camera instelling

Plaats reactie
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

21-07-2008 13:25

jullie foto kenners weten vast wel wat de beste instelling is om een karper mooi op de plaat te krijgen.

ik kan op mijn camera veel instellen (bijna te veel :D )

ik heb keuze uit:

cafe (voor het maken van opnames in cafe of restaurant)
eten (voor het maken van voedsel dat er heerlijk uitziet)
zelfportret (gebruik functie als fotograaf ook zelf opname wil staan)
strand en sneeuw (voor foto's aan zee, water, strand of sneeuw)
vuurwerk (foto's van vuurwerkscenes maken)
tegenlicht (voor portret zonder schaduw a.g.v. tegenlicht)
dageraad (foto's van scenes tijdens zonsopgang maken)
zon onder (foto's van zonsondergang maken)
tekst (gebruik deze modus om tekst te fotograferen)
close-up (dichtbij fotograferen van kleine onderwerpen)
landschap (foto;s nemen van een landschap op afstand)
kinderen (voor snel bewegende onderwerpen)
portret (een foto maken van een persoon)
nacht (voor nachtfotografie en andere donkere situaties)

een paar vallen er natuurlijk al af want karper vissen in het cafe doe ik niet :lol: en het is ook geen eten en tekst :lol:

het blijk dus dat hij altijd op nacht heeft gestaan en daarmee heb ik mooie platen gemaakt van alles maar blijkbaar moet het nog mooier kunnen.

en nog wat. waarop kan je het beste de iso instellen. de mijne kan tot 3200

groeten richard
Laatst gewijzigd door richard huiveneers op 21-07-2008 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

21-07-2008 13:40

ik ben geen fotokenner :lol: maar kan je wel vertellen wat ik doe.
licht maar net aan de situatie ik maak dan wel fotows met een telefoon sony ericson k800i(cyberschot) daar kan ik kiezen uit ongeveer 9 verschillende "scenes" deze beinvloeden ook de roode ogen reductie en de flitser. tussen: auto,schemer,schemerportret,landschap,portret,strand\sneeuw,sport,document en nacht ik ben niet zo'n fan van bewaarzakken behalve als het een egt mooje of zwaare vis is maar als ik snachts een vis op de foto zet kies ik natuurlijk voor nacht, overdag als het bewolkt is dan schemer of auto,
als de mussen gebraden van het dak af vallen omdat de zon volop schijnt in de zomer dan kies ik portrete. alles daartussen zet ik op auto :wink:
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

23-07-2008 00:02

Mag ik weten wat voor camera het is?

Zelf heb ik ook allemaal van deze scene standen ik gebruik ze alleen bijna nooit. Zelf zet ik hem op de 'A' stand waarbij ik zelf het diafragma kan kiezen. De rest wordt dan door de camera bepaald. Simpel gezegd komt het er opneer dat als je alleen je de vis scherp wilt hebben dat je dan een groot diafragma kiest (=op je camera een klein F-getal). Wil je ook je achtergrond scherper dan moet je F-getal omhoog). In de praktijk wil je met een man-vis foto je F-getal dus laag.

Wel moet je de isowaarde nog even instellen, het mooist is dat je deze zo laag mogelijk houdt (zelf gebruik ik meestal iso64), dat levert de minst korrelige foto's op. Pas als je weinig licht krijgt en je sluitertijd wordt erg lang (wat je ziet door onscherpe foto's, bewogen foto's zegmaar) zou ik de iso verhogen, maar naar de iso3200 die jij als maximum noemt zal waarschijnlijk in de praktijk niet werken. Zelf hou ik op bij iso400 en zelfs dan wordt het met mijn camera al wat korrelig terwijl deze tot iso6400 kan gaan. De maximale waardes zeggen dus niet zoveel. Uiteraard is het één en ander wel afhankelijk van de kwaliteit (en daarmee prijs) van de camera.

Als je het echter heel simpel wil houden zou ik voor de portret-scene kiezen, omdat de camera hierien net als ik heb beschreven je diafragma groot zal houden. Kies je de landschapsmodus bijvoorbeeld, dan krijg je het tegenovergesteld omdat je alles scherp wilt hebben.

Verder kan ik je het advies geven, goed het boekje van je camera te lezen, het internet af te speuren en als je iets specifieks over karperfotografie wil leren spiegel magazine te lezen (nummers 1 t/m 8 uit m'n hoofd) hierin wordt het hele fotograferen precies uitgelicht.

Suc6!

Gr, Koen
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

23-07-2008 10:10

bedankt voor de uileg hier kan ik wat mee.

ik heb een samsung nv8 camera.

ik schrok van de opties toen ik het boeke ging lezen omdat ik wilde kijken of de camera ook op stem fotografeerde maar dat is helaas niet zo

wat houd die iso waarde precies in en als je op automatisch staat welke iso waarde zou die dan standaard hebben??

groeten richard.
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

26-07-2008 00:12

Ik weet niet welke iso waarde die camera op de auto stand kiest, dat zal in die stand wisselen afhankelijk van de lichtomstandigheden waarin je foto's maakt. Hij zou hem dus hoger kunnen instellen als je zelf wil, daarom zet ik hem liever handmatig 'gedwongen' zo laag mogelijk.

Gr, Koen
Plaats reactie