Voor de natuurliefhebbers onder ons

Plaats reactie
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

08-04-2008 17:11

Ik ben vandaag even de bouwlanden opgeweest om nazorg voor de weidevolgels te doen. 1 van mijn andere hobbie's naast het karper vissen. En natuurlijk heb ik ook wat plaatjes geschoten 8) :wink:

Wat ik tegen ben gekomen..

4 broedende meerkoeten
11 kivietsnesten met eieren
1 eenden nest
en een jong haasje, (wat lief) :oops: :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de natuurliefhebbers onder ons is het ook leuk te weten dat het aantal kivieten bij ons op de bouwlanden de laaste jaren erg gestegen is :D Ik denk dat dit mede komt door de goede nazorg die we de laaste jaren leveren... :D

Zijn er nog meer mensen op 't board die wat doen voor een vogelwacht, nazorg etc?
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-04-2008 17:52

Leuk te horen dat ze daar in het noorden wel resultaat boeken met weidevogelbeheer!
Hier komen alle jonge hazen kievitten nog zo ongeveer in de ciclomaaier of onder de mestinjecteur terecht. Wat er dan nog over is valt ten prooi aan de predatoren... Of komt om in het verkeer.

Als er alleen al wildredders worden gebruikt en er van binnen naar buiten wordt gemaaid is er al veel winst te halen maarja... Dat kost tijd en geld

Heb vroeger wel kievitseieren gezocht en ook wel eens nesten gemarkeerd maar nooit in georganiseerd verband.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-04-2008 15:20

Er speelt natuurlijk meer bij de problematiek van de weidevogels. Algemene soorten als kievit en scholekster doen het nog wel redelijk (al dalen de aantallen van die soorten ook). Deze hebben zich ook wel enigszins aan weten te passen aan de intensivering van de landbouw. Je ziet, zoals op je foto's ook te zien is, kievitten tegenwoordig vaker op maisakkers broeden dan in de graslanden. Scholeksters broeden tegenwoordig weleens op plate daken van grote gebouwen.
Het zijn met name de meer kritische weidevogels die het slecht doen. Dat zijn niet geheel toevallig weidevogels van natte omstandigheden en extensief beheerde graslanden. Soorten als tureluur, grutto, wulp, veldleeuwerik, graspieper en gele kwikstaart doen het steeds slechter door verdroging in de landbouw, te vaak en te vroeg maaien, te weinig voedsel en geschikt broedbiotoop in de overbemeste graslanden.
Voor m'n werk proberen we middels advisering en het in beeld brengen van populaties en kwetsbare gebieden bescherming en waar mogelijk verbetering te stimuleren, maar het blijft een lastige groep omdat ze afhankelijk zijn van het landgebruik door de boeren. Nestbescherming is leuk en draagt ook een steentje bij aan het broedsucces van de nog aanwezige broedparen. Nesten markeren heb ik zo m'n vraagtekens bij. Volgens mij snapt die kraai vrij snel dat er wat te halen valt bij dat vlaggetje of dat stuk ijzer in de wei.
De situatie zal toch op grotere schaal veranderd moeten worden wil je weidevogels duurzaam beschermen denk ik. Het zijn nou eenmaal verwende vogels. :wink: Wel mooi om te zien dat daar de stand zelfs toeneemt en dat die eieren er toch maar weer gelegd zijn! Mooie foto's!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

10-04-2008 15:26

Hallo Rick boerboom,

Ik heb geen flauw idee wat we anders kunnen door dan nesten te markeren. Anders geen deze nesten er geheid aan als de boer er met grote mestslangen overheen gaat.

Misschien leuk om te weten ; Op de dag dat de boer met de mestslangen eroverheen gaat, en de bouwlanden finaal plat walst, halen wij altijd de hele nesten weg, doormiddel van er een tulpebakje onder te zetten. Als de boer klaar is met dat stuk bouw, zetten we die nesten er weer neer met tulpebakje en al, en gaan de kivieten gewoon door met broeden. Vorig jaar hadden we een uitkomst percentage van 85 % , de andere 15 % was opgegeten door vogels, en andere roofdieren. Toch een mooi resultaat lijkt mij? :D
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-04-2008 15:32

Zeker! Gaaf om te zien dat ze naar hun "tijdelijk geevacueerde" nest weer terugkeren en gewoon verder broeden. Als je het nest niet verhuist was waarschijnlijk 100% van de eieren platgewalst. Nestbescherming is ook het enige wat je als vrijwilliger kunt doen inderdaad.
Die mest en die machines is ook een probleem. Door het grote materieel en de injectie van veel mest ontstaat een graszode die erg dicht is en dus een minder geschikt milieu vorm voor wormen, emelten en andere in de grond levende insecten(larven). En dat vormt dus het voedsel van de weidevogels. Dus de beestjes hebben het niet makkelijk...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-04-2008 15:59

Het soort mest dat wordt gebruikt is ook nog eens erg ongunstig voor bodemleven. De oude stromest zorgde voor veel meer humus in de bovenlaag (betere structuur) en vraagt een langer verrottingsproces waarvoor ook beestjes (=voedsel) nodig zijn. Ook had dit als voordeel dat het langer vocht vasthoudt waardoor de bovenlaag minder snel helemaal uitdroogt.

Bekijk een alleen gemaaide wei van tegenwoordig maar eens goed, er staat bijna alleen maar (raai)gras, een paardenbloem, pinksterbloem of madeliefje komt er bijna niet meer voor. Ook op deze planten leven weer insecten die nu niets meer vinden.
beetje bij beetje
Plaats reactie