Gisteravond Canon EOS 400D bestelt!

Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

30-05-2007 08:31

Benny,

Ik heb via aq4u ook een draadontspanner gekocht, ook met 5 meter draad.
Dit lijkt mij meer als voldoende... 5 meter is best een eind.

We zullen zien of het werkt op de EOS350D... maar ik denk dat het niet werkt zoals we verwachten, dit omdat de ontspannerknop op het toestel zelf het ook niet doet als je hem ingedrukt houdt.
Wellicht kunnen we zelfs iets moois verzinnen, dat om het aantal seconden zelf de ontspanknop indrukt...van de remote, lukt dat niet dat gaan we voor het pedaaltje zoals Benny al zei.

Het topic op eosdigitaal blijft ook ernstig stil, wij willen als karpervissers gewoon iets wat er blijkbaar voor de EOS 300/350/400 D niet is... of toch...

Groet,

Edward
Bernard Holtkamp

30-05-2007 11:12

Denk dat je dan centjes moet sparen voor een MKIII,volgens mij is het daar wel bij mogelijk.

Maar ja.....ruim 4000 voor een body :cry:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-05-2007 16:55

Edward,

Ik denk, dat we een klappertje moeten maken, zodat we de knop via de
voet kunnen bedienen.

Bart,

Dat is nogal een smak geld, alleen voor een body! :wink:

groetjes Benny
Bernard Holtkamp

30-05-2007 17:05

Zekers benny,een hele smak centjes.

Maar als je leest wat hij kan..........brrrrrrr.

Maar mocht ik de staatsloterij winnen deze maand dan is dit een ding wat zeker door mij aangeschaft gaat worden.

8) 8)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2007 19:28

Begrijp ik nou uit al jullie reacties dat evenals op mijn sony alpha de canon 350 en de 400 geen foto's uit zich zelf schiet met een vooraf ingestelde intervaltijd? (zeg maar 1 foto's per 5 seconden)?
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

30-05-2007 19:54

Hans,

Vooraf ingesteld zo wie zo niet...
Met een afstandsbediening icm timer werkt het niet op een 400D... op een 350D denk ik ook niet, ga ik testen zodra ik hem binnen heb.

van de Alpha weet ik niet of als je de timer insteld en de ontspanknop ingedrukt houd of hij dan wederom de timer activeerd... dat moet je even testen....

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2007 19:59

Edward
Met de sony enkel mogelijkheden via draadremot, of de 2 selftimer, of de 10 seconden selftimer
Groot nadeel is dat je de 10 seconden timer telkens na iedere foto opnieuw moet instellen via knopmenu :cry:
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

30-05-2007 20:10

Hans,

Ai.... dan wordt het lastig... bij een eos kun je hem op timer laten staan waardoor hij via draad remote nogmaals te activeren is, opzich iets wat we willen.

Hopelijk heb ik morgen me draad remote binnen... dan zal ik testen of het ook continuous kan met een 350D... maar vrees dat dat niet kan...
Mocht dat niet lukken wordt het een pedaaltje oid, maar daar zullen Benny en ik elkaar vast nog wel over spreken daar we dezelfde remote hebben.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2007 21:53

Zit dan ook serieus te overwegen om voor de man-visfoto's een canon powershot aan te schaffen die naar zeggen wel een intervalfunctie heeft
Moet het ff snel weten, daar mijn broer komend weekend naar de USA gaat en hem daar wellicht voor weinagh kan meenemen
al kosten ze hier ook steeds minder... :D

Wellicht lukt het met de sony en draadremote wel op 2 seconden, maar dat wordt dan later testen.
Mijn draadremote weigert nog langer dienst te doen, terwijl hij het wel gedaan heeft :cry: (stelt enkel scherp, drukt niet meer af)
Bernard Holtkamp

31-05-2007 08:45

Edward je hebt dit gelezen op eos?

[quote]Ik heb die remote niet maar volgens mij heb je die ook niet nodig.

Met je camera is software voor timelaps opnames meegeleverd.
Een computer of laptop naast je cam is dus voldoende. Kun je de tijden varieëren een enkele seconde tot vele uren. Ook het totaal aantal foto's geef je van tevoren in. Dan stopt ie ook automatisch.[quote]

Dus toch een laptopje meenemen voortaan.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

31-05-2007 11:43

Jullie zoeken het allemaal veel te ver, zelf los ik dat eigenlijk vrij simpel op, een remote met 3 of 5m kabel en ik heb ooit iets gefabriceerd met twee plaatjes waarbij ik de bediening van de remote daar tussen had gekleefd met plakband, ik bediende die dan met m’n knie of voet naargelang de houding, als je het biebtoontje aanzet weet je dan ook nog eens perfect te focussen. Op m’n 30D kan ik dan perfect zien waar het focuspunt als je de foto’s bekijkt op je LCD schermpje ( weet niet direct als dit met de andere modellen zo is, op m’n 20D zit dit er echter niet op…)
Een andere oplossing is een balgontspanner gebruiken, een alu plaatje plooien en klaar is kees…
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

31-05-2007 11:48

Bart,

Dat klopt, ik had dit al een maand of wat gelezen in carpworld, en ben dat toen gaan testen.
Het werkt zeker, en je kan alles precies zo instellen als je wilt...
Bijvoorbeeld 2 foto's in tien seconden... 5 foto's per 5 sec etc... erg uitgebreid, je kunt ook digitaal de waardes aanpassen ( shutterspeed / F / ISO etc.
Je hebt tevens direct een preview van de foto op het scherm staan.

Kortom het is perfect.... maar met een MAAR....
We slepen over het algemeen al zoveel mee... laptop kan er wel makkelijk bij.... maar wil gewoon geen laptop mee naar het water hebben.
Bovendien is een draadremote sneller op te stellen.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

01-06-2007 18:25

Mannen,

Heb de remote binnen, omdat de 5 meter versie er niet meer was de 3 meter versie gehad.. achteraf ook meer als genoeg heb ik gemerkt.
Ben even gaan testen met de timer en de remote... het werk prima, maar zoals ik al dacht kun je niet achter elkaar doorschieten in timer stand, jammer maar helaas.... kan er mee leven.

Ik ga vanavond in de tuin vissen, en even de methode van Bas uit spiegel magazine proberen ( ook aan de hand van de tips die hier nog gegeven worden ).
Een pedaaltje geniet toch wel de voorkeur met de remote.
Ik zal als ik iets vang... de resultaten posten.

Groet,

Edward

p.s. mochten mensen intresse hebben in foto's van de remote, omdat ze het wellicht willen aanschaffen, laat het even weten.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-06-2007 12:47

Ik heb me daar duidelijk vergist in de functie van die schuif op de afstandsbedieningen. Het is puur toeval dat het op mijn camera wel werkt met doorschieten van foto's. Ik kwam er ook bij toeval achter... Ik kom er nog op terug in de fotocolumn met het onderwerp 'camerakeuze'. Ik ben nu verschillende importeurs aan het aanschrijven. Dé ideale outdoorcamera is er (nog) niet. Waterdicht, telebereik, anti shake, goed groothoekbereik, een grote(tere) beeldsensor én natuurlijk een goede zelfontspannerfunctie waarmee je met één druk op de knop meerdere foto's kunt maken. Het laatste is wel aanwezig op verschillende compactcamera's. Ik zal ze daar meteen op attenderen. Een simpele aanpassing in de firmware moet dit mogelijk maken, zelfs voor een handige hobbyist. De oplage van Spiegelmagazine wordt binnenkort verdubbeld, zodat er misschien wat meer mogelijk is. Niet geschoten is altijd mis...

Groetjes,

Bas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

02-06-2007 20:35

Dat klinkt erg goed Bas, en zeer positief, we blijven je volgen in spiegel.
Met een firmware update kunnen ze inderdaad dit in veel gevallen oplossen, en zaken uitbreiden.
Maar blijkbaar is de vraag ervoor te weinig, waardoor ze het niet zomaar aanpassen.
Als ze de timer functie kunnen inbouwen zoals die in remote shoot zit dan zitten we gebakken.

Gisteren overigens wel gevangen, maar omdat de vis behoorlijk in de stress was en uit zijn dak ging op de kant besloten deze meteen terug te zetten en de remote even te laten zitten.
Tweede vis loste ik na een knetter harde run... vanavond in de herkansing.

Groet,

Edward
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-06-2007 23:52

Bas en Edward,

Je verwacht toch dat ze dat bij een spiegelreflex juist wel toepassen, en
niet bij een compactcamera...? :roll:

Ik ga zelf wel wat samenstellen, om met m'n voet de bediening te kunnen
bedienen. Wel moet ik eraan denken, dat ik met m'n voet de knop niet
teveel belast. Misschien iets met een stevig veertje er tussen...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03-06-2007 00:37

Benny,

Daar heb je gelijk in, opzich zou je die functies bij een dslr verwachten...
Maar het zijn functies die je over het algemeen niet vaak gebruikt...
Voor het vissen zou het ideaal zijn, en kan me voorstellen dat je het bijvoorbeeld zou willen gebruiken voor het fotograferen van het opkomen van een bloem ( bloeien van een bloem ) om het x aantal secs een foto.
Om zo een reeks te maken...
Wellicht voor snelle sporten vanaf een vast punt.... ( maar minder waarschijnlijk denk ik )

Benny, heb dezelfde remote als jij hebt...
Voor het pedaaltje het ik al even nagedacht...

de knop wil je in ons geval niet locken... dus er moet bijvoorbeeld een stukje kurk tussen zodat je de knop niet kunt verschuiven naar de lock stand.

Het knopje is vrij gevoelig, er moet een soort wigje tussen zodat je het niet te ver kunt indrukken, een veertje zoals jij aangeeft moet er alleen voor zorgen dat het weer terug gedrukt wordt, zodat je hem nogmaals kunt indrukken.

Het indrukken van de knop zou goed kunnen met een stukje foam... zodat je het niet te hard in kunt drukken, druk je te hard dan vangt het foam de druk die er teveel is op.

Zo zou je een goede basis hebben voor een pedaaltje...

Maar het kan ook anders....
Je kunt op het knopje zelf ook een verhoging maken zodat je de remote zelf in kunt drukken met je voet zonder pedaal.
Eventueel iets op het knopje met een elastiekje vastzetten en dat je nooit te ver in kunt drukken.

Ik zal er komende tijd eens mee gaan spelen... mocht jij goede ideeen hebben hoor ik het graag.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Bart van Doesburg
Berichten: 125
Lid geworden op: 08-11-2003 01:00

03-06-2007 14:50

Edward,

Ik denk inderdaad dat we de oplossing in een pedaaltje moeten zoeken. Echter moeten we er ook aandenken dat we de remote wel goed kunnen beschermen. Stel je voor dat je met je modderschoenen het pedaaltje intrapt dan wil je niet dat de heleboel stuk gaat vanwege modder en water.

Ik zat zelf te denken of er geen manier is dat je een pedaalmaakt die je bijvoorbeeld met een strook klitteband om je bovenbeen vast maakt zodat als je de vis in je handen hebt je met je elleboog het knopje kan indrukken. Ik denk dat je het beter met je elleboog kan doseren dan met je voet. Ook kan je dan beter je balans houden. Ik weet alleen niet inhoeverre je het kabeltje op de foto gaat zien.

Ik denk dat ik dezelfde remote ga bestellen en dat ik bovenstaand idee wat meer ga uitwerken.

Jullie horen nog wel van me
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03-06-2007 19:07

Bart,

Wat je zegt ga ik even over nadenken, remote kun je in een plastic zakje doen.... wordt het niet vies, voordeel t.o.v. ifrarood remote... die doet het volgens mij niet meer met een zakjes eromheen.

Of je het kabeltje gaat zien op de foto hangt af van:
A: hoe en waarop focus je, waar ligt de remote?
B: wil je meteen een foto of wil je 10 seconden om goed te gaan zitten? en dan om de foto de knop indrukken?

Groet,


Edward
stefan koolstra

03-06-2007 19:26

Hallo,

Kabeltje kan je ook aan de binnenkant van je mouw laten lopen mocht je het kabeltje niet op de foto willen zien..

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-06-2007 12:52

heren...
Heb ff geexperimenteerd met mijn eos 350d goepkope en makkelijke oplossing. Koop een stereo plug die in de aansluiting voor de ontspanner past verleg de kabel en monteer een druk schakelaar naar keuze een stukje houit met een geplooid strop alu dat wanneer je het indruk op een schroef komt werk al als pedaal!

suc6
Gebruikersavatar
Bart van Doesburg
Berichten: 125
Lid geworden op: 08-11-2003 01:00

05-06-2007 22:21

Edward, Benny,

Ik heb de remote vandaag binnen gekregen en even kort naar de mogelijkheden gekeken. Het viel mij op dat je best heel goed de ontspan knop kan indrukken met je elleboog dus ik denk als ik die met een strookje klitteband om mijn bovenbeen vastzet ik heel goed de vis kan oppakken en de foto's schieten, zonder de camera op de zelfontspanner te zetten.

Wel zal je eerst goede proef foto's moeten maken om alles goed in te stellen.

Ik zit altijd op mijn hurken met de vis in mijn handen, mijn ellebogen rusten dan net boven mijn knie op me been. De vis blokt het zicht op mijn bovenbenen dus zie je de remote ook niet. (zoals op avatar)

Zodra ik de eerste vis zo op de gevoelige plaat heb kunnen zetten horen jullie mijn bevindingen weer.

:lol:
Gebruikersavatar
Bart van Doesburg
Berichten: 125
Lid geworden op: 08-11-2003 01:00

26-06-2007 22:47

Oke mannen,

Misschien wat later dan gepland maar ja het blijft vissen he.

Ik kom net terug van een goeie sessie en heb een aantal vissen weten te vangen en gefotografeerd met de remote.

Ik had het idee dat ik de camera niet eens op de zelfontspanner hoefde te zetten maar dat is niet juist. Je bent dan te veel aan het klooien om met je elleboog de knop in te drukken dat het resultaat gewoon niet mooi word.

Later heb ik de camera wel op de zelfontspanner gezet en de bladen spiegel nog een goed door gelezen over de tips van Bas, en volgens mij ben ik aardig op weg.

Afbeelding

Echter nu is het zo dat je de vis al vast heb en je eigenlijk heel makkelijk de ontspan knop in drukt dat die 10 seconden wel weer lang duren. Ik ga nog even kijken of je van die 10 seconden geen 2 seconden kan maken. Dan denk ik dat ik wel de ideale manier gevonden heb.

Zijn jullie inmiddels al dingen aan het proberen geweest??
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

27-06-2007 07:40

Bart,

Ik heb het eigenlijk nog steeds op de plank liggen... ( wel gevangen hoor, maar een maatje die een foto kon nemen ).

Zal in mijn vakantie er zeker mee gaan spelen!

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

27-06-2007 15:05

Die 2 seconden ga je volgens mij mogen vergeten tenzij je een 1D koopt :D