[verzamel topic] Dieren foto's 2008

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-02-2008 20:37

Mannen, bedankt voor jullie input :wink:

Frank,
Vermoedelijk gaat het om een torenvalk dan..wie weet :lol:
Mijn ogen waren vanuit de auto gericht op een poeltje rechts van de weg.
De roofvogel kwam me van links tegemoet vliegen, moest mijn hoofd omdraaien en wat ik zag was een rustige glijvlucht naar dichtbegroeide bosjes bij een oude huis met een intense kleur gelijke als die van een fazant.
en nee....het was geen fazant :D
Ach, ik trek er steeds meer op uit en wie weet kom ik hem nog eens tegen.
mooie detailfoto van je tweede posting van de vorkstaart

Broedplaats ijsvogel...ok duidelijk
Had er ook zo mijn twijfels over vanwege marterachtigen en ratten zoals Rick beschrijft.
Dat ze nu erg mobiel zijn en langere afstanden afleggen is nuttige informatie...dank je wel :wink:

Bart,
Fraaie foto's, zo te zien had je daar wat beter weer dan hier...
en ik maar werken vandaag...
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

24-02-2008 00:45

Die reeen gaan jou beter af als ik. Heb vandaag 3 uur sporen gevolgd en aan het eind van de middag vond ik ze waren ze weg voordat ik ze fatsoenlijk in beeld had :(
Maar goed heb nog even een vraagje n.a.v. dat buizerd nest. Is het een goed teken als er een buizerd naast gaat zitten. (bij deze ook een foto misschien dat jullie er wat uit af kunnen leiden.)

Afbeelding

(het is geen fotografisch hoogstandje maar het geeft een idee)


Ben vandaag ook getuige geweest van een slachting. Nja de leftovers... Helehoop veren, en dit is het enige wat er van over. Onderstaand beeld is niet geschikt voor zwakke magen.... :P Mocht het niet kunnen meld het even, dan verwijder ik hem.
http://i261.photobucket.com/albums/ii68/robit9/nest.jpg
Welk dier zou dit kunnen hebben aangericht? Katten, lijkt me stug, zit toch een aantal km van de bewoonde wereld? Of toch een roofvogel? Veel botten waren verdwenen alleen de botten van een vleugel en dus dit pootje. En het was vers. Het stonk als een malle.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

24-02-2008 01:10

Tibor Peters schreef:Ben vandaag ook getuige geweest van een slachting. Nja de leftovers... Helehoop veren, en dit is het enige wat er van over. Onderstaand beeld is niet geschikt voor zwakke magen.... :P Mocht het niet kunnen meld het even, dan verwijder ik hem.
http://i261.photobucket.com/albums/ii68/robit9/nest.jpg
Welk dier zou dit kunnen hebben aangericht? Katten, lijkt me stug, zit toch een aantal km van de bewoonde wereld? Of toch een roofvogel? Veel botten waren verdwenen alleen de botten van een vleugel en dus dit pootje. En het was vers. Het stonk als een malle.


je hebt de verkeerde link gebruikt. Neem aan dat je deze bedoelde?
http://i261.photobucket.com/albums/ii68 ... pootje.jpg

:wink:
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-02-2008 13:38

@ Hans, ik denk toch dat je een rode wouw hebt gezien, het toeval wil namelijk dat ik vanmorgen ook stom verrast werd door een rode wouw! Ze zijn dus gewoon te zien in deze periode, verder zijn er ook geen andere roofvogels die voldoen aan jouw omschrijving.

@ Tibor, reeen speuren... Ik krijg hier een beetje een wrange bijsmaak bij! Ik mag hopen dat je je niet dwars overal doorheen bent gebanjerd om die reeen op de foto te krijgen! Je wilt niet weten wat dit voor een gevolgen kan hebben voor die beesten, zoals je zelf ook al hebt ontdekt slaan ze op de vlucht, in het ergste geval steken ze een weg over en is het afgelopen met het ree! Ik hoop dat je goed beseft dat alle bossen in Nederland al behoorlijk druk bezocht worden en de beesten in die bossen het al moeilijk genoeg hebben om een rustig plekje te vinden.

Heb je nog meer foto's van die restanten waarbij je ook de veren etc kunt zien? Ik denk dat het een havik is geweest, volgens mij is het nest namelijk ook van een havik.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

24-02-2008 13:44

hj
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 20-09-2009 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
frank Buiting
Berichten: 127
Lid geworden op: 12-11-2002 01:00
Locatie: klarenbeek

24-02-2008 14:15

b j van houten schreef:Die exif van de zwaan heb je zo hoor.
Dit is het:

Exposure Time = 1/640"
F Number = F8
ISO Speed Ratings = 200
Exposure Bias Value = ±0EV
Metering Mode = Pattern
Focal Length = 300mm


Dat ze vleugel punt oncherp is komt denk ik doordat hij of zij met de vleugels beweegt en zodoende jou het gevoel van onscherpte geeft.
Over het geheel genomen is de foto niet echt scherp en mijn vraag is dan ook wat doe je aan bewerking?
Plaat kan veel scherper hoor als ik zo naar de exif kijk. :wink:


hoe kom je zo gauw aan die exif ?

en ik doe aigenlijk niet aan bewerking, simpelweg omdat ik er bijna geen ervaring mee heb en dus niet weet hoe en wat. ik heb adobe photoshop elements 5 en zo af en toe doe ik er een kleine handeling mee.

hoe kun je m het beste verscherpen zonder dat je hem verklooit?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2008 14:38

Gewoon rechts klikken. 8) 8)
Kan ook in vuurvosje.

Exif IFD0

* Camera Make = Canon
* Camera Model = Canon EOS 400D DIGITAL
* Picture Orientation = normal (1)
* Last Modified Date/Time = 2008:02:10 12:37:06

Exif Sub IFD

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/640 second = 0.00156 second
* Lens F-Number/F-Stop = 80/10 = F8
* ISO Speed Ratings = 200
* Original Date/Time = 2008:02:10 12:29:55
* Shutter Speed Value (APEX) = 610922/65536
Shutter Speed (Exposure Time) = 1/640 second
* Aperture Value (APEX) = 393216/65536
Aperture = F8
* Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
* Focal Length = 300/1 mm = 300 mm
* Image Width = 800 pixels
* Image Height = 533 pixels
Vissen is een hobby, geen religie!
Bernard Holtkamp

24-02-2008 15:15

En hoe je aan de exif zelf kan komen is ook zeer simpel.

Google>opanda exif>instalatie gratis software>klaar en dan verder zoals douwe al zegt,

Ruud die putter heb je wel vreselijk dichtbij 8)
Maar wat opvalt is dat beidde platen een beetje licht zijn.


En dat nest kan een buizerd paar gaan herbergen dit jaar als ze er nu regelmatig naast of op zitten.
Gewoon goed in de gaten houden maar blijf wel op afstand a.u.b want je kan het zo verstoren.
En mondje dicht over de exakte plek :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2008 15:32

Ja en exif viewer voor Firefox.
Vissen is een hobby, geen religie!
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

24-02-2008 16:02

Hoho mag dan een fotograaf zijn maar ben ook natuurliefhebber. Ik ga echt niet zeggen dat ik altijd netjes op het gebaande pad blijf maar ga absoluut geen dieren de dood in jagen. Ook nesten moet je laten zitten. Later kun je misschien, met gevaar voor eigen leven, wat dichterbij komen.

Don't worry, vind het veel leuker om dieren onbezorgt zien leven dan wanneer ik ze op jaag :wink:
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-02-2008 18:18

Gelukkig Tibor, we zijn onderhand met een beetje erg veel hobby fotografen die allemaal een mooie plaat willen maken, dus we moeten allemaal wel onze verantwoordelijkheid nemen voor de natuur. Als je voor reeen gaat is het eigenlijk best eenvoudig, vaak treden ze op dezelfde plaatsen uit het bos (tenminste als er geen mest is geinjecteerd!), daar staan ze meestal mooi vrij.
beetje bij beetje
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

24-02-2008 21:58

Tja daar heb je helaas een punt. Hobby fotograven gaan vaak te ver voor dat ene shot en dat is jammer. Bijvoorbeeld die vos op de veluwe meende ik, die moest worden afgemaakt omdat ze hem tam hadden gemaakt... Dan denk ik echt bij mezelf mensen waar zijn we mee bezig?
Nee zoals ik eerder ook al zei, liever vanaf een afstandje bestuderen dan opjagen en misschien wel dat ene shot maken. Overigens stonden deze op een weiland wat midden in de bossen licht. Maar heb nu een plek gevonden vanwaar ik ze waarschijnelijk mooi kan fotograveren :) :)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-02-2008 22:12

Frank,
Nuttige tips
Wellicht is het wel handig om ergens een topic te maken met wat algemene gedragsregels t.a.v wildfotografie?...niet iedereen is hiermee bekend en is zich hier van bewust.
Zo las ik onlangs in de spiegel van Bas b dat het bv "not done"was om nesten met broedende vogels te fotograveren
Een stukje gezond verstand helpt natuurlijk...maar dat missen velen in de hengelsport ook al 8)
robin vd linden
Berichten: 39
Lid geworden op: 02-03-2007 13:58

24-02-2008 22:21

Veel mooie foto's hier. Mooie vogels ook. Veel er van zie ik hier ook, maar mis de spullen voor de kwaliteit foto's die jullie leveren.

Ik heb zelf een kodak z710. 7.1mp 10x optische zoom. 38-380 lens.
Ik ben veel aan het spelen met de camera om mooie plaatjes te schieten. Maar ver kom ik er nog niet mee. Maar dat komt vanzelf wel.

Hier in ieder geval een close up van me lieve hondje Daisy.

Afbeelding

even snel in auto modus :)
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

25-02-2008 00:06

Tis misschien wel een idee.. Maar waarom is het not done om nestende vogels te fotograveren? Just curious
Bernard Holtkamp

25-02-2008 07:02

Wat dacht je dat broedende vogels doen als jij nadert?
Weg vluchten dus en vaak komt men dan niet meer terug met als gevolg een mislukt broedsel of broed seizoen.


Dus daarom absoluut geen nest fotografie.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-02-2008 10:34

Robin, leuk hondje!

We hebben ook een hondenfoto topic. viewtopic.php?f=58&t=32906

Misschien kun je hem daar ook plaatsen (of andere leuke foto's van je hond) om de verzameling "karperhonden" uit te breiden! :lol:
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

25-02-2008 14:09

Hm zit natuurlijk wat in. Had ik zelf ook kunnen bedenken.
Zijn ze ook nog zo gevoelig als de jongen uitgekomen zijn?
Bernard Holtkamp

25-02-2008 14:35

Sommige wel en sommige niet.

Ik herinner me nog een buizerd die mensen aanviel op een fietspad.
Beestje had dus wel jongen in de buurt en verdedigd die met hand en tand.

Maar er zijn ook dieren die hun nest dan weer te lang in de steek laten met gevolg dat jongen sterven van koude en honger.

Dus ook dan het liefst niet fotograferen pas als de kids wat groter zijn en niet meer nest plek afhankelijk zijn kan je voorzichtig je gang gaan.
En zelfs dan is het vaak nog uitkijken geblazen :wink:
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

25-02-2008 14:42

Goed dan zal ik het met rust laten. Bedankt voor de info. :)
Bernard Holtkamp

25-02-2008 16:42

Tibor als je de mogelijkheid hebt om er dagelijks te zijn dan willen sommige wel aan je wennen en kan je wat dichterbij komen.

Deze ervaring heb ik hier gehad met een buizerd paartje waar ik dagelijks mijn neus liet zien.
Na verloop van tijd kon ik steeds dichter de boom naderen waar hun nest in zat,kon alleen niet die witte toeter op hun richten.
Vonden ze niet leuk :(



Een zwartvisser:

Afbeelding
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

25-02-2008 17:44

Nogmaals bedankt voor de tip. Een beetje camouflage hielp dan ook niet?? Maar het observeren van die beesten an sig blijft ook leuk!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-02-2008 18:38

Je kunt in de broedperiode ook volgen waar de ouders gaan foerageren, ze zijn in die tijd erg druk met voedsel zoeken en komen dus heel vaak op vaste plaatsen om voedsel te zoeken. Hier kun je bijv. vanuit een schuiltentje ook mooie dingen realiseren zonder al teveel schade te berokkenen.

Als je het observeren een beetje doorkrijgt weet je op een gegeven moment precies de plekken waar de vogels regelmatig komen!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-02-2008 21:47

Vandaag was het sperwerdag :o (correctie...moet zijn torenvalkdag :oops: , met dank aan Frank B :wink: )
In de na-ochtend een buizerd gespot...helaas wilde deze niet op de foto
Later vlogen er maar liefst 5 op grote hoogte...3 ervan op 1 plaat was the best thing i could do
Afbeelding

De torenvalk was aan het bidden, wel had ik in de eerste serie wat tegenlicht
Afbeelding
per ongeluk op de verkeerde stand...stond op een hoge heuvel en de sperwer was onder mij vlak boven de grond
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

toen kwam er zelfs een tweede opduiken...
Afbeelding

op weg naar huis om te lunchen kwam ik deze tegen op een lantaarnpaal
Afbeelding

Toch maar weer ff terug gegaan... :lol:
onder een andere hoek genomen
Afbeelding
Afbeelding

Zo te zien smaakte het wel...
Afbeelding
muis of vogeltje?...
Afbeelding

Met een hele goede lens, had ik hier zomaar een hele fraaie serie neer kunnen zetten 8) , t's nu behelpen
Maar wellicht moet ik mijn onderschrift maar veranderen in
"Het is de herrinering die telt " :wink:
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 26-02-2008 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-02-2008 21:58

Mooi te zien hoe je met de foto's bezig bent Hans! Je gaat je al gedragen als een roofdier :wink: dat is een goed teken!!

De sperwer van jouw is een torenvalk. Bidden zul je een sperwer namelijk niet snel zien doen, deze overvalt zijn prooi meestal door heel snel en laag in de dekking te vliegen.
Een torenvalk kun je goed herkennen aan zijn iets rood getinte vleugels en lichtblauwe/grijze bovenkant van de staart en het bidden uiteraard!
beetje bij beetje