Bijzondere weersverschijnselen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

04-06-2007 15:49

Is er hier iemand die foto's maak/heeft gemaakt van bliksem? Dit is een vorm van fotografie die me heel erg aantrekt, en in de nabije toekomst ook wil gaan proberen. het materiaal ervoor heb ik al.

Ik wil hiervoor een analoge spiegelreflex camera gebruiken, (olympus om1) met statief en draadontspanner. Wat ik me zoal afvraag, is of ik hiervoor ook een telelens kan gebruiken? (205mm met zoomfunctie)
Helaas kan ik hier in de buurt geen 100 ASA rolletjes meer vinden, alleen nog maar 200.... Hoe lang kan ik bij relatief veel omgevingslicht, (lampjes van boeien die aan en uit gaan, vuurtoren die af en toe langsflitst) de sluiter openhouden?

Iemand misschien nuttige tips in het algemeen? websites met veel info? Lijkt me ook leuk als mensen hieronder foto's posten van door hun gemaakte foto's van bliksem.
Verder is het natuurlijk heel veel proberen.

Alvast bedankt,

mvg, tim
Laatst gewijzigd door Tim Schless op 25-07-2007 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Bernard Holtkamp

04-06-2007 20:46

Tim ik zou om te beginnen geen tele gebruiken maar een groothoek want je wilt zoveel mogelijk er op krijgen toch?

Maar kijk deze is na,staat echt veel info op:

BLIKSEM
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

05-06-2007 01:07

Als ik zo dichtbij ben dat ik een groothoeklens nodig heb om alles erop te krijgen, zoek ik liever een veilige plek op ;)
Ik was die site al eens tegen gekomen, toen had ik alleen tijd om snel die tabel over te nemen. daarna kon ik 'm niet meer vinden....? Nu staat ie in elk geval in mijn favorieten, bedankt!
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Bernard Holtkamp

05-06-2007 07:51

Je kan met een groothoek ook op afstand werken toch?
Mooi open gebied(!) opzoeken en een bui al van grote afstand vast leggen lijkt mij een betere optie dan als je een tele gebruikt.
Met een tele beperk je de werkruimte erg veel volgens mij want je krijgt maar een klein stukje van de omgeving er op.


Maar waarom analoog?
Met digitaal kan je direkt terug zien wat het resultaat is en geloof me dat je dat graag wilt met dit soort fotografie.

Ik ga er zelf ook mee aan de slag dit seizoen en hoop dat meerdere hier dat gaan doen.

Straks een maandopdracht??
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

05-06-2007 12:08

b j van houten schreef:
Straks een maandopdracht??


Goed idee
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

05-06-2007 12:11

Lijkt me leuk, maar wel moeilijk. Is wel een goede reden om een statief aan te schaffen :wink:
Ik zet mijn huupie in
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

05-06-2007 12:23

En je moet wachten op een goede onweersbui.
Ik zou zeggen aan het eind van het jaar een keer een maandopdracht?

Gr
Niels
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

05-06-2007 12:35

ik heb achter mn huis een hoge duin liggen, ik heb het meerdere keren op enorme afstanden zien onweren. dat de bui boven groningen hing, en ik het vanaf terschelling kan zien. Dan is het zo'n kleine stipje aan de horizon waar het vandaan bliksemt, vandaar telelens. Maar ik weet dus niet of dat mogelijk is, het is over die afstand maar een heeeel klein beetje licht wat je vast probeerd te leggen.

Een digitale camera is misschien wel makkelijker, maar als je een camera koopt met de opties die je nodig hebt voor deze fotografie ben je wel heel erg veel geld kwijt :-?
Mijn pa heeft vroeger een donkere kamer gehad, en al die spullen heeft hij nog. die kamer kan ik dus zo weer inrichten.. ik hoef ook alleen de rolletjes te ontwikkelen, want mijn ouders gaan in de nabije toekomst een negatievenscanner kopen.

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Bernard Holtkamp

05-06-2007 14:34

@niels: wachten hoeft niet zo lang 8)
Komende vrijdag en zaterdag grote kans op een lichtschow in de sky!

@Tim: Een digi body met bv een kitlens is zeer geschikt voor dit werk en hoeft niet duur te zijn.
Zowel Canon als Nikon hebben instap modellen voor niet al te veel geld.
Je moet natuurlijk wel rekening houden dat je op een digitale een cropfaktor hebt van 1.6 of 1.5.
Een 18mm word dan ruime 28mm of 27 mm en dan heb je met een groothoek op analoog ineens op bv 18 veel meer ruimte.
En geloof me dat je dat toch wilt als je een paar keer met de tele hebt gewerkt.
En onweerscomplexen verplaatsen zich nog wel eens dus er is altijd een kans dat hij ineens daar heel mooi voor je komt te leggen :wink:

Hier wat voorbeelden van een groothoek:
KLIK

KLIK

KLIK

En dan deze nog,van een karpervisser:
KLIK

Zoals je ziet allemaal lenzen in de groothoek catagorie.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

05-06-2007 17:52

Er zitten erg mooie foto's tussen zeg, ik mag blij zijn als dat van mij er enigzins op lijkt.. ik vind wel dat ze de bliksem erg dichtbij hebben, en nogmaals, ik sta op een heel hoge duin, uit te kijken op een heel groot gebied. ik zie het onweer vaak op een erg grote afstand langstrekken. als het zo dichtbij hang, zet ik er ook een groothoeklens op natuurlijk 8)

Verder heb ik wel veel ervaring met onweersbuien, het is een beetje een hobby van me. van heel jong af aan boeit het weer me al heel erg, en dan vooral het "slechte" weer. ik zie meestal erg snel wat een bui gaat doen, en met wat voor soort bui je te maken hebt. waar de grootste kans is op bliksem enz. alleen heb ik het nog nooit geprobeerd te fotograveren.

mijn achtergrond kennis op fotografie is ook vrij basisch, wat dat betreft wel een erg grote stap om meteen bliksemfotografie te gaan proberen 8)
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Bernard Holtkamp

05-06-2007 18:29

dan ben je vast en zeker ook bekend met een site zoals bliksemdetektie?

Vol met onweer gekken :wink:

EN IK IS ER OOK ZO EEN!!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

06-06-2007 14:07

nee, die site kende ik nog niet! buienradar heeft ook bliksemdetectie 8)
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Bernard Holtkamp

06-06-2007 15:08

Of deze

Zeer precies en alles door heel europa te volgen.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

08-06-2007 11:55

Gisterennacht toch maar even buienradar checken voordat ik ging slapen.. Blijkt er uit het niets een mooie bui te zijn ontstaan vlakbij enkhuizen. ik naar buiten kijken, en ja hoor, goed te zien!
Snel camera gepakt en gaaaan 8)

Ik heb met alle diafragma's en verschillende sluitertijden foto's gemaakt. er was zo een beetje elke 2 sec. een flits :o
Op een gegeven moment ontstond er een nieuwe cel, waar de bliksems echt uit kwamen. zo vanuit die wolk de lucht in, schitterend schouwspel, wel op grote afstand.

wel een moeilijke omstandigheid, ik ben nu in lelystad, dus ik had vrij veel omgevingslicht. dan nog erbij dat de flitsen ver weg waren, dus weinig licht uitstraalden, maakt het tot een lastige situatie.
hopelijk zijn er van de 36 opname's een paar (of 1!) gelukt...
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

08-06-2007 12:11

ik dacht dat ik zo gek was, om elke dag te voeren en nachten te vissen op karper en dan nog niets vangen ook.

maar deze is ook wel goed
buien opzoeken om foto's te maken

BTW
wel mooie foto's
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

08-06-2007 12:56

Dat voeren en nachten vissen komt er nog eens bij 8)
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Bernard Holtkamp

08-06-2007 14:44

Tja tim nu maar wachten of ze gelukt zijn.

Als je nu digitaal schoot............had je het nu geweten.

Laat je wel wat zien als je ze hebt??
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

08-06-2007 16:06

ik laat het zeker weten of ze gelukt zijn.. heb jij nog foto's gemaakt bart?
(zo heet je toch??)
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Bernard Holtkamp

08-06-2007 16:21

Bagtjuh!!

8) :wink: :o

Nee geen tijd gehad voor foto's.
Er trok vanochtend wel een mooi aktiverende complex net ten zuiden van me langs maar ik was aan het werk en dus geen tijd voor opname's.

Ik hoopdat komende nacht wat gaat opleveren,dat wat nu te zuiden van limburg in ontwikkeling is zou de komende nacht wel eens over het westen en zuidwesten kunnen trekken.

Bagtjuh is er hoopvol :lol:
Freek Swaans

08-06-2007 17:13

Het omweert nu, dus succes ;)
Bernard Holtkamp

08-06-2007 17:20

gaat goed ook zo te zien!

35 strikes P/M

En trekt van het zuidoosten naar de randstad 8)
Freek Swaans

08-06-2007 17:24

Ja, ziet er goed uit toch ben wel toe aan wat regen..pfoe!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

08-06-2007 17:41

Hoeveel strikes zei je??? :o
Gaat echt enorm te keer daar....
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Bernard Holtkamp

08-06-2007 17:52

35 P/M in brabant zojuist 8)

Trekt naar het N/W,dus randstand en ten noorden daar van.

Zit nu 14 hoog te kijken naar een loeizwarte lucht!!
Freek Swaans

08-06-2007 18:20

Net sloeg de bliksem hier 100 meter verder in! Die klap was echt oorverdovend.
Plaats reactie