zonsopkomsten/zonsondergangen 2007 met tips
- Michel Vreeke
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
- Locatie: Emmeloord
Ik heb zelf een Canon 350D en heb al heel wat zonsondergangen gefotografeerd, maar voor mijn gevoel kan ik er nog veel meer uithalen.
Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten bij zonsopkomsten/ zonsondergangen?
Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten bij zonsopkomsten/ zonsondergangen?
Je belichting dient uiteraard in orde te zijn. Verder boek je wat warmere resultaten door je witbalans op zonnig te zetten. Alleen maar in de verte een ondergaand zonnetje is niet echt spannend. Beter kun je iets op de voorgrond meepakken zodat je in je foto een 'anker' hebt. Dit suggereert dat je daar vandaan naar het schouwspel kijkt.
Gr,
Bas
Gr,
Bas
Hier stond de fotograaf (ik) duidelijk op de steiger:
Een boomtak in de boverhoek kan natuurlijk ook. Dat wekt de indruk dat je naast die boom stond. Een pluk riet op de voorgrond doet het helemaal goed. Enne, probeer hyperfocaal te focussen. Dat wil zeggen dat je object op de voorgrond op die manier scherp is gesteld zodat je tot oneindig scherp bent. Iedere lens heeft een diafragmawaarde (zo hoog mogelijk) waarbij je een bepaalde afstand tot dit object moet houden om die eindeloze scherpte te krijgen.
Gebruik gewoon 'parameters 1' op je 350D en voer eventueel later de saturatie (kleurvulling) nog wat op, eventueel met een USM er overheen voor superafdrukken. (op volgorde: Amount: 100, radius 0,9 en treshold 10 om mee te beginnen)
Gr,
Bas
P.s Ik heb er een sticky onderwerp van gemaakt. Laat maar komen die zonsondergangen!
Een boomtak in de boverhoek kan natuurlijk ook. Dat wekt de indruk dat je naast die boom stond. Een pluk riet op de voorgrond doet het helemaal goed. Enne, probeer hyperfocaal te focussen. Dat wil zeggen dat je object op de voorgrond op die manier scherp is gesteld zodat je tot oneindig scherp bent. Iedere lens heeft een diafragmawaarde (zo hoog mogelijk) waarbij je een bepaalde afstand tot dit object moet houden om die eindeloze scherpte te krijgen.
Gebruik gewoon 'parameters 1' op je 350D en voer eventueel later de saturatie (kleurvulling) nog wat op, eventueel met een USM er overheen voor superafdrukken. (op volgorde: Amount: 100, radius 0,9 en treshold 10 om mee te beginnen)
Gr,
Bas
P.s Ik heb er een sticky onderwerp van gemaakt. Laat maar komen die zonsondergangen!
Laatst gewijzigd door Bas B. op 04-02-2007 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
Ik heb er alleen uit oude rits rats doos.
Bij gebrek aan peli koffer mag nieuwe set nog niet mee.
Ben die pas n paar maand aan t kopen
Gr
Bij gebrek aan peli koffer mag nieuwe set nog niet mee.
Ben die pas n paar maand aan t kopen
Gr
- Frank bosman
- Berichten: 1607
- Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
- Locatie: Varsseveld
Eentja van vorig jaar, met visser op voorgrond, vond ie erg leuk Nog niet helemaal top deze foto, nu zou ik deze foto niet meer op F 6,3 nemen maar een hoger F getal kiezen.
beetje bij beetje
- gerrit schippers
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
- Locatie: Enschede
Ik heb er ook nog eentje, wel genomen met compactcamera en de belichting iets in de min gezet.
(met zelf ontspanner)
Gr Gerrit
(met zelf ontspanner)
Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
- tino beunk
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
- Locatie: Duiven
- Michel Vreeke
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
- Locatie: Emmeloord
Dit is dus een voorbeeld van waar het niet goed gegaan is:
Ik denk dat je wel duidelijk kunt zien dat de kleuren niet juist zijn en de zon te fel is.
Hoe bedoel je dit precies?
Dat je tot het object op de voorgrond een bepaalde afstand houd zodat je het optimale uit je scherpstelling haalt voor de gehele foto?
Ik denk dat je wel duidelijk kunt zien dat de kleuren niet juist zijn en de zon te fel is.
Enne, probeer hyperfocaal te focussen. Dat wil zeggen dat je object op de voorgrond op die manier scherp is gesteld zodat je tot oneindig scherp bent. Iedere lens heeft een diafragmawaarde (zo hoog mogelijk) waarbij je een bepaalde afstand tot dit object moet houden om die eindeloze scherpte te krijgen.
Hoe bedoel je dit precies?
Dat je tot het object op de voorgrond een bepaalde afstand houd zodat je het optimale uit je scherpstelling haalt voor de gehele foto?
Yep, de foto hierboven is wat overbelicht. Dat had je meteen na het maken van de foto kunnen zien, omdat je bij het bekijken van de foto de overbelichte plekken op kunt laten lichten. Dat moet je wel even aanzetten in je keuzemenu.
Gr,
Bas
Gr,
Bas
-
- Berichten: 1979
- Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
- Contacteer:
Ik heb bakken van zulke fotoos,de ene nog mooier dan de andere.Alleen is alles analoog en ik heb helaas geen scannertje.Word tijd voor een digi camera.
- Hans Brinkel
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Heb ik een aanvullende vraag.
Op de compactcamera kon ik gaan tot F8
Dit leverde redelijk mooie scherpte -diepte platen op.
Op m'n nw camera kun je gaan tot F 40 als de lens geheel uitgeschoven is op 200 mm tot een lager getal op F 22 bij groothoekopnames (18 mm).
Zijn hier nu een beetje algemene richtlijnen voor voor afstandsfoto's met veel scherpte diepte?
las al ergens maximaal F 14, maar in welke situaties/voorbeelden gebruik je dan F40?
Op de compactcamera kon ik gaan tot F8
Dit leverde redelijk mooie scherpte -diepte platen op.
Op m'n nw camera kun je gaan tot F 40 als de lens geheel uitgeschoven is op 200 mm tot een lager getal op F 22 bij groothoekopnames (18 mm).
Zijn hier nu een beetje algemene richtlijnen voor voor afstandsfoto's met veel scherpte diepte?
las al ergens maximaal F 14, maar in welke situaties/voorbeelden gebruik je dan F40?
Lenzen presteren altijd minder op de uiterste grenswaarden, van wat dan ook. Je diafragma helemaal open geeft het meest negatieve effect. Helemaal dicht geeft ook narigheid. Een max van F14 of 18 bij een maximale waarde van de lens van 22 is erg goed te gebruiken, sterker nog; het zal je lens optimaal laten presteren.
Gebruik van een telelens geeft automatisch al veel minder scherptediepte t.o.v. een groothoek. Het heeft dan ook weinig zin om daarbij je diafragma te gaan knijpen. Meestal wil je juist met een telelens je onderwerp uit de achtergrond trekken, door je achtergrond juist lekker wazig te maken. F40 zul je nooit gebruiken, omdat dan ook je sluitertijd enorm op zal lopen tot een onbruikbare waarde.
Je diafragmawaarde heeft te maken met de verhouding tussen lensopening en brandpuntsafstand. Vandaar dat je zoveel (duur) glas nodig hebt voor lichtsterke telelenzen en deze zo enorm dik worden en vandaar dat ook die maximale F-waarde zo kan oplopen (die je helaas nooit gebruikt) Gr,
Bas
Gebruik van een telelens geeft automatisch al veel minder scherptediepte t.o.v. een groothoek. Het heeft dan ook weinig zin om daarbij je diafragma te gaan knijpen. Meestal wil je juist met een telelens je onderwerp uit de achtergrond trekken, door je achtergrond juist lekker wazig te maken. F40 zul je nooit gebruiken, omdat dan ook je sluitertijd enorm op zal lopen tot een onbruikbare waarde.
Je diafragmawaarde heeft te maken met de verhouding tussen lensopening en brandpuntsafstand. Vandaar dat je zoveel (duur) glas nodig hebt voor lichtsterke telelenzen en deze zo enorm dik worden en vandaar dat ook die maximale F-waarde zo kan oplopen (die je helaas nooit gebruikt) Gr,
Bas
- Hans Brinkel
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
OK Bas
Een helder en bruikbaar antwoord ...thanks
Een helder en bruikbaar antwoord ...thanks
- Kevin Johannesen
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
- Rick Boerboom
- Berichten: 3459
- Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
- Locatie: Doetinchem
Ik denk dat Bas de belangrijkste tips wel gegeven heeft.
Technisch gezien witbalans op zonnig zetten om die mooie kleuren er nog wat uit te lichten en een relatief hoog F-getal voor redelijk veel scherptediepte. Ik zelf mag vaak aardig onderbelichten 2/3 tot een hele stop. Iso waarde ook zo laag mogelijk! Ruis vind ik vooral bij zulke foto's erg lelijk. Hoge iso waarde is ook niet nodig. Liefst vanaf statief schieten dan wanneer de sluitertijden laag zijn.
Qua compositie is het zoeken naar een mooi geheel. Alleen een paar wolken is op zich niet zo boeiend. Bas zei er ook al iets over, zoek naar iets op de voorgrond wat de boel een beetje opbreekt en zorgt voor wat diepte. Dat geeft vaak een mooi effect.
Hier dan een (recente) zonsondergang van mij en een zonsopgang.
Zonsondergang. Het is op klein formaat niet zo te zien, maar de hengels zijn niet helemaal scherp. De struik wel. Het is niet erg storend, maar nog ietsje mooier was het wanneer de hengeltoppen ook scherp waren:
Zonsopkomst. Deze foto is ook behoorlijk onderbelicht wat een leuk effect geeft met het tegenlicht. In het echt was het toen een stuk lichter en minder spectaculair.
Technisch gezien witbalans op zonnig zetten om die mooie kleuren er nog wat uit te lichten en een relatief hoog F-getal voor redelijk veel scherptediepte. Ik zelf mag vaak aardig onderbelichten 2/3 tot een hele stop. Iso waarde ook zo laag mogelijk! Ruis vind ik vooral bij zulke foto's erg lelijk. Hoge iso waarde is ook niet nodig. Liefst vanaf statief schieten dan wanneer de sluitertijden laag zijn.
Qua compositie is het zoeken naar een mooi geheel. Alleen een paar wolken is op zich niet zo boeiend. Bas zei er ook al iets over, zoek naar iets op de voorgrond wat de boel een beetje opbreekt en zorgt voor wat diepte. Dat geeft vaak een mooi effect.
Hier dan een (recente) zonsondergang van mij en een zonsopgang.
Zonsondergang. Het is op klein formaat niet zo te zien, maar de hengels zijn niet helemaal scherp. De struik wel. Het is niet erg storend, maar nog ietsje mooier was het wanneer de hengeltoppen ook scherp waren:
Zonsopkomst. Deze foto is ook behoorlijk onderbelicht wat een leuk effect geeft met het tegenlicht. In het echt was het toen een stuk lichter en minder spectaculair.
- pascal kik
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
- Locatie: beijerland
Januari kliekjes. Sorry voor kwaliteit ligt host.
Pascal
- Frank bosman
- Berichten: 1607
- Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
- Locatie: Varsseveld
Ik vind de 3e erg mooi pascal! Mooie kleuren
beetje bij beetje
b j van houten schreef:Nummer 2 en 3 kunnen zo aan de muur.
en nummer vier ook, maar wel in een lijst... Spannend beeld.
Luchten en hoge lichten zijn mooi belicht, ik vind mooi. Je moet zo'n opname wel onderbelichten om de details eruit te halen, of een zgn. grijsverloopfilter gebruiken.
WB
- pascal kik
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
- Locatie: beijerland
Bedankt mannen,
Ik ben nog niet zo goed met photoshop e.d ben ook niet in bezit van foteuwshup maar hoe kun je zulke foto's nou bewerken om er nog meer uit te halen. Nadeel van mijn camera is dat ik weinig groothoek heb op de compact camera dus diepte in mooie wolken lukt me niet echt.
Foto's zijn overigens onbewerkt daar ga ik me binnenkort maar eens in verdiepen.
Moet nu eerst naar de tandarts
Pascal
Ik ben nog niet zo goed met photoshop e.d ben ook niet in bezit van foteuwshup maar hoe kun je zulke foto's nou bewerken om er nog meer uit te halen. Nadeel van mijn camera is dat ik weinig groothoek heb op de compact camera dus diepte in mooie wolken lukt me niet echt.
Foto's zijn overigens onbewerkt daar ga ik me binnenkort maar eens in verdiepen.
Moet nu eerst naar de tandarts
Pascal
- Rick Boerboom
- Berichten: 3459
- Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
- Locatie: Doetinchem
Nou, succes bij de tandarts dan! Maar ik zou die foto's helemaal niet meer bewerken verder. Niks meer aan doen! Er is, denk ik, ook niet veel meer uit te halen want ze zijn gewoon erg goed.
- Rick Boerboom
- Berichten: 3459
- Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
- Locatie: Doetinchem
Wat ik me bedenk... Het enige wat je bij zonsopgang/ondegang foto zou kunnen doen als je er niet tevreden over bent is spelen met brightness/contrast en met saturation. Zoals gezegd geeft iets onderbelichten het mooiste resultaat vaak, dit kun je achteraf nog wat versterken door de brightness omlaag te schuiven wanneer je nog niet tevreden bent. Met meer saturation voeg je meer kleur toe.
- Michel Vreeke
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
- Locatie: Emmeloord
Aller eerst bedankt voor de tips, ik zal ze zo snel mogelijk in praktijk proberne te brengen en het resultaat hier neer zetten.
Vooral die belichting kan ik nog veel meer mee doen, aangezien ik daar nu niet echt naar gekeken heb tot nu toe.
Deze vond ik zelf wel aardig geslaagd, maar is helaas niet met de Canon gemaakt.
Vooral die belichting kan ik nog veel meer mee doen, aangezien ik daar nu niet echt naar gekeken heb tot nu toe.
Deze vond ik zelf wel aardig geslaagd, maar is helaas niet met de Canon gemaakt.