Wat voor lens?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs de Lange
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-02-2006 14:13
Locatie: Flevoland

05-01-2010 21:01

Hallo iedereen,

ik wil komend voorjaar een spiegelreflexcamera kopen. Deze wil ik voor 95% van de gevallen buiten gebruiken.

Meeste foto's zijn visser-vis foto's. Echter, geregeld zie ik mooie kleine vogels, reeën of andere stukken natuur zoals bijvoorbeeld overvliegende havikken en ijsvogels.

Met de camera van mijn maatje (Canon Eos 450D) in combinatie met een 70-300mm lens merk ik dat je lang niet altijd het gewenste object beeldvullend krijgt.

Weet iemand wat voor lens je dan moet gebruiken? Ikzelf zat te denken aan een 500mm, of is het mogelijk een 300mm lens met 1,4 converter op te rekken naar 420mm zonder kwaliteitsverlies?

Met vriendelijke groet,

Thijs
tja...
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

05-01-2010 21:33

Leuk, had ik het net nog over met me buurman tijdens de koffie.. Zit er zelf ook aan te denken. Enige nadeel wat je vaak hebt is dat je licht verliest. Weet niet hoe dat bij jou zit, maar bij Olympus wel.

Een 500mm is in vele gevallen goed om beeldvullend te krijgen. Maar zelfs dan nog niet altijd. Met het nabewerken en croppen krijg je het wel. Weet niet of je da ook al geprobeerd hebt..

Echter zal je je af moeten vragen hoe vaak ga je het gebruiken.. Puur voor die enkele keer dat er een havik overvliegt? Ik weet niet hoever de afstand is, maar ik kom met mijn 300mm goed uit de voeten nog.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Bernard Holtkamp

06-01-2010 09:14

Thijs soms is een 1200 nog te kort.
soms zijn de beesten gewoon te ver weg en is er gewoon niets aan te doen.


Maar dat is gelukkig niet altijd het geval en voor die zaken zijn er goede lenzen te koop.

Maar reken wel op een flinke prijskaart!

je noemt nu de 500 en de 300 maar dat zijn geen goedkope lenzen hoor.

De canon 500 kost een dikke 5600 euro en de 300 F4 1299.
Ook sigma heeft ze,zowel als prime en als zoomlens,en die zijn ook niet de goedkoopste.


Zelf werk ik al een lange tijd met de 300+1.4 extender (word dan 420 mm met behoud van je AF) en ben daar zeer tevreden over.
Voordeel van die combinatie is dan je een focus op 1.5 meter hebt.
420mm op 1.5 meter!!

Zeer goed voor bv libellen te platen 8)

En je hebt maar minimale kwaliteit verlies.
Zelf heb ik ook wel eens de 2.0 extender er op staan en dan is het zomaar 600mm.
Dan wel op een 1DmkIII want dan behoud je op de middelste punt je AF.



Maar welke camera wil je kopen?
Gebruikersavatar
Thijs de Lange
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-02-2006 14:13
Locatie: Flevoland

06-01-2010 18:37

Allen bedankt voor jullie antwoord.

Ik zit er aan te denken om een canon of nikon te kopen. Welk type weet ik nog niet helemaal. heb een budget tot ongeveer 550-650 voor de body.

Voor ik beslis wil ik graag weten welk model het best bij mij past, heb namelijk nog wel wat eisen (A)
- Camera/body moet boven-gemiddeld tegen vocht kunnen, daar ik geregeld in vochtige omstandigheden fotografeer. (ja, ik weet dat vocht en electronica sowieso niet goed met elkaar samen gaan)
- Bij aanschaf van andere body wil ik wel graag dezelfde lenzen kunnen gebruiken, dus het liefst een gangbaar type lens-aansluiting.
- Accesoires zijn per merk nogal verschillend in prijs en kwaliteit, heb liever iets duurdere body waarbij accesoires als lenzen/converters/fliters goedkoper zijn.

Terugkomend op de vraag waar dit topic om draait, volgens jullie zou een 300mm lens gangbaar genoeg moeten zijn en het gebruik van een (kleine) converter niet schadelijk voor de kwaliteit?

gr. Thijs
tja...
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

06-01-2010 20:50

Andre Kip schreef:Meschien is dit wat..
http://www.bhphotovideo.com/c/product/800622963-USE/Canon_2527A001_Super_Telephoto_1200mm_f_5_6L.html

2de hansje ook nog,geen geld.


Ja jajajajajajaja die wil ik hebben.......... FF de vrouw vragen. :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Bernard Holtkamp

07-01-2010 12:54

Thijs de Lange schreef:Allen bedankt voor jullie antwoord.


Voor ik beslis wil ik graag weten welk model het best bij mij past, heb namelijk nog wel wat eisen (A)
- Camera/body moet boven-gemiddeld tegen vocht kunnen, daar ik geregeld in vochtige omstandigheden fotografeer. (ja, ik weet dat vocht en electronica sowieso niet goed met elkaar samen gaan)

- Accesoires zijn per merk nogal verschillend in prijs en kwaliteit, heb liever iets duurdere body waarbij accesoires als lenzen/converters/fliters goedkoper zijn.

Terugkomend op de vraag waar dit topic om draait, volgens jullie zou een 300mm lens gangbaar genoeg moeten zijn en het gebruik van een (kleine) converter niet schadelijk voor de kwaliteit?

gr. Thijs


Als ie goed tegen vocht moet kunnen kom je toch op de 1D serie van canon uit.

Ook omdat je dus wat goedkopere lenzen wilt en Nikon is nu niet bepaalt goedkoop kan ik je zeggen.


En om op je laatste opmerking terug te komen: een 300 met extender is zeer goed bruikbaar.
Maar ook soms weer veel te kort.
Langere lenzen zijn dan wel een uitkomst maar als je voor kwaliteit kiest kan je wel een hele berg euro's uitgeven vrees ik.
Plaats reactie