Fotovraagje(s)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

16-08-2006 21:18

Ik heb even twee korte vraagjes;

- Ik heb met mijn vingers heeeel per ongeluk aan de lens gezeten, en nu staat er een mooie pinkafruk op.... Dit zie je vooral op foto's in het donker met lange sluitertijd. Hoe maak ik dit veilig en goed schoon?

- Mijn nachtelijke foto's zien er gewoon super uit qua belichting, maar dit zorgt helaas wel dat je met rode ogen zit te kijken.... Ik heb al verschillende optie's geprobeerd (picassa, microsoft meuk) maar alles geeft de welbekende alien-ogen, vind ik ook niks.
Dus hoe werk ik dit op de pc zo goed mogelijk bij? Ik heb binnen een week weer CS2.... :wink:

Muchos Gracias
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Bernard Holtkamp

16-08-2006 21:34

Rode ogen verwijderen is niet moeilijk hoor met cs2.

Het staat uitgebreid beschreven in de helpfunktie.

Even in het kort:

Rode ogen verwijderen aanklikken
Daarna oog aanklikken
Je ziet dan gelijk resultaat.
Als je dan niet tevreden bent dan kan je in de menubalk meer optie's gebruiken maar dat kan je dan lezen als je zover bent.

Om je lens schoon te maken zijn er vloeistoffen te koop,welke kan ik nu even niet opkomen.
Maar kijk goed uit wat je doet want als je de coating beschadigd dan ben je verder van huis.

Bart
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

16-08-2006 21:50

Dank je wel bart...! Zoals ik al zei heb ik CS2 binnenkort pas weer, dus ik heb het niet kunnen nachecken.

De lens zal ik idd érg voorzichtig mee zijn, ik zal het anders eens even navragen in de plaatselijke fotozaak hier.
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Bernard Holtkamp

17-08-2006 17:04

Wat ook tegen rode ogen helpt is een losse flitser.

Misschien een optie?

Bart
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

18-08-2006 19:44

Bart :

Heeft dit ook n positief effect op flitsen op n kerp in t donker ???

Of is dat te verwaarlozen ?

Gr :wink:
Bernard Holtkamp

18-08-2006 20:19

Ik ben niet zo goed op de hoogte over flitsen e.d maar ik heb altijd geleert dat flitsen via de ingebouwde flitser rode ogen geeft omdat het recht op de lens staat.

Door een externe te gebruiken voorkom je dat weer omdat de hoek dan weer anders word.

Dus m.i. heeft dat dus ook effekt op nacht foto's op kerpurs.

Bart
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

18-08-2006 22:02

Bart,

Komt dat niet omdat de iris?(zo heet dat ding toch?) van je oog in het donker helemaal openstaat, je flitst, maar het licht wordt aan de achterkant van het oog weerkaatst, waardoor het rood oplicht. Maar als je met de "anti rode ogen" functie op de camera flitst, schiet de camera eerst een flits af waardoor het oog accomodeert en de opening kleiner wordt en dan wordt de foto gemaakt. Tenminste dat is mij verteld tijdens de les Biologie.

Dan zou het in principe toch niet uitmaken waar het het licht vandaan komt? Het wordt toch weerkaatst in het oog zelf. Of is dit weer een hele foute gedachte van mij?

Robin
Bernard Holtkamp

18-08-2006 22:18

Volgens mij is er wel een verschil als je op 1 van de 2 manieren flits.
Een losse flitser is nooit rechtstreeks in de iris gericht en geeft dan ook geen reflex.

Met de standaard flitser zit je altijd in de direkte richting van de lens dus ook recht in de ogen.

Een andere hoek dus.

Maar ik kan het fout hebben want ik flits zelf weinig tot nooit.

Misschien dat bas er wat duidelijker in kan zijn?

Bart
Bernard Holtkamp

19-08-2006 07:59

Hier alvast iets leerzaams over flitsen.

http://www.divingduck.nl/eosdigi/flitsen2_NL.pdf


Bart
Plaats reactie