afspraken gewenst!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-09-2009 22:05

Het lijkt me een goede zaak als we onderling afspreken dat wie foto's plaats, allereerst[url]minimaal[/url] een reactie geeft op de foto's van zijn voorganger.
Dit is thans al een vrij gangbare en normale zaak op de vele fotografieforums waar menigeen van de meer ervaren fotografen ook reeds op zitten.

Er zijn hier dus een aantal fotografen bezig die beduidend meer ervaring hebben dan het gemiddelde hier.
Juist die beginners hebben wellicht behoefte aan enige feedback van diegene met meer ervaring.
Wie liever geen feedback ontvangt, meld dit gewoon even.
Wellicht kan er anders ook een scheiding aangebracht worden in bv. in twee rubrieken:
# Rubriek: Beoordeel deze foto eens (hier kun je vragen om tips, reacties om je fotowerk te verbeteren.)
# Rubriek: show foto's (hier plaats je je beste foto's welke je wilt delen en waar je trots op bent en liever geen opbouwende kritiek op wilt krijgen of iets in die trant)

Nu bemerk ik te veel te vaak dat beginnende fotografen gewoon genegeerd worden als de foto's kwalitatief wat minder zijn...erger nog er wordt lijkt wel er gewoon over heen gewalsd.
Vind dit een slechte ontwikkeling welke ik hier al vaker heb aangekaart!.


Discussie is gewenst...zegt u het maar

mvg
Hans
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

28-09-2009 15:33

Mee eens!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-09-2009 08:36

Ik heb er een beetje moeite mee op 2 aparte rubrieken te maken. Liefst zie ik alle foto's onder 1 noemer. Dit houdt het overzichtelijk, is leuker (en makkelijker) om eens terug te kijken en is beter te beheren. Je zult nu in het "showtopic" veel berichten tussendoor moeten verwijderen, omdat er toch altijd reacties met complimenten of kritiek komen. En dat wil je juist niet. Je zag dit zelfs al bij de topics van Foto van het jaar, waarbij nadrukkelijk vermeld stond dat er geen commentaar moest gegeven worden. Was je alsnog steeds aan het opschonen.
Aan de andere kant is het mooi om een topic te hebben waar je veel aandacht besteeds aan (opbouwende) kritiek, tips en advies etc. Als je dit in de normale topics doet geeft dit ook lange topics met veel tekst tussen foto's door. Ik weet niet of dat hinderlijk is. Ik zelf vind het niet zo'n probleem dat er soms wat communicatie in het topic ontstaat, tussen de foto's door.

Lastig dus. Ik weet het nog niet. Hoor graag meer meningen. Ik vind wel dat vanuit respect ook mindere foto's absoluut ook aandacht verdienen. Al kom ik niet meer geloofwaardig over als ik uit liefdadigheid op elke foto een reactie moet plaatsen. Wat mij betreft ligt er ook een rol voor diegene die een foto plaatst om aan te geven of hij tips wil of meningen wil horen. Met z'n allen komen we een heel eind.
Bernard Holtkamp

29-09-2009 10:14

Ik denk dat je met dat laatste een goed punt hebt rick.
Laat de gene die een foto plaats aangeven of hij een reaktie wil of niet,denk dat je dan een wat vlotter geheel hebt.

Verder ben ik van mening dat we hier op een karperforum zijn waar foto's niet de hoofdzaak zijn zoals op een fotografie forum.
Daar is een reactie gewoon een vereiste om het geheel levendig te houden.
Hier gewoon lekker foto's plaatsen van de mooie dingen die we mogen zien en als er behoefte is aan commentaar dan dat er bij zetten.


Zomaar mijn gedachten hier over.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-09-2009 18:55

Goede discussie zover...dank hiervoor.
Ff wachten tot er meer reacties komen alvorens...
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-11-2009 01:41

Ok,
Er zijn geen meningen meer bijgekomen..dus blijkbaar vindt iedereen het best.
Aangezien er ook nog maar weinig tot geen foto's geplaats worden, (Daar zal de recente crash ook wel aan hebben bijgedragen) kunnen we het inderdaad beter laten zoals het is.
De interesse om hier op dit board nog flink mijn best te doen met foto plaatsingen in de toekomst en het geven van commentaar is dan ook flink afgenomen...best jammer dit.
Gelukkig zijn er nog genoeg foto/natuur forums over waar dit wel kan. :wink:
mvg
HB
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-11-2009 09:43

Geduld Hans :D

Je moet je topic wel een beetje aan de gang houden en volhouden! Ik begrijp geen reet van fotograferen en dat ook wel zo blijven. Wél kan ik je melden, dat je voorstel meer dan redelijk klinkt. En logisch. Ik ben dus voor. Bovendien is het ook nog eens beleefd om elkaars werk op te merken niet waar?

gr Mitsz
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

11-11-2009 09:45

Idd Hans.. even de tijd geven en levendig houden, dan komen er vast nog wel meningen binnen.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Frans Bax
Berichten: 87
Lid geworden op: 27-09-2006 15:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

11-11-2009 14:07

Ik sluit me aan bij heren hierboven. Momenteel ben ik veel aan t lezen over fotografie, o.a. hier op t board. Ik wacht met t plaatsen van foto's tot Dhr. Diederen terug is uit Afghanistan. Dan neem ik naar alle waarschijnlijk zijn 350D over. Hiermee zijn de instelmogelijkheden een stuk groter dan die van mijn simpele compactcamera die ik nu in men bezit heb. Als k m eenmaal heb zal ik zeker foto's gaan plaatsen om feedback te ontvangen zodat mijn foto's zullen verbeteren.
Nu maar hopen dattie veilig terug mag keren :wink:

mvg
Frans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-11-2009 20:19

Mitz, Bertil
Tussen het posten van mijn oproep 28-9 en mijn reactie hierop gisteren 11/11 zit genoeg tijd...dus geduld heb ik genoeg gehad :D
Het board moet met o.a. de forum leden levendig gehouden worden,maar een schopje en wat hulp van moderators hierin is gewenst.
Wat willen de beheerders eraan doen om dit forum meer leven in te blazen?...ik weet dat die vraag al eens eerder is gesteld Bertil 8)

Mitz: Bovendien is het ook nog eens beleefd om elkaars werk op te merken niet waar?

That's the point Mitz, vrij gemeengoed op de fotoforums en inderdaad een kwetsie van beleefdheids normen.

mvg
Hans
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-11-2009 08:04

zo echter wel weer goed he?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-11-2009 08:06

is vanuit de organisatie niet mogelijk om in het fotoforum een kleine reminder te plaatsen, net zoiets als met de forumregels?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

12-11-2009 10:28

Ik blijf het echter nog steeds een goed initiatief vinden. Maar.... Zoals BJ ook al aangeeft, het is wel een karperforum, anderzijds kan je ook de wedervraag stellen... Waarom zijn we dan ooit begonnen met de fotografiehoek?

Dus snap Hans zijn reacties wel volkomen. We zijn er aan begonnen, maar wat gaat er aan gebeuren om het levendig te houden. Een concrete, maar ook zeer duidelijke vraag die, in mijn ogen, voor het gehele forum wel geldt. Maar daar ga ik nu maar niet dieper op in.

Ook zijn er in het verleden altijd maandopdrachten geweest die redelijk bezocht werden, maar de foto's ook vaak van (opbouwende) kritiek werden voorzien. Iets wat de meeste denk ik wel op prijs stellen. Voornamelijk de beginnende fotografen die dit ook als hobby hebben.

Is het geen idee om hier weer mee verder te gaan en hopen dat het fotografieforum weer een beetje gaat bloeien? Want stil is het wel geworden hier sinds de crash :(

Ook als ik bij nader inzien nadenk over het splitsen van de rubrieken.. Geen slecht idee. Mensen die niet van kritiek houden (en dat zijn er genoeg) kunnen daar lekker showen. Mensen die dit ook als hobby hebben, stellen het wel op prijs (ik tenminste) en zullen er meer en meer gebruik van gaan maken. Ik denk dat het wel het overwegen waard is. Maar wel met duidelijke regels en een wat harder optreden van de moderaters die hierin ook mee zullen moeten helpen. Het forum bestaat immers niet alleen uit leden die het draaiende moeten houden.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Dirk van Son
Berichten: 184
Lid geworden op: 15-05-2007 19:19

12-11-2009 10:43

Ik ben zelf een beginner op het gebied van fotografie, maar doordat ik al een tijdje bij de afdeling fotografie aan het rond kijken en lezen ben, heb ik zelf al veel nuttige dingen gevonden.

Mij lijkt het ook het handigste dat de maker van de foto aangeeft of hij commentaar / verbeter punten wil hebben.

Ik zelf bijvoorbeeld vind het altijd al wel leuk om foto's te maken maar de kwaliteit van mijn digitale camera is niet zo goed. Nu heb ik (mijn ouders) nog een analoge spiegel reflex camera waarmee ik aan het oefenen ben, zo probeer ik vanalles af te tasten en te kijken wat bepaalde instellingen doen.
Soms heb ik dan wel foto's waar ik tevreden over ben alleen die op sommige punten toch wel beter/mooier kunnen.

En dat is nou leuk om ze hier te plaatsen en dan tips te krijgen waar je de volgende keer rekening mee kunt houden. Maar omdat ik nog geen digitale spiegel reflex camera heb, is het veel werk om alle foto's in te scannen en de kwaliteit van mijn scanner is ook niet zo hoog dus zal ik er nog even mee wachten.
Tot die tijd plaats ik af en toe een foto die goed gelukt is en kijk ik vooral mee, het is voor mij ook erg lastig om commentaar op foto's van anderen te geven, omdat ik hier zelf te weinig kennis van heb.

Groeten Dirk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-11-2009 22:51

Bedankt voor het meedenken.
Die maandopdrachten waren zeker leuk om te doen.

Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat een aantal van de meer ervaren fotografen die hier ook actief waren, vrijwel allemaal van het board zijn.
Van enkelen ken ik inmiddels de redenen, omdat ik tegen diezelfde redenen aanhikte. (Dit ga ik hier niet in het openbaar zetten).
De bal ligt wat mij betreft nu even bij de beheerdersvan carpboard met welke initiatieven zij komen.
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-11-2009 09:57

Hans en anderen,

Je haalt nu een aantal dingen erbij: enerzijds het niet reageren op 'mindere' foto's, anderzijds het meer leven inblazen van het forum.

Dat laatste is toch lastig. Je kunt daarin als organisatie wel stimuleren. Maar ik weet wel dat als elke foto gelijk van kritiek en commentaar wordt voorzien (al dan niet goed bedoeld) dat dat mensen ook tegenhoudt om een foto te plaatsen. Niet iedereen zit hierop te wachten.

Vergeet niet dat dit een karperforum is van karpervissers die ook “wel eens een camera in de vistas hebben”. Je kunt dit never ever vergelijken met een fotografieforum als eosdigitaal, birdpix of wat dan ook. De meeste vinden het gewoon leuk om hier hun foto te laten zien die ze tijdens het vissen gemaakt hebben. Zij delen een mooi of leuk moment aan de waterkant met ons. That’s it.
Ook van het geven van kritiek/tips/advies moet je natuurlijk niet teveel van verwachten. We zijn niet allemaal ervaren fotograven, we zijn karpervissers. Niet iedereen hier die een foto ziet kan aangeven hoe het beter had gekund. Dat zijn er maar een handjevol. Hopelijk worden dat er meer als het fotografieforum lekker blijft draaien.

We zijn begonnen met de fotografiehoek omdat er steeds meer vissers zijn die graag fotograferen en er behoefte was aan een centrale plek om de foto’s te posten. Dit kun je niet kwijt in Vangsten of datum of Rigperikelen! Ook zijn veel vissers nieuwsgierig naar welk materiaal het beste is om visfotos te maken en welke technieken. Aspecten als kantelbaar scherm, afstandbediening, spiegelreflexcamera’s, statieven, belichting enz. Deze informatie kun je ook niet elders kwijt op het forum en vind je ook niet op gerichte fotografiefora. Want daar wordt niet de link gelegd met de hengelsport.

Een enkeling hier is veel actiever bezig met fotografie en heeft er een 2e hobby van gemaakt. Soms zelfs meer dan het vissen zelf. Verhoudingsgewijs zijn dat handjevol fotograven ook degene die de meeste foto's plaatsen omdat ze zo gedreven zijn en relatief meer tijd eraan besteden. Dat maakt het contrast een beetje groot. Al vind ik zeker dat er steeds meer fotograferende karpervissers bij komen, dankzij dit forum. Daar ben ik van overtuigd. En er zijn zeker veel goede adviezen gegeven over aanschaf van materiaal of het verbeteren van je technieken. Vele zullen geïnspireerd zijn door de prachtige foto's van bijv.. Ruud, Ryan en Bas, om maar een paar namen te noemen. Ik blijf dan ook bij mijn standpunt dat diegene die een foto plaatst aan moet geven of ie tips/advies/commentaar wil. Want nogmaals… dit is géén fotografieforum waar de lat veel hoger ligt en dat er echt bij hoort. Dus de vergelijking mag je niet trekken, vind ik.

Ook gezien het feit dat hier van anderen weinig respons op komt, geef mij wel aan dat zij er niet zo zwaar aan tillen. Ik denk dus dat de minder ervaren/fanatieke fotograven zich hier absoluut niet zo intensief mee bezig zijn. Nogmaals ik voel er zelf weinig voor om een splitsing te maken. Als iemand een foto plaatst en daarbij direct vraagt of mensen tips kunnen geven ben je klaar.

Ik zit er misschien aan te denken om weer een foto van het jaar competitie te houden, misschien gekoppeld aan prijzen. Om een beetje extra imput van foto’s te krijgen. Maar dat is een ander onderwerp.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-11-2009 22:36

Rick schreef:
Hans en anderen,
Je haalt nu een aantal dingen erbij: enerzijds het niet reageren op 'mindere' foto's,

Reactie HB
: Primair was daar dit topic voor bedoeld.



Rick schreef:
Maar ik weet wel dat als elke foto gelijk van kritiek en commentaar wordt voorzien (al dan niet goed bedoeld) dat dat mensen ook tegenhoudt om een foto te plaatsen. Niet iedereen zit hierop te wachten.

ReactieHB
Mee eens ,daarom mijn voorstel voor twee aparte rubrieken bij de start van de topic, snap dat dit geen haalbare kaart is.
Mitz v.d Kamp deed een aardige voorstel...is dit wel haalbaar? (reminder)


Rick schreef:
Vergeet niet dat dit een karperforum is van karpervissers die ook “wel eens een camera in de vistas hebben”. Je kunt dit never ever vergelijken met een fotografieforum als eosdigitaal, birdpix of wat dan ook. De meeste vinden het gewoon leuk om hier hun foto te laten zien die ze tijdens het vissen gemaakt hebben. Zij delen een mooi of leuk moment aan de waterkant met ons. That’s it.

Reactie HB
Eens en begrijpelijk :D


Rick schreef:
Ook van het geven van kritiek/tips/advies moet je natuurlijk niet teveel van verwachten. We zijn niet allemaal ervaren fotograven, we zijn karpervissers. Niet iedereen hier die een foto ziet kan aangeven hoe het beter had gekund. Dat zijn er maar een handjevol.

Reactie HB:
Ook mee eens, het is nog een hele kunst om netjes feedback te geven zonder iemand op zijn tenen te trappen.
Zelf wil ik me er best voor inspannen,gaandeweg heb ik hierin wel wat ervaring mee gekregen.
Echter dan wel gezamenlijk :D

Rick schreef:
Ik blijf dan ook bij mijn standpunt dat diegene die een foto plaatst aan moet geven of ie tips/advies/commentaar wil.

Reactie HB
: Prima standpunt wat ook de kern van mijn oproep is/was :D
De vraag is nu, hoe maken we dit anderen duidelijk??

Rick schreef:
Ook gezien het feit dat hier van anderen weinig respons op komt, geef mij wel aan dat zij er niet zo zwaar aan tillen. Ik denk dus dat de minder ervaren/fanatieke fotograven zich hier absoluut niet zo intensief mee bezig zijn.

Reactie HB
:Krijg naar mijn smaak anders net iets teveel pb's of emails met vragen omtrent fotografie...vragen die ook op het board gesteld had kunnen worden :wink: , van techniek heb ik sowiezo zelf ook geen kaas gegeten..ik klooi lekker aan :D


Rick schreef:
Ik zit er misschien aan te denken om weer een foto van het jaar competitie te houden, misschien gekoppeld aan prijzen. Om een beetje extra imput van foto’s te krijgen. Maar dat is een ander onderwerp.

Reactie HB
:Lijkt me een goed plan en initiatief ;)

Aanvulling: we zitten meer op 1 lijn dan je denkt ;)

mvg
Hans
Plaats reactie