Lac de Chalain in de Jura
Een luxe en sportieve 4 sterren camping met een super zwembad compleet met glijbanen, overdekte binnenbad, sauna's, diverse winkeltjes, een gevarieerd animatieprogramma voor de kids.
Waterfietsenverhuur en bootverhuur en fietsverhuur.
Kortom alles is aanwezig.
De streek:
Er is het e.e.a. te bezichtigen, wel allemaal een stukje rijden.
Het weer: Dit gebied wordt het regenputje van Frankrijk genoemd, dus het kan hier alle kanten op met het weer..zelf ben ik er nu 3 x geweest
1x behoorlijk regen en somber weer gehad gedurende gehele vakantie.
1 x een hittegolf gedurende gehele vakantie
1 x normaal weer gehad, warm en in de avond soms wat regen.
Aangezien je hier in de bergen zit, koelt het over het algemeen wel flink snel af in de avonduren.
Verder
Niet echt een goedkope camping (Da's bijna geen enkele 4 sterrencamping meer vandaag de dag

Er zijn twee campings aan dit meer
namelijk;
La pergola
en
Domaine de chalain
Heb op beide campings gestaan.
La pergola is allemaal wat goedkoper, flink nadeel vondt ik dat deze camping verschillende nieveau's kent (terrasvormig), heb je een klein kind in een buggy zoals ik toendertijd had, dan vervloek je die stijle hellingen al gauw

Domaine de chalain, alles is hier wat luxer, vlakke camping.
Er is veel bewaking aanwezig die verre gaande bevoegdheden hebben hier, spot niet met die lui, je wordt zonder pardon v.d camping gestuurd!.
Bewaking is blijkbaar noodzakelijk daar de camping criminelen Algerijnen aantrekt.
Zie voor meer info over deze campings o.a.
http://www.chalain.com/
http://www.lapergola.com/
en wellicht de beste tips over welke camping ook in Frankrijk kun je hier vinden:
http://www.camping-frankrijk.nl/index.a ... =10532&p=1
Het Vissen...nachtvissen is officieel verboden in het gehele departement Jura.
Wel jammer, want het is een typische nachtviswater, wat volgens mij komt door de grote aanwezigheid van kleine kreeften die s'nachts actief worden en een voedselbron zijn voor de karpers.
Het meer is zeer diep, beste stekken zijn de stukken gewoon onder de kant waar overdag gezwommen wordt.
Als je je netjes weet te gedragen dan laat de (Strenge!!) bewaking je vissen tot rond middernacht.
Het bestand: Er zit een gevarieerd bestand aan karper, edoch niet direct geen groot bestand naar ik heb begrepen.
Monster karpers hoef je hier niet te verwachten, enkele dertigers zitten er wel op
1 e vakantie 1997, heb ik echt de karper moeten zoeken en 1 weten te vangen(25 pond leder), 2 e vakantie, ondanks dat ik drie dagen vooraf flink heb gevoerd op verschillende stekken heb ik in drie sessie's niets weten te vangen....hittegolf zal er wel mee te maken hebben gehad

3 e vakantie heb ik eindelijk wel redelijk weten te vangen met als topper een 39 pond leder wat volgens mij wel de top is van dit meer.
4 e vakantie wilde ik er heen om er puur te gaan vissen voor 10 dagen, helaas stonden er ineens boeien bij het paaigedeelte en was het vissen enkel mogelijk vanaf de campings, wat mijn toenmalige reisgenoot absoluut niet zag zitten.
Ga er zeker nog eens terug

succ6
Hans