Hulp gevraagd: Nachtfotografie Nikon D5100

Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-11-2013 10:27

Hallo allemaal,

Heb een Nikon D5100 en krijg er geen knappe foto's mee gemaakt tijdens de donkere uurtjes.
Sluitertijd is enorm lang... het voelt als 2 seconden... fotos zijn onscherp, bewogen en wazig.
Volgens mij moet het toestel best mooie foto's kunnen maken, maar tot nu toe levert het alleen irritaties op.

Kan ook niet vinden hoe ik in de nacht portret stand de sluitertijd kan aanpassen...

Een ander euvel wat ik heb, is dat als de camera scherp stelt ik een mooie heldere afbeelding zie en op moment van fotograferen wordt hij ineens heel donker.

Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

08-11-2013 10:39

Ik heb er niet heel veel verstand van maar 2 seconden sluitertijd is toch niet enorm lang?

Gebruik je een statief?
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

08-11-2013 10:50

*P stand – De P stand lijkt op de volautomatische stand, alleen bij de P stand worden alleen de sluitertijd en het diafragma ingesteld. De rest kun je zelf instellen

*Tv stand – Met de Tv stand kun je zelf de sluitertijd bepalen. De camera past aller eromheen aan.

*Av stand – De Av stand is om het diafragma mee in te stellen. De rest doet de camera. De Av en Tv standen zijn goed om het effect van de opties te leren.

*M stand – In de M stand kun je alles zelf instellen. Je moet hier zelf de juiste combinatie tussen diafragma, sluitertijd en ISO waarde bepalen. In de M stand heb je volledige controle, maar je kunt hier ook volledig de mist mee ingaan als je verkeerde waardes kiest.

Nu je de standen weet kan je ermee spelen.
uitgezoomd en klein getal diafragma= grote lensopening en dus veel licht wat de camera tot zich neemt. Hierdoor heeft hij relatief weinig tijd nodig om de foto te maken.
Diafragma hoog getal en ingezoomd = kleine lensopening en dus weinig licht wat de camera tot zich neemt waardoor de camera meer tijd nodig heeft om een foto te maken.

Dus in de avond uren kun je een aantal dingen doen:
Lens in groothoekstand (uitzoomen) en klein getal diafragma op de AV stand. Je ziet dat hij nu de sluitertijd aanpast in je scherm. Verander je de diafragma naar bijvoorbeeld 22 door aan het radje te draaien, dan zal je zien op de AV stand dat de sluitertijd verlengt wordt.

Dit is slecht een fractie van wat allemaal mogelijk is. google maar eens wat diafragma doet en kan (scherptediepte)

Ik leg het mischien niet makkelijk uit in andermans ogen, maar ik denk dat het belnagrijk is even te verdiepen hoe de technologie van lens en camera werkt voordat je makkelijk goede foto's kan maken.

Succes!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

08-11-2013 10:58

Ow nu dat ik je bericht nog eens lees :oops:

Sluitertijd van een minuut tot 2 minuten is in nachtfotografie niet vreemd.

Dat jou foto's donker worden houd in dat de sluitertijd te kort is. Dus moet je echt richting de 30sec - 2min.

Statief is dan zeker van belang evenals de foto maken op timer. zodat het moment van klikken de camera niet beweegt.

Dus als de zon net onder is:
Camera op M stand zetten
Lens uitgezoomd bijv. 18mm
Diafragma op bijv 20 zetten
Sluitertijd van bijv. 45 sec. zetten

Wordt de foto te licht, dan op sluitertijd 30 sec. zetten.
Wordt de foto te donker, dan op sluitertijd 60 sec. zetten.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

08-11-2013 12:53

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je nou sfeer foto's maakt of vangst foto's, i zal ze beide maar even behandelen...

Vangst fotografie:

Zorg er voor dat je ALLES in de manual stand zet. Zelf probeer ik van te voren altijd even een paar instellingen en laat de camera daar altijd op staan. Donker is donker dus qua lichtniveau zal het altijd gelijk blijven en van deze instellingen uit kunnen gaan.

1. De eerste stap is het instellen van je ISO waarde. Aangezien je best een leuk toestel hebt kan je deze best hoog instellen. Zet je ISO gerust op 6400, ook dit zou je van te voren even kunnen testen, als er teveel storende ruis is, een stapje zakken tot het gewenste resultaat. Vergeet niet je camera ook op te laten nemen in RAW. RAW foto's hebben net even wat meer gegevens en bereik en kan soms je foto redden, zeker als je ze nabewerkt.

2. Je diafragma. Zet je diafragma vol open maar hou er wel rekening mee, hoe kleiner je diafragma hoe meer onscherpte je hebt in je beeld. Op 1.4 heb je bijvoorbeeld een scherpte bereik van 20cm en op 5.6 bijvoorbeeld 60cm. Dit is geheel afhankelijk van je lens dus zoek dit ook van te voren even goed uit.

3. Bepaal nu je sluitertijd, echt het minimale voor een scherpe foto is 1/20 - 1/30. Mocht je deze waarde niet kunnen halen, gebruik dan je flitser, een lantaarn, l.e.d. lampje o.i.d. Zelf gebruik ik nog wel eens een hoofdlampje die ik van ver langs mij laat schijnen om iets licht in te vullen waar nodig. Gebruik je je pop-up flitser van je camera, hou dan de vis iets schuin ten opzichte van je camera om lichtvlekken te voorkomen. Een sluitertijd van twee seconden in dit geval is ook erg lang en zal dan ook resulteren in een onscherpe foto. Leer je camera kennen en speel met de instellingen, het zal dan al snel beter gaan!

Sfeer fotografie in de nacht:

Aangezien je dat meestal toch vanaf statief / bankstick doet kan je gerust et langere sluitertijden werken. Hou dan het onderstaande aan:

1. ISO stel je in op 100-800 waar 100 toch wel het mooiste is. Mocht de sluiter ongewenst te lang openstaan zet je de waarde wat hoger. Krijg je ongewenste ruis dan zet je hem weer lager.

2. Diafragma is nu geheel afhankelijk van wat je wilt laten zien er scherp wilt hebben. Zelf hou ik altijd een waarde tussen de 5.6 en 8 aan. Mocht de achtergrond niet scherp genoeg zijn voor je dan verhoog je dit getal naar bijvoorbeeld 11 of meer. Vuistregel is, hoe hoger het getal hoe meer scherpte bereik je hebt.

3. Naarmate je meer fotografeert weet je dit steeds beter in te schatten en kan je er wel vanuit gaan dat je bij de volgende instelling, ISO100 - F stop 5.6, een sluitertijd nodig hebt van zo'n 30 seconden. (In geval van volledige duisternis en geen licht vervuiling van de directe omgeving). Blijkt dit te weinig dan maak je de sluitertijd langer en andersom.

4. Wat scherpte betreft, of ik stel handmatig scherp of ik stel automatisch scherp en zet die scherpte dan vast door de autofocus uit te zetten. Het beste stel je scherp op het onderwerp wat het meest in beeld is in de voorgrond zoals je bivvy of set hengels. Heeft je camera moeite met scherp stellen, schijn dan even bij met een lampje. Je autofocus werkt namelijk op contrast verschil en in de duisternis kan dit nogal eens ontbreken. De scherpte controleer je het beste door je oculair en NIET op je schermpje, dat is in mijn inziens niet te doen.

Een extra tip om mooie scherpe foto's te krijgen met dit soort fotografie is om een afstandbediening of een korte zelfontspanner in te stellen, 2 seconden is al genoeg. Zo voorkom je dat de camera tijdens de opname nog beweegt en dus voor een onscherpe foto zorgt. Ook zou je, als de D5100 dat heeft, nog een stille sluiter kunnen gebruiken wat de beweging van de camera door de sluiter nog veroorzaakt.

Je camera stil houden voor en tijdens afdrukken is dus erg belangrijk! Hou er met instellen verder rekening mee dat iedere 'stop' die je ergens weg haalt, ergens weer moet toevoegen. Verander (versnel) je je sluiter bijvoorbeeld van 1/30 naar 1/80 (- twee stops) dan open je je diafragma 2 stops of verhoog je je ISO met twee stops.

Nachtfoto die ik onlang nog heb gemaakt:

Afbeelding
Fishing scenery by Bjorn Schumacher Angler, on Flickr

Camera Nikon D600
Exposure 30
Aperture f/2.8
Focal Length 24 mm
ISO Speed 200
Laatst gewijzigd door Bjorn Schoemacher op 08-11-2013 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

08-11-2013 12:57

Marijn, heb je het nu over fotograveren met of zonder flits?
Alle sluitertijden langer dan 1/60 sec geven zonder statief een onscherpe foto.
Wil je korte(re) sluitertijden dan moet je je diafragma wijd open zetten of de iso verhogen.
Beter is om een statief te gebruiken.

Afbeelding
Bovenstaande foto(statief) heeft een sluitertijd van 10 sec. Langer gaf in dit geval een overbelichting door de weerspiegeling van de maan in het water. Nachtfoto's kun je rustig op 30 sec of langer belichten.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

08-11-2013 13:06

Dus in de avond uren kun je een aantal dingen doen:
Lens in groothoekstand (uitzoomen) en klein getal diafragma op de AV stand. Je ziet dat hij nu de sluitertijd aanpast in je scherm. Verander je de diafragma naar bijvoorbeeld 22 door aan het radje te draaien, dan zal je zien op de AV stand dat de sluitertijd verlengt wordt.


Het enige wat je doet in dit voorbeeld is je diafragma sluiten en onnodig je sluitertijd verlengen. Door dit te doen krijg je niet automatisch een beter belichte foto omdat je je instellingen nergens compenseert. Je haalt er ergens wat af maar doet er nergens wat bij. Het compenseren werkt dus alleen in de M (manual) stand, hier blijft je diafragma dus hetzelfde als je je sluitertijd verandert en andersom...
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

09-11-2013 01:56

Patric Schipper schreef:Ik leg het mischien niet makkelijk uit in andermans ogen, maar ik denk dat het belnagrijk is even te verdiepen hoe de technologie van lens en camera werkt voordat je makkelijk goede foto's kan maken.

Succes!


Ik geef alleen aan wat mogelijk is. En de av is er 1 van. Tuurlijk kun je het beste de M gebruiken. Daarbij heb je gewoon de meeste mogelijkheden.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-11-2013 09:44

Ik heb het vooral over het fotograferen van man-vis foto's
In het donker krijg ik dit dus niet door elkaar.
Ben iemand die niet echt heel technisch is aangelegd:D
Ik ga bovenstaande voorstellen eens proberen en vooral kijken hoe ik de instellingen kan aanpassen.

Het lijkt me gaaf om zulke foto's (sfeer) zoals hierboven te kunnen maken, maar voor nu is dat nog een ver van mijn bed show als ik alles hierboven zo lees.

Het vervelende is dat ik nu gewoon in het donker geen vissen kan fotograferen met mijn camera omdat alles onscherp is.
Heb ook gelezen om niet vanaf de lifeview te schieten, maar te schieten door de gewone 'old school' zoeker omdat dit ook je sluitertijd versnelt.
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

11-11-2013 19:41

Marijn,

In het donker ontkom je niet aan een (opzet)flitser bij man/vis fotos.
Liveview moet je vergeten bij portretfotos.

Kijk anders eens op http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

27-11-2013 09:32

--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

12-12-2013 17:39

Dit probleem had ik vroeger ook veel, tegenwoordig is dit vrijwel opgelost.

Camera op statief
fliter afzwakken (zachter zetten)
iso 100
diafragma laag (2.8)
sluitertijd zelf laten bepalen

Eventueel de camera op een wat grotere afstand en een beetje inzoomen zodat de flits wat minder scherp is op de foto.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

26-01-2014 15:20

marijn ham schreef:Het lijkt me gaaf om zulke foto's (sfeer) zoals hierboven te kunnen maken, maar voor nu is dat nog een ver van mijn bed show als ik alles hierboven zo lees.

...

Heb ook gelezen om niet vanaf de lifeview te schieten, maar te schieten door de gewone 'old school' zoeker omdat dit ook je sluitertijd versnelt.


Sfeerfoto's maken in het donker is een makkie :)

Is het donker duurt het alleen wat langer voordat er genoeg licht op de sensor is gevallen dus moet je de sensor langer belichten. Dit geeft bewegingsonscherpte in je foto dus zet je de camera op een statief.

Bij een man/vis foto heeft een statief niet zoveel nut omdat het onderwerp zelf beweegt. Je moet de scene dan dus bijlichten (flitsen).

Je kan de sensor gevoeliger zetten (hoge iso waarde) alleen geeft dit ruis. De ene camera gaat hier beter me om dan de andere (die van jou (D5100) best goed bijvoorbeeld). Zo kun je de sluitertijd ook nog wat verminderen, je hoeft dan niet zo hard te flitsen, dit geeft meer detail in de omgeving.

Je kan ook een lichtgevoeligere lens gebruiken. Een f/1.8 lens vangt veel meer licht dan de standaard lens bijvoorbeeld. Nadeel hiervan is dat de zone van scherpte (scherptediepte) kleiner wordt, je ziet dan dat de vis scherp is en de vanger onscherp. Dit geeft vaak een mooi effect maar is in dit geval minder wenselijk. Bij f/11 is de foto van voor tot achter scherp, alleen moet nu de sluiter langzamer omdat er minder licht door de lens komt. Of de iso hoger. Of de flitser harder.

Live view heeft geen effect op de sluitertijd maar op de autofocus. De spiegel is dan omhoog geklapt waardoor het scherpstellen via de sensor gebeurt in plaats van met het veel gevoeligere "phase detect" systeem. Daarnaast houd je de camera vaak beter stil wanneer je hem tegen je gezicht drukt in plaats van voor je uit houdt, hierdoor zou je een wat langere sluitertijd kunnen nemen wat weer zorgt voor meer licht op de sensor wat weer zorgt voor -of minder hard flitsen, of een lager iso getal... Beter dus :)

Samengevat: De camera heeft een bepaalde hoeveelheid licht nodig voor een goede foto. Met controle het diafragma (f getal), de sluitertijd en de iso waarde lukt dit altijd. Wil je geen bewegingsonscherpte maar zijn deze drie variabelen niet toereikend (bijvoorbeeld s'nachts) kan je nog flitsen.
Phase detect (zoeker) autofocus is sneller dan live view autofocus, maar ook hiermee kan het zo zijn dat je s'nachts met de hand moet scherpstellen.

Eigenlijk wat Bjorn al vertelde haha ;)

Good luck!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

27-02-2014 16:24

Interessant heren!

Zitten zeker mooie platen tussen!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

15-03-2014 20:37

Prachtige foto die van Bjorn!

Gisterenavond in het donker bij het vissen ook wat mee gespeeld.

Wat me opvalt bij Bjorn is dat ondanks het scherptegetal f/2.8 de scherpte/diepte op de foto nog behoorlijk groot is! Komt dit door een kwaliteits lens die lichtgevoeliger is? Of hoe krijg je dit voor elkaar?

Mijn foto's waren qua contrast vrij mooi, maar qua scherpte liet het te wensen over. Handmatig scherpgesteld op mijn hengels. F 7.1 of hoger maar de echte scherpte zoals op de foto van Bjorn ontbreekt. Had ook een probleem met veel ruis, maar waarschijnlijk door de ISO van 800.

Ik fotografeer met een Canon Eos 650D met de standaard kitlens.

Foto's waren voornamelijk genomen op:

18mm
Iso 800 (ietwat hoog dus, dit verklaarde waarschijnlijk de ruis)
f/7.1
10"

Heb redelijk wat gewisseld in de diafragma en sluitertijd waarbij het contrast op de foto wel mooi/gelijkwaardig bleef maar de scherpte eigenlijk niet beter.
Iemand wellicht enige tips?

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

16-03-2014 11:20

Dank je wel Mathieu!

Ik denk dat de lens hierin wel een grote rol speelt. Deze foto heb ik genomen met een vaste 24mm lens en dan ook nog eens op een full-frame camera.

Dat neemt niet weg dat jij een dergelijke foto ook zou moeten kunnen maken. Hoe heb je de foto afgedrukt, door de handmatig af te drukken? En stond jouw camera op een statief o.i.d.?

Groet,

Bjorn
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

16-03-2014 13:33

Misschien dat je de foto's hier kunt plaatsen? Maakt het makkelijker om je op weg te helpen :)

Scherptediepte staat trouwens los van de kwaliteit van de lens, een betere lens geeft dus niet meer scherptediepte. Een betere lens kan wel scherper zijn, en vaak zien de onscherpe delen van een foto met een betere lens er aantrekkelijker uit, mooie zachte vervaging.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

16-03-2014 14:39

Daar kan je je nog knap in vergissen Sebastian ;-)
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

16-03-2014 14:41

Wel?
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

16-03-2014 16:00

Foto 1:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GVYHSNRR.jpg
F 3.5
3,2''
Iso 800
18mm

Foto 2:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RNNOGLCS.jpg
F 7.1
10''
Iso 800
18mm

Foto 3:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NM6DSEDM.jpg
F 7.1
10''
Iso 800
18mm

Foto 4:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JO4VQPY7.jpg
F 7.1
10''
Iso 800
18mm

Foto 5:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QIR3IBS4.jpg
F 13
25''
Iso 800
18mm

Allen zijn geschoten vanaf een statief en met afstandsbediening. Handmatig scherpgesteld op mijn hengels d.m.v. het bijschijnen met een hoofdlampje. Daarna natuurlijk het hoofdlampje weer uit.
Kan het ook dat er misschien licht door het oculair heenkwam? Ookal hadden we op de kant weinig tot geen licht schijnen.

Door de wind beweegt het riet natuurlijk wel heen en weer, waardoor ik dat nooit scherp zal krijgen tenzij het echt windstil is.

De foto's waar de leds van mijn piepers branden en waar ik naast mijn hengels sta met mijn hoofdlampje aan zijn ietsje scherper. Waarschijnlijk door het licht wat op de hengels valt.

De foto's zonder leds/hoofdlampje blijven ietsje achter. Toch ben ik niet helemaal tevreden met het resultaat!

Volgende keer weer eens proberen!

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

16-03-2014 16:22

Leuke foto's :) maar inderdaad niet super scherp. Denk vooral dat het hogere iso getal hier zorgt voor een wat wollige look. Iso 100 gaat wel verschil maken lijkt me (al krijg je dan wat meer bewegingsonscherpte door de wind).

Wat ook nog zou kunnen is dat er ergens beweging in je opstelling zit (sommige lichtpuntjes in de lucht zie ik dubbel). Gebruik zo min mogelijk de uitschuifbare middenkolom van je statief en gebruik de mirror lock up functie van je camera. Verder kan eventuele beeldstabilisatie ook een negatief effect hebben wanneer je een statief gebruikt.
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

16-03-2014 22:05

Iso waarde was inderaad wat aan de hoge kant. Bij daglicht maakt dit veel minder uit natuurlijk.

Iso 100 is wel een aantal stapjes lager dus dan zal ik mijn sluitertijd ook wat langer moeten zetten denk ik.

Mirror lock up zal ik volgende keer ook aanzetten. Alle kleine beetjes helpen wellicht, al zal het niet bijster veel uitmaken denk ik. Middenkolom was ook amper uitgeschoven maar we gaan het binnekort weer eens proberen.

Een betere lens zal vast ook winst opleveren qua scherpte maar daar reikt mijn budget nog niet naar :wink:
Volgende keer ook een wat minder bewegelijke voorgrond kiezen. De rietkraag op de achtergrond is helaas wel overal aanwezig op dit water :roll:
Windstil ook een uitkomst maar ik ga liever vissen met echt vangweer wanneer er juist een beetje wind staat :wink:

Buitenom het vissen gebruik ik mn camera eigenlijk nog veel te weinig :oops:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Peter Wauben
Berichten: 26
Lid geworden op: 07-06-2011 00:17

16-03-2014 23:53

Camera in stand TV, Iso 400 maar niet hoger dan 800 ivm ruis, sluitertijd op 1/60 (kan nog met de hand, bij langere sluitertijd heb je en statief nodig met afstand bediening) en diafragma op 5.6 of iets hoger zetten.
Dan kan het al bijna niet meer fout gaan, zeker als je er nog een externe i-ttl flitser gebruikt.
En vergeet je meetpunten niet van de camera die moet op eentje staan, anders heeft hij je belichting ergens op de achtergrond scherp gezet .
Voor de zekerheid ook nog eens RAW in combi jpeg en RGB adobe instelling gebruiken en je kan alle kanten op dmv photoshop belichting aanpassen.

Afbeelding
Het is aanpassen aan de omstandigheden en spelen met de instelling om het gewenste effect te krijgen .
De vuistregels zijn nu al besproken de scherpte/diepte creëer je door je diafragma te verhogen (kleinere lensopening) , zodoende moet je iso (lichtgevoeligheid) ook omhoog of je sluitertijd langer of een combi van beide. Bij een goede balans krijg je ook de kleur er mooi uit, dat is dus weer de kleur balans. :lol:
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

23-03-2014 17:19

Wederom een nachtje gevist dus weer een nieuwe poging met de camera!

Ditkeer is het resultaat al een stuk beter. Helaas zie je nog wel ietwat ruis, maar ik las op internet dat dit dus ook kan komen door de erg lange sluitertijd.
Volgende keer wat expirimenteren met vrij korte sluitertijden (5 sec. voor snachts) en hogere ISO.
Normaal gesproken moet je tot 1600 ISO met een recentere camera wel enigzins ruisvrij kunnen schieten zogenaamd, we zullen het zien of dit weer iets betere resultaten oplevert. :wink:

Dit keer nog zonder mirror lockup gewerkt, kon het niet zo 1,2,3 vinden tijdens het instellen.

Afijn hier de foto: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HDJI6MR6.jpg

EXIF:

f/5
30''
Iso 100
18mm

Groeten
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

27-03-2014 21:23

Het enige wat ik kan toevoegen is:
- een zwaar statief (dus niet zo,'n goedkoop lichtgewicht prulding)
- inlezen in hoe een foto te belichten (begrijp je dit bij daglicht, dan begrijp je dit ook s-nachts, verschilt qua principe nml niets). Lees je suf, internet staat stampvol met info, en
- oefenen, oefenen, oefenen...

@Bjorn: mooie sfeerplaat heb je daar, maar je moet toch je reactie toelichten mbt scherptediepte vs kwaliteit lens...want die vat ik niet