[verzamel topic] dierenfoto's 2009

Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-09-2009 18:52

Ryan, excuses nergens voor nodig.
wellicht had ik me ook iets anders moeten uitdrukken.
Maar we zitten op 1 lijn...dat is belangrijker :wink:

De foto's
Ontzettend knap wat je hier laat zien! Met 1/80 sec een zwemmende bever scherp vastleggen is gewoon heel erg moeilijk. Het ziet er ook nog eens fraai uit.


Peter, heel heel fraai filmpje heb je gemaakt, heb hem helemaal uitgekeken.
waarmee maak je dit soort filmpjes?
Gr
Hans
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

29-09-2009 22:24

Dit filmpje is gemaakt met windows moviemaker. Standaard programma in windows. Werkt erg simpel en je kan er best leuke filmpjes mee maken.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-09-2009 23:34

Peter Ponsteen schreef:Dit filmpje is gemaakt met windows moviemaker. Standaard programma in windows. Werkt erg simpel en je kan er best leuke filmpjes mee maken.

Mvg Peter


en gefilmd met een filmcamera of fototoestel met filmfunctie?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-09-2009 09:41

Foto toestel met filmfunctie. De filmpjes moesten van een .MOV bestand naar een .AVI bestand geconverteerd worden omdat ze anders niet in Moviemaker kunnen. Hierdoor gaat een boel kwaliteit verloren.

Zit er wel aan te denke om een filmcamera te kopen. Omdat het meeste plaatsvind in de vroege schemer of late schemer is foto's maken bijna niet te doen.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Bernard Holtkamp

30-09-2009 10:14

....of anders een van de jongste SLR's kopen met video funktie.

Kwaliteit is zeeer goed moet ik zeggen.


Zelf komt er bij mij volgende maand een 5DmkII er bij en als ik naar de video's van die kijk dan is daar geheel niets mis mee.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

30-09-2009 17:29

Heren, na een tijd lang afwezig te zijn geweest, laat ik even weer wat van mij horen.

Afgelopen zomer naar la douche france op vakantie geweest, naar een bestemming waar ik een jaar of 8 eerder ook al eens was geweest.
Nu is er in dat gebied weinig water wat voor ons karpervissers intressant is, maar desalniettemin had ik toch even 2 hengeltjes meegenomen, aangezien ik mij nog vaag een watertje wat vlakbij moest liggen kon herrineren.

Na de eerste paar dagen de dingen die moest gebeuren te hebben gedaan, ging ik natuurlijk opzoek naar dat watertje in de hoop karper te vinden.
Het watertje werd al snel gevonden, en ik klom met mijn cam op de rug het hek over (prive terrein) tot mijn grote verbazing was het eerste wat ik zag toen ik de bosjes om kwam, 2 geschrokken en in hoog tempo wegzwemmende bevers, snel probeer ik met de sigma 17-70 wat foto's te maken, maar dat werd niet helemaal wat, gezien de afstand die er tussen ons was.
Een eerste kennismaking was in ieder geval een feit!
Afbeelding

Hierdoor werd mijn intresse natuurlijk gewekt en ging ik de dag daarna direct opzoek naar een nieuwe ontmoeting met deze beestjes, helaas werd dit een flinke opgaaf.
Na flink wat zoek en speurwerk kon een 2e ontmoeting natuurlijk niet uitblijven, en kwam ik zeer moeilijk in een 2e contact met deze zeer schuwe beetjes.
En wat schetste mijn verbazing het bleek niet om 2 bevers te gaan, maar inmiddels had ik er 3 verschillende gezien.
Afbeelding
Afbeelding

Helaas bleven deze beestjes zeer schuw, en kwamen vaak alleen zeer laat tegen de avond en dus met zeer slecht licht tevoorschijn.
De 3e ontmoeting was voor een beeldvullende foto een betere, helaas weinig licht en daardoor veel ruis.
Wel kom ik tot ontdekking dat het niet gaat om 3 bevers, maar het blijk om een vader, een moeder en zelfs 3 kiddo's te gaan!
Afbeelding

Tijdens mijn zoektocht naar een 4e ontmoeting met deze beestjes stuite ik op een poserende libelle, en aangezien de bevers nergens te bekennen waren, besloot ik wat te gaan aanklooien met de 300 mm + 1.4x en probeerde daarmee een knappe foto van de libelle te maken.
Afbeelding

Na een flinke tijd op mn buik te hebben gelegen, het steeds later zien worden had ik op een gegeven moment de libelle er goed op staan en besloot ik om nog even naar het achterste stuk van de plas te lopen.
Plotst zie ik voor me beweging in de kant, en mijn gedachte gaan uit naar een etende eend die daar ook constant langs de kanten vertoefde, maar toch besloot ik om zeer stil te zijn en verder te sluipen.
Terwijl ik bijna bij de beweging ben, komt plotst vader bever niets vermoedend de kant op gekropen en sta ik op 2 meter afstand oog in oog met dit beetje.
Stokstijf sta ik stil en probeer ik zo stil mogelijk mijn camera naar mn gezicht te brengen om foto's te schieten.
De bever staat zo dichtbij dat ik niet anders kan dan alleen een portret te proberen schieten, aangezien ik geen beweging wil maken om het beestje te doen schrikken en deze kans voorbij te laten gaan.
Na wel geteld 2 hele foto's geeft mijn camera mij te kennen dat mijn beide accu's leeg zijn . . . . . . . .
Afbeelding

Hierna ga ik nog 1 keer terug in de hoop een paar beter foto's te kunnen maken.
Ik lig plat op de buik te wachten op familie bever, en na een klein uur komt de brutaalste van de familie tevoorschijn en kan ik enkele foto's van vrij veraf schieten.
Afbeelding
Afbeelding

Hierna is het tijd om naar huis te gaan, en laat ik deze prachtige familie met rust, foto's zijn natuurlijk niet van de kwaliteit als die van ryan of bart, maar ja . . . .
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

03-10-2009 18:31

Knappe foto's hoor Bart-Jaap , mooi verhaal ook, de ervaring op zich doet meestal meer dan de foto's achteraf. Ik denk echter dat dit geen bever is maar wel een beverrat ( zie fijne ronde staart of ik miskijk me op de foto's ? ) , een beverrat is geen famillie van zowel bevers als ratten maar een exoot die de laatste jaren in frankrijk behoorlijke populaties aanneemt. toevallig geen foto's van z'n tanden ? bij een beverrat zijn die namelijk oranje.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

03-10-2009 20:13

Ik dacht ook dat het hier om een beverrat of muskusrat gaat.

Hele mooie ervaring, deze (schuwe)beesten in het wild! De foto hoeft van mij dan ook niet altijd perfect van kwaliteit te zijn.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-10-2009 21:00

Hele mooi en knappe serie BJ.
Als het bevers waren had je ongetwijfeld ook wel sporen hiervan aangetroffen.
mvg
Hans
Bernard Holtkamp

04-10-2009 09:21

Op die laatste foto is het duidelijk te zien dat het een beverrat is.
En die komen daar in frankrijk heel veel voor :wink:


En dit soort foto's hoeven niet perfekt te zijn,het gaat meer om het moment van waarnemen toch?
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

06-10-2009 09:59

Deze naar het schijnt best gevaarlijke beestjes ( zeker rond eind augustus ) tegen het lijf gelopen langs een riviertje in het Jasper national park in Canada, hoe die beesten een bos doorraken met zo’n gewei op hun kop is me een raadsel…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-10-2009 18:03

Vooral die laatste is gaaf Ryan, de spiegel erop en hij kijkt je mooi aan!
beetje bij beetje
Bernard Holtkamp

06-10-2009 18:15

Snap je nu ook dat alles in bv jasper beschermd is tegen die elk?
Ze vreten echt alles kaal.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

08-10-2009 15:26

Nog een kleine update :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog enkele grizzly sfeerbeeldjes :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
tim stommels
Berichten: 103
Lid geworden op: 19-09-2009 11:00

08-10-2009 23:12

mooie foto allemaal vooral die beer :)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-10-2009 22:07

Hele fraaie en afwisselende foto's Ryan!
Je hebt overduidelijk mooier dingen beleefd aldaar en ook nog eens heel mooi vastgelegd.
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-10-2009 22:10

Ook eens getracht om een filmpje te maken mbv you tube.
t's me gelukt 8) ...nog wel zonder muziek.
Bronst edelherten veluwe 2009
http://www.youtube.com/watch?v=QHXMDrjlQ8U
Bram Hanegraaf

28-10-2009 19:00

Mooie foto's van die bevers joh!

lieveheersbeestje op mijn hengel...

Afbeelding

En een boze zwaan die zijn territorium wou beschermen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-10-2009 22:45

Het was wel ff zoeken naar dat lieveheersbeestje... :wink:
De zwaan staat er lekker dreigend goed op.
mvg
hans
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

29-10-2009 09:34

Hij is lieff

Afbeelding
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Bram Hanegraaf

29-10-2009 11:31

Hans Brinkel schreef:Het was wel ff zoeken naar dat lieveheersbeestje... :wink:
De zwaan staat er lekker dreigend goed op.
mvg
hans



Haha ja lieveheersbeestjes zijn nou eenmaal niet groter haha
Dankje voor je reactie !
Mooie foto jan willem
Bram
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-10-2009 18:02

Bram Hanegraaf schreef:
Hans Brinkel schreef:Het was wel ff zoeken naar dat lieveheersbeestje... :wink:
De zwaan staat er lekker dreigend goed op.
mvg
hans



Haha ja lieveheersbeestjes zijn nou eenmaal niet groter haha
Dankje voor je reactie !
Mooie foto jan willem
Bram

Macrostand al eens geprobeerd?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-10-2009 00:28

Dagje uit het leven van een buizerd.


Deze buizerd heeft zijn vaste plek gevonden bij de OVP.
Waar een wilde buizerd al weg vliegt zodra je alleen al naar hem kijkt vanaf grote afstand, blijft deze heerlijk zitten. Niemand weet hoe het zo is gekomen dat deze buizerd zo tolerant is t.a.v. aanwezigheid van de mens. We kunnen slechts speculeren.
Meest aannemelijke is dat deze roofvogel een ontsnapte exemplaar is van een kweker. Hij is in ieder geval geringd. Al velen vogelfotografen hebben de reis naar de OVP gemaakt om deze unieke kans te kunnen grijpen. Steevast kan deze buizerd dan ook rekenen op bezoek van natuurliefhebbers,vogelaars en de fotografen. Je kunt hier foto’s maken waar je op een roofvogelshow niet eens de kans voor krijgt. Velen vinden het maar niks deze toestanden en ook daar valt wel iets voor te zeggen. Zelf heb ik deze kans aangegrepen en ben daar vanaf zonsopkomst tot zonsondergang gebleven ( tussendoor wel even een bezoek gebracht aan de OVP). Het is namelijk een unieke kans om het gedrag van de buizerd te kunnen observeren en vast te leggen gedurende een langere tijd.
Velen maken zich oprecht zorgen hoe het nu verder moet met deze buizerd, immers zijn jachtgebied grenst aan een doorgaande dijkweg met veel voorbijrazend verkeer. De verleiding is groot om te dicht op de buizerd te kruipen en verstoring ligt dan al gauw om de hoek. Er bestaat een reële kans dat de buizerd dan ook ooit gegrepen wordt door het verkeer. We moeten dan ook zien te voorkomen dat we de buizerd opjagen. Zodra deze op een uitkijkpost is beland, kunnen we hem benaderen tot circa 10 meter voor de nodige portretjes. Laat hem verder met rust, want hij is de gehele dag vrijwel continu gefocust op het vangen van prooi…want zonder eten geen leven voor deze buizerd!.
En het vangen van een prooi gaat deze buizerd meer dan uitstekend af. Meerdere malen mocht ik getuige zijn van een vangst van een muis en verschillende kikkers gedurende de dag. Een enkele keer kwam de buizerd van een hoog gelegen uitkijkpost recht op me af gevlogen om een muis aan te slaan op slechts enkele luttele meters van me vandaag. De verbazing is dan telkens ook erg groot dat de buizerd zijn prooi feilloos weet te vinden..soms dus zelfs tussen de aanwezige mensen in.
Eenmaal iets gevangen kunnen we hem benaderen voor wat meer close up foto’s gedurende het nuttigen van de maaltijd.
Met dit fotografische verslag wil ik de lezers een blik gunnen uit een dag van een buizerd.

Van zonsopkomst tot zonsondergang…

De dag begint met het opwarmen aan de zon. Na een koude en soms natte nacht zet de buizerd al zijn veren flink uit zodat deze lekker opdrogen. Ook gedurende het droog- proces blijft de buizerd opmerkelijk waakzaam en alert op aanwezigheid van prooidieren.
Foto 1: Opwarmen aan de zon
Afbeelding

Foto 2: Bovenaan de dijk vast beter zicht en is ook nog eens warmer met de opkomende zon.
Afbeelding

Foto 3: Een enkele keer laat de buizerd zijn knipvlies zien, deze tactiek wordt gebruikt om hun ogen te beschermen als ze hun prooi “slaan” Het knipvlies is hier goed te zien.
Afbeelding

Foto 4: Al snel wordt de eerste muis gevangen, deze werd in zijn geheel naar binnen gewerkt.
Het ging razendsnel, tussen het vangen, opeten en weer wegvliegen zat slechts 30 seconden!
Gelukkig stond ik al op de goede plaats...
Afbeelding

Foto 5: Een kikker viel dit keer ten prooi aan de buizerd. Deze was op slag dood, getuige het tongetje dat uit de bek van de kikker hing.
Afbeelding

Foto 6: Iets meer details…
Afbeelding

Foto7 : Voldaan keek de buizerd uit naar zijn volgende uitkijkpunt.
Afbeelding

Foto 8: Om er met een flinke vleugelslag het luchtruim te kiezen…
Afbeelding

Foto 9: Gedurende de dag is er ook tijd om jezelf te poetsen…
Afbeelding

Foto 10 : Al snel had de buizerd een volgende muis in het vizier…
Afbeelding

Foto11: De altijd gevaarlijke drukke weg met veel verkeer. Als dat maar goed gaat!!
Afbeelding

Foto12 : De dag zit er alweer bijna op, een flink aantal muizen en diverse kikkers werden er deze dag gevangen. Tijd om nog even te genieten vanaf zijn vaste paaltje van de laatste zonnestralen van de dag.
Afbeelding

Mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-10-2009 00:33

Een uitgebreid verslag van de bronst van de Damherten 2009 ,kun je hier lezen.
(per ongeluk in een verkeerde rubriek geplaats :oops: )
viewtopic.php?f=58&t=51965

mvg
Hans Brinkel
Bram Hanegraaf

31-10-2009 11:59

Hans Brinkel schreef:
Bram Hanegraaf schreef:
Hans Brinkel schreef:Het was wel ff zoeken naar dat lieveheersbeestje... :wink:
De zwaan staat er lekker dreigend goed op.
mvg
hans



Haha ja lieveheersbeestjes zijn nou eenmaal niet groter haha
Dankje voor je reactie !
Mooie foto jan willem
Bram

Macrostand al eens geprobeerd?



Die foto is op macrostand genomen. Moet mijn boekjes allemaal nog is goed doorlezen
Heb net een nieuwe camera( 1 week)