[verzamel topic] Dieren foto's 2008

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

08-01-2008 00:50

tja ryan ik ga nog wel is de mist in met mijn diafragma komt omdat je nogal is wisselt , en omdat je snel moet handelen omdat ie anders weg is schiet je gelijk.

begin nu aardig verslaafd te raken aan de vogeltjes en nu de mensen weten dat je er achteraan zit krijg steeds meer goede tips , ook van mensen die dus niet vogelen zeg maar.

ga zaterdag kijken voor een velduil , buizerd en ijsvogel en kreeg ook een goede tip over de grote kruisbek toch wel een hele zeldzame gast in nederland.

gr. ruud
Bernard Holtkamp

08-01-2008 07:29

Ruud als je regelmatig met diafragma in de fout gaat omdat je veel van lens wisselt kan je misschien beter er een body bij nemen.

Ik heb mijn 30D er ook nog bij en het werkt heerlijk hoor dat minder wisselen.


Ryan die 500 is en blijft natuurlijk de top laat dat duidelijk zijn.
Maar in mijn geval twijffel ik nog te veel of ik hem daadwerkelijk wel veel ga gebruiken.
Ik ben nu eenmaal iemand die niet uren op een plek kan blijven en wachten op dat ene shot,daar ben ik gewoon te onrustig voor.
Ik ben meer van het lange loop werk en dan is een trip van 20 kilometer niet veel voor me en dat gaat dan ook nog met bepakking.
In zo'n geval zie ik me niet de hele dag met een zware jongen als de 500 prime rond lopen.

Ik zit zelf nog een beetje te dromen dat canon ooit een 400 L F4 IS gaat uitbrengen :wink:
En als het gewicht dan meevalt...............snap je?

Voorlopig red ik me prima met de 300 F4 IS,hij is echt voor alles te gebruiken.
Zelfs de macro stand werkt redelijk naar mijn zin.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

08-01-2008 08:10

was vlak daarvoor in het open veld geweest bart met veel bewolking
dus had een klein diafragma gekozen voor een valkje.
ik wissel dus nogal van is diafragma bart.

bart petje af hoor ik ga echt geen 20 km lopen dan kun je zeker wel de bezemwagen laten komen voor mij :oops:

gr. ruud
Bernard Holtkamp

08-01-2008 08:23

Tja ruud je kan uren gaan wachten tot een vogel naar je toe komt.
Niet mijn ding,ik ga liever op ze af.
Dus lekker lopend door een polder en ik zie dan veel meer als dat ik in een tentje ga zitten wachten.

Maar ieder zijn eigen keuze toch?


Maar laten we weer on topic gaan,we dwalen te veel af.
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

08-01-2008 09:30

Was i.d.d. jammer van die reiger, maar ja het blijven dieren..Het plaatje is ook vanuit de auto gemaakt dus ik kon ook niet even blijven staan of parkeren. Komt nog wel een mooi plaatje van, het zijn niet de moeilijkste vogels om vast te leggen op de gevoelige plaat!
Van het roodborstje heb ik er nog meer, ik heb alleen nog geen tijd gehad om ze te bewerken, als er wat mooiers uitkomt zal ik hem zeker weer posten.
@ Bart, mooie plaatjes al vind ik de fazant wat wegvallen in de omgeving, maaaarrr dit heeft ook wel weer zijn charmes, verder vind ik jou plaatjes echt bloedscherp.
@ Rick, die ransuilen staan er prachtig op, dat wil ik ook :lol: !
@Ryan, thanks!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-01-2008 11:29

Dankje Roy! Was een uniek moment. Ik geloof niet snel dat ik een ransuil daar nog zo vrij zittend op de foto kan krijgen, bij zulk mooi weer!

@ Ryan, ik had mn witbalans op daglicht staan. Omstandigheden waren: straalblauwe hemel, late middag zon en geen wolken. Heb zelf wel wat gesleuteld aan de kleur, maar misschien dat ik juist de plank mis heb geslagen.
Ik kwam van middagje vissen af en had de camera met 1 memorycard mee. Ik had al aardig wat platen geschoten tijdens het vissen en van de uil alleen jpegs geschoten. Anders had ik voor dit unieke moment wel RAW gekozen denk ik. De originele jpegs heb ik nog wel...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-01-2008 17:47

Rick jij komt ook nog eens aan de RAW :wink: ik doe bijna niet anders meer! Het kost wat werk maar je kunt een stuk meer uit je foto's halen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

08-01-2008 21:03

Ik werk al bijna 2 jaar niks anders meer dan Raw , en dat om de simpele reden dat er geen enkele Canon camera een naar mijn mening een bevredigende AWB heeft :roll: , de 1D reeks is de enige die er nog iets degelijks van bakt en dan is het nog niet echt super eigenlijk. Die standaard AWB programma's zijn in mijn ogen al even erg, een whibal grijskaartje hoort standaard in iedere digi fotograaf zijn tas te zitten :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-01-2008 13:45

Ook van zondagmiddag, van vóór de ransuil:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geinige beestjes.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-01-2008 17:27

Vandaag de schuiltent voor het eerst gebruikt. Hier het eerste resultaat:

Afbeelding

Groetjes Rick
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

13-01-2008 18:14

Vette vette plaat Rick, je ziet de vogel echt lekker rustig op die tak zitten, en echt helemaal ontspannen. Volgende keer dat je weer gaat hopen dat de zon schijnt!

Kan (wil) je misschien beschrijven hoe je dat aanpakt met zo'n schuiltentje?

Groet,
Roy
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-01-2008 18:53

Thanks. Ja, zon heeft vandaag wat geschenen, maar op moment supreme was het volledig bewolkt helaas.

Ik zal vertellen hoe ik het aangepakt heb. Eén van mijn viswateren is een plas met een langwerpig eiland. Achter het eiland is de plas in de vorm van een sloot omdat het eiland dar zo dicht langs de kant loopt. Is ongeveer 5-6 meter breed. Vanaf die sloot loopt een smal slootje (1 meter breed) onder het pad door en dan tussen de weilanden door. Bij dit slootje zag ik een tijdje terug de ijsvogel, die normaal meer op de plas en zo zit. Afgelopen zondag zat ie er weer. Ik heb toen voor de gein eens een tak in de oever gestoken daar. Want de ijsvogel duikt er vanaf 1 van de paaltjes van het prikkelgaas. Verder is het een kale sloot.
's Middags was de ijsvogel er weer. Zelfde ritueel. Eerst wat hoog in een boom, dan naar het paaltje en toen dook ie in het water en ving een baarsje. En wat denk je? Gelijk ging ie op de tak zitten die ik een paar uur daarvoor in de grond had gestoken!

Zie hier:
Afbeelding

Hij ving overigens een erg grote baars als prooi. Langer nog dan het karpertje uit de oostvaardersplassen.

Toen had ik de schuiltent inmiddels besteld en hoopte dat ie er dit weekend zou zijn. Gelukkig was de postbode langs geweest van de week. Mijn idee was om gewoon te proberen om de tent op een meter of 3 van de tak naast de sloot te zetten en te zien of het zou werken. Was voor mij ook proberen. Toen ik aankwam was de ijsvogel al in het slootje. Wat op zich balen is want dan ziet ie je al en verstoor je zijn plannen om wellicht te gaan jagen vanaf het paaltje.
Hij vloog wat naar achter en keek wat er gebeurde. Ik dacht van: ja, ik moet toch wat proberen dus heb gewoon de schuiltent opgebouwd en gewacht. De ijsvogel was inmiddels al uit zicht verdwenen verder het slootje in.

Ik zet dan het tentje op, ga erin zitten zo comfortabel mogelijk (want soms moet je natuurlijk lang wachten) op een klapstoel (regisseurstoel) en zet de camera op statief, door 1 van de openingen heen. Ik focus dan alvast op de lege tak en maak een afdruk om te kijken of de belichting beetje goed is en zo. Dan ga ik een boek lezen tot de ijsvogel komt. Ik had Woord van Zwijgen mee en was relaxed aan het lezen in de tent. Toen hoorde ik 1 klein piepje. Ik dacht: heej dat is hem! Ik keek door de lens en zag dat ie al op de tak zat!!! Nou het resultaat is dus de foto.

Hij zat er niet lang, daarna ging ie weer richting de plas en ik gokte dat het wel even zou duren voor ie weer terug zou komen, als ie nog terug zou komen. Met dat gegeven en de foto's die ik kon maken heb ik opgeruimd en ben gegaan. Zo heb ik het aangepakt.

In het algemeen: ik probeer een plek te zoeken waar de trefkans hoog is. Als je vaak in bepaalde gebieden komt weet je onderhand wel plekken waar vogels veel zitten. Bepaalde takken, eilandjes, stukjes oever enz. Ik probeer dan daar zo dicht mogelijk bij de schuiltent neer te zetten. Als het even toch wel zo verdekt mogelijk. Dus niet geheel open en bloot. Beetje de beschutting zoeken alsof het voor de vogels lijkt dat het tentje onderdeel is van het terrein. Let er natuurlijk ook op dat je met de zon mee zit en hoe je achtergrond is en zo. Eigenlijk dingen die je anders ook in de gaten moet houden bij het fotograferen.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

13-01-2008 20:32

Mooi gedaan Rick! Van die tent krijg je echt geen spijt, er zijn ineens zoveel meer mogelijkheden.

Het belangrijkste bij het fotograferen uit een tentje is naar mijn idee de kennis van de omgeving en de dieren die je wilt fotograferen. Je moet eerst goed weten waar het dier dat je wilt fotograferen komt. Dan moet de omgeving het nog toelaten dat je een mooie compositie etc kunt realiseren. Dit kost veel tijd voordat je de puzzelstukjes op de juiste plaats hebt.
beetje bij beetje
Bernard Holtkamp

14-01-2008 07:15

Dat is een goed begin van het jaar rick.

Van harte :lol:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

14-01-2008 19:38

Brute foto en een heel helder verhaal/uitleg Rick, goed bezig man !!

Ik blijft aanklooien !!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bernard Holtkamp

15-01-2008 07:24

Jij komt er ook wel B-J :wink:

Voor commentaar zie eosdigitaal.
Dus gewoon je iso nog iets omhoog en je sluitertijd niet op de huidige waarde houden want dan krijg je ze nooit stil.
Lekker proberen op minimaal 1/250 of iets hoger.

Gr bart
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

15-01-2008 11:47

Onze vijver wordt geterroriseerd!

Afbeelding



R.I.P babykoi :(

Afbeelding


Foto's genomen door mijn moeder, ik heb ze gecropt/bewerkt.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-01-2008 12:23

Hee Tobie,

Hou die beesten maar mooi in Doetinchem! :wink: :P

Ik zie ijsvogels graag (een reiger al wat minder graag) maar toch niet bij onze koi's. Wij hebben ook nogal wat baby koi's van 2006 en ik moet er niet aan denken dat die sneuvelen.

Op zich wel mooie foto's verder... alleen jammer dat het je eigen tuin is 8)
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

15-01-2008 13:51

Idd leuke vogels, maar niet in eigen tuin...

De reiger kan niet veel maken bij ons (volgens mij), we hebben een opstaande rand en de vijver is meteen diep. Misschien als de vissen hoog zouden zwemmen zou hij een kansje maken!

En tjah, die ijsvogel... Enige oplossing die ik kan bedenken is een net eroverheen!
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

19-01-2008 16:37

Ik heb de ijsvogel alweer gezien met een visje in zijn snavel! :cry:


Er worden niet echt veel dierenfoto's meer geplaatst....

Mooiweerfotografeerders!!

Komop ik wil foto's zien :wink: :D
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-01-2008 12:09

haha volgens mij wil iedereen wel naar buiten, maar komt het er niet van! Met dit kl#te weer heb ik buiten niks te zoeken, ten eerste zie je bijna niks en als je iets ziet kun je er bijna geen fatsoenlijke plaat van maken!

Eentje van vorig jaar :wink:

Afbeelding
beetje bij beetje
Bernard Holtkamp

20-01-2008 12:46

Ik voel met je mee frank want ik ben dit kl*te weer nu meer dan zat.

Ik heb vrijdag mijn tentje binnen gekregen en hoop vrijdag a.s een betere statief aan te schaffen en dan gaan we er voor.

Heb een 2 tal hele mooie plekken voor buizerd's en ijsvogels.


Maar nu een paar van weer een 2 weken geleden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-01-2008 14:48

Rick Boerboom schreef:Thanks. Ja, zon heeft vandaag wat geschenen, maar op moment supreme was het volledig bewolkt helaas.

Ik zal vertellen hoe ik het aangepakt heb. Eén van mijn viswateren is een plas met een langwerpig eiland. Achter het eiland is de plas in de vorm van een sloot omdat het eiland dar zo dicht langs de kant loopt. Is ongeveer 5-6 meter breed. Vanaf die sloot loopt een smal slootje (1 meter breed) onder het pad door en dan tussen de weilanden door. Bij dit slootje zag ik een tijdje terug de ijsvogel, die normaal meer op de plas en zo zit. Afgelopen zondag zat ie er weer. Ik heb toen voor de gein eens een tak in de oever gestoken daar. Want de ijsvogel duikt er vanaf 1 van de paaltjes van het prikkelgaas. Verder is het een kale sloot.
's Middags was de ijsvogel er weer. Zelfde ritueel. Eerst wat hoog in een boom, dan naar het paaltje en toen dook ie in het water en ving een baarsje. En wat denk je? Gelijk ging ie op de tak zitten die ik een paar uur daarvoor in de grond had gestoken!



Hij ving overigens een erg grote baars als prooi. Langer nog dan het karpertje uit de oostvaardersplassen.

Toen had ik de schuiltent inmiddels besteld en hoopte dat ie er dit weekend zou zijn. Gelukkig was de postbode langs geweest van de week. Mijn idee was om gewoon te proberen om de tent op een meter of 3 van de tak naast de sloot te zetten en te zien of het zou werken. Was voor mij ook proberen. Toen ik aankwam was de ijsvogel al in het slootje. Wat op zich balen is want dan ziet ie je al en verstoor je zijn plannen om wellicht te gaan jagen vanaf het paaltje.
Hij vloog wat naar achter en keek wat er gebeurde. Ik dacht van: ja, ik moet toch wat proberen dus heb gewoon de schuiltent opgebouwd en gewacht. De ijsvogel was inmiddels al uit zicht verdwenen verder het slootje in.

Ik zet dan het tentje op, ga erin zitten zo comfortabel mogelijk (want soms moet je natuurlijk lang wachten) op een klapstoel (regisseurstoel) en zet de camera op statief, door 1 van de openingen heen. Ik focus dan alvast op de lege tak en maak een afdruk om te kijken of de belichting beetje goed is en zo. Dan ga ik een boek lezen tot de ijsvogel komt. Ik had Woord van Zwijgen mee en was relaxed aan het lezen in de tent. Toen hoorde ik 1 klein piepje. Ik dacht: heej dat is hem! Ik keek door de lens en zag dat ie al op de tak zat!!! Nou het resultaat is dus de foto.

Hij zat er niet lang, daarna ging ie weer richting de plas en ik gokte dat het wel even zou duren voor ie weer terug zou komen, als ie nog terug zou komen. Met dat gegeven en de foto's die ik kon maken heb ik opgeruimd en ben gegaan. Zo heb ik het aangepakt.

In het algemeen: ik probeer een plek te zoeken waar de trefkans hoog is. Als je vaak in bepaalde gebieden komt weet je onderhand wel plekken waar vogels veel zitten. Bepaalde takken, eilandjes, stukjes oever enz. Ik probeer dan daar zo dicht mogelijk bij de schuiltent neer te zetten. Als het even toch wel zo verdekt mogelijk. Dus niet geheel open en bloot. Beetje de beschutting zoeken alsof het voor de vogels lijkt dat het tentje onderdeel is van het terrein. Let er natuurlijk ook op dat je met de zon mee zit en hoe je achtergrond is en zo. Eigenlijk dingen die je anders ook in de gaten moet houden bij het fotograferen.



Mooi verhaal Rick
Ik kan zelf met m,n powershot s1 niet eens een mooie(vis) foto maken, maar vind zoiets wel mooi.
Mag van het voorjaar een keer mee met Bart.
Ben zeeeer benieuwd!!
vind zoiets wel mooi..
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

20-01-2008 17:03

Van een dagje op stap met Bart ga je zeker een hoop leren!

Zo'n ijsvogelfoto is een combinatie van het juiste materiaal, wat fotografeertechniek, veldkennis en geluk. Geluk dat ie al na een kwartier kwam! Voor hetzelfde geld zit ik een paar uur naar een lege tak te turen. Als je zo'n moment hebt wil je natuurlijk niet dat gebrek aan materiaal of de keuze van de verkeerde instellingen je foto verpest. Dus een beetje telebereik, een goeie lens+camera en de juiste instellingen zijn verrekte handig. Maar goed, als het moment daar is, is het alleen een kwestie van op de knop drukken! In dit geval was het anticiperen op de situatie belangrijker. Ik dacht: een ijsvogel die jaagt langs een verder onbegroeide sloot heeft behoefte aan een overhangende tak. En dat klopte ook! :lol:

Hier nog 1 vergelijkbare uit de oude doos, alleen nu met bekkie los. Bij gebrek aan nieuw materiaal door het prachtige weer buiten...
Afbeelding