Bezit thans een Sony DSLR alpha 100 Dslr, hierbij enkele lenzen
DE lens welke ik het meeste gebruik voor vogel-fotografie is de 100-300 mm lens (4.5-5.6)...
Het mag duidelijk zijn dat ik hiermee enkel kan fotograferen in de juiste en met goede licht-conditities.
Heb onlangs onder ogen gekregen wat een HBO-opleiding gaat kosten voor mijn twee dochters...dus een uitbreiding naar licht-sterke lenzen zit er de komende jaren zeker niet in.(en daarna w.s ook niet

(kwetsie van prioriteiten

Nu kwam ik echter deze camera tegen...

http://www.letsgodigital.org/nl/18359/f ... ix-s100fs/
Deze camera heeft een telebereik van 28-400 mm (F5.3 bij 400mm)..als ik het goed gelezen heb?
Mijn vragen zijn:
Vraag 1:
Hoe zit dat nu met die crop-factor?
Bij de sony is het X factor 1,5..dus zit ik met 300 mm op 450 mm.
Geld deze crop-factor ook voor een compact camera als de fuji? (400mm wordt dan 600mm??)
Vraag 2:
Standaard heeft de camera 11 megapixels
De fuji heeft behoorlijke ISO waardes, waar je enigzins mee kunt spelen tov verhouding in aantal pixels (MP)
Bij iso 6400 // 6 MP
bij iso 10.000 // 3 MP
Met de hoeveelheid pixels in verhouding tot ISO kun je dus "spelen", maak ik nu een denkfout als ik zeg...
ik neem genoegen met minder pixels zodat ik de ISO waarde omhoog kan gooien , waardoor ik bij gelijke lichtomstandigheden betere of gelijkwaardige foto's kan maken als met de huidige sony plus 300 mm lens?
Uitgangspunt is dan voor beide camera's de maximale telestand (fuji 400 mm //sony 300 mm)
Ga ik er dan op vooruit met de fuji of achteruit in beeldkwaliteit, en dan denk ik met name aan de ruisfactor
Iemand enig idee hoe dit gaat uitpakken?
Graag uw reacties...en bedankt alvast voor de genome moeite
mvg
Hans Brinkel