Dierenfoto's 2007

Gesloten
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-01-2007 20:10

Ja Hans, dat is de Grote Zilverreiger.
Bernard Holtkamp

29-01-2007 20:13

Ik zou me daar ook best wel eens willen vermaken rick :wink:

Misschien eens een dagje plannen met een kleine groep daar?

Ik ben tot en met volgende week maandag lekker vrij dus heb de tijd!

Bart
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-01-2007 20:24

@ Bart: Ja ik zag dat je een weekje vrij was. Nu ik nog! :D

Wil het met alle plezier doen, lijkt me gezellig! Moet alleen wel tijd hebben. Ik had de afgelopen weken wel wat dagen vrij doordat het rustig was op mijn werk. Trekt nu (helaas) wel weer wat aan.

Elk jaargetijde heeft zn charmes in het moeras en de uitewaarden. Nu zijn er de wintergasten, waaronder vele ganzen en kramsvogels, koperwieken en de fraaie duikers op het water. Zilverreiger, buizerd en slobeend maken elk bezoek al de moeite waard.
In de zomer leeft het moeras pas echt. De onzichtbare waterral krijst verborgen tussen het riet. Dodaars hinnekt 's Nachts galmt het gehoemp van de roerdomp honderden meters ver als bij het daglicht geen spoor te vinden is van het beest en het lijkt alsof je het gedroomd hebt. Zwarte sterns druk op zoek naar voedsel voor hun jongen, scheren ze over water, graslanden, akkers tot bij mensen in de achtertuin. Kleine juweeltjes als blauwborst, baardmannetje en rietgors zorgen voor muzikale ondersteuning en de koning van het riet, de bruine kiekendief maakt de buurt onveilig. Het gebied van de verborgen vogels. Maar ook gebieden die door hun grote diversiteit aan habitats ook een grote soortenrijkdom aan vogels herbergen. Weidevogels, ruigtevogels, moerasvogels, watervogels, roofvogels, bos- en struweelvogels, doortrekkers, wintergasten, zomergasten. Altijd feest!

@ Hans: Ik vind die foto met die onderwater gelopen knotwilgen erg fraai. Typisch uitewaarden zoals we ze kennen. Mooi gedaan. Een paar stops onderbelicht denk ik?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-01-2007 20:34

[quote="Rick Boerboom

@ Hans: Ik vind die foto met die onderwater gelopen knotwilgen erg fraai. Typisch uitewaarden zoals we ze kennen. Mooi gedaan. Een paar stops onderbelicht denk ik?[/quote]

Dank je wel Rick,

in ieder geval niet bewust onderbelicht...heb er nog enkele die qua belichting beter is, maar deze vond ik persoonlijk toch het mooiste
In zwart wit is die ook fraai :wink:
Bernard Holtkamp

29-01-2007 21:15

Hans ik zou die wilgen foto wel eens op ware grote willen zien want met picassa is hij wel erg klein.

Verder....ga zo door!!!


Bagt
Bernard Holtkamp

30-01-2007 12:10

Vanmorgen een uurtje in de bieslandse bovenpolder doorgebracht met weinig resultaat.
Saai weer en weinig te zien.

Behalve dan deze meeuw.

http://img214.imageshack.us/img214/2412/img4685gw9.jpg

Of deze schollevaars

http://img112.imageshack.us/img112/635/img4696we4.jpg

De enigste die nog een beetje aktief was:

http://img214.imageshack.us/img214/6967/img4699hk9.jpg

Verder was er een groep van 4 buizerd's zeer aktief maar wat ik ook deed ze bleven nog geen 2 tellen stil zitten.

Vanmiddag een nieuwe kans!

Bart
Bernard Holtkamp

30-01-2007 16:16

4 stuks naar het oosten gestuurd voor marcoZ!!

http://img294.imageshack.us/img294/2405/img4706lw7.jpg

Geen goede plaat want ik was vergeten IS uit te schakelen toen ik mee trok.

Bart
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

30-01-2007 16:38

b j van houten schreef:4 stuks naar het oosten gestuurd voor marcoZ!!

http://img294.imageshack.us/img294/2405/img4706lw7.jpg

Geen goede plaat want ik was vergeten IS uit te schakelen toen ik mee trok.

Bart


Bart, buiten het feit dat de foto ietsjes is onderbelicht en dat je ipv een 300 beter een 600mm in dit geval had gebruikt :lol: is er niks mis met deze plaat toch ? Scherpte voor zover die te beoordelen valt op deze afstand lijkt me goed, dus de snelheid van het pannen was ok, wat ik niet snap is dat je opmerkt dat je IS nog opstond ??? Die MOET aanstaan in dit geval, waarom zit er anders IS op ? IS staat bij mij altijd aan, misschien had je hem wel in mode 2 kunnen zetten voor enkel horizontale stabilisatie maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit maar erg weinig uitmaakt.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

30-01-2007 16:41

b j van houten schreef:Vanmorgen een uurtje in de bieslandse bovenpolder doorgebracht met weinig resultaat.
Saai weer en weinig te zien.

Behalve dan deze meeuw.

http://img214.imageshack.us/img214/2412/img4685gw9.jpg

Of deze schollevaars

http://img112.imageshack.us/img112/635/img4696we4.jpg

De enigste die nog een beetje aktief was:

http://img214.imageshack.us/img214/6967/img4699hk9.jpg

Verder was er een groep van 4 buizerd's zeer aktief maar wat ik ook deed ze bleven nog geen 2 tellen stil zitten.

Vanmiddag een nieuwe kans!

Bart


Die reiger is heel mooi belicht en scherp, misschien eens proberen hem wat meer uit de achtergrond te halen door je diafragma wat meer open te draaien, die 300 is best ok vol open hoor !
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-01-2007 16:57

Die reiger staat er zeker goed op, vind ik ook. Want het is waardeloos weer, dat zie je goed. Ook op de rest van de foto's. Desondanks zoals Ryan zei mooi scherp en belichting ook goed waardoor de details er mooi uitspringen. Ennuh Bart... kom de reigers hier ook even tam maken wil je! :wink:
Bernard Holtkamp

30-01-2007 17:10

Ryan ik merk zelf dat als IS uit staat je sneller focust dan met.
En daar had ik nu wat moeite mee.

In dit geval stond hij dus op 2 en tja...slecht is hij niet maar hij kon beter.

Ik heb vandaag ook voor het eerst sind's maanden weer op Av geschoten vanwege de snelheid waarmee je kan instellen maar normaal gesproken schiet ik altijd op M.
Lekker omdat je dan meer moet nadenken voor wat je doet maar met het nadeel dat je wel eens wat mist.

Die 300 is een wereld lens,heb hem in december aangeschaft maar heb nu pas de tijd om hem te leren kennen dus wat zijn beste instelingen zijn leer ik deze week wel.

En een 600?

Graag,maar wel een beetje goedkoper dan want nu is hij voor mij onbetaalbaar.

Of ik moet de loterij winnen volgende maand :wink:

Voorlopig eerst maar eens een extender aanschaffen,de 1.4 op zeker en misschien de 2.0 er ook wel bij.

@ rick: als ik de reigers moet tellen die ik vandag heb gezien dan ben ik nog wel even bezig.
Begint hier een beetje een plaag te worden.

Morgen ga ik weer het biesland in maar dan lopend,vandaag was ik op de fiets(naar idee van MarcoZ) en merkte dan veel bird's toch te snel op de wieken gingen.
Dus morgen in camou en in de tijgersluipgang op jacht.

Bart
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

30-01-2007 17:43

Wat betreft de traagheid van de IS heb je wel een punt alhoewel ik daar op mijn IS lenzen eigenlijk nog niks heb van gemerkt, in mijn geval is al mijn glaswerk minimaal F2.8 en groter dus daar kan ook wel wat verschil opzitten.
Qua werkwijze snap ik eigenlijk niet zozeer het voordeel van werken in M stand, die gebruik ik enkel en alleen wanneer het op flitsen aankomt, bij het andere werk eigenlijk altijd in Av, zo werk je supersnel. Dat je meer moet nadenken daar kan ik je niet in volgen want als je moet onderbelichten in M stand of belichtingscompensatie doen in Av dat is net identiek toch? Daar komt dan wel weer het grote voordeel van een body zoals een 30D of groter tegenover de 350 of 400 , belichtingscompensatie duurt bij mij een fractie van een seconde met mijn duimwieltje terwijl je bij een 400 altijd een combinatie van knopjes moet bedienen, daarom heb ik eigenlijk nooit een 350 of 400 overwogen maar het prijskaartje is dan wel weer het nadeel. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat ie aan deze hobby wil besteden en ik ga wer wel mee in dat je beter een 350 of 400 koopt met goed glaswerk dan een duurdere body met de bodem van een confituurpot er op…
Bernard Holtkamp

30-01-2007 18:00

Ik ga geheel met je mee wat betrefd body's en lenzen.

Maar er is toch wel een verschil tussen M en Av hoor,bij Av stel je de sluitertijd direkt in en je belichting word dus door de cam er bij gepast.
Door middel van de kleine av knop kan je dan onder of overbelichten.

Bij M moet je dus behalve de sluitertijd ook je belichting instellen,dat gaat dus ook met de kleine av knop,zodoende moet je dus meer nadenken over welke belichtings waarde je gaat gebruiken.
Dus in deze stand denk de cam niet zoveel meer met je mee.
Dus als je bv F8 kiest met iso 100 kan je voor zeg maar 1/125 kiezen.
Je ziet dus ook nu in de zoeker of je in de + of de - staat.

Je hebt dus m.i. meer ruimte.

Maar de komende dagen schiet ik gewoon weer op Av vanwege de snelheid.
Alleen hoop ik dat ik de witbalans een keertje van bewolkt af kan halen en de iso op 100 want dit grauwe weer komt mijn neus uit.

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-01-2007 18:08

b j van houten schreef:Geen goede plaat want ik was vergeten IS uit te schakelen toen ik mee trok.

Bart


Ik heb daar nooit verschil in gemerkt, eerlijk gezegd.

Gr,

Bas
Bernard Holtkamp

30-01-2007 18:18

Misschien komt het wel door de combinatie 400D met de lens bas.

Ik merk dus echt het verschil of IS nu aan of uit staat.

Maar IS is dus iets waarmee je bewegingen tot bepaalde hoogte kan voorkomen.
Door nu mee te trekken met bv een groep vogels ben je zoveel in beweging dat focussen dan bijna niet mogelijk is.
Morgen ga ik speciaal naar een gebied met veel ganzen en zal dan uitgebreid gaan testen hoe het gaat met in of uitgeschakelde IS.
Als ze willen vliegen tenminste.

Maar laten we niet te veel of topic gaan :wink:


Bart
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

30-01-2007 21:20

b j van houten schreef:Ik ga geheel met je mee wat betrefd body's en lenzen.

Maar er is toch wel een verschil tussen M en Av hoor,bij Av stel je de sluitertijd direkt in en je belichting word dus door de cam er bij gepast.
Door middel van de kleine av knop kan je dan onder of overbelichten.

Bij M moet je dus behalve de sluitertijd ook je belichting instellen,dat gaat dus ook met de kleine av knop,zodoende moet je dus meer nadenken over welke belichtings waarde je gaat gebruiken.
Dus in deze stand denk de cam niet zoveel meer met je mee.
Dus als je bv F8 kiest met iso 100 kan je voor zeg maar 1/125 kiezen.
Je ziet dus ook nu in de zoeker of je in de + of de - staat.

Je hebt dus m.i. meer ruimte.

Maar de komende dagen schiet ik gewoon weer op Av vanwege de snelheid.
Alleen hoop ik dat ik de witbalans een keertje van bewolkt af kan halen en de iso op 100 want dit grauwe weer komt mijn neus uit.

Bart


Op een 30D kun je via het grote duimwiel ( bij de 400 dus een klein knopje samen met het draaiwieltje bedienen, das de grote reden waarom ik nooit een 400 zou moeten hebben immers ) achteraan gewoon compenseren met je belichting hoor Bart, het enige verschil is dat als je in M werkt je het diafragma dat je wilt gebruiken instelt, dan zie je op je meter of je sluiter omhoog/omlaag moet om hem in de midden te krijgen ( dus hetgene wat je belichtingsmeter van je cam je dus voorsteld ). Werk je in Av dan dan is het enige verschil er hem in dan dat de camera zelf de juiste ( naar zijn meting ) sluitertijd dus al voorsteld.
Je meent te zeggen dat je meer moet nadenken in M stand maar op zich maakt dit geen moer uit met Av want als je in die M stand je belichtingsmeter probeert in het midden te krijgen zelf dan had je dat net zo goed door de camera in Av zelf kunnen laten doen. Waar het er op aan komt is te snappen wanneer je moet onder/overbelichten in bepaalde situaties, en of je dat nu doet in M of in Av dat is net iedentiek behalve dat het in M veel langer duurt... Dus waarover gaat het eigenlijk bij nemen van goede foto's, jawel weten wanneer je moet gaan compenseren en niet over dat metertje in de midden krijgen hoor :wink:
De enige meerwaarde die de M stand geeft volgens mij dat is bij flitsfotografie, vraag maar eens aan de pro's, 90% van die mannen gaan in Av gaan werken, sportfotografen nogal eens in Tv om bevriezing te kunnen doen.

En wat betreft die extenders Bart, die 1.4 moet je zeker kopen voor op je 300 , mooi 420mm op 5.6 met IS is een heel handig ding hoor. Die 2x zou ik laten voor wat het is eerlijk gezegd, daarvoor is je lens niet lichtsterk genoeg, je zal heel veel licht nodig hebben om nog ietwat deftige platen te maken ( je komt op F8 vol open en da's nauwelijks bruikbaar qua scherpte) , op mijn 300 2.8 merk ik al wat verlies met een 2x en moet zeker naar F8 voor een perfecte plaat.
Laatst gewijzigd door Ryan Debacker op 30-01-2007 21:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

30-01-2007 21:21

Bas Breetveld schreef:
b j van houten schreef:Geen goede plaat want ik was vergeten IS uit te schakelen toen ik mee trok.

Bart


Ik heb daar nooit verschil in gemerkt, eerlijk gezegd.

Gr,

Bas


Het verschil in AF ts een 400 en een 1D is dan ook niet van de poes hé Bas :o
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

30-01-2007 22:41

Bij ons heb je ook een paar mooie vogels lopen.Zilverreiger puperreiger lepelaars dompelaars.En nog veel meer weet alleen geen namen. :oops: .Echt mooi om naar te kijken hoe die beesten hun voedsel vinden.Geweldig gewoon.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-01-2007 23:43

Bart, wil je dat ik je die knotwilgen foto toestuur?

ff een paar (domme 8) ) vraagjes zodat ik de discussie ook kan volgen/begrijpen :lol:

Wat is IS? (ik maar uit het verhaal op dat dit anti shake is?)
AV = diafragmavoorkeuzeknop ?(voor de zekerheid vraag ik dit)

Waar het er op aan komt is te snappen wanneer je moet onder/overbelichten in bepaalde situaties, en of je dat nu doet in M of in Av dat is net iedentiek behalve dat het in M veel langer duurt... Dus waarover gaat het eigenlijk bij nemen van goede foto's, jawel weten wanneer je moet gaan compenseren en niet over dat metertje in de midden krijgen hoor

Bedankt voor de tip Ryan, iets om over na te denken en om mee te experimenteren.
Heb zoals je hebt gelezen afgelopen maandag wat foto's geschoten, vooral in de M stand en ik werd eerlijk gezegd een beetje gek van dat balkje...het licht veranderde continu :-?
Wellicht is het ook wat simpeler werken als je een keuze maakt voor diafragmakeuze , dan is het enkel nog bepalen zoals jij zegt..."weten (leren) wanneer je moet gaan compenseren" In mijn geval dus ietsje overbelichten op die zwarte koeien....toch?
Bernard Holtkamp

31-01-2007 08:41

Ja stuur maar mijn kant op hans,je weet mijn adres.

Ryan die 1.4 gaat er zeker komen want ik mis nu al wat bereik maar die 2.0 komt denkelijk ook.

Waarom?

Omdat ik aan het eind van dit jaar mijn 70-200 F4 gaat inruilen voor een 2.8 versie.
Ik kom nu met de F4 wel goed weg maar kom in veel gevallen duidelijk dat ene stopje te kort.
En zoals je weet heb je met de 2.8 met 2.0 extender wel AF en hoef je niet op F8 te beginnen om iets te krijgen.
Maar dat verhaal hoef ik je niet verder uit te leggen :wink:

Nog even over de 400D,leuk toestel maar heeft toch zijn beperkingen.
Zoals je al aangeeft mis ik dat verdomde makkelijk wiel op de achterzijde.
Nu moet ik dus met die dikke vingers van me een klein knopje ingedrukt houden en dat werkt gewoon niet.

En dan dat sensor cleaning verhaal.
Leuk voor de verkoop maar in de praktijk werkt het gewoon niet!
Ik heb die 400 nu 5 maanden in bezit(kom van een 300D) en heb zojuist voor de 2e maal de sensor schoon moeten maken vanwege stofjes die erg hardnekkig op de sensor geplakt zaten.
Leuk voor de verkoop dus maar niet erg nuttig.

Ik wacht het voorjaar wel af als de opvolger van de 30D er is want dan gaat die mooi een stuk goedkoper worden.
Jij begrijp :wink:

Gr Bart
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

31-01-2007 08:56

b j van houten schreef:En zoals je weet heb je met de 2.8 met 2.0 extender wel AF en hoef je niet op F8 te beginnen om iets te krijgen.
Maar dat verhaal hoef ik je niet verder uit te leggen :wink:

Gr Bart


Bart, ik wil even inpikken op die combinatie 70-200 en 2X , ik heb ook een 70-200 2.8 IS en als je die met een extender wilt gaan gebruiken zal je zeker naar F8 moeten om de scherpte er in te houden hoor ! Ik gebruik enkel die combinatie als ik het even niet zie zitten om mijn 3kg zware 300 mm mee te sleuren. Hou er rekening mee dat je op zoomlenzen eigenlijk best geen extenders gebruikt, die zijn in feite alleen op hun best bij primes. Ik wil je alleen maar waarschuwen voor een teleurstelling. Wat ik zou doen is die 1800 euro voor die 70-200 in je zak houden, je F4 versie houden ( want die is even scherp en een pak aangenamer om mee te nemen, onderschat het gewicht van die 2.8 niet ! ) en voor het extra bereik een 400L 5.6 kopen ( die mits MF en goed licht best te gebruiken is met een 1.4 ), die heb ik voor m’n 300 2.8 gehad en is echt een schitterende lens die op 5.6 al retescherp is ! Zou je dan je 300 wegdoen ? Die 300 met 1.4 ext is ook heel goed hoor ( wel trager dan de 400 )
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

31-01-2007 10:14

De 400 5.6 is dus de lens die ik heb Ryan. Daarbij heb ik destijds gelijk ook een 1.4 TC aangeschaft. Misschien wat voorbarig, maar achteraf geen spijt van. Deze foto's die ik al eens geplaatst had (dierenfotos 2006) zijn met de extender geschoten, uit de hand:

http://img169.imageshack.us/img169/9404/a1lv4.jpg
http://img133.imageshack.us/img133/4701/a2vc6.jpg

Als er maar voldoende licht is. Bij volle zon is het geen probleem om op een 5.6 de extender te zetten. Sluitertijden sneller dan 1/100 sec zijn goed uit de hand te schieten. Ook met de 1.4 TC erop blijft het een relatief lichte combinatie om vast te houden. Met een 350D met grip eronder kun je lekker uit de hand schieten vind ik. AF is dus terug te toveren met die tapetruc. Maar dat is een keuze. Het werkt verder prima, autofocus wordt iets langzamer maar nog wel sneller dan een hoop koffiemolens van lenzen!
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

31-01-2007 10:33

Ja Rick, die verderlichte 400 mis ik zo nu en dan nog wel eens, het is het enige betaalbare alternatief met dat bereik en beeldkwaliteit in mijn ogen. Die tapetruc werkt wel maar is niet zaligmakend, de focus durft er al eens naast te zitten als de lichtomstandigheden op het randje zitten, je kan dan even goed manueel focussen. Ik heb ze met wat spijt van de hand gedaan om wat centen vrij te maken voor die 300 2.8 omdat ik bij die 400 soms lichtsterkte miste, nu heb ik een even scherpe 420 met half zoveel licht nodig maar mocht ik ooit een verre reis maken waar ik bereik nodig heb dan koop ik er zeker en vast eentje opnieuw !
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

31-01-2007 10:48

Ja, ik snap hem Ryan. En inderdaad veel alternatieven zijn er niet. Wat betreft betaalbare telelenzen zijn eigenlijk de enige 2 opties de 300+1.4tc en de 400 5.6. Wil je meer bereik kom je aan de peperdure 500 mm, 600 mm of 400 2.8 met 2.0 tc of zo. En dat is echt niet haalbaar voor mij qua prijs.

Wat ik doe om de autofocus een beetje tegemoed te zien als ik met tape op 560 mm schiet is zo goed mogelijk de stand kiezen waarop ik wil schieten. De camera heeft een af-stand vanaf 3.5 meter en vanaf 8 meter. Met de 1.4 erop probeer je zoveel mogelijk die vogels die net wat verder weg zitten te pakken dus staat ie dan op 8 meter. Dan slaat de camera de eerste 8 meter over met zoeken naar scherpte. Dat maakt het autofocussen met tape weer net iets sneller.
Bernard Holtkamp

31-01-2007 11:37

Ryan die 300 gaat bij mij dus nooit de deur uit!
De 1.4 extender komt er dus wel want ik mis hem nu in sommige gevallen.
Een 400 valt voor mij direkt dan al af want ik heb dat bereik dan al met die extender er op.
Trager nemen we maar ff voorlief.

Maar de combinatie 70-200 2.8 met 2.0 heb ik nu een paar maal in werking gezien en ik moet zeggen dat de platen niet mis zijn.
Ja je hebt gelijk over zijn gewicht,denk niet dat ik daar een uur of 8 mee rond kan/zal lopen want je bent gesloopt na een dag.

Miste vandaag wel een 500 of 600.
Ben met dit beestje 2 uur bezig geweest maar ik kwam echt niet dichterbij dan dit.
Beide zijn sterk gecropt.
http://img258.imageshack.us/img258/7222/img4766lh7.jpg

http://img374.imageshack.us/img374/7861/img4769qu3.jpg

Zelfs met een 1.4 er op zou ik niets winnen,hij bleef gewoon te ver weg.
Maar zijn jacht gebied is nu bekend en als het meezit zit ik morgen een paar uur verscholen tussen het oude riet.


Gr Bart
Gesloten