Paddenstoelen

Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-10-2007 13:41

Omdat de herfst weer is gearriveerd leek het mij leuk om een paddenstoelen topic te openen. Ze zijn er momenteel in grote getalen alle soorten en maten en niet onbelangrijk vrijwel overal te vinden.

Ik zal het topic zelf aftrappen met een reeks die in vanmorgen heb gemaakt. Ik ben erg benieuwd naar jullie resultaten dit najaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

07-10-2007 11:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-10-2007 14:02

Het is wel weer effe oefenen, maar hier een paar probeersels van mij, van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

08-10-2007 00:21

Vandaag ook op champie-jacht gegaan.
Was blijkbaar nog iets te vroeg, meestal staan er hier heel wat meer.
Er zouden ook een aantal bijzondere soorten moeten voorkomen maar die heb ik (wederom) nog niet gevonden.
Volgende keer wat beter zoeken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna alles met flits. Zoals wellicht te zien heeft dit zowel voordelen als nadelen...
Misschien volgende keer eens met statief. Veel meer werk maar geeft wel een ander effect.

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-10-2007 21:58

Haha ik zal het bij echte houden :wink:

Vanmorgen onder lastige omstandigheden nog wat paddo's op de plaat gezet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

10-10-2007 18:22

Hier ook een klein aantal van mij, binnenkort meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Jan Peter Teerling

10-10-2007 23:59

Mooie foto's heren,geven perfect het herfstgevoel weer. :wink:
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

12-10-2007 00:00

Hier een paar van mij die ik wel geslaagd vond.. Binnenkort meer!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-10-2007 12:46

Mooie plaatjes weer!

Tibor,

Je hebt onder je foto informatie staan, maar 6.2 mm hoe doe je dat...?
Ik zou in het geval van die grotere paddenstoelen een hoger F getal kiezen om wat meer scherptediepte te creeeren. Het fotograferen vanuit de hand wordt dan wel wat lastiger, een statiefje is dan wel erg makkelijk.

Ik focus meestal op de rand van de paddenstoel of op de sporen. Als je dan een hoog F getal hebt komt de rest er ook nog aardig op te staan. Ik vind wanneer de steel alleen scherp is de foto niet erg sprekend over komen.

Misschien hebben de mensen hier ook nog wat tips over het fotograferen van de paddo's?
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

13-10-2007 00:34

Frank, 6.2mm betekend geschoten met compact. Overigens niet degenerend bedoelt..
En een hoger F-getal zal inderdaad effect hebben maar een compact heeft van zichzelf een hogere scherptediepte (voordeel maar zeker ook nadeel). De F-getallen zijn zijn niet zondermeer vergelijkbaar..
Nu is het ook zo dat veruit de meeste compacts hier vrij weinig controle over geven.
Bij F8 zal het vaak ophouden, maar daarbij geld dus wel dat dit een grotere scherptediepte geeft als een F8 met een grotere lens.
Als ik moest gokken zou ik zeggen dat dit (6,2mm F2.8) ongeveer overeenkomt met een 50mm op een dSLR met F6,7).. (hele wilde gok hoor)

Een groter F-getal betekend ook dat je nog meer moet letten op je achtergrond.. Je onderwerp krijg je er scherper op maar de mogelijk ongewenste achtergrond ook.
F-getal zal dus een compromis worden..

Mijns inziens is het rekening houden met de achtergrond bepalend voor de foto.
Derhalve zal ik de meeste paddestoelen in gras negeren...
Ik wil dan tenslotte een paddo op de foto hebben, geen sprieten.
Deze zijn in mijn ogen al snel storend aanwezig..
Mooiste paddo-foto's (en dit geldt dan voor de meeste "portret-foto's") vind ik degene waar zo min mogelijk scherpe achtergrond is, en dan het liefst een achtergrond met een kleur of kleuren. Een kleur(en) die het beeld versterken..
Moeilijk uit te leggen...Ben zelf ook zeker geen meester..

Qua scherpstellen zou ik zeggen ga daarvoor waar de nadruk op dient te liggen. Gaat het je om de steel dan focus je daarop.. Gaat het je om de paddo in zijn geheel dan zou ik nooit scherpstellen op de steel, meestal is het meest sprekende van een paddestoel ofwel de sporen of de kap in zijn geheel. Focus dus meestal ook op de rand of iets daar voorbij (scherptediepte) of op de sporen (juiste woord is echter ribben meen ik)

Mag ook graag een flits gebruiken (liefst externe).
Deze isoleert het onderwerp van zijn omgeving door de toch beperkte reikwijdte van de flitser die door een hogere iso nog verder beperkt wordt.. Dit is dan dus een voordeel, ondanks een kleiner diafragma toch geen storende achtergond..
Kan dan ook onder weinig licht omstandigheden een beeld maken vanuit de hand, nog een voordeel.
Nadelen: Isolatie kan dan ook iets te zijn. Ook de slagschaduw is een mogelijk nadeel.

Altijd moeilijk praten over hobby op "papier".
Hopelijk ben ik een beetje duidelijk..

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

14-10-2007 00:12

klopt helemaal rene. Is inderdaad geschoten met een compact.. De fuji finepix s6500. Qua diafragma is deze inderdaad niet helemaal mooi geworden Maar qua kleur enzo vond ik hem wel mooi geworden dus uiteindelijk wel het posten waard. Eigenlijk was het de verkeerde maar omdat imageshack ermee ophield moest ik het met deze 2 doen. Eigenlijk bedoelde ik deze namelijk:
Afbeelding
Deze en de eerste van de vorige 2 vond ik zelf het mooist.

Tibor
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-10-2007 10:29

Helder betoog Rene, ik ben niet helemaal op de hoogte van de compact camera's en de instellingen hiervan. Ik dacht bij het zien van de uitgebreide exif dat ie met een spiegelreflex was genomen.

Wat focussen en F getal betreft is smaak ook belangrijk. In veel gevallen is de achtergrond en compositie bepalend voor het resultaat. Zo min mogelijk storende zaken in de achtergrond heeft ook mijn voorkeur, maar je wilt het object ook zo scherp mogelijk presenteren. Een tweestrijd waarbij je keuzes moet maken! Als ik bijvoorbeeld libellen ga fotograferen zorg ik ervoor dat de achterliggende voorwerpen vaak op enige afstand staan, zo kun je toch een vage achtergrond realiseren en een hog F getal gebruiken. In het geval van dieren is het altijd zaak dat de ogen scherp zijn anders spreekt de foto niet. Bij paddenstoelen is dit wat lastiger.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-10-2007 08:28

Topic opgeschoond.
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

15-10-2007 15:15

RICK!!! Wat heb je met mijn mooie paddo gedaan!!!!!! :evil: :lol: Haha ik zit volgende week 4 nachten te vissen dan zal ik wel even een paar echte mooie paddo's op de foto zetten :wink: Joooo
.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-10-2007 19:33

Vandaag ook (eindelijk) maar even naar het bos geweest met de camera:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles foto's zijn onder een hoek ingeflitst met het diafragma wagenwijd open voor minimal scherptediepte. Met het nabewerken zijn de curves wat naar beneden getrokken voor een extra vaag effect.

Groetjes,

Bas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-10-2007 20:06

Bas Breetveld schreef:Vandaag ook (eindelijk) maar even naar het bos geweest met de camera:



Alles foto's zijn onder een hoek ingeflitst met het diafragma wagenwijd open voor minimal scherptediepte. Met het nabewerken zijn de curves wat naar beneden getrokken voor een extra vaag effect.
Groetjes,Bas


Bas, ter lering en vermaak...
waarom minimale scherpte diepte?, mijn inziens juist bij paddestoelen max scherpte diepte.
Persoonlijke voorkeur?..of zit er een speciale gedachte achter?
mvg
Hans
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-10-2007 20:13

Persoonlijke voorkeur Hans. Van mij hoeft het af en toe niet zo scherp. Bovendien krijg je te veel drukte in de achtergrond in zo'n bos. Lekkere wazige paddo's dus.

Groetjes,

Bas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-10-2007 20:48

OK, moet wel zeggen...het heeft iets mystieks die vage achtergronden :wink:
Zelf ook maar eens proberen binnenkort
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-10-2007 20:53

@Hans, In dit geval is het een beetje dubbelop; achtergrond zowel onderbelichten (onderwerp ingeflitst) als vervagen. Kan me voorstellen dat sommigen dit te veel vinden. Ik vind het wel geinig en ga er zeker verder mee experimenteren. Vage lijnen vormen ook weer vlakverdeling in je foto en b.v. de tweede paddo van boven oogt er veel massaler door.

Groetjes,

Bas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-10-2007 20:59

die eerste en tweede foto vindt ik dan persoonlijk ook de mooiste uit jou serie.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-10-2007 11:26

Dit is van vorige week. Wilde ze eerder posten maar imageshack functioneerde niet. Zelf vind ik dat het al wel steeds beter gaat met de paddo's. Qua belichting kan ik nu beter inschattten hoe ik ermee aan moet en het is steeds zoeken naar een goede compositie die het een sprekend geheel maakt en dat begint ook te komen. Maar we prutsen vrolijk verder!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-10-2007 11:37

Zo :o
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-10-2007 12:56

d't staat een goed bord risotto tussen Rick :D

Mooie plaatjes hoor!
Derk Roelsen

21-10-2007 18:39

Vandaag ook even naar het bos geweest;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-10-2007 21:47

Vanmiddag ff met vrouwlief op stap geweest in het paddestoelenbos in de Delftse hout. Niet echt veel paddestoelen kunnen vinden... :-?
Weer was matig, resultaat redelijk.
Door een foutje stond de ISO instelling op 800
Alles uit het handje genomen
zie hier...
Afbeelding

Apart ding... 8) , helaas wat onscherp

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze vond ik zelf wel bijzonder geslaagd qua compositie... 8)

Afbeelding