Heb er schik in....

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-02-2008 21:04

Mannen,
Het volgende wilde ik ff kwijt...
Sinds een klein jaartje klooi ik wat aan met mijn Sony dslr.
Helaas geen goede top-lenzen ter beschikking, maar ik wist waar ik aan begon.
Met de goede tips beschreven door allen en bovenal Bas B in div. publicaties maken we er gewoon het beste van.
Bemerk dat ik sinds ik fotografeer vele dingen nu ineens door andere ogen ben gaan bekijken.
Die vanzelfsprekende zonsondergang is nu regelmatig een zonsondergang geworden om (meer) van het kleurenspel te genieten..en soms drukken we dan ook wel eens wat af :lol:
Licht en kleur en composities zijn nu meer en meer bepalend en geeft je een andere kijk op de wereld.
Ik sta er in ieder geval steeds meer bij stil om meer van al dat fraais in mij op te nemen en er meer van te kunnen genieten.
Een andere dimensie wat erbij is gekomen is het vogelspotten en wildlife...en da's kicken!
Het begon met een gezamenlijke tripje van Bart v Houten om wat rans-uilen te bekijken.
Tevens liet Bart mij meer dingen zien en waarop te letten.
Voor mij een hele leerzame ochtend, daar ik het vanwege mijn gehoor het puur van het visuele aspect moet hebben. (Aleen de oehoe hoor ik er wel bovenuit...maar ja dat richting horen is dan weer een ramp :roll:
Sindsdien...
Ben ik op jacht....en dat is een lekker gevoel :D
De laatste week vooral ben ik meer en meer buiten om gebieden te verkennen om op zoek te gaan naar jachtplaatsen van vooral roofvogels en het spotten van een goede plek in de buurt om ijsvogels een keer fatsoenlijk te kunnen fotograveren van dichtbij is mijn target voor 2008 8)
Van wat ik de afgelopen week heb gezien ben ik erg enthousiast geraakt en ik raak er steeds meer gedreven in.
Als een echte "cityboy' mis ik heel wat natuurkennis... , daar zullen we ff aan moeten werken :oops: :oops:
1 ding heb ik de afgelopen week wel geleerd..het spotten van (roof)vogels is pas stap 1.
Ze goed op de foto's krijgen is natuurlijk een goede tweede...en ook daar moeten we aan werken om verbeteringen in aan te brengen met de (beperkte) lenzenmogelijkheden welke ik heb.
In ieder geval is mijn waardering voor de wel geslaagde foto's van anderen enorm toegenomen.
Heb er een hobby bijgekregen ...
Heren, bedankt voor het aansteken van een nieuwe virus...ook namens mijn vrouw. 8)
Dit wilde ik ff kwijt.. :wink:
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-02-2008 22:24

Ah je hebt er schik in Hans,
verbaasd me nix hoor.
Je ziet sowieso meer dan de gemiddelde visser, kwestie van zintuigtraining. :wink:
Je gaat je toch niet helemaal in je nieuwe hobby storten mag ik hopen, althans niet nadat ik eerst nog een keer bij jou ben wezen vissen?!
Hier word ik knetterbek van die grauwe ganzen...wat een herrie de 'ganse' nacht :( ook weer te trainen trouwens :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-02-2008 23:53

Hoi Henk
Nee hoor Henk, vissen blijven we ook gewoon doen
Zie het e.e.a. gewoon als een verrijking in mijn leven :wink:
"Wintervissen" gaat mij niet zo goed af...ben nu eenmaal een "zichtvisser" en uren maken is niet echt mijn ding. Daarnaast duren de nachten mij veel te lang in de winterperiode. Spraakafzien gaat dan moeizaam als er iemand mee gaat, genieten van wat radiomuziek is er ook niet bij...dus al met al te weinig afleiding in een te lange donkere nachtperiode. Ganzenherrie zou in mijn geval als muziek in de oren klinken..evenals de oehoe :lol: :lol: :lol:
Nee, het spotten naar allerlei wild is een nieuwe leuke aanvullende bezigheid :wink:
Bernard Holtkamp

24-02-2008 08:51

Ik ken iemand die pas geleden er erg hard over dacht om zijn SLR te verkopen :roll:


Toch maar niet doen he hans??


Weetje dat wij karper hunters gewoon een flinke streep voor hebben op de meeste mensen?
We zijn altijd in de natuur bezig met onze hobby en zien de gehele dag dingen die vaak voor de andere verborgen blijven.
De jagende ijsvogel is er eentje van want omdat we vaak op de meest stille en mooie plekken komen zijn we vaak deelgenoot van de jacht.
Straks als het weer ietsje warmer word kan je de buizerd weer naar grote hoogte zien stijgen en dan helaas voor jou maar ze fluiten daar vaak heel mooi bij.

Gisteren de hele dag bij de OVP geweest en ergens achteraf een half uur lang naar een specht zitten luisteren.
Man man man wat ging die tekeer zeg maar een geluid dat in dat bos heel mooi wer weergegeven.

Daarna ook de damherten gevolgd.
En als je dan heelvoorzichtig bent en heel erg stil uit de juiste hoek naderd dan zie je ze vaak heel dicht bij.
D.w.z op een meter of 50. :wink:

Afbeelding
Deze heb ik snel moeten maken zonder op intellingen te denken want hij was erg snel pleitte.


Dit zijn zomaar wat zaken hans en ik ben blij dat je nu ook dingen gaat zien :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-02-2008 12:48

H die Bart,
Dat verkopen van dslr camera (met kit-lenzen...zonder vooruitzicht op het kopen van eerste kwaliteits lenzen :wink: ) , was uitsluitend een item als ik er een compact camera voor terug kon kopen met min of meer gelijke kwalificaties....(Die fuji)
En ze liggen vrij dicht bij elkaar hoor, niettemin ff een jaartje afwachten tot er meer bekend is :) , Beiden hebben zo hun voor en nadelen.
Die buizerds heb ik nu al meerdere keren erg hoog in de lucht gespot...meestal een groepje van 3 soms 4 stuks...gister namiddag nog met dat grauwe weer
Maar wat je zegt...er is nog genoeg te beleven, en het wordt enkel mooier nu ik steeds meer buiten de randstad ga vissen
mvg
HB
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-02-2008 09:47

Leuk om te horen Hans. Zo is het bij mij ook gegaan. Zowat elk weekend twijfel ik of ik met hengel naar de waterkant zal gaan of met camera! Is het een dagje mooi stralend weer is het verleidelijk om de winterkarpers te achtervolgen, maar.... je schiet ook prachtige foto's als het zonnetje schijnt! Ik heb er zelf dus ook een hobby bij gekregen. Die ook steeds verder en verder gaat. Het leuke is dat je nooit klaar bent. Er zijn altijd wel nieuwe "targets" en je kunt altijd wel iets nog beter, nog scherper, nog dichterbij op de foto zetten. Je blijft altijd bezig en ik denk dat als je het virus eenmaal te pakken hebt je er altijd plezier in blijft hebben. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik vind het in vergelijking met karpervissen nog vrijblijvender. Je hebt nog meer vrijheid in je doen en laten. Waar je bij het vissen nogal eens moe wordt van stekkenpezers, vissers die er een zooitje van maken, honden, pottenkijkers of ander opdringerig volk kun je als fotograaf in de natuur nog meer je eigen gang gaan. Dat vind ik wel fijn!
Hans, merk je ook niet nu je eenmaal aan het fotograferen bent je alles heel anders bekijkt? Wat je zelf al zegt over die zonsondergang. Je gaat alles om je heen als fotograaf zien en niet meer als "zomaar een natuurliefhebber". Zie je iets moois en heb je je camera niet bij je is het van shit, had ik hem maar meegenomen. Tenminste, zo gaat het bij mij wel vaak. Maar dat hoort erbij. Je kunt ook niet al het moois wat je ziet vastleggen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-02-2008 00:36

Hallo Rick
Precies, soms zit ik nu ook diezelfde afwegingen te maken..vooralsnog wint het spotten en fotograveren van roofvogels het bij nog even.
Nu nog in de randstad...maar de drukte omzeil ik door enkel doordeweekse dagen op pad te gaan.
In de weekenden is het geen doen
Straks wellicht meer de grotere natuurparken maar eens opzoeken
t's zoals je beschrijft.., je bekijkt de dingen nu vaak met een andere bril
erg jammer dat die mooie zonsondergangen vaak onder etens-tijd viel :D , want zo'n foto vanuit het zolderraam dat is ook weer niks met een horizon vervuilende lage flat op de voorgrond hahaha
Denk eerlijk gezegd dat je ook niet alles moet willen vastleggen, anders wordt het weer zo gauw iets van "moeten"...soms is genieten ook ff genoeg :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

26-02-2008 12:36

b j van houten schreef:Daarna ook de damherten gevolgd.


Wat je op de foto hebt is een edelhert, geen damhert :wink:
Gr,

Jeroen :)
Bernard Holtkamp

26-02-2008 14:44

Jeroen Overmars schreef:
b j van houten schreef:Daarna ook de damherten gevolgd.


Wat je op de foto hebt is een edelhert, geen damhert :wink:




Zei ik dat?


:roll: :roll: :roll:

Ahum......ik dacht toch echt dat ik EDELHERTEN had getypt :wink:
Plaats reactie