Statief

Plaats reactie
William van Rooij 1982
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-10-2005 11:06
Locatie: Velddriel GLD

05-06-2007 12:16

Ik wil graag een "klein" statief voor mijn canon A640, Aangezien ik bijna altijd alleen vis en er doordeweeks weinig fotograven beschikbaar zijn 8) ben ik hierna opzoek. Nu doe ik nog de voeremmertjes opstapellen en daarop het toestel op de zelfontspannerstand. Dit gaat best goed maar toch :lol:

Naar mijn mening heb ik geen al te gekke eisen aan dit hulpmiddel :D
- Niet te hoog in de kosten.
- Gebruikshoogte tot ong. 750mm / 100mm.
- Gewicht minder dan 500gr. (of wordt dit afgeraden i.v.m wind)
- 3 of 4 poot, afzonderlijk in hoogte verstelbaar.
- Eventueel een draaibaar gedeelte voor de camera.
(ook verticaal voor staande foto's?)

En geen bouwpakket voor aan de waterkant, maar enkel wat snelkoppelingen of iets dergelijks.

Ik ben benieuwd wat jullie allemaal gebruiken.

Groeten William
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

05-06-2007 13:12

William,

Is dit misschien iets voor je?
http://www.kijkshop.nl/product/4171/308 ... ief-pro-1/

Licht en makkelijk mee te nemen, ik heb vorig jaar een soort gelijk ding aangeschaft bij de LIDL.... nog steeds tevreden over.

Groet,

Edward
William van Rooij 1982
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-10-2005 11:06
Locatie: Velddriel GLD

05-06-2007 15:55

Hoi Edward,

Deze had ik inderdaad al gevonden via "google"

Echter het gewicht van bijna 1kg 8) vind ik wat aan de hoge kant. Liefst de helft mits de kwaliteit dat toelaat.

Zag vorige week wel een folder van Lidl, met ook een statief, echter vergeten te halen in die week. :roll:

Groeten William
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

05-06-2007 16:38

Ik HAD ook last van dat probleem maar dat heb ik als volgt verholpen. Ik heb zelf een statiefje in elkaar geknutseld. Hiervoor heb ik het volgende gebruikt.

1. Een HAMA-ministatief (nieuwprijs maximaal 20 Euro, markplaats 5 euro) (http://www.digicamshop.nl/product/11038/hama-mini-star-statief.html).
2. PVC-buizen (16 mm)
3. Passende PVC-moffen
4. De camera (duhuh ;)...)

Afbeelding
Hier liggen de benodigdheden bij elkaar. Ik maak gebruik van 3 x 2 stukken van 35 cm (verbonden d.m.v. de moffen).

Afbeelding
De buizen passen precies rond de poten van het ministatief. Ik schroef eerst de camera op het statief en schuif daarna de PVC buizen om de poten. Daarna is het een kwestie van een goed plekje zoeken. In dit geval voor de spiegel dus :lol:

Afbeelding
En zo ziet het er close-up uit. Het geheel is op te zetten binnen 3 minuten. Het formaat is bijzonder handzaam. Kosten maximaal 30 euro. Gewicht 300 gram.

En uiteindelijk moet het er zo uit gaan zien: :D
Afbeelding

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
MVG,

Pieter
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

05-06-2007 16:42

Je kunt ook zoiets kopen en op een bankstick plaatsen....
Of op een basis voor een driepoot ( waar je een weegstatief van kunt maken )

http://www.raven.nl/nl/producten/karper ... a_adaptor/

Groet,

Edward
William van Rooij 1982
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-10-2005 11:06
Locatie: Velddriel GLD

05-06-2007 16:55

@ Pieter,

Ziet er vrij eenvoudig maar zeer doeltreffend uit. Echter kun je deze eenzoudig "waterpas" stellen als er sprake is van een onregelmatige ondergrond? Wat ik echter jammer vind zijn de diverse "onderdelen". Ik ken mezelf en mis dan waarschijnlijk zeer snel 1 of meerdere delen van de poten.

@ Edward,

Ik had deze ook aleens gezien. Op 1 bankstick is geen optie gezien de vaak nogal harde ondergrond en het minder eenvoudig waterpas zetten van de camera. Samen met de eventuele "3 poot connector" is het wel een eenvoudig op te stellen geheel.

Mijn voorkeur gaat uit naar een statief uit één deel (geen losse onderdelen)

Groeten William.


(over 2 uurtjes weer naar de waterkant, met mijn emmertjesstatief 8) )
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

05-06-2007 18:10

Waterpas zetten kan wel alleen werkt dat niet echt ideaal. Ik doe het altijd door de ene poot wat minder ver uit te klappen dan de anderen. (Stelling van Pythagoras ;)) Bovendien is de kop van het statief (bol) ook afzonderlijk instelbaar. Daarmee gaat het eenvoudiger alleen is die kop een beetje 'gammel'.
Plaats reactie