welke camera

Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

17-10-2012 22:42

Wil je een echt goede tip?

Ga naar de Action, loop naar de schoonmaakartikelen en zoek een blauw microvezeldoek dat glad is. Speciaal voor glazen staat er op de verpakking.
Kosten geen bal en werken als de beste. Als hij wat vettig wordt, even een wasbak vol laten lopen met lauwwarm water, druppeltje dreft erbij en goed uitspoelen naderhand. Drogen en hij is weer als nieuw :)
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

19-10-2012 18:18

Mitchel van der Linden schreef:Oke, bedankt voor de uiteenzetting. Zag ook al de prijs. Ongeveer de helft van de lens die ik gebruik. Al met al lijkt het mij overbodig.


Dat is dan een heel duur filtertje Mitchel. Je hebt ze ook voor twee of drie tientjes. Ja, die zullen vast ook van mindere kwaliteit zijn, of beter gezegd, meer van invloed zijn op de kwaliteit van de lens.

Ik begrijp het verhaal van de invloed van het filter op de fotokwaliteit best hoor, het was me ook wel bekend omdat ik veel lees op het forum van de Nikon Club. Maar ook daar zijn er heel veel voor en tegenstanders van het gebruik van een filter.

Ben ik niet langs de waterkant, maar in een wat 'schonere' omgeving, dan zal ik wat meer gaan fotograferen zonder filter om te kijken of ik het verschil nu wel kan zien :wink: Tijdens het vissen blijft ie er wel gewoon op.

Als laatste....
Ik ben gisteren en vandaag op pad geweest om de Nikon D7000 te kopen. Daar waren ze niet erg te spreken over deze camera, vooral wat betreft de scherpte en witbalans. Ik heb daarom besloten de D5100 nog even te houden en toch maar te wachten op de opvolger van de D7000, die er waarschijnlijk snel aan zit te komen.
Vervolgens heb ik maar een Tamron 17-50mm f2.8 gekocht (zonder filter :wink: ), het geld brandde in mijn zak. Volgende week ga ik een paar dagen naar de Ardennen, dan kan ik deze lens mooi uitproberen.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

19-10-2012 19:27

Mwah het is best een goede camera, alleen zie je ieder foutje uitvergroot terug door het grote aantal megapixels. De automatische witbalans is inderdaad niet denderend, knalt vaak door naar een geelzweem maar daar hebben wij professionals niets mee omdat we in RAW schieten. Dan pas je de witbalans achteraf toch aan.
Scherpte is niet slecht en valt ook niet tegen maar door het aantal pixels loop je vaak al snel tegen ieder lensfoutje of scherpstelfoutje aan. Dat vergt wat meer aandacht, maar als je niet groter dan 20x30cm afdrukt, dan zul je daar ook helemaal niets van terugzien. Het is alleen tegenwoordig mogelijk om het verder uit te vergroten. Ik verwacht ook helemaal niet dat een opvolger scherper beeld zal opleveren, de persoon erachter moet het beter uitvoeren ;)
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

19-10-2012 20:11

Plaats vooral meer stukjes waar wij "niet pro's" van kunnen leren. Helpt echt een berg!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

19-10-2012 20:52

Helemaal mee eens Mitchel !

Bijvoorbeeld dat RAW gebeuren. Van mijn mooiste vissen of belangrijke gebeurtenissen maak ik voor de zekerheid altijd naast JPEG ook RAW opnamen.
Ik bewerk nu nog mijn foto's met Iphoto en heb het idee dat dit geen hol uitmaakt of ik nu een JPEG bestand of RAW bestand bewerk.

Nu weet ik wel dat ik hiervoor bv Capture NX of Lightroom kan kopen, maar wat heb ik nu echt nodig?
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

19-10-2012 20:57

Ronald,

Ik twijfel al een tijdje om een D7000 te kopen of toch te wachten op de opvolger.
Na uitgebreid gesproken te hebben met de winkelier gaf dit gesprek de doorslag en heb ik toch besloten te wachten (al had de winkelier mij het liefst meteen een Canon 7D verkocht).
Stiekem hoop ik op een D7100 of D8000 of hoe die ook genoemd gaat worden, met een kantelbaar scherm en vooral geen +22MP of touchscreen enz.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

19-10-2012 21:02

Geen CaptureNX2 in ieder geval ;)
Lightroom4 is stukken beter en sneller.

Ik werkte eerder ook met CNX2 omdat ik dacht dat dat beter was, maar LR4 is echt stukken beter. De scherpte is veel beter en natuurlijker en daarnaast is de beeldruis ook een fors stuk minder. Reken de ruisreductie mee die de laatste restjes beeldruis weghaalt en je hebt een superprogramma.
Stuur me een PM en ik vertel je waar je het zeer voordelig kan aanschaffen (echt voordelig, probeer me uit :) )
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

19-10-2012 22:01

Ik gebruik ook Lightroom, is prima te doen. Probeer niet te veel te sleutelen aan je foto's. Dat doe ik namelijk (fout).
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

19-10-2012 22:10

't knoppie "automatisch" werkt verbluffend goed als je niet teveel wilt sleutelen. Even goed kijken welk schuifje waarvoor werkt en je hebt het zo onder de knie. Enige lastige is in het begin het "exporteren". Als je dat eenmaal ingesteld hebt, dan hoef je alleen maar de map te kiezen en verder gaat alles vanzelf goed.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

19-10-2012 22:18

Exporteren vind ik wel meevallen eerlijk gezegd. Ik doe jpeg in hoogste kwaliteit, dus geen tiff.

't knopje automatisch kan ik niet zo een twee, drie vinden. Wel voorinstellingen of iets dergelijks.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

19-10-2012 22:47

Even achter een linkje omdat de foto wat groot is. Dan kun je het beter zien.

De gele stip, daar staat 't ;)

KLIK HIER VOOR DE FOTO
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

20-10-2012 23:52

Bijna al mijn foto's komen uit de rawconverter. Vind het altijd een lekker werkje om te doen, s'avond met
een biertje achter de laptop m'n foto's "ontwikkelen". Bij raw bestanden kun je de sfeer die je proefde bij het
maken van de foto zo mooi terughalen.

Sta zelf trouwens ook op het punt een nieuwe camera aan te schaffen :) De Canon 7D ligt voor mij erg lekker
in de hand (grote handen) en is extreem goed gebouwd. Maar de beeldsensors die Sony de laatste tijd maakt
zijn zo ongelooflijk goed dat ik toch steeds meer richting Nikon begin te leunen... Heb geen "last" van reeds
aangekochte lenzen dus ik kan mijn keuze carte blance maken...

Ohja, over lenspoetsdoekjes... Ik heb ooit een paar goeie krassen op mijn polarisatiefilter gezet door een mooi
zacht lensdoekje te gebruiken dat los in mijn cameratas zat, de microvezels in die doekjes hebben de
eigenschap zand en stofdeeltjes vast te houden. Ik bewaar ze sindsdien in zo'n sealbag en heb er geen last
meer van gehad. Wanneer je je poetsdoekje op de grond laat vallen oid altijd uitwassen voordat je hem weer
gebruikt.