu kan er een pin a pen in bevestigd worden deze dient er makkelijk uitgehaald te kunnen worden. dit doe je ook met circa 2,5 cm van het einde van het buisje voor extra stevigheid. deze kun je na eigen wens zo lang maken als je zelf wil.

onder op de stok komt een laatste langwerpig stukje metalen plaat, deze kun je namelijk direct gebruiken voor het aftasten van de bodem. op de voorkant van het plaatje bevestig je een lijn klipper zoals een hangertje onder je beetmelder. deze plaats je ook een aantal cm achter het hangertje van de voorkant. op de achterkant draai je een houdertje in waarop je stuk lood kan leggen. nu heb je alles netjes aan de onderkant hangen.

het neerleggen. als eerste stek uitkiezen uitpeilen en voelen van de bodem, hierna plaatsen monteren van je rig etc. bij het lood zorg je ervoor dat deze niet verschuift en je houd de lijn recht met de stok omhoog net zolang tot je met de onderkant opnieuw de bodem hebt bereikt, nu til je de stok net iets boven de bodem niet al te veromhoog en trek je lood rustig uit het houdertje dat deze omhoog komt en daarna direct naar beneden richting bodem wil verdwijnen, deze zal ervoor zorgen dat de rig uit de twee klipjes wordt mee getrokken wat daarna ervoor zorgt dat het complete verhaal netjes op de bodem ligt zonder te ver in de modder te zakken.

mvg; jan

ps: Succes en veel Knutsel plezier.

8)
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-08-2010 22:06

Heb je daar ook een foto van Jan?
Of zit je aan de drugs?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-08-2010 01:29

jan de jager schreef:zou persoonlijk niet gaan pennen, omdat 1 dit niet mijn ding is, punt twee ik meer vertrouwen daar heb met boilies.

ik zou een rig, lood dropper monteren zelf maken etc, om je haakaas en lood heel rustig op de bodem neer te kunnen leggen. ik gebruik zelf dit in de meeste gevallen, behalve op wateren waar de dieptes meer dan 4 en een halve meter zijn omdat er dan erg veel verlengstukken aan te pas komen. je kan denken aan een grijphaak zoals bij vuil met een beetje knutsel en denk werk zul je zelf ook iets moois kunnen maken.

ik heb zelf een lange stok, 3 delig, waarvan ik in de metaal waar ik werk een verlengstukje heb gelast. een soort buisje die netjes over de stelen van de stok schuiven met midden in het buisje een stukje wat dicht is, hier komen de stokken tegen aan te zitten, nu worden per stok onderin net boven midden 1ste stok net onder het midden 2 stok een gaatje geboord door metaal en de stok zelf, nu kan er een pin a pen in bevestigd worden deze dient er makkelijk uitgehaald te kunnen worden. dit doe je ook met circa 2,5 cm van het einde van het buisje voor extra stevigheid. deze kun je na eigen wens zo lang maken als je zelf wil.

onder op de stok komt een laatste langwerpig stukje metalen plaat, deze kun je namelijk direct gebruiken voor het aftasten van de bodem. op de voorkant van het plaatje bevestig je een lijn klipper zoals een hangertje onder je beetmelder. deze plaats je ook een aantal cm achter het hangertje van de voorkant. op de achterkant draai je een houdertje in waarop je stuk lood kan leggen. nu heb je alles netjes aan de onderkant hangen.

het neerleggen. als eerste stek uitkiezen uitpeilen en voelen van de bodem, hierna plaatsen monteren van je rig etc. bij het lood zorg je ervoor dat deze niet verschuift en je houd de lijn recht met de stok omhoog net zolang tot je met de onderkant opnieuw de bodem hebt bereikt, nu til je de stok net iets boven de bodem niet al te veromhoog en trek je lood rustig uit het houdertje dat deze omhoog komt en daarna direct naar beneden richting bodem wil verdwijnen, deze zal ervoor zorgen dat de rig uit de twee klipjes wordt mee getrokken wat daarna ervoor zorgt dat het complete verhaal netjes op de bodem ligt zonder te ver in de modder te zakken.

mvg; jan

ps: Succes en veel Knutsel plezier.

8)



Oftewel om een lang verhaal kort te maken,stukje kurk aan weerskanten van je lood lijmen,PVA zakje gevuld aan je haak bevestigen,of je zorgt ervoor dat je onderlijn door een PVA stick loopt. Antwoord= Lood zakt niet weg,en je onderlijntje ligt ook goed. Nog minder gekloot ook 8)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

17-08-2010 06:50

tsjah dat kan je in jou geval doen ik wil niet dat mijn lood opvalt en ga geen pva zakjes eraan vast knopen, zal niet zeggen dat ze het kurk af zullen zien en er van schrikken want ze zien het ook wel aan als aas, maar dit hierboven beschreven is mijn aanpak.

mvg; jan
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-08-2010 16:22

Kurk valt te bewerken.

Maar het is jou aanpak inderdaad
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Plaats reactie