Mooie nachtkarperfoto maken

Plaats reactie
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

24-03-2010 14:13

Hoi allen,

ik ben sinds vorig jaar in het bezit van een Canon 1000D. De foto's die ik maak worden met oefening steeds mooier, maar ik vind het nog erg lastig om nachtfoto's van me vangsten te maken. een erg lange sluitertijd op een statief zit er niet in aangezien de vissen niet graag heel lang stil zitten.

graag tips over instellingen (iso, sluitertijd, Av, etc)

alvast bedankt,

grz. erwin
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-03-2010 20:49

Hoi Erwin,

In het donker goeie foto's maken is soms best lastig. Vaak reflecteerd een vis veel licht van de flitser waardoor je harde lichte plekken op de foto krijgt, heb je condens, lastig focussen ivm gebrek aan contrast etc.

Als je de foto's laat maken door een vismaat kun je het focussen vaak oplossen door op de rug van de vis te focussen, meestal pakt de camera dit wel goed op en kun je gewoon afdrukken. Om het reflecteren van de viste voorkomen kun je de camera iets scheef houden tov de vis zodat de reflectie niet direct terug komt in de lens. Een ander truckje om de harde flitsplekken te beperken is een oud transparant doosje voor fotorolletjes uit te knippen en over de flitser te plaatsen. Het doosje zorgt ervoor dat het licht van de flitser wordt verspreid en niet op een plek terecht komt op de vis.

Om de vis mooi uit te laten komen op de foto is het handig om voor een groene achtergrond te gaan zitten met de vis. Op die manier steekt de vis mooi af ten opzichte van de achtergrond. Om het helemaal goed te doen is het ook verstandig om zelf geen zwarte kleding aan te trekken maar bijv groene kleding.

Als instellingen hanteer ik meestal iso 200, f7.1 en sluitertijd 1/60 of 1/80 beetje afhankelijk van de vaste hand van de fotograaf. Deze instellingen stel ik in via de M stand. De witbalans kun je het beste op flash zetten of de foto in raw maken en later via je software de juiste witbalans erbij zoeken. De man/visfoto's maak ik meestal op ca. 24 mm, zo zit je voor je flits redelijk goed in het bereik, heb je geen extreme groothoek maar springt de vis er wel mooi uit.

Hopelijk kun je hier iets mee!
beetje bij beetje
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-03-2010 10:32

Frank,

Ik heb zonder problemen foto's gemaakt van vissen met sluitertijden van 0,3 sec, iso 800, diafragma rond de 4 en dan een externe flitser met omnibounce. Door de flitser wordt de beweging als het ware bevroren.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-03-2010 13:06

Kevin,

Dat heb ik nooit gedurfd eigenlijk. Als je dat vanuit de hand doet loop je dan geen risico op onscherpte?
Op die momenten dat je een vis op de kant hebt wil ik altijd alles zo snel en goed mogelijk laten verlopen en wil dan ook zeker weten dat de foto's scherp worden... Ben wel benieuwd naar de resultaten van jou, met die instellingen pak je denk ik wel meer mee van de achtergrond.

Wat betreft de iso waarden, ik maak de foto's met een eos 350D welke niet heel erg best presteerd met iso waarden boven de 400.

Binnenkort op free your mind maar eens even testen hoe je dat allemaal doet ;)
beetje bij beetje
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

25-03-2010 19:35

bedankt voor de uitgebreide uitleg.

hoop spoedig me eerste nachtfoto van het jaar weer te kunnen maken en dan houdt ik deze tips goed in mijn gedachte.

grz. erwin
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-03-2010 12:41

Frank bosman schreef:Kevin,
Binnenkort op free your mind maar eens even testen hoe je dat allemaal doet ;)


Hij staat dit jaar wel weer in de planning. Al hangt er van af hoe het allemaal loopt met het werk en eventuele andere boekingen.

Ik gebruik zelf eigenlijk altijd een statief omdat ik in de (on)gelukkige positie verkeer dat ik vrijwel altijd alleen vis. Maar ook vanuit de hand is het goed mogelijk. Al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig al iets sneller een vis zak tot het weer licht is. Maar dat heeft er weer mee te maken dat op het water waar ik meestal vis geflits op de oever niet in mijn voordeel zal helpen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie