Lens?

Plaats reactie
Jaco Mol
Berichten: 172
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

16-02-2008 21:38

Hoi,

Ik heb pas een Eos 350D met kitlens aangeschaft maar ben van plan hier binnenkort een andere lens voor te kopen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :o

De kitlens is 18-55 en ik zou hier graag een zoomlens voor kopen die hier op aansluit, bijv 70-200 of 300.
En het liefst met Image Stabilizer, want wat ik ervan lees zou het geweldig moeten werken? Of ik zou een vervangende lens ipv de kitlens willen kopen maar dan met iets meer zoombereik, bijv 85 of 105.

Ik zie op de foto konijnenberg site een aantal lenzen staan, waarvan ik de verschillen niet kan ontdekken

Bijv

Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS -- 429 euro
Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS -- 249 euro

Bij beide staat IS, maar als ik naar de specs kijk, staat er bij de 1e lens aangegeven Optische stabilizatie: JA en bij de 2e staat NEE. Dit snap ik niet want er staat beide IS. Het prijsverschil is wel heel groot trouwens.

Ik zie ook vaak staan USM. Is dit beter dan een niet USM lens?

Wie kan me adviseren? Ik zoek een niet te dure lens met goede kwaliteit.

Bedankt alvast.

Jaco
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

16-02-2008 22:22

USM staat voor ultra sonic motor. Je maakt dan geen gebruik van de scherpstel motor in je camera. Ja dit heeft voordelen. Veel sneller focussen bijvoorbeeld. Geluidlozer ook trouwens.

IS: je hebt verschillende varianten op IS, de werkende en de veel minder werkende. De optische is de goede. De andere is softwarematig geloof ik maar die werkt een stuk minder. Of het een foutje van de site van Konijn is weet ik niet maar volgens mij heeft canon alleen maar optische. (contact opnemen is de oplossing :wink:)

Bij je voorbeeld staan toch echt 2 heel verschillende lenzen. de 17-85 die je kitlens waarschijnelijk vervangt (heb em zelf ook, en ben er best tevreden over, al moet je in PS wel wat vertekening (rechte lijnen worden krom) wegwerken als je hem op groothoek gebruikt.) Die 55-200 is veel meer een aansluiting op je kitlens. Daar is hij ook voor bedoelt dacht ik. Je hebt in je lijstje ook een mooi lensje staan. De 70-200 van canon. Is lekker scherp maar helaas ook stevig aan de prijs, helemaal als je er ook nog IS bij wilt. Dan zit je zo op een 2e handsprijsje van grofweg 950 eurootjes. (zonder IS is ie "nog" maar €450)

Tot zover reikt mijn kennis zo ongeveer van wat er tussen zag staan. Wellicht dat de anderen er nog wat aan toe te voegen hebben.
Bernard Holtkamp

17-02-2008 08:57

Waar wil je de tele voor gaan gebruiken jaco?
En wat is je uiterste butget?

De 55-250 is net nieuw en de eerste berichten en wat ook ik er van gezien heb zijn zeer gustig.
Maar het is dus maximaal 250 mm dus voor vogels eigenlijk te kort.


Dus wat is het doel waar je hem voor gaat gebruiken?


Gr Bart
Jaco Mol
Berichten: 172
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

17-02-2008 11:10

Hoi,

Ik wil eigenlijk wat dingen kunnen inzoomen zoals een dier op afstand. Ik heb een budget voor zeg maar max rond de 250 euro. Het is voor hobbiematig gebruik, maar ik wil wel goede kwaliteit. Het hoeft niet perse een Canon te zijn, een Sigma lens mag bijv ook. Het image stabilizen staat me wel aan vandaar dat ik mn oog erop heb laten vallen.
Bernard Holtkamp

17-02-2008 11:17

Dan gewoon voor de canon 55-250 gaan,lekker veel leren er mee en je zult zien dat je over een tijd beter weet wat je nodig hebt.


Ik zie dat de 55-250 bij Kamera expres nu € 255 kost,dus precies je budget.
Jaco Mol
Berichten: 172
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

17-02-2008 11:20

Hoi Bart,

Ja dat dacht ik ook. Maar ik ben nog beetje aan het twijfelen of ik echt veel zal gaan zoomen. Ik denk dat het merendeel van de foto's standaardsituaties zullen zijn. Zou ik er dan niet beter aan doen om een goede "normale" lens te nemen, bijv 17-85 oid maar die zijn weer zo duur. Zijn die kwalitatief echt zoveel beter dan een kitlens die ik nu heb?

Die 17-85 IS staat me ook heel erg aan maar die is zo duur :cry:

Zoals ik al zei, dergelijke lenzen mag ook van ander merk.

Jaco
Bernard Holtkamp

17-02-2008 11:29

Kijk het voordeel van de 55-250 is dat je IS hebt en dat hij mooi aansluit op de kitlens,de 18-55.

De 17-85 is veel duurder en komt nu niet bepaalt goed uit de testen,zoek dat maar eens op.
En niet te vergeten dat je met die 17-85 erg beperkt bent als je bv een vogel wilt fotograferen,met die 55-250 ben je wat veelzijdiger zeg maar.


Voor die 250 euro zou ik die 55-250 nemen,een zeer goede lens voor dat geld.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

18-02-2008 19:14

Als ik jou situatie zo hoor zou ik een aanvulling halen voor je 18-55 kitlens en niet overstappen op 17-85, want om een beetje te kunnen zoomen, kom je met 85 mm te kort, en zul je achteraf flink spijt krijgen.
Mocht je dit toch willen, kijk dan eens naar de 17-70 van sigma, heeft geen is (heet OS bij sigma) maar ja waar heb je IS of OS voor nodig, is mijn inziens pas nodig boven de 70 mm, en die 17-70 heeft een behoorlijk bereik aan diafragma dus kan je ook wat meer licht pakken = snellere sluitertijden = geen bewegingsonscherpte = IS/OS overbodig !

Die 55-250 sluit aan op je kitlens, want dan kun je je kitlens voor je groothoek gebruiken, wil je gaan zoomen? schroef je die 55-250 mm erop en je kan flink zoomen.

Je moet dan wel continu willen moeten wisselen van lens, kan op stof enz enz !
Wil je dit alles niet, dan kun je uitwijken naar een groothoek en zoomlens in 1, dit kan in vrom van een sigma 18-200 mm F3,5-6,3 HSM OS, is dus met OS (optische stabilisatie) (is voor canon IS) heb je je kitlens vervangen, en je kan zoomen, en ook nog een OS (beeldstabilisatie)
Dit gaat wel ten koste van kwaliteit (lees scherpte) maar als je het toch gebruikt voor huis, tuin en keuken fotografie dan is dit wel een overweegbare oplossing !
Hoop dat je er wat aan hebt!
Plaats reactie