Ik heb van het weekend een foto gemaakt met de zelfontspanner alleen is deze veelste overbelicht.
Weet iemand of en hoe ik dit bewerkt krijg?
Of is er iemand zo handig die dit voor mij zou kunnen doen

alvast bedankt!
Jasper

Geert Rooy schreef:Ik denk dat er weinig aan deze foto te redden is, tenzij je nog een RAW bestand hebt. In dat geval kun je de overbelichting voor een deel wegnemen. Helemaal goed zal de foto echter niet meer worden.
Indien jouw camera dit toelaat zou ik de foto's voortaan weg laten schrijven in zowel JPEG als in RAW. Wat ik in de gauwigheid zie, moet deze instelling met jouw Canon 550D mogelijk zijn. Met een RAW bestand kun je namelijk meer corrigeren in het geval er iets niet helemaal goed is gegaan bij het maken van de foto.
Benny van de Werfhorst schreef:Heel simpel: Deze foto is niet te herstellen!
Er nog wat aan doen, maakt het er alleen nog maar lelijker op. Overbelicht = ook echt overbelicht, en daar haal je nooit geen beeldinformatie meer terug.
Dus alle hier geboden "oplossingen" ten spijt.
En wat RAW betreft: Inderdaad meer beeldinformatie, maar dit valt ook niet in RAW te corrigeren. Een foto raakt pas geslaagd, als het basis bestand juist belicht is. Alleen een juist belicht bestand/foto, kun je naderhad optimaliseren in de RAW-converter. Ik snap nog niet goed, als beroepsmatig fotograaf, dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je met Photoshop alles wel even fixt. Niet dus!
Kortom, zonder het lelijk te bedoelen: Leer eerst eens fotograferen. Leer de driehoek van ISO, diafragma en sluitertijd.
Een mooi voorbeeld, dat doet beseffen, dat fotograferen toch nog echt een vak is.
Kan mezelf prima vinden in de reactie van michel en vind eerder dat jij uithaalt naar iedereen die eerder in dit topic gereageerd heeft die mij heeft geprobeerd te helpen.
Benny van de Werfhorst schreef:Michel,
Ik denk dat je beter moet lezen: Waar zeg ik, dat ik alleen maar in de M-stand fotografeer? Ik fotografeer ook wel op diafragmavoorkeuze én ook wel op sluitertijdvoorkeuze. Ook in deze laatste modussen, valt alles nog bij te regelen zoals een belichtingscompensatie.
Het is nooit weg, als je de invloed van de bekende driehoek kent. Alles begint met een basis, dus fotografie ook. Basis kennis, is bijna overal bij de key. Je kunt pas afwijken van het normale cq de regels, als je de basis kent; anders weet je niet wat je doet.
Zon in de rug? Ook zo'n kolder. Ik fotografeer portretten liever met tegenlicht; geen dichtgeknepen ogen. Ik flits dan gewoon in.
Ik kan ook zat pro's, die goed werk maken en die goed verdienen...Dus uithalen naar een pro fotograaf en alles maar over één kam scheren, vind ik overdreven. Bovendien, vind ik "belerende van een pro", ook overdreven. De vraag werd gesteld: Is dit te herstellen/wat is er mogelijk? Nee dus.
En amateur óf pro, wil je goed leren fotograferen, dan begin je altijd bij de basis.