Dierenfoto's 2007

Gesloten
Arwin Bos

26-01-2007 10:40

Bart,

owk, dan zal het wel door imageshack komen.
Smart sharpen op het onderwerp is idd een erg handige functie, scheelt ook in bestandsgroote tegenover usm die de hele foto verscherpt.
Zelf verkleinen in PS is trouwens ook een stuk handiger dan dat de foto verkleint wordt door imageshack. scheelt wel aardig in de kwaliteit.

Maar iedere opname verscherpen? Het lijkt tegenwoordig wel verplicht. Vergeet niet dat mooie zachte beelden ook heel veel waard zijn. Je ziet tegenwoordig zoveel van die waardeloos verscherpte beelden.

mvg
arwin
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

26-01-2007 18:01

Arwin Bos schreef:Bart,

mag ik ff zeuren?

je gebruikt een eos 400d en L glas. voor die combinatie zie ik veel te veel ruis in de foto's.
Als software zie ik CS2 staan.
Welke bewerkingen pas jij meestal toe op de plaatjes?
Misschien beetje teveel USM?

mvg
arwin


Arwin, op zich heeft ruis maar zeer weinig te maken met L glas hoor, wat een grote reden voor ruis op dergelijk lage iso kan zijn is dat de foto onderbelicht is genomen en daarna teveel is opgelicht, dit geeft in combinatie met wat usm zeer veel ruis. Maar in onze noordelijke landen moet ik ook wel eens bewust onderbelichten om nog aan een aanvaardbare sluiter te kunnen komen zelfs met 2.8 glaswerk...

Ik zie hier veel fotografieliefhebbers, voor mij is fotografie ook een mooie hobby binnen een hobby, dit zijn er enkele van een watertje waar ik vorig jaar vrij regelmatig ben terug gekeerd om een van onze in mijn ogen mooiste vogeltjes te kunnen fotograferen:

Alles met een 30D in combinatie met 400L5.6 of 300L2.8+1.4 of 2x extenders:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Willem Barnas

26-01-2007 18:11

Mmm.....

Inspirerend dit.

Vooral daar ik net ook de overstap heb gemaakt naar nullen en eentjes.

Die kwestie van smaak raken we nooit over uitgepraat, want het is een vergelijking die we volgens mij niet moeten maken.

Zo vind ik bijvoorbeeld jouw foto's (Ryan) te scherp, bijna geëtst, maar volgens mij ben jij er heel tevreden en blij mee... ...anders zou je ze niet zo gauw posten of er moet een verhaal achter zitten.

En zo vind ik het bijvoorbeeld ook interessanter om te weten hoe iets gebeurt.

Mooi/Lelijk is iets anders dan goed/slecht.

Maar wat een vette, vette foto's Ryan!!!

WB 8)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-01-2007 18:26

Nu rijst bij mij echter de vraag: is dit een vanilleijsvogeltje of de aardbeienvariant? :D

Knappe foto's hoor!
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

26-01-2007 18:35

Mitsz ,
denk de ongeflavourde variant.
Zien eruit om op te vreten.

Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-01-2007 18:46

klopt Raymundo,

maar je moet er toch zker 20 frituren wil je aan je quotum komen. :D
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

26-01-2007 21:18

En hier zie, nog wat boilie vretend gespuis :D :

met de 70-200L 2.8 IS 200mm F5.6 1/500
Afbeelding

300L2.8+1.4x 420mm F4 1/250
Afbeelding

300L2.8+2x 600mm F6.3 1/160
Afbeelding

300L2.8+1.4x 420mm F7.1 1/125
Afbeelding

Eerste uit de hand , de anderen vanop statief.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-01-2007 21:29

Heerlijk ijsvogeltje, Ryan! Wat heb je met de achtergrond gedaan? Die komt ietwat onnatuurlijk over. Ik zit er ook nog steeds achter een ijsvogeltje aan. Heb er nu één ontdekt vlak bij mijn werk.

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

26-01-2007 21:31

Bas Breetveld schreef:Heerlijk ijsvogeltje, Ryan! Wat heb je met de achtergrond gedaan? Die komt ietwat onnatuurlijk over. Ik zit er ook nog steeds achter een ijsvogeltje aan. Heb er nu één ontdekt vlak bij mijn werk.

Gr,

Bas


Met de achtergrond heb ik niks gedaan hoor Bas, het is alleen het gevolg van kabbelend water in de achtergrond doordat ik vanuit een vrij hoge positie moest fotograferen. En in digitale fotobewerking ben ik absoluut niet bedreven dus laat ik het maar liever zo :D

Op het water waar ik deze heb gefotografeerd zaten er 2 koppels met jongen ( 2 legsels zelfs ).
In December vorig jaar hebben hier enkele weken een 3 tal verschillende ijsvogels op onze ( wel vrij grote ) tuinvijver vertoeft, wel wegens tijdsgebrek niet echt me kunnen toespitsen om er deftige foto's van te kunnen maken.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

26-01-2007 21:53

Gideon Bolink schreef:Zou je een paar originelen van de IJsvogel kunnen plaatsen? Die ruis lijkt me echt komen door je (te harde) verscherping. Zonde!

Ondanks dat; toch ontzettend gave fotos...


Dat komt idd door extra verscherping, ik heb namelijk foto's die ik eerder reeds ergens anders publiceerde op 900pix nogmaals door BD sizer gehaald om naar 640pix ( te lui :lol: ) te brengen, standaard staat de verscherping daar op 30% dacht ik. Ook zijn deze in Raw genomen op iso 400 en 800 met wat bewuste onderbelichting om mijn sluitertijd te reduceren, als je dan gaat oplichten creër je veel ruis natuurlijk( deze foto's dateren nog uit de periode dat ik een gammele manfrotto diende te gebruiken die veel te licht was voor een body en lens van 3kg...)

Maar op zich ben ik iemand die zich niet stoort aan ruis, da's persoonlijk natuurlijk, liever een scherpe foto met ruis dan een onscherpe zonder, druk eens een foto met veel ruis af en je zal zien dat dit heel erg meevalt!
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

27-01-2007 16:54

Na enkele malen de ijsvogels te zijn gaan fotograferen werd het wat eentonig en dan heb ik maar eens geprobeerd om actieschots van deze razend snelle beestjes te maken, het was duidelijk snoekjesjacht die dag...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bernard Holtkamp

27-01-2007 16:59

Die laatste is de mooiste als het om aktie gaat.

Verder...strakke platen!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

27-01-2007 17:06

Waanzinnig, dé gedroomde foto's.

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

27-01-2007 17:19

klein snoekje :lol:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-01-2007 11:33

Zaterdag ondanks het boutweer toch effe naar de rijnstrangen geweest. Ik werd getrakteerd op misschien wel 3 van de mooiste wintergasten die ons land aandoen. Grote Zaagbek (4 stuks), Nonnetje (2 stuks) en Brilduiker (5 stuks). Ze kwamen helaas niet superdichtbij, maar vanuit de kijkhut kun je ze in ieder geval bekijken en fotograferen zonder dat ze gelijk wegvliegen. Vooral Nonnetjes en Brilduikers zijn erg schuw.

http://img220.imageshack.us/img220/6893/img2359mf5.jpg
http://img250.imageshack.us/img250/2759/img2360px4.jpg

http://img250.imageshack.us/img250/1661/img2364bxr2.jpg

http://img99.imageshack.us/img99/5987/img2397bbl6.jpg
http://img99.imageshack.us/img99/4771/img2399zxu2.jpg

... en de volgende keer helemaal scherp :wink:
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

28-01-2007 11:54

Ryan,

Echt bijzonder gave platen zeg.. top! Echt heel bijzonder om zulke foto's te kunnen maken.
In mn kennissenkring azen er een hoop al een poos op zulke platen.

Ga zo door en laat ons als het kan meegenieten!

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-01-2007 13:09

b j van houten schreef:
Nog even iets over verscherpen.
Iedere sensor heeft een dun beschermlaagje dat er voor zorgt dan de sensor zelf goed beschermt is tegen allerlei invloeden.
Het nadeel daar van is dan wel dat je iedere foto zal moeten verscherpen want dat laagje verzwakt iedere opname,wat je ook doet om via de parameters hem direkt scherper te krijgen.

Bart


Ook als je de parameters standaard op maximaal plus 2 zet?
gr
HB
Bernard Holtkamp

28-01-2007 13:16

Als je hem op max hebt staan dan niet hans.

Maar ook hier geld wat je zelf het mooiste vind want soms is een scherpe plaat het net niet.

Ik heb zelf mijn parameter op neutraal staan zodat ik zelf per opname kan bepalen hoe de scherpte en kleuren moeten zijn.

Nog mooier is om in RAW te schieten,je kan dan zelf je witbalans aanpassen en je kan ook meer met belichting en kleuren spelen.

Ik zie in RAW maar 1 nadeel en dat is de groote van een opname,je kaart van 1Gb is zo vol.

Bart
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-01-2007 13:46

tja...de sony lcd scherm heeft 1 nadeel (las ik ook ergens terug in een review) De weergave van kleuren op het lcd scherm zijn te verzadigd. :cry:
Kwam ik zelf achter toen ik een rode bankstel wat wij op het oog hadden voor aanschaf fotografeerde er wel heel erg uitsprong qua kleuren op de lcd scherm.
Eenmaal op de pc, zagen we gewoon weer de natuurgetrouwe kleuren terug.

Heb me voorgenomen om niet in RAW te schieten...dat vind ik persoonlijk allemaal weer een beetje teveel van het goede.
Elke foto per stuk bewerken vindt ik gewoon teveel werk...denk dan ook dat dit op den duur tegen gaat staan.
Wie weet later, maar eerst de basis handelingen maar eens onder de knieen zien te krijgen :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-01-2007 14:48

Die parameters moet je wel ff goed in de gaten houden, Hans. Op neutraal zijn de jpegs meestal al behoorlijk aangescherpt. Standje 2 kan wel erg veel van het goede zijn. Eigen setjes aanmaken voor b.v. wild en landschap is meestal het gunstigste.

Gr,

Bas (nu weer met beer)
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

29-01-2007 13:38

Rick, Heel erg mooie waarneming ! Het heeft lang geduurd maar nu beginnen de wintergasten toch hier en daar aan te komen. Wat betreft de foto’s, gezien de omstandigheden vallen ze best mee hoor ! Bij dergelijk weer kun je echt geen perfecte resultaten neerzetten. Ook qua belichting is het bij dergelijke zwart/wit beestjes onmogelijk om een perfecte foto te hebben zonder PS werk… Nu zie ik weinig of geen detail in het zwart en het wit is op het randje uitgebrand, wat ik meestal doe is 1/3 of 2/3 stopjes onder belichten om het wit in toom te houden en dan achteraf de zwarte partijen op te lichten ( alleen ontbreekt me ook nog de goede kennis van PS werk om er iets heel goeds van te maken )

En aan alle anderen bedankt voor de comments ! Je zou versteld staan hoe groot die snoekjes zijn die ze vangen, het is wel zo dat je de evolutie van de groei van de jongen perfect kan volgen door te bekijken wat voor formaat de ouders aanvoeren, in het begin zie je ze soms zelfs iets te grote visjes in stuksjes slaan tegen een tak ofzo. De hoeveelheid die die kleine mannen eten is ook verbazingwekkend hoor !
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-01-2007 16:49

Zeker leuke waarneming. In dat gebied is het dagelijkse kost als je gaat kijken. Evenals grote zilverreigers en zo. Ik vond het in dit geval al leuk genoeg om ze rustig vanuit de hut te kunnen bekijken van relatief dichtbij. Fotograferen is dan eigenlijk zelfs een beetje bijzaak. En het was inderdaad erg grau en grijs weer. Waarbij het water door de bewolking ook grijskleurig is en inderdaad de vogels zwart en wit: 2 uitersten wat betreft belichting. Maar goed, met een zonnig dagje moet het stukken beter gaan, zeker ook wat betreft sluitertijden. Zou mooi zijn als ik het Nonnetje nog eens echt strak op de plaat kon krijgen!
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

29-01-2007 17:48

Rick Boerboom schreef:Zeker leuke waarneming. In dat gebied is het dagelijkse kost als je gaat kijken. Evenals grote zilverreigers en zo. Ik vond het in dit geval al leuk genoeg om ze rustig vanuit de hut te kunnen bekijken van relatief dichtbij. Fotograferen is dan eigenlijk zelfs een beetje bijzaak. En het was inderdaad erg grau en grijs weer. Waarbij het water door de bewolking ook grijskleurig is en inderdaad de vogels zwart en wit: 2 uitersten wat betreft belichting. Maar goed, met een zonnig dagje moet het stukken beter gaan, zeker ook wat betreft sluitertijden. Zou mooi zijn als ik het Nonnetje nog eens echt strak op de plaat kon krijgen!


Waarschijnlijk veel te ver voor mij :cry: maar die zilverreigers intresseren me enorm!
Laatst gewijzigd door Ryan Debacker op 29-01-2007 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-01-2007 18:17

elke willekeurige dag dat je naar Rijnstrangen gaat zie je zeker weten een grote zilverreiger. Er zit ook genoeg blauwe reiger, kleine zilverreiger, roerdomp... laatst dus ook even een koereiger. Maar goed, het is dan ook een waardevol gebied. Vanuit eigen waarnemingen kom ik op bijna 100 vogelsoorten daar. En ik weet dat er nog wel wat meer vogelsoorten waargenomen zijn. Dus ik vermaak me daar altijd wel.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-01-2007 20:00

Ben vandaag richting de Betuwe vertrokken om hier de uiterwaardes eens te bekijken.
Dick bedankt voor de rondleiding :wink:

Heb een aantal goede mogelijkheden gezien om aan de slag te gaan als deze weer eens onderlopen komende voorjaar.
en
Een stuk dichterbij huis dan omgeving Zwolle :P

Heb een aantal foto's genomen, welke je kunt zien in mijn webalbum
http://picasaweb.google.com/HansBrinkel

Rick is dit een zilverreiger??...hij was helaas enkel te zien op grote afstand.

Heb ook weer wat meer geleerd vandaag omtrent fotografie...
Die Zwarte koeien zijn een crime om goed op de foto te zetten bij slechte lichtomstandigheden (Zwaar bewolkt) :cry:
Heb hiervan vele foto's genomen om te oefenen :D en ervan geleerd om in dit soort situaties ietsje over te belichten
enkele resultaten zijn toch nog wel redelijk geslaagd..al zeg ik het zelf 8)

De foto van die wilgenbomen is gemaakt tegen het licht in, gaf wel een apart sfeertje zo met die blauwe lucht .
Heb getracht de linkerboom als dekking te gebruiken voor het zonlicht
gr
Hans
Gesloten