Instelling beeldverhouding digitale camera

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

29-05-2008 11:18

Beste mensen,

onlangs heb ik een Canon Powershot S5 IS aangeschafd, mede vanwege het kantelbare scherm en de beeldverhouding die (volgens de specs) naast digitaal formaat ook op 3:2 ingesteld kan worden. Dit vind ik belangrijk, omdat ik deze beeldverhouding het mooiste vind bij man/visfoto's.

Na het doornemen van de hele dikke handleiding en een 'zoektocht' door het menu van de camera zelf, ben ik er nog niet uit hoe ik de beeldverhouding op 3:2 kan zetten. Ik begin sterk mijn twijfels te krijgen of dit uberhaupt wel kan. Enige instelling die ik heb ontdekt is dat zowel boven als beneden op het schermpje van de camera een doorzichtige donkere balk zichtbaar kan worden gemaakt. Deze 2 balken laten zien welk deel van de foto er afvalt als de foto zou worden afgedrukt op 3:2 beeldverhouding. Maar als er met deze instelling een foto wordt gemaakt, dan blijft het digitaal formaat.

Met het bijgeleverde fotoprogramma op de PC kan je o.a. foto's uitsnijden, maar helaas zie je dan niet de verhoudingen (zodat je nooit kan bepalen dat een foto precies een 3:2 verhouding heeft).

Het mooiste zou zijn om de 4:3 verhouding door 1 simpele bewerking (in camera of met behulp van het fotoprogramma op de PC) om te zetten naar 3:2. Mijn vraag, kan dit? Heeft iemand hiermee ervaring?

Een andere vraag: als ik foto's van digitaal formaat wegbreng naar de ontwikkelaar, kan ik deze dan laten afdrukken met 3:2 verhouding? Zo ja, dan zou dat betekenen dat er in de hoogte van de foto wat beeld wegvalt. Hoe gaat dat in de praktijk, valt er zowel boven als beneden van de foto evenveel beeld weg?

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

Groet,

Bas
marijn alons
Berichten: 250
Lid geworden op: 18-09-2006 19:58
Locatie: dronten

29-05-2008 19:37

Bij mijn fujifilm kan ik het beeldformaat instellen door in het menu naar de (foto)kwaliteit te gaan en dan 3:2 te selecteren.
Ik weet niet of het ook zo werk bij Canon bridge camera's.

groenten
Plaats reactie