[verzamel topic] Dieren foto's 2008

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

15-02-2008 17:53

Nice Rick, nice. :wink:
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-02-2008 17:58

Mooie foto's Rick!! Lastig soortje om te tackelen, heb je hem vanuit je tentje getackeld?
beetje bij beetje
Bernard Holtkamp

15-02-2008 18:00

Marco Zandvoort schreef:Nice Rick, nice. :wink:



Hij leeft nog :o :o
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-02-2008 18:09

Nee vanuit de auto Frank.

Ik denk dat ie de auto mooi vond, dat ie zo bleef zitten :wink:
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-02-2008 18:43

Ik denk dat ie verdoofd was door al die oliedampen van die wagen van jouw :lol:
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

16-02-2008 11:43

Van het weekend zag ik deze meeuw en twijfel een beetje welke soort het is...
Wellicht hier een betere ornitholoog??

Afbeelding

Afbeelding

Ik vermoed zelf een jonge Kokmeeuw maar ben me dus niet zeker.
Vond em wel heel erg donker..
Foto's overigens niet zelf gemaakt omdat ik mijn 28-105 erop had zitten en dat vond ie too close for comfort..


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

16-02-2008 12:04

Laatste tijd weinig foto's gemaakt maar had er een mazzeltje tussen zitten..

Altijd zitten ze te ver weg etc maar deze werkte mee (wel 3 foto's lang..)
Mijn lens helaas iets minder..

Afbeelding
iets gecropt, een 10% denk ik

Afbeelding
Meer gecropt. Probleem van lens is hierbij dus ook wat duidelijker.
Volgende keer F11..

Heb in ieder geval eindelijk eens een Torenvalkje..



Andere lens, tijdstip en plaats:
Afbeelding


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Bernard Holtkamp

16-02-2008 12:09

Met dat valkje kan je nog veel doen hoor rene nu hij nog wat donker is.


Kwam zelf vandaag de Heggemus tegen en die bleef erg lang naast de auto zitten zingen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-02-2008 13:22

Die meeuw ziet eruit alsof hij onder de olie zit 8)
Fraaie foto's weer
Iets wat me anderhalve week geleden opviel was het volgende....van de ene op de andere dag heel veel dode meeuwen langs de kant van de weg binnen een tijdsbestek van 24 uur. Waren ze soms hun voorzichtigheid verloren ivm broedtijd of zo?..just curious
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

16-02-2008 14:39

@hans:
Heeft dat niet te maken met de olievlek van 9 km2 voor de kust van scheveningen. Ik geloof niet dat het nou zo ver is van scheveningen naar zoetemeer. Misschien dat die van rene daar ook wel last van heeft.

@renee:
Valt er niet wat aan de CA te doen in photoshop cq lightroom? nmoet wel te doen zijn lijkt me..
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-02-2008 11:48

Vanmorgen trof ik een paar buizerds die begonnen te cirkelen. Mooi zonnetje in de rug perfecte omstandigheden!

Afbeelding
beetje bij beetje
Rolf Kerkhof
Berichten: 36
Lid geworden op: 14-02-2005 20:28
Locatie: pochendam

17-02-2008 12:19

was je al weer zo vroeg van de partij Frank!!Ga je niet vissen? groeten.
Mooi werk!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-02-2008 17:46

Mooie plaat Frank.

Hier die van mij. De eerste keer in mn leven dat ik een barmsijs zie... en gelijk pats boem vast voor de camera, helemaal vrij!! Als je het doet, dan moet je het ook gelijk goed doen he! :lol: Hij had nog wel wat scherper gemogen, maar volgende keer wellicht.
Heb nu een zeer vogelrijke plek gevonden. Een poeletje dat altijd open blijft door aanvoer van water. Van dichtbij mogen bewonderen o.a. appelvink, goudvink, putter, vink, groenling, sijs, barmsijs, keep, zwarte mees, koolmees, pimpelmees. Helaas wel lastig fotograferen. Veel takjes en veel schaduw van takjes.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-02-2008 18:28

Rene, die meeuw van jou... ik vind het heel lastig. Het lijkt op een zwarte stern in winterkleed. Dus geen meeuw maar een stern.. maar zelfs daar twijfel ik al aan. Maar als ik moest gokken dus een zwarte stern. Hij ziet er alleen niet heel fit uit. Misschien ook van de olie?
Bernard Holtkamp

17-02-2008 18:38

Dus dat is een Barmsijs.

Zag ze hier ook tekens op afstand maar dacht dat het putters waren.

Erg bewegelijk trouwens,zatten nog geen tel stil.


Hier bij mij in de wijk al een paar dagen jonge nijlganzen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-02-2008 18:49

Bart, van een afstand kun je niet zien of het barmsijzen zijn. Barmsijzen zijn meestal met enkele tussen een groep sijzen te vinden, maar je moet ze al van heel dichtbij goed op de kop kunnen kijken om te zien of het een barm is.
Bernard Holtkamp

17-02-2008 19:12

Tja ik zie ze meestal op een meter of 30 afstand en omdat ze dus constant door elkaar fladderen zijn ze niet te determineren.

Zal komende week eens een paar uur gaan posten op hun plek en kijken of ik er wat op krijg dan.
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

17-02-2008 20:45

He ik heb even een aantal vragen:

1) Ik heb een mogelijk nest van een buizerd gevonden. Het is in goede staat, is er een kans dat ze van het voorjaar daar weer eieren inkomen?
2) Ik heb 1 uilenbal (weet dit zeker zat zelfs een schedeltje van een muis in) gevonden, kunnen ze daar dan vaker gaan zitten?
3) Dit is een lastige, want heb geen foto kunnen maken. Klein bruin vogeltje zit op de hei aan de rand van een bos. kleiner dan een mus, denk een centimeter of 5 lang. Echt heel klein dus.

Hopelijk heeft iemand een antwoord voor de 1e 2. Dan ben ik al gelukkig, als iemand ook nog een antwoord weet op vraag nummer 3 ben ik helemala gelukkig :)

Lekkere foto's weer heren. Jammer dat die barnsijs niet helemaal scherp is maar goed, komt wel weer een keer. Die buizerd is heel fijn. lekker scherp. zelfde geldt voor die nijlgans natuurlijk. Toch leuk om het zo vroeg in het jaar alweer te zien.
Mijn dag in het bos was echt bagger. Weinig gezien en wat ik gefotografeerd heb is slecht.
Tibor
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-02-2008 21:12

@ Tibor

1. Die kans is aanwezig, vaak zijn het paartjes die in een zelfde gebied weer gaan broeden. Dus je treft ze sowieso in de buurt weer aan.

2. Eén braakbal zegt niet alles, als je er meedere treft met ook nog eens grote poepflatsen in de buurt kan het een roestplek zijn. Je weet nu dat er een uil zit, misschien kun je achterhalen welke soort het is door in de schemer te luisteren. Als je weet welke soort het is kun je ook een beetje nagaan waar die in de buurt kan zitten. Kerkuilen zitten vaak in oude schuren, bosuilen in boomholtes etc.

3. Winterkoning (had ie een kort staartje dat omhoog wijst?)
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

17-02-2008 22:52

Bedankt voor de suggesties.

Naar aanleiding daarvan ben ik wat verder gaan snuffelen dan mijn boekjes.
Is een juviele Kokmeeuw die zeer waarschijnlijk olieslachtoffer is.
Heb nooit eerder een vogel onder de olie gezien behalve de horror-beelden op tv en had daar dus niet aan gedacht.
De ver-van-mijn-bed-show is soms dichterbij...
Heb dus niks bijzonders gezien, gewoon wat man-made ellende.
Hopelijk de laatste...


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

18-02-2008 00:09

grote poepflatsen (leuk galgje woord trouwens :lol: ) heb ik wel gezien maar kon daar geen braakballen vinden. Maar ik zal daar van het weekend nog eens kijken.
Wat betreft het winterkoning zou je nog wel eens gelijk kunnen hebben. Heb de staart niet kunnen zien maar heb nu een plaatje gezien en het zou goed kunnen. Thank you for that :) ik haat het namelijk als soorten zie die ik niet ken. Gebeurd nog al eens maar meestal weet ik het wel op de foto te zetten en aan de hand daarvan te determineren.
Bernard Holtkamp

18-02-2008 07:22

Tibor op vraag 1 van je moet ik je toch een ander antwoord geven dan frank.

Meestal pikken ze een oud kraaien nest van het jaar daar voor uit,de kans dat ze een oud nest van hun zelf nemen is heel klein.
Maar je komt er zo achter want vanaf nu zo'n beetje zijn ze dagelijks in de omgeving van hun nieuwenest te vinden.
En dan kom je er dus zo achter waar ze gaan nestellen :wink:
Waar je nu ook op moet letten is als het zonnig is en het wat warmer word,ze willen dan heel graag op de thermiek gaan zitten met 2 of meer.

Vraag 2 kan je met ja en nee beantwoorden.
1 bal zegt niets dus even in de direkte omgeving kijken of je meer ziet.


voor 3 ga ik mee in frank zijn antwoord en neem dus voortaan een foto ja!!
Kan je gelijk zien wat het is :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-02-2008 09:06

Niet helemaal Bart. Buizerds bouwen voornamelijk zelf nesten. Ze broeden vaak ook op andere plekken dan kraaien en een horst van een buizerd is een stuk groter. Ze broeden meestal in rustige stukken bos, waar niet teveel volk loopt. Hier zie je nesten vaak in lariks, maar ook wel gewoon in loofbomen als zomereik. Ze gebruiken soms een oud nest van voorgaand jaar, dus wat betreft de vraag van Tibor heb je dus zeker de kans dat ze het nest wat jij gevonden hebt weer gaan gebruiken. Zoals Frank al zei zijn ze wel aardig honkvast en meestal monogaam dus een paartje broedt zeer waarschijnlijk in ieder geval wel in de directe omgeving van dat nest.

Aan de hand van de grootte en de vorm van de braakbal (en de plek waar ie lag) kun je op zich wel determineren om welke uilensoort het gaat, al is dit wel lastig hoor. Ransuilen zitten nu over het algemeen samen op gezamelijke roestplekken. Hier vind je dus veel braakballen en schijt. Al beginnen ze alweer een beetje uit te zwermen inmiddels. Bosuilen zijn vaak wel standvast qua slaapplek. In een opstandje zie je vaak de braakballen onder 1 of enkele bomen liggen. Ze hebben dus vrij vaste bomen waar ze in verblijven. Ik zou gewoon een paar keer goed speuren op die plek.

Dat kleine vogeltje is lastig zo. Lijkt mij ook een winterkoning, omdat je zegt dat ie heel klein was en bruin. Was ie ook ontzettend druk en zat ie in de vegetatie dicht bij de grond?
Bernard Holtkamp

18-02-2008 09:17

Ik denk toch dat het per regio kan verschillen rick.

Ik volg buizerd's al wat jaren en ik zie ze hier nog steeds niet een oud nest van vorig jaar pakken.
Wat ze hier doen is steevast een oude kraaien nest uitbreiden(flinkf hoor moet ik zeggen) en deze voor maar 1 jaar gebruiken.

Het paartje dat ik nu al weer 4 jaar volg zie ik op dit moment weer veel bij een oud kraaien nest en ook weer met nest matriaal.

Het klopt wel dat ze wat van de paden af zitten zeg maar,ze willen graag rust in de omgeving.


Wat ook leuk is dat ze nu kraaien e.d uit hun buurt gaan weren,levert aardige "gevechten" op :wink:


En weer uitkijken als ze jongen hebben,ze willen nog wel een duikvluchten op mensen uitvoeren :wink:
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

18-02-2008 09:49

Thanks mannen

[qoute="Rick Boerboom"]
Was ie ook ontzettend druk en zat ie in de vegetatie dicht bij de grond?
[/quote]

jep klopt helemaal. Mede daarom niet echt een foto kunnen maken.

@bart: Hoe zien die oude kraaiennesten eruit? Hoe onderscheid je ze bijvoorbeeld van die ziekte die vooral berken treft. (kan zo even niet op de naam komen.)
Plaats reactie