Dierenfoto's 2007

Gesloten
luuc overgoor
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-04-2007 13:11
Locatie: Achterhoek

30-10-2007 21:39

Frank, de foto van die notenkraker heb ik in zwitserland genomen :wink: (al een aantal jaren terug)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

31-10-2007 11:07

De enige keer in mijn leven dat ik een Notenkraker gezien heb (2 stuks) was ook in Oostenrijk. Wel heel gaaf die close up van die uit Zwitserland! Jammer dat ie niet helemaal scherp is. Maar ik zou ook al lang blij zijn als ik hem van zo dichtbij kon bekijken.

Maar in Burgers Zoo kun je ze ook op de foto zetten trouwens :wink:
luuc overgoor
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-04-2007 13:11
Locatie: Achterhoek

31-10-2007 16:12

idd jammer dat die foto niet zo scherp is, dit was het best wat ik er van kon maken. Moet nog veel leren op het gebied van fotografie :oops: :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-11-2007 20:13

Mooie reiger, Bart!

Vandaag ben ik wat parkjes afgeweest om ijsvogels en uilen te zoeken. Ze waren er inderdaad, maar eerst nog een paar keer kijken voordat ik tot goede foto's kan komen. Veel takken met schubjes gezien in ieder geval!

Deze reiger werkte meteen al lekker mee met fraaie herfstkleuren op de achtergrond.

Bij deze meteen een experimentje om de foto's 720 breed te plaatsen, wat tegenwoordig zo'n beetje de internationale standaard is op forums.

Deze keer alles in RAW + JPEG geschoten. Deze komen van de JPEGS. Volgende week pak ik de RAW-bestanden even beet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,

Bas
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

04-11-2007 21:27

foto met camer Canon ixus 65, van onze nieuwe aquarium vis:
Honinggoerami vrouwtje.

Afbeelding

vind hem wel leuk :)
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Bernard Holtkamp

05-11-2007 07:02

Mooie serie van de reiger bas.

Ik ben gisteren even op pad geweest voor de uilen maar helaas geen sucses.
Ze zijn er nog niet en de bomen waar je ze kan verwachten(midden terrein) zitten nog vol met blad.

Hoop eind van de week ze wel te zien daar :wink:
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-11-2007 11:29

Een van de probeerselen met mijn nieuwe lens tijdens het vissen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een reeks van een paartje zwanen die vrijwel synchroon aan het drinken waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-11-2007 16:25

De eerste van de 170-500 mm:

Afbeelding

500 MM
F5,6
1/125 sec
iso 400


Kan er echt nog niets van :( als ik dat zo zie m.b.t andermans plaatjes om veeeeeel minder mm :(
Bernard Holtkamp

07-11-2007 17:26

Waarom kan je er niets van B J ???

Mag je uitleggen van mij

Vind je de scherpte niet goed soms?

Of?


Gr bart
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-11-2007 17:39

Dat vraag ik me ook af, het is je eerste plaat van je nieuwe lens geef je aan.
Het kost gewoon even tijd voordat je nieuw materiaal helemaal door hebt!
beetje bij beetje
Bernard Holtkamp

07-11-2007 19:03

Of anders meld je aan bij een foto forum en ga dan eens mee met een uitstapje.
Kan je heel veel leren.


Maar met deze plaat is in eerte instantie niets mis hoor,compo is redelijk en de voorste ganzen zijn redelijk scherp.

Wat je wel zou kunnen doen is rechts en aan de onderzijde iets weg snijden en dan even een beetje verscherpen.

Ben ik benieuwd hoe hij er dan uit ziet :wink:
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

07-11-2007 21:39

Heel mooie reigers Bart en Bas ! Lekker werk, het doet me watertanden om ook weer effen op pad te gaan maar de plicht roept te hard jammergenoeg :evil:

BJ , 1/125 op 500mm kan niet goed komen, ik zie niks scherps in de foto (niet verkeerd bedoelt hoor :wink: ) en dat komt gewoonweg door bewegingsonscherpte , tele heeft nu eenmaal zijn beperkingen, zeker niet gestabilisteerde dan, het licht zat gezien je ISO al op 400 zat blijkbaar ook niet erg mee , een goed statief kan wonderen doen en dan nog...
Volgende keer terug op pad, probeer in het begin te werken in goed licht en je sluiter niet trager dan 1/500 of liever 1/800 , desnoods iso op 800 zwieren !
Stelregeltje die ik probeer aan te houden : 500mm = 1/500 sluiter minimaal
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-11-2007 22:06

Ryan,
'Mijn' reiger staat internationaal al bekend als 'psycho heron'. Het schijnt best een zeldzame waarneming te zijn buiten de Benelux... Die bijnaam komt vooral door die tweede foto.

Groetjes,

Bas

P.s. werd vandaag gebeld over de 500. Volgende week :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-11-2007 22:54

Ryan Debacker schreef:Stelregeltje die ik probeer aan te houden : 500mm = 1/500 sluiter minimaal


ryan, zijn dat algemeen geldende standaards? 300mm = 1/300 sec etc etc?
gr
Hans...die zonet een 50 mm F1.7 minolta lens heeft aangeschaft voor nog meer cameraplezier in de sporthal 8)
Bernard Holtkamp

08-11-2007 07:01

@ Ryan: daarom zeg ik ook redelijk.

:wink:

En deze lens is nu een maal niet super scherp op 500mm zonder de nodige na bewerkingen.

Maar welke zoom lens is er trouwens wel goed scherp op 500mm??
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

08-11-2007 10:12

Hans Brinkel schreef:
Ryan Debacker schreef:Stelregeltje die ik probeer aan te houden : 500mm = 1/500 sluiter minimaal


ryan, zijn dat algemeen geldende standaards? 300mm = 1/300 sec etc etc?
gr
Hans...die zonet een 50 mm F1.7 minolta lens heeft aangeschaft voor nog meer cameraplezier in de sporthal 8)


T’ja Hans,

Algemeen geldende standaards hierover zijn er natuurlijk niet, alles hangt ook af van hoe vast je hand is of hoe stabiel je statief is enz… Er zijn er ook die de brandpuntafstand vermenigvuldigen met de cropfactor, alles hangt dus ook een beetje van eigen kunde af.
Maar zoiezo zou ik in het begin dat je zo’n lens gebruikt proberen de sluiter vrij snel te houden, en dan is het al moeilijk genoeg, later kun je met de juiste techniek ( statief, rijstzak, draadontspanners, spiegelopklap enz ) je sluitertijden verlengen.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

08-11-2007 10:21

[quote="b j van houten
Maar welke zoom lens is er trouwens wel goed scherp op 500mm??[/quote]

Ik ken er wel enkele die met bvb een Bigma vlijmscherpe plaatjes maken maar ik ken er net zoveel die daar totaal niet in slagen, je moet ten eerste wat geluk hebben om een goede vast te krijgen en je moet er ook nog mee om kunnen natuurlijk. Nu is die 170-500 inderdaad zeker nog iets minder goed dan de 50-500 da’s zeker.
Een andere optie is de 300-800, die is heel scherp op 500mm 8)

Maar zoiezo acht ik de kans klein dat je uit zo’n lens met sluitertijden van 1/125 scherpe foto’s gaat halen, zeker niet in de beginfase. Ik zie in de hele foto niks scherp en met nabewerken zal dat niks veranderen en dat komt omdat de onscherpte puur bewegingsonscherpte is. Wil je echt scherpte dan zul je met deze klasse van lenzen toch ook al naar F8 moeten en dan zal het zonnetje toch lekker moeten schijnen. Als je zo'n lens koopt dan moet je je neerleggen met de beperkingen ervan jammergenoeg, anders zou ik ook geen 500 F4 aangeschaft hebben :wink:

En Bas, laat ons maar eens lekker watertanden binnenkort, je zal schrikken hoe groot het verschil is in kwaliteit wees maar zeker ! Je RSS al binnen ? Ik ga binnenkort eens kijken om zelf een Wimberly te fabriceren denk ik, heel handig voor vluchtshots volgens mij?
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-11-2007 10:55

Tja ik weet het niet heb gister veel foto's gemaakt, en in alles zat bewegingsonscherpte, ok nu was het gister ook erg donker weer, maar op de M stand fotograferend kreeg ik geen enkele knappe plaat.
De geplaatste foto is in automatische close-up stand genomen met fliter, anders lukte het me echt niet om ook maar enigzins een scherpe foto te maken omdat de sluitertijden gewoon te lang moesten i.v.m het weinige licht !!

Als ik nou bijv kijk naar de 1e foto van Luuc Vergoot die foto is niet helemaal scherp, maar wel super dichtbij, dan vraag ik me af hoe kan dathoe kun je zo dichtbij komen ?? dat red ik niet hoor op 10 a 20 meter afstand met 500 mm!!

Of de 1e van frank bosman, die meerkoet : mooi scherp en dichtbij ! HOE DAN ???
En de 3e foto die meeuwen, hoe krijg je zoiets nou scherp en zo dichtbij ?

Tuurlijk weet ik ook wel dat ik te snel wil en het een hele hoop oefenen en foto's maken vergt wil je kwalitatief goed gaan fotograferen, maar daarom is het nog wel frustrerend als het niet lukt !

Hoop wat wijzer te kunnen worden in ieder geval bedankt
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

08-11-2007 11:52

Bart-Jaap , op de M-stand fotografren gaat mijns inziens niet veel helpen, beter op diafragma voorkeuze, vol open als het moet, als het licht het toelaat een stopje dichtknijpen en desnoods iso omhoog zwieren.
Maar zoals ik al zei, dit is geen lichsterke lens en dan kun je ook niet verwachten dat je bij slecht licht goede foto’s gaat maken, da’s zelfs al met lichtsterke lenzen moeilijk genoeg.

Wat betreft de werkafstand, t’ja het is niet omdat je 500mm hebt dat je dan een mees vanop 10m beeldvullend zal kunnen fotograferen hoor, wil je dergelijke diertjes beeldvullend op plaat zetten dan zal je moeten vanuit een schuilhut of een andere schuilplaats zoeken da’s een feit.

Ik denk dat je ook te snel veel verwacht, soms lijkt het makkelijk maar dat is het niet altijd…
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

08-11-2007 13:03

Gisterenmiddag kwam ik op terugweg van een klant een watertje tegen waar deze beestjes te vinden waren, wagen opzij en vanuit de wagen met de lens op een rijszakje steunend deze gemaakt, het was al een tijdje terug dat ik nog eens iets had geplaat, alles op 700 en 1000mm :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-11-2007 14:01

@Ryan,

Alles is al lang binnen, behalve de lens. De RRS met snelplaten, statief (Gitzo 3530 LSV), Monopod (Feisol), Lowepro photo trekker, camouflage condoom, draadontspanner, camouflagenet. Er komt nog heel wat bij kijken om de juiste spullen erbij te verkrijgen. Weken uitzoek en speurwerk voor een zeer draagbare, weersbestendige en zeer stabiele uitrusting...

Wat lijkt die lens weer goed met 2x converter!

Ik zocht ook nog naar een goede action head en vond niks moois op de markt. Er moet gewoon een alu CNC-ding komen. Ik had al wat ideetjes voor de horizontale swivel met conische naaldlagers erin.

Het is mij trouwens opgevallen dat de topteles van Canon veel meer scherptediepte laten zien bij dezelfde diafragma's. Klopt dat?

Groetjes,

Bas
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

08-11-2007 14:35

Bas, wat bedoel je met meer scherptediepte ? Meer tegenover andere merken lange tele’s ?

De 500 is inderdaad beter dan de 300 2.8 als het op gebruik van 2x extenders aankomt, ik merk dit zeer zeker, maar ik denk dat het resultaat ook beter is als het geen al te hard licht is, deze foto’s vallen zelfs op vol formaat heel erg goed mee als het op contrast en scherpte aankomt. Ik ga wel naar F10 dus moeten je onderwerpen vrij statisch zijn, meer open verzwakt de kwaliteit toch aanzienlijk.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-11-2007 14:41

Ik bedoel dat de DOF net iets meer lijkt te zijn dan b.v. bij de 300 4.0 met een extender erbij en dan heb je nog wat meer mm's tele ook. Tenminste het lijkt zo. Ik zie vaak (grote) vogels compleet scherp van voor tot achter op F5.6 met de 500. Met de 300 (al dan niet met 1.4x) lijkt dat bijna onmogelijk.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-11-2007 18:09

Bart-Jaap Koorn schreef:Tja ik weet het niet heb gister veel foto's gemaakt, en in alles zat bewegingsonscherpte, ok nu was het gister ook erg donker weer, maar op de M stand fotograferend kreeg ik geen enkele knappe plaat.
De geplaatste foto is in automatische close-up stand genomen met fliter, anders lukte het me echt niet om ook maar enigzins een scherpe foto te maken omdat de sluitertijden gewoon te lang moesten i.v.m het weinige licht !!

Als ik nou bijv kijk naar de 1e foto van Luuc Vergoot die foto is niet helemaal scherp, maar wel super dichtbij, dan vraag ik me af hoe kan dathoe kun je zo dichtbij komen ?? dat red ik niet hoor op 10 a 20 meter afstand met 500 mm!!

Of de 1e van frank bosman, die meerkoet : mooi scherp en dichtbij ! HOE DAN ???
En de 3e foto die meeuwen, hoe krijg je zoiets nou scherp en zo dichtbij ?

Tuurlijk weet ik ook wel dat ik te snel wil en het een hele hoop oefenen en foto's maken vergt wil je kwalitatief goed gaan fotograferen, maar daarom is het nog wel frustrerend als het niet lukt !

Hoop wat wijzer te kunnen worden in ieder geval bedankt


Bart-Jaap,

Die meeuwen en meerkoeten zijn redelijk makkelijk dichtbij te krijgen. Ik heb ook pas sinds korte tijd een telelens in mijn bezit, ik gebruik deze soorten nu om te oefenen. Mijn voordeel is misschien dat ik al wat ervaring heb opgebouwd met macro foto's waarbij je ook erg snel last kunt hebben van bewegingsonscherpte.
Wat ook al is aangegeven hou je sluitertijd redelijk hoog aan, mijn enige scherpe platen zijn ook genomen met hoge sluitertijden. Met "minder" weer kun je wellicht beter iets anders gaan doen omdat het je alleen maar frustreerd.

succes!
beetje bij beetje
Gesloten