Reactietopic Maandropdracht Juni

Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

04-06-2007 12:31

Nou, de lat wordt meteen tegen het plafond gelegd...
Haha tja, heeel mooi bas!

(Bij foto-opdracht vd maand mei zou hij ook niet misstaan)

Grs sep
Mark van der Zouw
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-05-2007 12:39
Locatie: ijsselstein
Contacteer:

04-06-2007 14:17

Bedoel je met deze maandopdracht het "bevriezen" van een beweging of echte beweging laten zien in de foto. Zijn toch wel twee grote verschillen.

Het bevriezen van een beweging is niet zo moeilijk zoals bij de foto van de Fuut goed te zien is. Niks op de foto aan te merken. Goed scherp en een mooi moment, zou het zelf niet beter doen. Maar met een sluitertijd van 1/1000 en een iso 800 zijn dit soort foto's vrij eenvoudig te maken.

Maar om de beweging goed in een foto naar voren te laten komen is wat moeilijker. Je hebt in ieder geval een langere sluitertijd nodig. Zoals je goed kan zien bij de foto van de Haas is de camera een stukje meegetrokken waardoor je een mooi beweging om het onderwerp heen krijgt. De sluitertijd van 1/125 is eigenlijk al iets aan de snelle kant. Voor de beste resultaten kan je het beter kiezen voor (1/90, 1/60, 1/30). Trek je de camera mee met je onderwerp krijg je strepen in de voor en achtergrond. Wat natuurlijk mooi en dynamisch overkomt. Wat betreft beweging krijgt de foto van de haas mijn voorkeur.

De onscherpte kan ook te maken hebben met het diafragma. Als je de camera had ingesteld op een hogere isowaarde (400/800) zou je meer kunnen diafragmeren en waarschijnlijk was je onderwerp dan een stuk scherper geworden. Probeer daarom ook de manual stand eens uit op je camera en ga eens vogelen met onder en overbelichten. Met de manual stand kan je de foto veel beter uitlichten dan op de automaat.
Surf ook eens naar http://www.markvanderzouw.com
Fotojournalist.
Prachtige vangsten en sfeerfoto's te bekijken.
Nieuwkoopse plassen en andere wateren. Klik door naar Extra.
Bernard Holtkamp

04-06-2007 14:41

Een bekend verhaal voor mij mark.
Maar er is een maar in dit geval.

Die haas zag mij eerst niet en zodoende kon ik hem dus in stilstand "schieten",wat dus ook lukte.
Zie: KLIK
Op het moment dat hij er vandoor ging(een rood shirt dragen in de natuur is not done) kreeg ik gewoon niet de tijd om alles naar de goede instelling te zetten.

Erg jammer maar ook hier leer je weer van.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-06-2007 15:36

Mark van der Zouw schreef:Het bevriezen van een beweging is niet zo moeilijk zoals bij de foto van de Fuut goed te zien is. Niks op de foto aan te merken. Goed scherp en een mooi moment, zou het zelf niet beter doen. Maar met een sluitertijd van 1/1000 en een iso 800 zijn dit soort foto's vrij eenvoudig te maken.



Mark, Dat valt in dit geval wel mee hoor. Dit is zo'n kort moment (ik schat nog geen tiende seconde) dat het echt niet meeviel om het erop te krijgen. Doorschieten terwijl de fuut nog met zijn kop onderwater zat was de enige remedie. Shit, nu is ie nog gemakkelijker... De fuut zo dichtbij krijgen om deze ongecropte close_up te krijgen vereistte het nodige geduld. Ik ben er baarsjes aan het voeren met maden in de hoop dat er één gepakt wordt door een fuut, om dit in glashelder water te fotograferen. Dat is helaas nog niet gelukt...

Bedankt voor je commentaar in ieder geval!

Groetjes,

Bas
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

04-06-2007 23:48

Maandopdracht is beweging.

Is verder helemaal open. Geef er je eigen draai aan...
Een beweging bevriezen kan net zoveel beweging laten zien als een meegetrokken foto. Ligt aan de situatie en aan hoe en wat je wil laten zien..

Het een is ook niet perse moeilijker dan het ander.
Oa het onderwerp (en met name de voorspelbaarheid ervan) is zeer bepalend voor de moeilijkheidsgraad.
Een Haas meetrekken is een stuk moeilijker dan een racewagen..
Een wuivend stuk riet bevriezen een stuk eenvoudiger dan een opduikende Fuut...
Een mens portretteren een stuk eenvoudiger dan een Karakiet.
Etc..

Overigens is beweging niet per definitie beweging in de zin van snelle verplaatsing..
Zoals het hoort is er een hoop ruimte voor eigen interpretatie.


Heb al wel wat ideeen maar moet nog zien welke het uiteindelijk wordt.
Weet natuurlijk nog niet welke ik in het veld op het juiste moment tegenkom...
En of ik daar in staat ben mijn beoogde beelden te maken.
Ga het weer proberen.
Door de maandtopics ben ik in ieder geval wat bewuster aan het kijken, aan het zoeken naar ideeen of naar een gelegenheid voor de uitvoering...
Leuk dus.

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-06-2007 17:04

mag de foto ook ouder zijn? bv in januari gemaakt?

heb namelijk een mooie foto maar die is niet in deze maand gemaakt. maar past wel in het onderwerp.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-06-2007 17:10

Nee Remco, staat in de opdracht omschrijving.
beetje bij beetje
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-06-2007 17:27

ja ik zie het. had erover heen gelezen..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-06-2007 11:55

Plaatsers van foto's wel even letten op nummering bij [onderwerp]
Bernard Holtkamp

19-06-2007 12:03

Hij lijkt wel of het een beetje aan het doodbloeden is deze topic.

Niemand die een mooie beweging heeft??
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-06-2007 13:12

Wat mij betreft: wordt aan gewerkt! :wink:
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

21-06-2007 00:33

heb er alvast 1 waar ik mee kan leven maar misschien lukt mijn eerste plan nog..

Had 2 ideeen maar die wouen niet vlotten.
Een slak staat er al dus die viel af.
Plan 1 wil niet zo lukken, het beoogde onderwerp wil niet in beeld komen...
Van het weekend ga ik weer lekker vissen dus ga ik er dan weer voor zitten. Misschien zit het dan mee..
Zoniet dan wordt het de backup of een ander gelegenheidsshot..

Gelukkig hebben we nog even.

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-06-2007 10:00

@ Tim Schless:

Wat betreft exif info, als je op rechtermuisknop de eigenschappen van de foto aanklikt, kun je naar inhoud - geavanceerd, daar staan als het goed is ook alle informatie in.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

25-06-2007 11:24

bedankt, even kijken.....

ben niet zo'n computerheld, al klinkt dit hééél simpel :P

edit: ik kan het nogsteeds niet zien, maar vanavond ben ik "thuis" op die computer kan ik het zo opzoeken, zal het er vanavond bijzetten.
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

25-06-2007 15:53

Rick, super die foto van jou. Voor het onderdeel "beweging" vind ik de foto grandioos geslaagd!

Arjen
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

25-06-2007 22:33

Voor alle mensen die geen idee hebben waar de exif te vinden:

http://www.opanda.com/en/iexif/index.html

Niet alleen handig voor de eigen foto's (dat lukt ook wel via bv zoals Rick zei) maar ook om die van anderen te kunnen zien, kan leerzaam zijn..
Zeer nuttige tool voor dit doel en, oerhollands..,
Gratis 8)
Heb het zelf dankzij een tip van BJ en sindsdien gebruik ik het veelvuldig.
Na installatie ten alle tijden beschikbaar dmv de rechtermuisknop..

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

27-06-2007 13:30

Rene, die gebruik ik ook...
Maar thuis, op de pc van mn ouders staat ie niet. Ik heb het ook van BJ gelezen, heel handig programma ;)

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-06-2007 09:41

Arjen Dijkstra schreef:Rick, super die foto van jou. Voor het onderdeel "beweging" vind ik de foto grandioos geslaagd!

Arjen


Dankje :lol:

En wat heeft die arme hond vaak over die boomstam moeten springen. Viel niet mee om op het juiste moment een foto te maken. Als je te vroeg bent zie je niks of net een koppie boven het hout uitsteken, als je net te laat bent lijkt het alsof hij op de stam staat, dus viel allemaal niet mee. Maar ik dacht nou dit is wel beweging op zich :)
Bernard Holtkamp

29-06-2007 10:16

Rick was het niet mogelijk om hem meer van opzij te nemen en dan een beetje meetrekken?
Dan krijg je nog meer het gevoel van beweging.

Ik weet dat herders nu niet bepaalt uitblinken in meewerken als de baas een idee heeft :(
Heb daar ruime ervaring mee :oops:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-06-2007 11:19

Bart,

Je hebt absoluut gelijk. Dat is mooier. Heb ik geprobeerd. Maar het moeilijke is dat je wil dat de hond naar jou toe komt, over de stam springen dus. Als ik opzij ga zitten springt hij niet mooi op dat punt eroverheen. Zeker als hij het een paar keer moet doen, moet je hem echt steeds motiveren om te komen. Maar ook niet te snel, want dan zit je nog niet klaar met camera. Als ik naar de andere kant ga wil hij het liefst direct mee. Hij moet dus zitten wachten tot ik klaar zit (op de juiste afstand zodat hij echt een mooi sprongetje maakt na aanloop) en dan kan ik een foto nemen. Van opzij kreeg ik dit eigenlijk niet goed voor mekaar.
Bernard Holtkamp

29-06-2007 11:23

Duidelijk rick.

Volgende keer een gedreseerde konijn of fazant meenemen?

Zou bij die witte herder van mij zeer goed helpen vrees ik :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-06-2007 11:28

Konijnen vind hij ook erg interessant ja. Koekjes of Frolics volstaan ook wel. :D
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

12-07-2007 23:49

Ehm..

Begrijp ik het goed dat de maandopdracht helaas een stille dood is gestorven?
Kom tot deze voorzichige conclusie doordat Juni nog steeds Sticky is en er nog geen Juli is...
Gezien de hoeveelheid reacties was het wel te verwachten. Helaas was de inbreng al snel tanende...
Persoonlijk blijf ik het wel een leuk idee vinden en jammer vinden als het alweer over is.
Niet dat ik er minder foto's om maak maar gericht op jacht zijn heeft ook zijn charmes..

Nou goed,

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Bernard Holtkamp

13-07-2007 07:35

Tja rene wat nu te zeggen.

Gideon is de starter in deze en aan hem de taak of eer om een nieuwe opdracht uit te schrijven,ook al zijn we maar met weinig.

Dus gideon of bas wat gaat er gebeuren?


GR bagt
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-07-2007 10:19

Ik ben heel benieuwd! Hoop niet dat dit sterft aan een stille dood...

Wel denk ik dat er iets simpelere onderwerpen gekozen mogen worden....
De eerste en tweede gingen behoorlijk goed... waren nog wel redelijk algemeen en veel animo, deze was misschien toch net even iets te.... ben ik bang...

Ben benieuwd mannen,

Groet,

Edward